Ga naar inhoud

[BE] Oude Vlaamse reeksen


Aanbevolen berichten

Een nederlandstalig forum over retrotelevisie verdient een topic énkel voor Vlaamse reeksen.

Ik heb het initiatief genomen om intros van een aantal Vlaamse reeksen op zideo te zetten en ik zal per serie een post maken met wat informatie en uiteraard de intro (uiteraard doe ik dit niet allemaal in een grote reeks posts, maar gaan we dagelijks een nieuwe serie bekijken.

Voor info over een bepaalde reeks: klik op de onderstaande links om rechtstreeks naar de desbetreffende post te gaan:

Kapitein Zeppos (1964)

Johan en de Alverman (1965)

Axel Nort (1966)

Fabian van Fallada (1969)

Keromar (1971)

Het Zwaard van Ardoewaan (1972)

(als jullie een Vlaamse reeks zéker in dit topic willen dan kan je altijd een pm naar me sturen)

*Als er voor sommige reeksen een grote interesse is, zal er voor desbetreffende reeks een nieuw topic worden geopend*

Link naar bericht
Delen op andere sites

De eerste reeks:

Kapitein Zeppos

Algemene info

Deze Vlaamse serie werd tussen 1964 en 1968 gemaakt door de Belgische Radio en Televisie (BRT) nu bekend onder de naam Vlaamse Radio en Televisie (VRT). De originele, Vlaamse versie, werd uitgezonden in België, Nederland, Zweden en Finland. De serie werd gedubd in het Engels door de British Broadcasting Corporation (BBC) hierna werd ze in verschillende landen uitgezonden onder de naam 'Captain Zeppos'. Buiten België en Nederland is de serie in de vergeethoek geraakt, deze website wil dat voor een stukje goedmaken.

De series

Er werden drie verschillende series gemaakt: Belderbos, Eglantier en Tweng. In het verhaal Belderbos erven Kapitein Zeppos en Ariane Despinal het gelijknamige kasteeldomein van hun oom Nico Stephorst. De eerste serie omvat zestien afleveringen, het verhaal wordt echter afgesloten op het einde van de vijftiende aflevering. De zestiende aflevering is een samenvatting met beelden uit de ganse reeks. Deze aflevering is niet terug te vinden op de DVD en VHS edities die recentelijk uitgebracht werden in België, maar werd wel uitgezonden bij de herhalingen op de VRT.

De tweede serie, Eglantier, bestaat uit acht afleveringen. De titel verwijst naar een schilderij van een wilde roos. Tweng, de derde serie omvat eveneens 8 afleveringen. De titel is de naam van een vredesorganisatie die samen met Kapitein Zeppos ten strijde trekt tegen Sabos.

Alle afleveringen, opgenomen in zwart-wit, bleven bewaard en hebben een duur van 30 minuten.

Cast en crew

Geschreven door Louis de Groof en geregisseerd door Senne Rouffaer.

Met:

Senne Rouffaer (Kapitein Zeppos)

Raymond Bossaerts (Ben Kurrel)

Vera Veroft (Ariane)

Ward de Ravet (Baral)

Truus Demedts (Rita)

Henriette Cabanier (Oma)

Cyriel Van Gent (Gust)

Fik Moeremans (Pukkel)

Intro

http://www.zideo.nl/index.php?playzideo=6b34695a6d6c3975&zideo=6c5971596e46343d

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mooi topic. Ik heb me pasgeleden meer verdiept in de Vlaamse televisieseries en kwam op titels uit waar ik het bestaan niet eens van wist. Veelal commerciële series, zoals Verschoten en Zoon, Den Bompa, maar ook "Meester, hij begint weer!", als ik het zo lees een tamelijk grote serie destijds.

Wil trouwens nog wel 'Buiten de zone' op DVD halen, man wat een serie als ik al die stukjes zo op YouTube zie. Met onder andere de koffiekoeken _O_

...W817 mag overigens van mij wel uberhaupt op DVD, vond en vind ik nog steeds een geweldige sitcom. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Alles wat je opsomt staat klaar in de planning ;)

Maar het is wel zo dat er in de jaren 90, met de oprichting én groei van VTM er bij ons een overvloed aan series kwam, waarvan een groot deel als "minderwaardig" werd beschouwd, maar ze waren weldegelijk goed.

