Ga naar inhoud

De Retroforum CD


Aanbevolen berichten

Nu we al zoveel Bassie & Adriaan muziek hebben gevonden, ben ik van plan (een deel van) ons Magnum Opus fysiek uit te brengen. Als een soort jubileum van onze zoektocht :D

Het word een beperkte oplage voor forumleden, met een mooi hoesje. Ook komt er een boekje bij met wat geschiedenis van onze zoektocht.

Ik er niet vanaf het prille begin bij geweest, ik kwam wat later, maar ik heb vele malen het hele archief doorgelezen.

Dit wordt een unieke Retroforum hebbeding, alleen voor trouwe Retroleden :)

Uiteraard regel ik alles qua muziekrechten, en zal er géén B&A materiaal opstaan. Dit wordt ónze CD :D

Hier kan je uiteraard je mening geven, maar ook een bijdrage leveren in de zin van:

- Welke nummers wil je op de CD?

- Wil jij graag artwork maken voor de cover/het boekje?

- Moeten de echte tracknamen genoemd worden, of eigen namen zoals 'Thema Lanzarote' ?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 230
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dankjewel :D

Ik principe is dit een gift van mij aan Retroforum, en ik ga er veel tijd in steken om een mooie tastbare versie van ons zoektocht neer te zetten.

Er loopt al contact tussen Buma/Stemra en mij :) Ik hoop snel te horen wat het me gaat kosten.

En er komt niets van B&A in het artwork of de tracklist. Alles moet van ons zijn, daarom gaat alles ook legaal :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oh, dat zou mooi zijn :D Ik ben meer een programmeur dan een grafisch ontwerper. :P

Uiteraard kunnen we het hoesje wel B&A-achtig maken, met stock photos van objecten (Schatkaart, Kroon) en landschappen (Lanzarote) :D

Maar als jij het hoesje wilt ontwerpen, je hebt de volledige creatieve vrijheid _O_

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij deze wat suggesties voor de CD

Harry Forbes - Easy Work

John Reids en Frans Peters - Stormy Cruise

Eric Allen - Mastermind

R. Jackson - Datamotion

The Song of Portugal

Overigens weet ik niet of alle muziekjes door leden van dit forum zijn gevonden maar ze zijn sowieso geweldig :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij deze wat suggesties voor de CD

Harry Forbes - Easy Work

John Reids en Frans Peters - Stormy Cruise

Eric Allen - Mastermind

R. Jackson - Datamotion

The Song of Portugal

Overigens weet ik niet of alle muziekjes door leden van dit forum zijn gevonden maar ze zijn sowieso geweldig :)

De laatste heeft ook gewon een artiest hoor:

Link naar bericht
Delen op andere sites

Alles van je lijst komt er sowieso op :D enkel Stormy Cruise ben ik niet zeker van :P Move en Bossanova Girl vind ik een stuk lekkerder :P In eerste instantie is dit bedoeld als een enkele CD, en uiteraard kan dit bij succes een reeks worden :) Ik geef, voor dit album, prioriteit aan de jaren 80 tracks.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Deze CD komt er hoe dan ook :D Liever met ook de muziek van Jarre en Vangelis, maar misschien scheelt het wel met de librarymuziek... In elk geval beloof ik dat dit een topper wordt :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zo is dat, misschien zijn de tarieven wel lager als de CD onder een klein aantal mensen wordt uitgebracht.

Daarnaast ben je natuurlijk ook nog wat kwijt aan het maken van de CD zelf.

Move en Bossanova Girl mogen van mij ook zeker op de CD, en misschien Ed Starink - Nerves om de ruimte op de vullen :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

De voorlopige tracklist:

