Ga naar inhoud

Steam, het spellenplatform / database


Aanbevolen berichten

Het is gewoon een game platform waarbij je voor veel pc games er tegenwoordig niet meer om heen kunt om de games te kunnen spelen. Het is handig als centraal platform waar je al je games in hebt staan (ze hebben een enorme bibliotheek en community) en updaten is ook makkelijk. Grootste nadeel vind ik persoonlijk dat al hun games DRM bevatten, hetgeen altijd logge rommel is dat op de achtergrond draait. Bij sommige games heb je de keuze om deze naast Steam bijv. bij GOG.com te kopen, in dat geval prefereer ik altijd GOG omdat bij hen al de games DRM-free zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb al mijn games in Steam en heb verder geen problemen met DRM op dit moment. Het is wel zo dat als Steam ooit zou stoppen/failliet zou gaan en de stekkers uit de servers gaan je een groot deel van je library kwijt bent. Bij GOG (Good Old Games) is dat niet het geval, je koopt daar installatiebestanden zonder beveiliging.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb al mijn games in Steam en heb verder geen problemen met DRM op dit moment. Het is wel zo dat als Steam ooit zou stoppen/failliet zou gaan en de stekkers uit de servers gaan je een groot deel van je library kwijt bent. Bij GOG (Good Old Games) is dat niet het geval, je koopt daar installatiebestanden zonder beveiliging.

 

Ik vraag me af of je juridisch gezien dan iets kunt ondernemen omdat zij de boel platgooien en daarmee je games onspeelbaar worden.

 

Verder is Steam de de facto standaard, dus je kunt er gewoon niet echt om heen om bepaalde games te kunnen spelen. De keuze wordt al heel wat minder als je Steam per se links laat liggen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gaat dit over gratis spellen of gekochte? Is het voor ruimtebesparing op je computer, dat je je spellen via Steam of GOG speelt, of vanwege samenspel, dus spelen tegen anderen op hetzelfde netwerk, waar ik ook wel over gelezen en gehoord heb.

 

In geval van dat testen via Steam gaat het louter om updates die hij daar gaat neerzetten en waar men dan een link naar toe krijgt. Ik zie dan ook geen verschil met de gewone eerdere mogelijkheid, een gewone download link.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Sounds sucky...

Beetje hetzelfde als Netflix. Leuk dat online en streamen van tegenwoordig, maar het komt er op neer dat je betaalt voor content dat nooit echt van jou wordt en/of op servers staat door anderen beheerd. Je kan het dus op een mooie zomerdag ineens allemaal kwijt zijn of iets niet meer kunnen benaderen. We leven wel meer in een consumptiemaatschappij (gezien/gespeeld >> next...) maar ik kies zolang het kan voor hardcopy.

Spellen en films worden zo wel sneller 'Retro' ('k zou die serie van 10 jaar geleden nog eens willen zien') ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je kunt Steam wel offline spelen, de content staat op jouw schijf, alleen je kunt geen installaties downloaden zonder internettoegang.

Bij GOG download je DRM-vrije installers.

 

Voor online spelen moet je bij veel games toch Steam op de achtergrond hebben draaien of heb ik dat mis?

 

Voordeel van zo'n externe partij als GOG/Steam is dat ze voortdurend updates uitbrengen voor de games zodat het nog goed werkt op alle Windows 10 builds. Vroeger was een upgrade naar een nieuwe Windows-versie (of in het geval van XP: service pack versie) vaak de oorzaak dat een spel het niet meer deed. Dus dat is vind ik wel een verbetering.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...