Je zal het de komende dagen/weken wel leren kennen!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Johan en de Alverman

Algemene info

Johan en de Alverman was een Vlaamse jeugdtelevisieserie uit 1965 die geschiedenis en fantasie-elementen vermengde.

Het verhaal

Johan Claeszoon, een zeventiende eeuws student, is pas afgestudeerd in de medicijnen. Om uit te rusten brengt hij zijn vakantie door bij zijn oom Willem en tante Liezelotje. Van rusten komt echter niet veel in huis, want reeds onderweg, in het Nekkersbos, ontmoet hij een vreemd mannetje. Hij schenkt Johan de toverring Fafieforniek. Het mannetje blijkt Alverman te heten is afkomstig uit het land van Avalon. Al vlug wordt hij Johan's beste vriend. In Nekkersbos ontmoet Johan ook Arrabella, een papegaai met een grote bek. Het diertje leidt hem naar de beeldschone Rosita. Liefde op het eerste zicht natuurlijk. Maar don Cristobal de Bobadila, haar vader, dwarsboomt de liefdesplannen. Hij stuurt zijn Otorongo (-Oef) op Johan af. Ook jonker Guy de Sénancourt heeft zijn oog op Rosita laten vallen en maakt het Johan flink moeilijk.

Cast en crew

Regie:

Acteurs: Senne Roufaer

Beeld: Bert Struys

Scenario: Lo Vermeulen & Karel Jeuninckx

Acteurs:

Frank Aendenboom – Johan Claeszoon

Jef Cassiers – Alverman

Cyriel Van Gent – Don Cristobal de Bobadila

Rosemarie Bergmans – Rosita de Bobadila

Dolf De Winter – Otorongo

Alex Cassiers – Guy de Sénancourt

Ward De Ravet – Oom Willem

Fanny Winkler – Tante Liezelotje

Vic Moeremans – Ome Ben

Walter Moeremans – Cipolla

Jos Mahu – Pietro

Chris Lomme – Simone

Intro

http://www.zideo.nl/index.php?playzideo=6b34695a6d6c3974&zideo=6c5971596e46343d

Link naar bericht
Delen op andere sites

Axel Nort

Algemene info

Axel Nort (1966) was een Vlaamse televisiereeks voor de jeugd, met in de hoofdrol Nand Buyl als een privédetective.

Het verhaal

Axel Nort is gebaseerd op een berichtje dat destijds stond in 'De Groene Amsterdammer'. Daar werd vermeld dat een Engelse dame via haar straalkacheltje naar de BBC luisterde. Dit berichtje inspireerde scenarist Louis De Groof tot het maken van een detectiveserie waarin een man gekleed als Sherlock Holmes, rijdend in een oud 2 pk'tje, misdrijven oplost. Het verhaal begint wanneer het straalkacheltje van Nora Pintens wordt gestolen. Op dit straalkacheltje kan zij de Gewestelijke Radio Omroep ontvangen en zij roept de hulp van Axel in om deze weer terug te krijgen. Samen met zijn trouwe helpers waaronder Dirk Talboom, zoon van de commissaris, zet hij de zoektocht in. Uiteindelijk worden zij meegesleurd in een internationale handel van diamantsmokkelaars onder leiding van Mister Kee.

Cast en Crew

Regie: Senne Rouffaer

Acteurs:

Nand Buyl – Axel Nort

Johny Voners – Dirk Talboom

Jan Reussens – Sam Suffie

Denise De Weerdt – Barbara

Vera Veroft – Elia

Rita Derre – Neppie

Christiaan Vandamme – Mark

Marcel Hendrickx – Commissaris Talboom

De bekende 'tune' van Axel Nort is gebaseerd op de titelmuziek van de film How the West Was Won van Alfred Newman.

Intro

http://www.zideo.nl/index.php?playzideo=6b34695a6d6c3176&zideo=6c5971596e46343d

Link naar bericht
Delen op andere sites

Fabian van Fallada

Algemene info

Fabian van Fallada was een jeugdfeuilleton van de Belgische Radio en Televisie (BRT) uit 1969.

