Ga naar inhoud

Was vroeger alles beter? [ronde 1]


Was vroeger alles beter? Gulden of Euro?  

8 leden hebben gestemd

  1. 1. Was de Gulden / Frank of is de Euro beter?

    • Gulden / Frank
      4
    • Euro
      4


Aanbevolen berichten

Ronde 1 gaat over geld.

post-8-0-78701100-1330201825.jpg

Was de Gulden of Frank nou echt zo goed?

Was het echt zo leuk om geld te wisselen aan de grens? Zodat je waarschijnlijk meer uit gaf dan de bedoeling was, of dat je over had en geld terug moest wisselen tegen een minder aantrekkelijke koers?

Aankopen doen via internet vanuit het buitenland was ook een stuk lastiger (maar dat komt natuurlijk ook omdat e-commerce in Europa nog in de kinderschoenen stond). Alles omrekenen: Gert gaf elke week een spaarrekening van de ASLK met DUIZEND frank er op weg. Was dat niet gewoon 55 gulden?

Wow, dat klinkt best veel nog, 55 gulden.

Maar als Gert nu aan komt zetten met een spaarrekening van Fortis met 22 euro er op, zou je dan nog meedoen?

Gulden/Frank of Euro? En het is leuk als je je stem ook motiveert.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gemengde gevoelens, eerst de Euro, het is makkelijk in elk land, het is makkelijk om overal te betalen, maar daarin tegen de Gulden was een erg sterke eigen munt. Ik ga voor de nostalgie, die geweldige gulden, de knaak, het vijfje (zo lekker zwaar). Het originele dubbeltje en het kwartje, en uiteraard nog de stuiver.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Haha, mooie wink naar Samson met hun ASLK-Kangeroe actie :P

Niet kijkend naar transacties met het buitenland is het zéker een verbetering tegenover de euro, de gulden. Simpele reden dat destijds prijzen gewoon veranderden van tekentje; 5,95 gulden voor een stripboek werd en is nu nog steeds 5,95 euro. Dat is gewoon meer dan het dubbele als dat er destijds voor betaald moest worden. Inderdaad, transacties naar het buitenland en terug leveren rompslomp op, en geld omwisselen komt je redelijk duur te staan... Maar op de langere termijn zal je het meerendeel van je geld in Nederland uitgeven, dus ben je hoe dan ook goedkoper uit.

Vroeger betaalde je 64 gulden voor een computerspel wat top of the bill was, nu betaal je al snel 64 euro.

EDIT: Daar moet nog achteraan: ...VOOR IEDER SPEL. -0-

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ga voor de euro. Ik heb ook nog goede herinneringen aan de gulden, zoals de benamingen voor de briefjes en munten en het gevoel om als land een eigen munt te hebben. Maar ik vind ook dat het er met de euro een stuk gemakkelijker op is geworden met betalingen, met name als je vaak binnen de EU op vakantie gaat.

Ik ga ook zeker niet mee in het melancholische verhaal dat alles ineens 2x zo duur is geworden. Voor een aantal producten (zoals voedsel/drank/grondstoffen) betaal je nu wel een stuk meer, maar genoeg andere producten zijn veel goedkoper geworden (zoals electronica/pc/laptop). Vergeet niet dat de wereldbevolking enorm is gegroeid afgelopen decennia met als gevolg hogere grondstof-, energie- en voedselprijzen. Daar doen we weinig aan, en de euro heeft er mijns inziens weinig mee te maken.

@samba-boy: (S)NES/SEGA spellen kostten vroeger ook veel geld, op veel doosjes die ik nu heb staat 129,95. Dan heb je het over 1992, dus bereken maar 20 jaar inflatie door. Dan kom je op ~200 gulden uit. Ook moest je soms erg veel geld betalen voor summier programmeerwerk. Test Drive II The Duel met alle uitbreidingen op pc kostte ook zo'n 150 gulden. Ik weet niet voor welk topspel jij 64 gulden betaalde, maar zover ik mij kan herinneren was het altijd al rond de 90-120 gulden. Graag een toelichting. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

De euro, alleen al voor het gebruiksgemak. Ik vind het nu al vervelend om met ponden te zitten, elke keer als ik naar Engeland of Schotland ga. Dan zou ik zeker niet ook nog met Franken en Marken willen zitten. Daarnaast zijn de prijzen bij de invoering van de euro weliswaar overdreven omhoog geschoten, maar dat was met de gulden (misschien in iets mindere mate) ook wel gebeurd. Grondstoffen e.d. zijn nu eenmaal duurder geworden. Daarnaast denk ik niet dat de concurrentiepositie van Nederland (veel) beter zou zijn als wij nu nog steeds de gulden zouden hebben.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De prijs van de grondstoffen is explosief gestegen: papier is veel duurder geworden.

Vergelijk ook de drukkwaliteit van oude strips met nieuwe, het is nu allemaal glossy en veel beter houdbaar.

Als we de inflatiemeter gebruiken (en dan pak ik even die van de VS in dollars, maar het idee zal elkaar niet veel ontlopen) zie ik:

What cost $6 in 1990 would cost $9.88 in 2010.

Dus Fl. 6 zou Fl. 10 kosten alleen al door inflatie, dus het stripboek zou dan dus met inflatie alleen € 4.53 kosten. Tel daar bij op de hogere papierprijs, de hogere vervoersprijzen (want die rijzen ook de pan uit door de hoge benzineprijzen) dan vind ik € 5.95 voor een stipboek nog best meevallen.

Kortom: je kunt nu wel denken dat alles zo verschrikkelijk veel duurder is geworden maar dat valt allemaal wel mee.

Een Amiga in 1991 was zo'n 1100 gulden (1738 gulden nu met inflatie mee) = € 788

De Amiga werd vooral gepromoot als spelcomputer op een gegeven moment, dus laten we de prijs van de PS3 er even bij pakken. Precies: veel goedkoper. Ook heb je voor € 788 een behoorlijke game pc.

Mensen die schreeuwen dat alles "door de Euro" duurder is geworden kunnen beter nog een keertje gaan rekenen, want het valt allemaal wel mee. Het enige wat nog steeds belachelijk duur is is benzine.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zelf niet echt de gulden meegemaakt aangezien ik uit 1995 kom, enige wat me aan de gulden herrinert is 't laatste kwartje wat ik had, dat ik die nog in me portomonee heb, me geluksmuntje haha!

En ja, me opa die altijd zegt; "Vruger was alles better"

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ga voor de nostalgie, die geweldige gulden, de knaak, het vijfje (zo lekker zwaar). Het originele dubbeltje en het kwartje, en uiteraard nog de stuiver.

De cent, je vergeet die goeie ouwe cent uit het centenpotje!

Ik kies ook de gulden. En de euro mag blijven voor de buitenlandse betalingen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...