Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

We hadden ooit het idee voor een extra onderdeel maar het bleek niet zo heel lekker te werken.

Volgens mij kun je het wel bekijken op http://www.retroforum.nl/tutorials

Het topic zelf bestaat niet (meer) maar hier is de inhoud voor mocht het niet lukken:

Iedereen heeft er wel eens last van, een computer die uit het niets uit gaat, of zich vreemd gedraagt. In veel van de gevallen is dit te wijten aan slechte koeling, ofwel een vieze binnenkant van de computer.

In deze tutorial wordt uitgelegd hoe je je computer schoonmaakt.

Benodigdheden:



  • Schroevendraaier.
  • Busje perslucht. (Te koop bij de electronicawinkel)
  • Mondkapje (wanneer nodig)

Hoe ga ik te werk?

Ten eerste, draag geen ernstig statische kleding, bijvoorbeeld een wollen trui.

Voor de je aan het werk gaat, pak een geaard voorwerp vast, bijvoorbeeld een buis van de verwarming, om zo veel mogelijk statische elektriciteit af te voeren.

  • Koppel de computer af en neem deze mee naar een plek, waar veel frisse lucht beschikbaar is, bijvoorbeeld naar buiten, of op het balkon.
  • Draai de schroeven eruit waarmee de kap van de computer gaat. Sommige computers hebben ook een klik systeem. Bij dit soort systemen staat het meestal achter op de kast hoe de kap er af gehaald kan worden
  • In de computer zie je een aantal ventilators, met meestal veel stof er in. Pak nu het busje met perslucht en blaas de lucht in de ventilator en het onderliggende koelblok. Let wel op, dat je de ventilator vasthoudt. Niet dat deze van de plek zal waaien, maar de ventilator kan gaan draaien door de luchtstoom, wat niet goed is voor de lagers van de ventilator.
  • Herhaal de stap hierboven voor alle ventiators / koelblokken in de computer
  • Als alle ventilators schoon zijn, blaas met het busje lucht de rest stof uit de computer.
  • Schroef de computer weer dicht, en sluit deze weer aan.
  • Controleer of alles nog naar behoren werkt.
  • En klaar, gefeliciteerd met je schone computer.

Mocht dit het probleem niet oplossen, dan is er wellicht iets anders aan de hand met de computer.

Met dank aan Ross voor de tutorial

Link naar bericht
Delen op andere sites

We hadden ooit het idee voor een extra onderdeel maar het bleek niet zo heel lekker te werken.

Volgens mij kun je het wel bekijken op http://www.retroforum.nl/tutorials

Het topic zelf bestaat niet (meer) maar hier is de inhoud voor mocht het niet lukken:

<knip>

Met dank aan Ross voor de tutorial

Wat ging er dan niet? Toen ik ging reageren in het forum had ik zeer zeker wel behoefte aan een tutorial, eentje die de retro editor besprak, want elke keer dat ik een topic opende ging er wel van fout (pffffff), de laatste keer met het gebruiken van een link. Alleen tekst ging prima.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De tutorials-plugin heeft bijvoorbeeld geen optie makkelijk afbeeldingen toe te voegen.

Als je iets wil weten over de editor gooi maar op. Het is feitelijk gewoon IPB, dus wij zijn niet de makers, maar we weten er wel eea van ;)

Intussen kan ik beter met de editor opschieten dan in het begin. Maar hoeveel karakters gaan er op 1 regel, bv.? Mijn 1e editor poging ging niet goed met copy and paste, toen kreeg ik allemaal lange zinnen en lege regels daartussen.

Wat betekent IPB?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Intussen kan ik beter met de editor opschieten dan in het begin. Maar hoeveel karakters gaan er op 1 regel, bv.? Mijn 1e editor poging ging niet goed met copy and paste, toen kreeg ik allemaal lange zinnen en lege regels daartussen.

Wat betekent IPB?

Je kunt gewoon doortypen hoor, het wordt vanzelf afgebroken in de layout mocht het te lang zijn. Ik heb zelf geen idee hoeveel er passen, maar zoals je aan deze zin ziet breekt de layout hem af zodra nodig. Ik geef pas 2 enters als ik een nieuwe alinea wil beginnen.

Zoals dit.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je kunt gewoon doortypen hoor, het wordt vanzelf afgebroken in de layout mocht het te lang zijn. Ik heb zelf geen idee hoeveel er passen, maar zoals je aan deze zin ziet breekt de layout hem af zodra nodig. Ik geef pas 2 enters als ik een nieuwe alinea wil beginnen.

Zoals dit.

Dat weet ik, gewoon tekst intikken gaat prima. Het ging niet helemaal zoals ik verwachtte met copieren van de klaarstaande tekst op mijn pc naar de editor, plakken dus, op het retro forum.

