Ga naar inhoud

De niet educatieve waarde van ''Jimmy''


Aanbevolen berichten

De meeste liedjes hebben een educatieve waarde,

zelfs liedjes als ''Geronimo'', dat leert nog iets van geschiedenis en de gebieden.

Eigenlijk BIJNA elk liedje heeft dat...

Luister je naar ''Jimmy'' daarentegen is dat eigenlijk een liedje wat totaal buiten de toon valt. Waarom? Omdat ze hiermee vertellen dat als je niet naar school gaat en het verschil tussen oost en west niet weet je heel rijk kunt worden :P

Zijn er nog meer de-educatieve liederen? ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Yeah, in "In Spanje" wordt kinderen verteld dat ze vooral de hele dag in de zon moeten gaan liggen. Is heeeeel slecht voor je. In "Benidorm" vertellen ze er tenminste nog bij dat je je goed met olie in moet smeren (dan bak je beter :?).

En ik vind dat verhaal van Kapitein Bassie, die zomaar met de dochter van de sjeik trouwt, ook erg vaag.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De Engelse les is ook de-educatief. B&A leren je namelijk hoe je zo slecht mogelijk de Engelse uitspraak onder de knie krijgt ;)

"Zijn wij bij de politie" is eerder een parodie dan een leerzaam liedje over de politie. Sinds ik dat liedje gehoord heb, neem ik de politie niet meer serieus (naar de kapper gaan tijdens diensttijd :)).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat het einde op puur toeval rust,

maar als je het eerste refrein hoort:

Hij deed op school nooit zijn best, .... hij kent geen verschil tussen oost en west. Wil zeggen, dat als je niet leert, je niks kent.

Het begint anders wel educatief.. maar het einde is dan weer zo anders

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Nee maar daar gaat het niet om in dit topic, het gaat erom dat er in sommige liedjes gewoonweg een verkeerd voorbeeld wordt gegeven (zoals Jimmy: als je niks leert kun je heel rijk worden....)

Maar dan kun je ook zeggen dat het hele verhaal van De Geheimzinnige Opdracht een verkeerd voorbeeld geeft. Pakjes ophalen kun je in verband brengen met drugskoerieren.
Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Nee maar daar gaat het niet om in dit topic, het gaat erom dat er in sommige liedjes gewoonweg een verkeerd voorbeeld wordt gegeven (zoals Jimmy: als je niks leert kun je heel rijk worden....)

Voor B&A zelf is er natuurlijk weinig mis met het voorbeeld uit "Jimmy"; ze hebben de lagere school niet afgemaakt en ze zijn toch behoorlijk goed terecht gekomen ;)

(Ietsje) meer on-topic: zo is het toch maar goed dat "Onze auto rijdt op alcohol" nooit in een serie gebruikt is... :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
(Ietsje) meer on-topic: zo is het toch maar goed dat "Onze auto rijdt op alcohol" nooit in een serie gebruikt is... :P

ff ontopic reageren :) : maar het had wel een hoop drankproblemen kunnen voorkomen ;) (in het algemeen hoor, niet bij B&A)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Maar dan kun je ook zeggen dat het hele verhaal van De Geheimzinnige Opdracht een verkeerd voorbeeld geeft. Pakjes ophalen kun je in verband brengen met drugskoerieren.

Pakjes ophalen is sowieso erg gevaarlijk tegenwoordig, je weet om de drommel niet wat erin zit! ;)

Ik zou overigens verder geen de-educatieve liedjes kennen, Jimmy was er idd wel zo één.

Tot zover mijn, helaas weinig geniale, bijdrage aan dit topic ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Wie weet er nog meer anti-educatieve liedjes?

Dimitri heeft ook iets slechts: zaken gaan niet voor het meisje in dat liedje, aangezien Dimitri overdag niets doet en 's nachts naar Helena gaat :P

Als je bekijkt hoe hij zijn vriendinnetje behandelt... hij vindt het blijkbaar leuker om niks te doen op een kinderboerderij dan dat hij haar even laat weten dat ie nu in Tanger zit. En die arme vrouw maar zoeken!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...
Mischien de is het liedje van de Fairies ook de-educatief, alsof die fairies bestaan en je er maar bang voor moet zijn.

Wie zegt dat ze niet bestaan? :?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat het in Ierland wel degelijk een legende/mythe (weet het verschil nooit O-) ) is. Dus in Ierland zullen er wel mensen zijn die in hun bestaan geloven.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Jimmy is eigenlijk meer een liedje om over na te denken.

*adriaan* heeft dit nummer geschreven om te laten blijken dat het geluk vaak met de domme is.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik denk dat het in Ierland wel degelijk een legende/mythe (weet het verschil nooit O-) ) is. Dus in Ierland zullen er wel mensen zijn die in hun bestaan geloven.

Ja dat zal wel, en k denk dat het een mythe is want legendes hebben me godsdienst te maken.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ja dat zal wel, en k denk dat het een mythe is want legendes hebben me godsdienst te maken.

Van de website van de Van Dale (http://www.vandale.nl):

my·the (de ~ (m.), ~n/~s)

1 heilig, overgeleverd verhaal van een volk over zijn herkomst en godsdienst

2 [pej.] een als waar aangenomen verzinsel

le·gen·de (de ~, ~n/~s)

1 verhaal van een wonder of een heilige

2 op de volksoverlevering berustend verhaal

3 randschrift van een muntstuk, gedenkpenning

sa·ge (de ~, ~n)

1 overgeleverd volksverhaal, gegroeid om een historische kern

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
De Engelse les is ook de-educatief. B&A leren je namelijk hoe je zo slecht mogelijk de Engelse uitspraak onder de knie krijgt ;)

Welke Engelse Les is dan de-educatief? Die uit De Plaaggeest of uit Europa? :?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 7 months later...

***Cold haalt uit en kickt dit topic een eind de lucht in

Jimmy is eigenlijk meer een liedje om over na te denken.

*adriaan* heeft dit nummer geschreven om te laten blijken dat het geluk vaak met de domme is.

Ik zit net dit nummer te luisteren en bedacht me opeens dat ik ooit had gelezen dat mensen dit een de-educatief nummer vonden. Dus ff opgezocht, want ik was het er niet helemaal mee eens. Maar er is dus al gezegd dat B&A zelf ook maar een paar jaar lagere school hebben gehad.

In dat geval is de reactie van Adriaantje dus niet juist. Adriaan wil niet laten blijken dat het geluk vaak met de domme is, want volgens dergelijke redenatie zou Adriaan zelf dom zijn. Hij wil dus aantonen dat je niet alleen op school wijsheid kunt vergaren. Hij had steeds wel door wat hij fout had gedaan. Maar toch is de beslissende factor in dit lied het geluk.

De juiste conclusie is dus misschien dat het niets uit maakt of je hoog opgeleid bent of niet, want je bent alsnog afhankelijk van veel externe factoren, zowel andere mensen als het lot. (andere mensen: hij kocht een valse kaart)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Wat ook kan, is dat ze met het nummer Jimmy duidelijk willen maken dat het toch wel goed van pas kan komen als je op de hoogte bent waar het noorden, oosten, zuiden en westen liggen. Het draait in het nummer tenslotte ook hierom.

Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...