Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Zoals de titel al aangeeft, was ik benieuwd naar hoe duur het is om zo'n serie te maken, het lijkt me niet echt goedkoop, namelijk, je moet vergunningen regelen, acteurs betalen, studio huren voor nasynchronisatie, enzovoort. Dus ik was gewoon schieuwnierig (:+) of iemand misschien weet hoeveel zo'n serie gekost heeft.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Curaçao, St Maarten en Florida koste al $150.000.

Het gaat dus om grotere getallen dan ik had gedacht, en dat is nog maar een gedeelte uit een hele serie (waar overigens wel al de actie inzit). Mag ik vragen hoe je aan die informatie gekomen bent?

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Het gaat dus om grotere getallen dan ik had gedacht, en dat is nog maar een gedeelte uit een hele serie (waar overigens wel al de actie inzit). Mag ik vragen hoe je aan die informatie gekomen bent?

op 1 juli tijdens opening in dieren vertelde Bas(sie) een aantal anekdotes, en hij vertelde ook hier over (dat zijn vrouw met een gordel liep in willemstad met $150.000)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Naja het zijn nog redelijk 'normale' budgetbedragen voor een grote Nederlandse televisie productie. In de laatste twee series zat het meeste geld, wat natuurlijk komt door al dat reizen

Link naar bericht
Delen op andere sites
Naja het zijn nog redelijk 'normale' budgetbedragen voor een grote Nederlandse televisie productie. In de laatste twee series zat het meeste geld, wat natuurlijk komt door al dat reizen

idd, *bas* vertelde in Dieren dat ze met 17 man naar Curaçao, St. Maarten en Floride gingen. Dus dat betekend volgens mij dat ze voor de rest van amerika 18 personen moesten overvliegen, en dat kost natuurlijk heel veel.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat klopt, maar ik vind 1 miljoen gulden niet zo hoog, 4,5 euro-ton valt best mee, als je ziet wat ze verdienen

helaas weet ik niet wat ze ermee verdienen en ik verwacht dat niemand anders dat hier ook weet maar tog...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Aad gaf 1 juli zelf ook al aan dat ze low budget werkten. Waarschijnlijk zal dat, hoe verder de series vorderden en ze verzekerd waren van hun succes groter zijn geworden. Toen Bassie (sorry hoor, maar als hij gesminkt en in vermomming is en hij zit als Bassie op een tentoonstelling, dan noem ik hem bassie. is ie ongesminkt, dan noem ik hem bas) vertelde over de opnamen voor het reclame spotje van hem met die stieren, zei hij ook dat ze daar in zon luxe hotel terecht kwamen etc en met hoeveel man ze daar waren. Toen vertelde Aad nog dat ze in Griekenland zelf de waterflessen moesten sjouwen en dat dat dus een behoorlijk verschil was. Hieruit blijkt dus ook duidelijk dat ze low budget werkten. Al hebben ze wel wat ze hadden geniaal gebruikt, want het resultaat is super :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Denk ook aan de (actuele) muziek. Al die karoake-nummers opnemen en dan ook nog achtergrondmuziek... Ik ga hier geen officiele bedragen noemen, heb weleens een offerte gevraagd bij Smorenburg voor een productie.

Maar toch: stel dat ze voor 1 karoakeliedje 4 uur nodighebben, dat is al ontzettend snel, 2 op een dag, 10 in een week, geen idee hoeveel er totaal waren, laten we zeggen 50 doe je daar toch 5 weken over en dan nog de achtergrondmuziek. Zoals ik zei: ik ga geen bedragen noemen maar heb studiogebruik + componist komt ongeveer op enkele honderden euro's per dag.

Lukas.

