Ga naar inhoud

Demonstraties in Afrika


Aanbevolen berichten

CAÏRO - Ongeveer duizend betogers hebben vandaag in Caïro het ministerie van Binnenlandse Zaken bestormd. De politie opende het vuur. Dat berichtte de Arabische nieuwszender al-Jazeera. Zeker drie mensen zouden om het leven gekomen zijn.

De minister van Binnenlandse Zaken, Habib al-Adli, is zeer gehaat onder de betogers. Hij leidt de gevreesde veiligheidsdienst van Egypte en is daarmee een pijler onder het autoritaire regime van president Hosni Mubarak.

Mubarak is er niet in geslaagd het verzet tegen zijn autoritaire bewind te bezweren. In verscheidene steden in het land kwam het opnieuw tot bloedige botsingen tussen betogers en ordetroepen. Alleen al in de hoofdstad Caïro waren tienduizenden demonstranten op de been.

Mubarak kondigde in de nacht van vrijdag op zaterdag het ontslag van zijn regering aan, maar maakte tegelijk duidelijk dat hij er niet over peinst op te stappen. De demonstranten nemen daar geen genoegen mee en eisen dat de president, die al bijna dertig jaar aan de macht is, zelf ook zijn biezen pakt.

In onder meer Caïro, Alexandrië en Suez was het zaterdagochtend opnieuw onrustig. De betogers trotseerden een oproep van de strijdkrachten om zich te houden aan het samenscholingsverbod dat van kracht is. Ook de avondklok die de autoriteiten hebben ingesteld, werd massaal genegeerd.

Het geweld heeft de afgelopen dagen vele slachtoffers geëist. Schattingen van het dodental lopen uiteen van enkele tientallen tot bijna honderd. Vele honderden mensen zouden gewond zijn geraakt, zowel betogers als agenten en militairen.

Oppositieleider Mohammed ElBaradei, die onder huisarrest werd geplaatst kort nadat hij in Egypte was teruggekeerd om een rol te spelen in het verzet tegen Mubarak, deed een dringend beroep op de president op te stappen. Alleen zo kan de onrust worden bezworen, zei hij in een telefonisch vraaggesprek met de Arabische nieuwszender al-Jazeera. (ANP)

Gaat er hard aan toe daar. Volgen we het hier een beetje?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit soort nieuws volg ik bijna niet. Het is altijd wel raak in die landen. Begin er een beetje moe van te worden.

Langs de ene kant heb je gelijk, in vele Afrikaanse en Aziatische landen zijn dit soort situaties schering en inslag.

Maar deze trend vind ik wel een goede, want eigenlijk begint de bevolking van deze landen in te zien hoe corrupt en dictatoriaal hun regimes wel zijn.

Als dit een stap is naar meer democratie in die regio vind ik het goed, ik hoop alleen dat het niet zover gaat komen dat er oorlog van komt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Langs de ene kant heb je gelijk, in vele Afrikaanse en Aziatische landen zijn dit soort situaties schering en inslag.

Maar deze trend vind ik wel een goede, want eigenlijk begint de bevolking van deze landen in te zien hoe corrupt en dictatoriaal hun regimes wel zijn.

Als dit een stap is naar meer democratie in die regio vind ik het goed, ik hoop alleen dat het niet zover gaat komen dat er oorlog van komt.

Oke, daar kan ik je gelijk in geven. Meer democratie is helemaal niet slecht.

Ik hoop niet dat ik hier mee een al te grote discussie ga opzetten, maar als je alle oorlogen / demonstraties de wereld uit wilt hebben, dan moeten we al het geloof afschaffen. 9 van de 10 van deze conflicten vinden hun aard vanuit het geloof.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oke, daar kan ik je gelijk in geven. Meer democratie is helemaal niet slecht.

Ik hoop niet dat ik hier mee een al te grote discussie ga opzetten, maar als je alle oorlogen / demonstraties de wereld uit wilt hebben, dan moeten we al het geloof afschaffen. 9 van de 10 van deze conflicten vinden hun aard vanuit het geloof.

Exact iets wat iemand op school tegen mij zei. Geloof afschaffen schijnt dé oplossing te zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is alles behalve een originele mening, en het is eigenlijk maar een halve waarheid.

De grote oorlogen hebben zeer weinig met religie te maken:100-jarige oorlog, De wereldoorlogen, Vietnam, Koreaanse oorlog, bijna alle oude oorlogen in Afrika, alles wat met Napoleon te maken had.

Het is een feit dat de kruistochten zuiver religieus waren én dat de recentste oorlogen ook veel met religie te maken hadden: Afganistan en een deeltje Irak (al had Hoessein een grotere impact).

Maar religie als hoofdoorzaak te noemen is te kort door de bocht.

Link naar bericht
Delen op andere sites

dan moeten we al het geloof afschaffen. 9 van de 10 van deze conflicten vinden hun aard vanuit het geloof.

Gedeeltelijk wel ja, maar door al het geloof afteschaffen stopt je de oorlogen echt niet. Het draait ook veel om geld en macht.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je het geloof af gaat schaffen wordt het alleen maar erger. Als je dingen gaat verbieden gaat het pas echt gevaarlijk worden, omdat je dan een verbod legt op iets wat mensen belangrijk vinden en dan gaan ze vechten voor datgene, in dit geval dus het geloof, en omdat het geloof voor hun 100 procent juist is stoppen mensen nooit met ervoor te vechten. Dus, hoe graag ik ook religie wereldwijd zou zien verdwijnen, is dat helemaal geen oplossing.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je het geloof af gaat schaffen wordt het alleen maar erger. Als je dingen gaat verbieden gaat het pas echt gevaarlijk worden, omdat je dan een verbod legt op iets wat mensen belangrijk vinden en dan gaan ze vechten voor datgene, in dit geval dus het geloof, en omdat het geloof voor hun 100 procent juist is stoppen mensen nooit met ervoor te vechten. Dus, hoe graag ik ook religie wereldwijd zou zien verdwijnen, is dat helemaal geen oplossing.

So True....

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...