Een volgend probleem voor de leek is het toevoegen van foto's. Volgende keer verder.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het eerste probleem wat ik beschreef was met kopieren van klaarstaande tekst in notepad / kladblok naar een editor. Thuis ook hetzelfde probleem gekregen, dat was het dus. Het toevoegen van foto's gaf 2 probleempjes, waar staat de foto en waar moet hij naar toe, goed zoeken waar je moet klikken. Dan moet je niet zo'n eigenwijze muiscursor hebben als ik heb...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je knipt/plakt vanuit Notepad/Kladblok moet je zorgen dat Word wrap niet aan staat, anders krijg je afgebroken zinnen.

Je kunt de tekst wel typen met Word wrap aan, maar zet het uit voor je gaat kopiëren en plakken.

post-8-0-01614300-1318781447.jpg

Er is nu een tutorial voor het plaatsen van plaatjes.

Inderdaad, ik had al zo'n idee dat het met wordwrap te maken had. De tutorial voor het plaatsen van plaatjes heb ik doorgelezen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

We hadden ooit het idee voor een extra onderdeel maar het bleek niet zo heel lekker te werken.

Volgens mij kun je het wel bekijken op http://www.retroforum.nl/tutorials

Het topic zelf bestaat niet (meer) maar hier is de inhoud voor mocht het niet lukken:

Met dank aan Ross voor de tutorial

Ik dacht dat je deze mogelijk bij de andere tutorials z(w)ou zetten. Dus wachtte ik met mijn reactie. Hier dan nu.

Een goedkoper alternatief voor het busje perslucht is de fietspomp. Daar moet je wel met z'n tweeen voor zijn, is tenminste handiger... ;)

En nog een aanrader is een oude nog goed werkende stofzuiger, die ook nog kan blazen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik dacht dat je deze mogelijk bij de andere tutorials z(w)ou zetten. Dus wachtte ik met mijn reactie. Hier dan nu.

Een goedkoper alternatief voor het busje perslucht is de fietspomp. Daar moet je wel met z'n tweeen voor zijn, is tenminste handiger... ;)

En nog een aanrader is een oude nog goed werkende stofzuiger, die ook nog kan blazen.

Een fietspomp kan inderdaad, maar het is zo onhandig.

Een stofzuiger zal ik nooit aanraden, dit in verband met statische elektriciteit.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Dit draadje is ook naar buiten het Retroforum beland... ;)

De vorige week las ik in Computer Idee FAQman een vraag over een te warm geworden computer. Antwoord: "Maak systeemkast open en kijk naar de ventilators en de koelmodules. De ventilators zitten vast en de koelmodules onder het stof."

En nu komt het:

"Gebruik - als eerste - de stofzuiger om te kijken of er iets schoon te maken valt. Zoniet - hoewel niet iedereen daarvan is gecharmeerd - dan perslucht op het inwendige van de systeemkast zetten."

Vond ik wel even frappant allemaal!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nu kan ik ook niet warm worden van het niveau van de Faqman....

Statische elektriciteit is sterker dan je denkt. Zelfs als je een stukje plakband pakt, zit hier al een lading aan van 20 kilovolt.

Ik was er zelf ook altijd vrij makkelijk mee, maar sinds ik een cursus ESD heb gehad, omdat ik af en toe in de gebouwen van ziggo moet zijn, ga ik er heel anders mee om. Als ik een computer uitspuit, laat ik ook altijd de stekker erin, met de schakelaar uit, zodat de aarde niet onderbroken wordt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Geen losse draadjes hier, alleen een draadje over perslucht, stofzuigers en een fietspomp. Als je een los draadje zoekt, kun je beter naar het topic van Ross uitwijken:

RMR Deel 3 - Renoveren met Ross - Verdeelkast vervangen :)

Ik bedoel dat "draadje" ongeveer de slechtste vertaling van het woord "thread" is dat er bestaat.

Buiten dat het geen "draad" is werken wij hier helemaal niet met threads maar met topics of vertaald: onderwerpen.

Een thread is topic waarbij je steeds 1 post ziet

- antwoord

- antwoord

- antwoord

en je moet dan steeds klikken om het antwoord te lezen.

Voorbeeld:

30926-threaded.gif

Dus hou het op onderwerp of topic en vergeet "draadje".

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik bedoel dat "draadje" ongeveer de slechtste vertaling van het woord "thread" is dat er bestaat.

<knip>

Dus hou het op onderwerp of topic en vergeet "draadje".

Wie zwijgt stemt toe en dat is hier niet de bedoeling. Ik moest er wel even een paar dagen over nadenken hoe ik dit zou verwoorden want er is verschil in opvatting.

Jouw uitleg - die meer voelde als een terechtwijzing - over een zichtbaar draadje als vertaling van het engelse woord thread is niet zoals ik mijn draadje zag, nl als een onzichtbare verbinding.

Het bewuste stukje wat ik dus draadje noemde, ging over het schoonmaken van de computer, en niet over het hele topic, tutorials. Dat gedeelte zag ik voor me als samengebonden berichten door een onzichtbaar draadje en met een onzichtbaar lijntje naar buiten het forum gestuurd. That was all.

Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...