PS Smorenburg heeft van 1998 tot 2002 voor B & A gewerkt, voornamelijk Synthesizers maar vooral bij de CD nummers weleens wat instrumenten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, bij de 'oude' series werd er vooral gebruik gemaakt van muziek van liederen, en minder van zelf geconponeerde muziek :Y

Jammer dat die allemaal nabewerkt is

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Volgens mij was er een zeer klein budget, B&A kregen natuurlijk betaald door de Tros die uitzendrechten kocht op de avonaturen. (ik heb het dan iig over de jaren80 avonturen en beyond)

Natuurlijk was er ook sponsoring aanwezig, hierdoor werder de kosten ook gedrukt. (correct me if I'm wrong)

De series zien er daardoor allemaal zo heerlijk "Nederlands-jaren80" uit, dit geeft de serie meteen een bepaalde charme. ^O^

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je moet het zo zien.

De plaaggeest was waarschijnlijkst het goedkoopst van allemaal en de van de winst van de series die ze maakte konden ze elke keer de serie daarna duurder maken. Maar hun hebben zoveel zelf gedaan dat ze enorme bedragen hebben uitgespaard. Die twee hebben misschien samen bijna 50% uitgespaart. En door veel familie te vragen of ze kunnen helpen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
En door veel familie te vragen of ze kunnen helpen.

Eigenlijk een hele slimme zet. De kijkers weten het toch niet dat het familie is (neem bijvoorbeeld Theo van Woerden in de Kroon) en het scheelt een hoop geld in vergelijking met het aantrekken van acteurs.

In de Schatkaart werden de kosten natuurlijk ook weer gedrukt doordat Bas en Aad ook de rollen van Japie en de Baron op zich namen. Op Lanzarote hoefden ze daardoor alleen samen met Joop Dikmans te werken, dat zal toch ook het één en ander hebben bespaard qua geld.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Inderdaad, er zijn ook series die samen met Joop van den Ende zijn gemaakt. Ik denk dat de series toch nog voldoende hebben gekost, maar ze brengen ook heel veel op door verkoop van de DVD's.

Maar dat geld van die DVDs hadden ze nog niet toen ze de series gingen maken, slimmerikje.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat klopt, maar zeker bij de laatste series had men in het achterhoofd de opbrengsten van video al ingecalculeerd. Er komt nog bij dat er ook veel gesponsord is. Maar het is inderdaad zo dat het een duur zaakje is. Maar ieder bedrijf zorgt dat er meer geld binnen komt dan er uitgegeven wordt.

Bijv. De TROS betaald € 250.000

De serie wordt gemaakt voor € 200.000

voila

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar we vergeten wel een belangrijk punt! De kosten van een serie van toen en de kosten van een serie nu! Laten we even eerlijk wezen dat met de komst van de EURO series ook duurder zijn geworden. :Y . Maar laten we gewoon plat zeggen. Ze hebben veel geld uitgeven aan de series. En ze hebben er heel veel voor teruggekregen!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...
ik weet me nog te herinneren dat je bij de amerika serie toen die voor het eerst op tv kwam had je even 1 minuut de sponsor van de vliegtuigmaatschappij in beeld, dat was voor en na de aflevering.

"Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door Special Traffic" Dat was het. Een turkoise scherm.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

de afleveringen op curaçao hebben toch een hoop meer verwachte dan de verwachting was?

ivm dat de filmploeg te laat op het eiland aankwam en bassie ook nog geen zijn voet brak, er is een hoop oponthoud geweest bij die serie.

weet iemand hier meer over?

groetjes dennis

Link naar bericht
Delen op andere sites
de afleveringen op curaçao hebben toch een hoop meer verwachte dan de verwachting was?

ivm dat de filmploeg te laat op het eiland aankwam en bassie ook nog geen zijn voet brak, er is een hoop oponthoud geweest bij die serie.

weet iemand hier meer over?

groetjes dennis

waar ''geen'' staat, dat moet ''eens'' zijn

sorry hi :@ ervoor

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...

Nou ik kan misschien iets toevoegen. Het kost tegenwoordig ongeveer 50 euro voor 30 seconden muziek van onbekende artiesten. Die kan je opvragen via een digitale databank bij Bruma / Sterna. Dus je kan je voorstellen hoeveel geld je kwijt bent aan een serie als B&A als je die nu zou maken. Met database muziek.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zozo

Ik wist niet dat die series zo duur waren, Ik dacht dat ze er altijd gewoon heen reisde, filmen en weer naar huis.