01. Easy Work - Harry Forbes (Vrolijk thema)

02. Sunspots - Harry Forbes (De boeven gaan inbreken)

03. Floater 1 - Paul Kass / Robin Artus (Dreigende scenes)

04. Floater 2 - Paul Kass / Robin Artus (Dreigende scenes)

05. Magnetic Fields Part 1 - Jean Michel Jarre (Achtervolgingsscenes)

06. Sioux City Sue - Martin Gale (Bassie breekt de marktkraam af)

07. Floater 3 - Paul Kass / Robin Artus (Dreigende scenes)

08. Pulstar - Vangelis (Het clubgebouw staat in de brand!)

09. Savane - Peru (Droevige scenes)

10. Audio Ethnica - Roger Jackson (B&A bereiden een valstrik voor)

11. Tubular Bells Part 1 - Mike Oldfield (Spannende scenes)

12. Mastermind - Eric Allen (Achtervolgingsscenes)

13. Song of Portugal - Ivor Slaney (Thema Lanzarote)

14. Continents - Peru (Dreigende scenes)

15. Africa - Peru (Achtergelaten zonder Robin en schatkaart)

16. Datamation - Roger Jackson (De auto start niet, en de boeven komen!)

17. Nerves - Ed Starink (De Kleine Maan gevonden!)

18. Equinoxe Part 2 - Jean Michel Jarre (Scenes in de grot)

Nu is het de bedoeling dat jullie zeggen welke weg moeten, en waar ze door vervangen moeten worden :P

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Leuk initiatief. Ik mag dan wel hopen dat je high quality audio gebruikt en niet die mp3 rips.

Dat is even geleden dat ik jou weer zie posten :D

@Deemster: ik zie eerlijk gezegd meer voor (en nu ga ik zeer controversieel uit de hoek komen denk ik) een in twee tracks gedeelde versie van Magnetic Fields Part 1. Zover ik weet is enkel het eerste stuk en het laatste stuk ooit in een serie gebruikt en is het lange rustige middenstuk ietwat overbodig en een beetje een afknapper op zo'n CD.

Noem me overigens een slimmerd, maar ik zou graag achter de tracks die je nu hebt gekozen hebt een kleine beschrijving wáár die nummers origineelin de reeks te vinden zijn zien staan. Wist van Nerves bijvoorbeeld niet dat dat dus de halve maan-track is. Waarvandaan haal je overigens een rip van die plaat, want die is haast onvindbaar :O

PS: over onvindbaar gesproken, de youtube-links op Adriaans Homepage naar de nieuw gevonden achtergrondmuziek zijn inmiddels op privé gezet door de uploader :')

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Gedaan :P Ik heb bij sommige de Schatkaart-omschrijving gegeven, hoewel deze tracks in meerdere series zijn gebruikt.

Wil jij een liedje vervangen zien samba-boy? Misschien voor 'Bossanova Girl' ? :P

Overigens heb ik laatst eindelijk de 'Halve Maan'-plaat gevonden op Discogs: http://www.discogs.c...release/3897971

Ik denk trouwens dat ik zowel Tubular Bells als Magnetic Fields ga inkorten voor deze CD :)

Uiteraard kan je kiezen dat ik een nummer vervang zodat het laatste deel van Magnetic Fields ook erop komt :D

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Nerves is ook ooit op CD uitgebracht :D

http://www.catawiki....d-in-many-moods

De LP versie zal natuurlijk niet veel verschillen als de LP in goede staat is (en het is maar de vraag of iemand die CD heeft/verkoopt).

De korte fragmentjes van de LP's Sfeermuziek voor verschillende scenes en Geluid Voor Amateur-Filmers En Geluidsjagers 13 ben ik ook voor.

Los Pekenikes met Musical 2000 vind ik ook geweldig :)

aangepast door jm20101
Link naar bericht
Delen op andere sites

Erg leuk initiatief! Ik zou ook zeker geïnteresseerd zijn. Ook een prima uitgangspunt voor de playlist. Voor Tubular Bells zou je nog kunnen overwegen om voor de versie van Geoff Love & His Orchestra te gaan. Daarnaast zijn er natuurlijk nog andere nummers te bedenken die erbij zouden kunnen, maar het moet natuurlijk maar net passen. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Uiteraard krijg jij, als lid van het eerste uur, ook zéker deze CD :) En dankjewel voor het compliment :9

Met twee stemmen (Laten we dat inderdaad zo doen) is de Mike Oldfield versie hierbij vervangen :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Haha, dat ging snel, het was slechts een suggestie :D

Misschien handig om een lijstje te hebben met de lengtes van de nummers erbij en dan een schaduwlijst van andere nummers te hanteren die er eventueel bij kunnen of alternatief voor een 2e cd. Denk aan Rick van den Linden (GX1), John Carpenter's Halloween, Theme from Shaft/SWAT, Clannad, Malando, Los Pekenikes, Focus, etc. Dan weten we zeker dat de beste nummers uiteindelijk op de cd staan. Ik neem aan dat het uitgangspunt is dat de recent gevonden nummers voorrang krijgen vanwege de lange zoektocht ernaar.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Welke moet weg voor GX1 dan? :D

Hierbij de schaduwlijst, die ik stiekem al had klaarliggen :P Stiekem gelijk een ideetje voor (mogelijke) CD2.

