Ga naar inhoud

De schatkaart: het hoorspel tegenover de TV serie


Aanbevolen berichten

Okee dan ik heb laatst de CD van Het geheim van de schatkaart gekocht en ik heb de gelijknamige TV serie op DVD laten we het eens hebben over de overeenkomsten en de verschillen.

De Personages.

schatkaart02.gif

De Boeven in het hoorspel, van links naar rechts: Baron Van Neemwegge, Ping Poen en Vlugge Japie.

Het allergrootste verschil tussen de TV serie en het hoorspel is de boeven bezetting, voor een of andere reden werd Ping Poen vervangen door B2. Ik neem aan dat dat te maken had met het feit dat B&A geen minderheden wilden kwetsen en een Japanner die de R uitspreekt als een L is zo stereo type. (Wie de ware reden weet mag het me rustig vertellen.) Maar het kan ook liggen aan het feit dat Aad als scenario schrijver vertrouwd was met het typetje van B2 en zo instaat was de scenes was op te leuken, die scene waar Vlugge Japie B2 in de gevangenis ontmoet is een klassieker, die zie ik niet zo gauw met Ping Poen gebeuren.

Een ander verschil met de TV series is het feit dat B&A een voetbal team oprichtten terwijl in het hoorspel ze nog altijd werkzaam bij het circus zijn. Het verhaal van het hoorspel is veel directer, er zijn geen subplotten. Bijvoorbeeld geen ontvoering van Robin)

In het algemeen vindt ik de TV serie beter omdat het verhaal beter is uitgewerkt en omdat de scenes met B2 gewoon hillarish waren. De "geniale Mafkikker" scene waarmee de boeven werden ingerekend was de kroon op het werk en ik was ook eigenlijk wel teleur gesteld dat deze niet in het hoorspel zat.

Maar toch het hoorspel was leuk, leuk om te horen wat Aad in het oorspronkelijke scenario had gezet en welke scenes er waren aangepast in de TV serie.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het allergrootste verschil tussen de TV serie en het hoorspel is de boeven bezetting, voor een of andere reden werd Ping Poen vervangen door B2. Ik neem aan dat dat te maken had met het feit dat B&A geen minderheden wilden kwetsen en een Japanner die de R uitspreekt als een L is zo stereo type. (Wie de ware reden weet mag het me rustig vertellen.)

Hij vond het een geweldig type voor in een hoorspel, een chinees, Ping Poen, maar de stem werd gedaan door Dick Engelbracht. De stem is fantastisch, maar als typetje op tv vond Aad die chinees niet geschikt.

Heeft er *wellicht* ook mee te maken dat Dick Engelbracht er niet bepaald uit zag als een Chinees en cameravrees had.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Even voor de duidelijkheid: het hoorspel was er eerder dan de televisieserie. Dat wist VanNeemwegge volgens mij niet. ;)

EDIT: Ik zie net dat dat ook op de Adriaan site vermeld wordt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Even voor de duidelijkheid: het hoorspel was er eerder dan de televisieserie. Dat wist VanNeemwegge volgens mij niet. ;)

EDIT: Ik zie net dat dat ook op de Adriaan site vermeld wordt.

Dat wist ik wel, ik wou gewoon de verschillende versies met elkaar vergelijken.

Dat antwoord van Aad heldert inderdaad een heleboel op.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Dat wist ik wel, ik wou gewoon de verschillende versies met elkaar vergelijken.

Dat antwoord van Aad heldert inderdaad een heleboel op.

En je kon ook duidelijk lezen dat je al wist dat de hoorspellen er eerder dan de serie waren:

Het allergrootste verschil tussen de TV serie en het hoorspel is de boeven bezetting, voor een of andere reden werd Ping Poen vervangen door B2. Ik neem aan dat dat te maken had met het feit dat B&A geen minderheden wilden kwetsen en een Japanner die de R uitspreekt als een L is zo stereo type. (Wie de ware reden weet mag het me rustig vertellen.) Maar het kan ook liggen aan het feit dat Aad als scenario schrijver vertrouwd was met het typetje van B2 en zo instaat was de scenes was op te leuken, die scene waar Vlugge Japie B2 in de gevangenis ontmoet is een klassieker, die zie ik niet zo gauw met Ping Poen gebeuren.

Volgende keer beter lezen, Freek :(:P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het hoorspel was redelijk. Maar ik zag eerst de TV-serie en toen later hoorde ik het hoorspel. En ik vond daarom het hoorspel minder. Het week te veel af van het verhaal. Ook vond ik de circus brand in plaats van de brand in het clubhuis slecht!

Link naar bericht
Delen op andere sites
Het hoorspel was redelijk. Maar ik zag eerst de TV-serie en toen later hoorde ik het hoorspel. En ik vond daarom het hoorspel minder. Het week te veel af van het verhaal. Ook vond ik de circus brand in plaats van de brand in het clubhuis slecht!

bij mijn was het juist ander som ik hoorde eerst het hoorspel

en zag later de tv serie.in de tv serie gerbeurt veel meer dan

het hoorspel *)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 months later...
schop.

Op de reactie op de vraag op de adriaan homepage, maak ik uit aad op dat het hoorspel vroeger veel groter was. is dat ook zo?

Ik zal proberen te recapituleren vanop 1 juli.

Nog voor de Schatkaart vroeg Tros aan Aad om een hoorspel te maken.

Dit was zo leuk dat er 13 afleveringen gemaakt werden ( om iets in die aard )

Dit totaal was zo geweldig dat het vervolg onmiddelijk ook werd geschreven.

Link naar bericht
Delen op andere sites
(...)

De Boeven in het hoorspel, van links naar rechts: Baron Van Neemwegge, Ping Poen en Vlugge Japie.

(...)

Dit stond er in de openingspost, maar eigenlijk is dit niet helemaal waar, want de Baron uit het hoorspel is niet Baron van Neemwegge, maar Baron Jan Haaljeweg.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Hoezo?

Over de voornaam van de Baron was ook nog ergens een topic, ik weet alleen niet waar.

Ik vind het ook stukken beter dat de Baron in de tv-series geen bekende voornaam heeft :7 ''Jan Haaljeweg''...... dat klinkt absoluut niet goed...

*baron* Dat is heel slim! Hoe minder we van elkaar weten... hoe minder we van elkaar kunnen verraden!!'' _O-

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ik vind het ook stukken beter dat de Baron in de tv-series geen bekende voornaam heeft :7 ''Jan Haaljeweg''...... dat klinkt absoluut niet goed...

*baron* Dat is heel slim! Hoe minder we van elkaar weten... hoe minder we van elkaar kunnen verraden!!'' _O-

Zeker, maar uiteindelijk heeft het niet veel geholpen, hè? ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Hoezo?

Over de voornaam van de Baron was ook nog ergens een topic, ik weet alleen niet waar.

Omdat ze vast weer een of andere banale naam hadden verzonnen die absoluut niet bij hem past. Vind ik Balthazar toch mooier ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...