Het verhaal

Luitenant Fabian van Fallada wordt onterecht beschuldigd van diefstal en daarom veroordeeld tot de galg. Gelukkig bevrijdt Mammelies de Crébillon hem uit de gevangenis met behulp van de toverspiegel fierlefijn en Knudde, de dwerg die in een sprekend paard kan veranderen. Zo heeft Mammelies een goede daad verricht. Ieder jaar moet ze zeven goede daden verrichten voor Sint-jansnacht, zoniet ontneemt de 'meester van de Wetenschap der Onsterfelijken' haar toverkracht. De streek wordt echter al een tijdje geteisterd door de plunderingen van een bende rovers die geleid wordt door een weerwolf. Samen met Wannes, de speelman, en Kasper, een ex-bendelid, probeert Fabian de mysterieuze weerwolf te ontmaskeren. Mammelies en Anne de Crébillon, die heimelijk verliefd is op Fabian, helpen hierbij. De weerwolf is echter geen makkelijke prooi. Hij heeft een bondgenoot gevonden in de naïeve Isabeau de Crébillon, van wie hij de geheimen van Mammelies' toverkunst probeert te ontfutselen...

Cast en crew

Regie: Bert Struys

Acteursregie: Senne Rouffaer

Scenario: Karel Jeuninckx en Lo Vermeulen

Acteurs:

Fabian van Fallada - Jef Demedts

Mammelies de Crébillon - Fanny Winkeler

Margot - Yvonne Lex

Isabeau de Crébillon - Marilou Mermans

Anne de Crébillon - Kris Smet

Markies Jean de Mordant - Domien De Gruyter

Knudde - Louis Vervoort

Wannes - Walter Moeremans

Kasper - Jan Reussens

Commandant - Ward De Ravet

Intro

http://www.zideo.nl/index.php?playzideo=6b34695a6d6c3972&zideo=6c5971596e46343d

Link naar bericht
Delen op andere sites

Keromar

Algemene info

Keromar is een Vlaamse televisieserie uit 1971. De serie werd destijds uitgezonden en heruitgezonden bij de BRT.

Scenarist Louis De Groof, die ook de jeugdseries Kapitein Zeppos en Axel Nort schreef, baseerde zich voor Keromar op de cultuur van de hippies en de sfeer van de trilogie In de Ban van de Ring van Tolkien.

Het verhaal

De Kerten wonen in vrede en harmonie bij de Keromarheuvel in de landstreek Neropal. Maar hun land en hun manier van leven worden bedreigd door de Bolten en hun leider Odo. Die wil heel Neropal onderwerpen en heeft al een andere stam, de Kobanen, bijna volledig uitgeroeid. Timbal, de hoofdfiguur, komt terug van een reis en vindt Keromar bezet door de Bolten. Goerki, een van de overlevende Kobanen, kan hem de Worban bezorgen, een pijl die nooit zijn doel mist. Daarmee behalen ze een overwinning op de Bolten en kunnen ze hen tijdelijk terugdringen. De Kerten moeten dringend op zoek naar Finroen, de metaallegering die de Worban zijn bijzondere kracht verleent. Timbal, Goerki en Assam vatten de tocht aan naar de Maanvallei, waar Hemelsteen te vinden is, een van de elementen om Finroen te smeden. De tocht is gevaarlijk en na verloop van tijd krijgen ze hulp van Rinda, die eerder al vanuit Keromar de strijd tegen de Bolten was aangegaan. De Kerten slagen er uiteindelijk in Hemelsteen en daarmee Finroen te verkrijgen, en kunnen daarmee de inmiddels verdeelde Bolten zonder te veel bloedvergieten stoppen.

Cast en crew

Regie: Senne Rouffaer en Bert Struys

Scenario: Louis De Groof

Acteurs:

Mike Verdrengh - Timbal

Annelies Vaes - Ismel

Senne Rouffaer - Goerki

Ann Petersen - Gwin, de witte vrouw

Jan Pauwels - Assam

Nand Buyl - Kelpie

Jan Decleir - Odo

Rik Andries - Ostrik

Janine Bischops - Rinda

Ronny Waterschoot - Obigal

Marc Bober - Wallimir de Wandelaar

Trivia

Mike Verdrengh, de acteur die Timbal speelde, liep rond in een kort wit rokje, een beeld waar later lichtjes de spot mee zou worden gedreven.

De serie werd in 1970 opgenomen bij Starigrad in het toenmalige Joegoslavië om in zo zonnig mogelijke omstandigheden te kunnen filmen.

Hoewel er in kleur werd opgenomen, werd de serie uiteindelijk uitgezonden in zwart-wit. In een aflevering van Histories over het Vlaamse jeugdfeuilleton werden deze beelden getoond aan Verdrengh en Bisschops, die zich zeer verrast betoonden.