01. Theme from Halloween - John Carpenter

02. Predator - Clannad

03. Signs of Life - Clannad

04. Life of Antarctica - Vangelis

05. Other side of Antarctica - Vangelis

06. Tubular Bells - Mike Oldfield

07. Theme from Swat - THP Orchestra

08. Magnetic Fields Part 1 - Jean Michel Jarre

09. Child of the Sea - Clannad

10. Tubular Bells - Geoff Love

11. Airport 75 - Geoff Love

12. Spiral - Vangelis

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wellicht een dubbelcd met op cd1 de libraryplaten en op cd2 de overige muziek? Twee cd's is natuurlijk wel weer meer gedoe.

Wilde net reageren en toen zag ik het al staan, dan zijn er al twee leden het eens met hetzelfde idee :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dan zou CD 1 zoiets kunnen worden :D :

01. Geluidsmuziek - Nummer 9 (De boeven ontsnappen in de Diamant)

02. Easy Work - Harry Forbes (Vrolijke scenes)

03. Sfeermuziek - Nummer 6 (Thema Spookhuis)

04. Move - John Reids / Frans Peters (B&A komen aan bij tentoonstelling van de diamant)

05 In Suspense - John Reids / Frans Peters (De caravan staat in de brand)

06. Divers Mood - John Reids / Frans Peters (Scenes rondom het kasteel)

07. Stormy Cruise - John Reids / Frans Peters (Spannende scenes, Diamant)

08. Datamation - John Reids / Frans Peters (Kofferbakdeuntje!)

09. Sfeermuziek - Nummer 2 (Achtervolgingstune sleutel)

10. Sfeermuziek - Nummer 3 (Achtervolgingstune sleutel)

11. Sunspots - Harry Forbes (De boeven gaan inbreken)

12. Floater 1 - Paul Kass / Robin Artus (Dreigende scenes)

13. Floater 2 - Paul Kass / Robin Artus (Dreigende scenes)

14. Floater 3 - Paul Kass / Robin Artus (Dreigende scenes)

15. Audio Ethnica - Roger Jackson (B&A bereiden valstrik voor)

16. Mastermind - Eric Allen (Achtervolging Schatkaart)

17. Song of Portugal - Ivor Slaney (Thema Lanzarote)

18. Nerves - Ed Starink (Kleine Maan)

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Hoewel die Mexicaanse een ontzettend grappig nummer is _O- , zou ik in het geval van bestaande nummers eerder bijvoorbeeld 'Savane' van Peru kiezen, aangezien die in 2 series voorkomt :P

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb net gesproken met een cdbakboer. Een bedrijf dat cd's bakt.

Hou je vast:

Je moet per track een licentie zien te krijgen bij de licentiehouder. Meestal is dat de platenmaatschappij.

Die licentie kan gewoon worden gegeven (in geval van librarymuziek is dat meestal het geval) of je worden verkocht. Je moet dan een x-bedrag aan de licentiehouder betalen per track en per cd. Bij kleine oplagen zijn er veel licentiehouders die het totaal niet interessant vinden en dus weigeren. Op dat moment ben je wat die track betreft al klaar, want geen toestemming van de licentiehouder is het nummer niet op cd.

Het kan ook zijn dat ze een heel hoog bedrag vragen per licentie, stel de oplage is 50 stuks, dat de licentiehouder je 1 euro per track per cd vraagt. Gebruik je 18 tracks betaal je 18 euro per cd, enkel en alleen aan licentiekosten.

Als de licentiehouder niet in Nederland zit kan het een gigantisch karwei zijn om die te vinden en om die licentie te krijgen. Vaak geldt: hoe groter de naam hoe moeilijker het wordt. Zeker bij zeer lage oplagen. Er zijn ook licentiehouders die tot 50.000 stuks oplagen sowieso geen licentie afgeven.