Maar ja er zullen wel veel onbekende kosten bij zitten, die ik zelf nooit voorzien had. Maar ja. Ze hebben al hun geld terug verdient ^O^

Link naar bericht
Delen op andere sites
Nou ik kan misschien iets toevoegen. Het kost tegenwoordig ongeveer 50 euro voor 30 seconden muziek van onbekende artiesten. Die kan je opvragen via een digitale databank bij Bruma / Sterna. Dus je kan je voorstellen hoeveel geld je kwijt bent aan een serie als B&A als je die nu zou maken. Met database muziek..

Dat is ook een van de redenen dat ze de muziek veranderd hebben (ik heb het dus niet over Aad Klaris muziek), veel muziek wordt veel gebruikt, en dat wordt dus per halve minuut 50 euro, en dat is wel erg veel geld.

Link naar bericht
Delen op andere sites

per halve minuut 50 euro.

Hoe vaak moet dat betaald worden dan? eenmalig? Per uitgave? (dus bijvoorbeeld als ze een serie eerst op tv uitzenden, ze dan dat betalen en als ze hem later op video uitbrengen nog een keer).

Het zou toch op zn minst gebaseerd moeten zijn op de oplage van de uitgave. Die 50 euro is iig niet per dvd, want, dan zou het onbetaalbaar worden. Maar het moet toch wel zijn gebaseerd op een oplage. Als je 10 of 10.000 dvds kan uitgeven voor die 50 euro, dat is een verschil.

Misschien handig als je de volgende keer bij zoiets een bron vermeld, TimT?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je betaalt voor een onbekende artiest ongeveer 50 euro per 30 seconden. Dat doe je éénmalig. Maar als je die op CD zet die muziek. Dan betaal je per nummer per CD een kleine bijdragen. Het is niet extreem veel. Maar het is aardig wat als je 100.000 CD’s uitbrengt. Vandaar dat de CD’s in de winkel altijd zo lekker goedkoop zijn ;). Een bekende artiest betaal je daarin tegen nog veel meer. Als ik een stukje muziek uit de film Harry Potter wil gebruiken als het waren. Dan mag de maker van die muziek zelf bepalen hoeveel het kost. Kan dus soms voor een film in de 100.000 lopen voor een beetje muziek.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Je betaalt voor een onbekende artiest ongeveer 50 euro per 30 seconden. Dat doe je éénmalig. Maar als je die op CD zet die muziek. Dan betaal je per nummer per CD een kleine bijdragen. Het is niet extreem veel. Maar het is aardig wat als je 100.000 CD’s uitbrengt. Vandaar dat de CD’s in de winkel altijd zo lekker goedkoop zijn ;). Een bekende artiest betaal je daarin tegen nog veel meer. Als ik een stukje muziek uit de film Harry Potter wil gebruiken als het waren. Dan mag de maker van die muziek zelf bepalen hoeveel het kost. Kan dus soms voor een film in de 100.000 lopen voor een beetje muziek.

dat met die bekende en onbekende artiesten slaat natuurlijk nergens op. Als ik niet weet wie de muziek voor Harry Potter heeft gemaakt, is het dus ook een onbekende artiest voor mij. Zowieso hebben artiesten vaak weinig te vertellen hierover en krijgen zij hier ook weinig geld voor, gaat allemaal naar Buma/Stema.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

dat met die bekende en onbekende artiesten slaat natuurlijk nergens op. Als ik niet weet wie de muziek voor Harry Potter heeft gemaakt, is het dus ook een onbekende artiest voor mij. Zowieso hebben artiesten vaak weinig te vertellen hierover en krijgen zij hier ook weinig geld voor, gaat allemaal naar Buma/Stema.