De muziek is van Pieter Verlinden, maar in sommige scenes wordt muziek van Ennio Morricone gebruikt, meer bepaald die voor de films van Sergio Leone. Het lied van de begingeneriek wordt gezongen door Della Bosiers.

Intro

http://www.zideo.nl/index.php?playzideo=6b34695a6d6c3976&zideo=6c5971596e46343d

Link naar bericht
Delen op andere sites

Geen idee, ik veronderstel dat de beelden niet bepaald de beste kwaliteit hadden in kleur, maar na een transformatie naar zwart wit wel goed eruit zagen.

Of ze nog in kleurformaat in het VRT archief zitten zou ik niet weten, ik veronderstel van wel want VRT heeft een enorm archief.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het Zwaard van Ardoewaan

Algemene info

Het zwaard van Ardoewaan is een Vlaamse jeugdreeks uit 1972. Deze jeugdreeks was de eerste die in kleur werd uitgezonden door de BRT. De eerste twee maanden van de opnames werden in de studio in Waterloo de binnenopnames gemaakt. Daarna vertrok men naar Carpentras, in de Provence, voor de buitenopnames, waarbij ook de kastelen La Rousse en Le Barroux als decor gebruikt werden.

De reeks bestaat uit dertien afleveringen van een halfuur.

Het verhaal

Nadat Morholt tevergeefs geprobeerd heeft het zwaard los te trekken lukt Huoon het zonder moeite. Hij is de nieuwe heer van Ardoewaan, tot afgunst van zijn broer. Zelfs wanneer Huoon het land in twee gelijke delen verdeeld is Morholt nog jaloers.

Via een list dwingt hij Huoon tot een dodelijk duel met ridder Gorvenal, en zo wordt Morholt heer van geheel Ardoewaan. Maar het zwaard kan hij niet hanteren: wanneer Morholt het vastpakt begint zijn hand te bloeden. Ten einde raad steekt hij het terug in de balk. De echte erfgenaam is Huoons 5-jarige zoon Rohalt. De wrede Morholt laat hem in de bergen achter maar weet niet dat Karanog het jongetje onderbrengt bij het boerenechtpaar Orm en Riki.

Daar groeit Rohalt op, onwetend dat zijn echte moeder jonkvrouw Freda is en hijzelf de heer van Ardoewaan. Rohalt heeft maar één wens: ridder worden. Hij blijkt zeer talentvol te zijn als hij bij heer Gorvenal leert paardrijden en zwaardvechten.

Morholt wordt ondertussen gekweld door wroeging en is ontevreden omdat zijn eigen zoon Gawijn niet geïnteresseerd is in het ridderschap. Wanneer Rohalt en Gawijn ook nog bevriend met elkaar raken is Morholt doodsbenauwd dat zijn neef achter de waarheid zal komen, zeker wanneer Fulco de nar doorkrijgt wie Rohalt echt is. Hij brengt hem naar de paardenstal die al jaren afgesloten is en wijst hem op het zwaard...

Cast en crew

Realisatie: Bert Struys

Spelregie: Senne Rouffaer

Scenario: Lo Vermeulen & Karel Jeuninckx

Acteurs:

Jef Demedts - Huoon / Morholt

Patrick Struys - kleine Rohalt

Frans Maas - volwassen Rohalt

Vera Veroft - Freda

Nand Buyl - Fulco

Norbert Van Dorpe - kleine Gawijn

Johan van Lierde - volwassen Gawijn

Roger Coorens - Karanog

Chris Lomme - Rikki

Raymond Bossaerts - Orm

Ward de Ravet - Gorneval

Viviane Redant - Belinda

Leo Madder - Wezel

Marlene Edeling – Aja

Intro

http://www.zideo.nl/index.php?playzideo=6b34695a6d6c3973&zideo=6c5971596e46343d

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Ik probeer om daar een goed topic van te maken, maar ik vind nergens een échte "intro" van De Kat.

Maar uiteraard zal ik ook nog een topic aan De Kat besteden

(uiteindelijk zullen alle series in dit topic een eigen topic krijgen, maar dj en ik hebben momenteel het probleem dat we als admins geen topics kunnen splitsen, maar dj zoekt het uit)

En de enige Vlaamse reeks uit de jaren '80 waar ik me nog een Felix herinner is Postbus X, maar ik denk niet dat je het daarop hebt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...