Als ze in het buitenland zitten kan het wel eens een paar weken duren voor je zo'n licentie binnen hebt, en dat is dan maar voor 1 track van 1 artiest.

Dan de BUMA/STEMRA, die betaal je voor de artiest/componist en eventueel tekstschrijver/arrangeur. Ook dit is per track en per oplage. Deze kosten moet ik nog achteraan.

Pas als je een licentie en een BUMA/STEMRA-regeling hebt kan de cd geperst worden, dan moet je denken aan 2,50 per cd bij deze oplage (tot 50 stuks).

Ik zal straks nog even een rondje bellen, maar het wordt op z'n minst een flinke uitdaging ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

De tracklist is weer uitgebreid:

01. Geluidsmuziek - Nummer 9 (De boeven ontsnappen in de Diamant)

02. Easy Work - Harry Forbes (Vrolijke scenes)

03. Sfeermuziek - Nummer 6 (Thema Spookhuis)

04. Move - John Reids / Frans Peters (B&A komen aan bij tentoonstelling van de diamant)

05 In Suspense - John Reids / Frans Peters (De caravan staat in de brand)

06. Divers Mood - John Reids / Frans Peters (Scenes rondom het kasteel)

07. Stormy Cruise - John Reids / Frans Peters (Spannende scenes, Diamant)

08. Datamation - Roger Jackson (Kofferbakdeuntje!)

09. Geluidsmuziek - Nummer 4 (Boeven lopen rondjes in de grot)

10. Geluidsmuziek - Nummer 5 (Boeven zijn moe)

11. Sfeermuziek - Nummer 2 (Achtervolgingstune sleutel)

12. Sfeermuziek - Nummer 3 (Achtervolgingstune sleutel)

13. Sunspots - Harry Forbes (De boeven gaan inbreken)

14. Floater 1 - Paul Kass / Robin Artus (Dreigende scenes)

15. Floater 2 - Paul Kass / Robin Artus (Dreigende scenes)

16. Floater 3 - Paul Kass / Robin Artus (Dreigende scenes)

17. Audio Ethnica - Roger Jackson (B&A bereiden valstrik voor)

18. Mastermind - Eric Allen (Achtervolging Schatkaart)

19. Song of Portugal - Ivor Slaney (Thema Lanzarote)

20. Nerves - Ed Starink (Kleine Maan)

Bossanova Girl maakt zeker kans om zich erbij te voegen _O_

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb net gesproken met een cdbakboer. Een bedrijf dat cd's bakt.

Hou je vast:

Je moet per track een licentie zien te krijgen bij de licentiehouder. Meestal is dat de platenmaatschappij.

Die licentie kan gewoon worden gegeven (in geval van librarymuziek is dat meestal het geval) of je worden verkocht. Je moet dan een x-bedrag aan de licentiehouder betalen per track en per cd. Bij kleine oplagen zijn er veel licentiehouders die het totaal niet interessant vinden en dus weigeren. Op dat moment ben je wat die track betreft al klaar, want geen toestemming van de licentiehouder is het nummer niet op cd.

Het kan ook zijn dat ze een heel hoog bedrag vragen per licentie, stel de oplage is 50 stuks, dat de licentiehouder je 1 euro per track per cd vraagt. Gebruik je 18 tracks betaal je 18 euro per cd, enkel en alleen aan licentiekosten.

Als de licentiehouder niet in Nederland zit kan het een gigantisch karwei zijn om die te vinden en om die licentie te krijgen. Vaak geldt: hoe groter de naam hoe moeilijker het wordt. Zeker bij zeer lage oplagen. Er zijn ook licentiehouders die tot 50.000 stuks oplagen sowieso geen licentie afgeven.

Als ze in het buitenland zitten kan het wel eens een paar weken duren voor je zo'n licentie binnen hebt, en dat is dan maar voor 1 track van 1 artiest.

Dan de BUMA/STEMRA, die betaal je voor de artiest/componist en eventueel tekstschrijver/arrangeur. Ook dit is per track en per oplage. Deze kosten moet ik nog achteraan.