Het is geen flauwekul. Bel maar naar Burma en Sterna. Een bekende artiest bedoelen ze mee dat hij grote succes heeft.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Het is geen flauwekul. Bel maar naar Burma en Sterna. Een bekende artiest bedoelen ze mee dat hij grote succes heeft.

Of dit waar is weet ik niet, maar wat ik wel weet: Gebruik je een klein stuk muziek van Michael Jackson, dat gaat dat je tonnen kosten! Dat heb ik van horen zeggen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Of dit waar is weet ik niet, maar wat ik wel weet: Gebruik je een klein stuk muziek van Michael Jackson, dat gaat dat je tonnen kosten! Dat heb ik van horen zeggen.

klopt! Waarom denk je dat Elvis zo weinig te horen is in geen Elvis films.

Link naar bericht
Delen op andere sites
ken je de film waynes world? die heeft op die manier dan dus ook bakken met geld gekost, wat me stug lijkt...

Ja, ik ken die film(s) en ik snap wat je bedoelt. Maar dit zijn de enige artiesten waarvan ik zeker weet dat het zoveel kost. Voor de rest moet je niet bij mij zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites

nou Cold ik denk dat je de kosten onderschat. En het ligt er ook aan wat een artiest er voor vraagt. Per film kan dat verschillen. Een TV-film moet weer minder betalen dan een bioscoop film. Wil je meer info hierover moet je bellen naar burma en sterna

Link naar bericht
Delen op andere sites
nou Cold ik denk dat je de kosten onderschat. En het ligt er ook aan wat een artiest er voor vraagt. Per film kan dat verschillen. Een TV-film moet weer minder betalen dan een bioscoop film. Wil je meer info hierover moet je bellen naar burma en sterna

op telefoon nummer

(023) 799 79 99

als dit niet mag

haal maar weg dan

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Adriaan zei wel eens in een progamma dat de kosten toendertijd nog te betalen waren, omdat ze grotendeels gefinancierd werden.

Als ze in de latere jaren 90 nog eventueel een serie wilden gaan maken was dit bijna niet meer te betalen.

Een serie maken is inderdaad erg duur...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Om nog even terug te komen op de kosten voor de muziek. Ik heb weleens gehoord dat het vroeger zo was, dat als je muziek wilde gebruiken voor tv-programma's en series, dit geen punt was, omdat het toendertijd allemaal eenmalig werd uitgezonden. In die tijd werden series e.d. ook nog niet op video uitgebracht en had men thuis nog geen videorecorder.

Dus de artiesten waren dolblij dat zijn of haar muziek gebruikt werd, want dat leverde weer bekendheid op. Dus voor tv scheen het toen gratis te zijn.

Ik meen dat ooit iemand dit ook aan Adriaan gevraagd heeft op de site, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Om nog even terug te komen op de kosten voor de muziek. Ik heb weleens gehoord dat het vroeger zo was, dat als je muziek wilde gebruiken voor tv-programma's en series, dit geen punt was, omdat het toendertijd allemaal eenmalig werd uitgezonden. In die tijd werden series e.d. ook nog niet op video uitgebracht en had men thuis nog geen videorecorder.

Dus de artiesten waren dolblij dat zijn of haar muziek gebruikt werd, want dat leverde weer bekendheid op. Dus voor tv scheen het toen gratis te zijn.

Ik meen dat ooit iemand dit ook aan Adriaan gevraagd heeft op de site, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

over dat het juist een eer is als je muziek gebruikt wordt... zoiets heb ik ook gelezen ja :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Vergeet niet alle kosten, inderdaad 17 vliegtickets maar ook 17 een salaris! De crew werkt niet voor niets hé! 1miljoen gulden voor een hele tvserie is goedkoop hoor.... 1 aflevering van GTST kost 150.000 EURO! dus zo`n 300.000 gulden!

Je vergeet nog de kosten voor hotels, eventuele licenties om op bepaalde locaties te mogen filmen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Je vergeet nog de kosten voor hotels, eventuele licenties om op bepaalde locaties te mogen filmen.

En natuurlijk de kosten van al die telefoons die de baron kapot maakt.. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...