Ga naar inhoud

Kijkje in een serverruimte.


Aanbevolen berichten

Kijkje in een serverruimte.

Naar aanleiding van de serverwijzigingen van djkoelkast ben ik deze topic begonnen. Ook omdat we een oude server in de schuur hebben staan en een kennis speciaal langskwam om deze te bekijken, daar hij nog nooit een server in het echt had gezien.

Een server is in wezen een gewone computer maar dan net even anders.

post-598-0-24872700-1328716423.jpg

Voor het gemak is de server even op de grond gelegd. Staande is de afmeting 43 x 65 x 9 cm; het gewicht 20 kg.

Deze server bestaat uit een moederbord met in dit geval 2 Dual Core processoren en verder de gewone randapparatuur. Op het moederbord bevindt zich een SCSI interface waarop 6 harde schijven zijn aangesloten, een IDE interface voor de dvd en 2 netwerk kaarten . De voeding van het geheel is dubbel uitgevoerd (er zijn ook 2 voedingskabels aangesloten), dus als er eentje uitvalt neemt de ander het automatisch over.Terwijl de server in gebruik is kan men een harde schijf met raid systeem* wisselen, dit noemt men hot swappable. Men krijgt zelfs een sms als een van de schijven het dreigt te begeven.

* Raid staat voor Redundant Array of Independent Disks (of Drives) en is er van Raid 1 t/m 6. Hier Raid 1, dat wil zeggen dat systeem en data dubbel uitgevoerd zijn, de harde schijven zijn dus een kopie van elkaar.

Een server kan overal geplaatst worden, maar staat meestal met vele andere in een datacentrum. Waar het dan ook stikheet kan zijn afgewisseld met koelte. Het verschil zit 'm in de voorkant en de achterkant van de servers. Met de voorkanten tegenover elkaar krijg je een koude straat, met de achterkanten tegen elkaar, waar het hete blazen van de ventilatoren gevoeld wordt, ontstaat een warme straat.

post-598-0-79646800-1328716511.jpg

In een datacentrum zijn meerdere serverruimtes aanwezig, bereikbaar door een doolhof van gangen. De ruimtes zijn verdeeld over meerdere verdiepingen. Er zijn liften aanwezig. In de gangen staat de beschikbare ruimte die gehuurd kan worden in kasten verdeeld. Een hele kast (links op de foto), een halve kast (rechts op de foto) of eenderde kast.

post-598-0-47189300-1328716560.jpg

Er gaan meerdere servers in een kast.

Servers worden vooral gebruikt voor opslag, opslag van zeer grote bestanden, denk aan websites of mailservers. Veel dataverkeer neemt veel energie. Daarvoor is veel stroomvoorziening nodig. U ziet dan ook overal kabels liggen in de vloer (dunne netwerkkabels, gebundeld) en hangen aan de muur (dikke stroomkabels).

Bij stroomuitval staat er een noodstroomaggregaat klaar met een capaciteit van 8 MegaWatt.

post-598-0-66033800-1328716635.jpg post-598-0-21193600-1328716725.jpg

Netwerkkabels in de vloer

post-598-0-55947300-1328716672.jpg

Stroomkabels aan de muur

Het geheel wordt gekoeld met ventilatoren in de vloer, door ventilatoren in het plafond wordt de warme lucht afgezogen en hergebruikt voor de verwarming van het gebouw.

Tegenwoordig kan men ook virtuele servers huren in plaats van echte, veelal aangestuurd door VMware-software.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mooi spul servers, maar ze maken altijd zo'n klereherrie.

De Retroforum server staat bij mij thuis, die heb ik dus ook stil gemaakt met aangepaste voeding en cpu koeler.

Is de Retroforum server een echte server of een computer als server ingericht?

Van de echte servers-klereherrie heb ik een opname gekregen. 's Kijken waar ik hem neer kan zetten.

Bij ons zijn alle gewone computers ook aangepast met voeding en koeler. Een computer die als server is ingericht is voorzien van een VIA C3 processor. Die laatste kan met koelblok zonder ventilator werken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Is de Retroforum server een echte server of een computer als server ingericht?

Van de echte servers-klereherrie heb ik een opname gekregen. 's Kijken waar ik hem neer kan zetten.

Bij ons zijn alle gewone computers ook aangepast met voeding en koeler. Een computer die als server is ingericht is voorzien van een VIA C3 processor. Die laatste kan met koelblok zonder ventilator werken.

Het is een echte server met Registered ECC geheugen, een servernetwerkkaart en enterprise harddisks. De voeding is echter een normale voeding geworden, niet redundant, maar wel met een UPS er achter. De CPU is geen dual CPU, maar een dual core (Intel i3). De huidige server heeft 4 harddisks: 1 voor boot/swap, 1 voor het filesysteem, 1 voor alle websites en mail, 1 voor complete backup. Daarnaast wordt er dagelijks extern gebackupt en worden van die backups altijd de laatste 7 bewaard. Ik kan dus altijd tot een week terug als er iets mis gaat. Er draaien momenteel zo'n 40 websites op de server.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...