Pas als je een licentie en een BUMA/STEMRA-regeling hebt kan de cd geperst worden, dan moet je denken aan 2,50 per cd bij deze oplage (tot 50 stuks).

Ik zal straks nog even een rondje bellen, maar het wordt op z'n minst een flinke uitdaging ;)

Ik moet zeggen dat het me enorm meevalt :P Ik rekende toch wel op zo'n 100 euro per CD aan licentiekosten. Deze CD komt er :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij 08 moet je de artiest nog even verbeteren. :P

Zoals djkoelkast zegt, zal het misschien een behoorlijke klus zijn om alles voor elkaar te krijgen. Wat betreft die oplagen, hoe zit dat met het aanbieden van een digitaal album dan (iTunes/Spotify), want dan heb je helemaal geen oplage toch?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat het me enorm meevalt :P Ik rekende toch wel op zo'n 100 euro per CD aan licentiekosten. Deze CD komt er :D

ALS je die licentie al krijgt ALS je die al kunt vinden.

Ik hoor van de cd-boer dat het hun soms al 3-4 weken kost om een licentie voor 1 nummer te krijgen.

Ik ga zo even de vrienden van BUMA/STEMRA proberen te vinden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij 08 moet je de artiest nog even verbeteren. :P

Zoals djkoelkast zegt, zal het misschien een behoorlijke klus zijn om alles voor elkaar te krijgen. Wat betreft die oplagen, hoe zit dat met het aanbieden van een digitaal album dan (iTunes/Spotify), want dan heb je helemaal geen oplage toch?

Dat is weer iets heel anders, ik heb daar ook niet naar gevraagd, volgens mij wordt daar een licentie voor een bepaalde tijd afgegeven + afdracht per gespeelde track/minuut ofzo. De artiest zelf krijgt er in elk geval zowat niks voor, het zijn de licentiehouders die cashen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Scherp Hinse!

En over iTunes: Het is juist zo tof om iets fysieks neer te zetten _O_

En bedankt voor je geweldige hulp DJ, ik heb ik een hekel aan dat bureaucratische gezeik :')

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Nog een heel heel klein dingetje, er zit een verschil in de muziekjes van dat de caravan in brand staat en dat B&A over de vest klimmen:

Fear Syndrome 2 - Caravan staat in brand

In Suspense - B&A klimmen over de vest

Beide nummers zouden geweldig zijn op de CD als dat nog past :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Oh mijn god, je hebt gelijk _O_

Stom van me... :P

Ik geef prioriteit aan Fear Syndrome 2 :)

Voorlopige tracklist:

01. Geluidsmuziek - Nummer 9 (De boeven ontsnappen in de Diamant)

02. Easy Work - Harry Forbes (Vrolijke scenes)

03. Sfeermuziek - Nummer 6 (Thema Spookhuis)

04. Move - John Reids / Frans Peters (B&A komen aan bij tentoonstelling van de diamant)

05 Fear Syndrome 2 - John Reids / Frans Peters (De caravan staat in de brand)

06. Divers Mood - John Reids / Frans Peters (Scenes rondom het kasteel)

07. Stormy Cruise - John Reids / Frans Peters (Spannende scenes, Diamant)

08. Datamation - Roger Jackson (Kofferbakdeuntje!)

09. Geluidsmuziek - Nummer 4 (Boeven lopen rondjes in de grot)

10. Geluidsmuziek - Nummer 5 (Boeven zijn moe)

11. Sfeermuziek - Nummer 2 (Achtervolgingstune sleutel)

12. Sfeermuziek - Nummer 3 (Achtervolgingstune sleutel)

13. Sunspots - Harry Forbes (De boeven gaan inbreken)

14. Floater 1 - Paul Kass / Robin Artus (Dreigende scenes)

15. Floater 2 - Paul Kass / Robin Artus (Dreigende scenes)

16. Floater 3 - Paul Kass / Robin Artus (Dreigende scenes)

17. Audio Ethnica - Roger Jackson (B&A bereiden valstrik voor)

18. Mastermind - Eric Allen (Achtervolging Schatkaart)

19. Song of Portugal - Ivor Slaney (Thema Lanzarote)

20. Nerves - Ed Starink (Kleine Maan)

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...