Ga naar inhoud

(Digitale) fotografie


Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar een digitale fotocamera omdat mijn ouders de andere steeds meehebben :P

Paar vereisten:

-zuinig met batterijen

-minstens 4 MP

-optische zoom

-Goeie kwaliteit foto's (duh)

-liefst compact

-snelle opstarttijd

Ik geef niet zo veel om filmpjes en dergelijk, daar heb ik mijn sony voor ;)

Heeft iemand aanraders? Ik wil niet meer dan 300 piek uitgeven, als het even kan. Op dit moment heb ik de Canon Ixus i op het oog, maar die heeft geen optische zoom, en geen optische zoeker (moet dus altijd LCD aan).

Iemand tips?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb voor mijn werk een Kodak 3.2mp die maakt echt beroerde foto's!

Mijn Sony 2.1mp is veel beter!

Ik zou zeggen: ga voor een goede lens, niet voor mp!

Ga ook niet voor zoom en dat soort onzin.

Neem wel accu en geen batterijen. Ik maak 20 foto's op 2 penlites, dan is de boel vol.

Sony cams hebben Memorystick, die gebruik je als extra removable drive, dus alle foto's kun je direct bereiken, kan niet met SD bijvoorbeeld.

Hoe dan ook; neem een Sony met een Carl Zeiss lens!

Link naar bericht
Delen op andere sites
Sony cams hebben Memorystick, die gebruik je als extra removable drive, dus alle foto's kun je direct bereiken, kan niet met SD bijvoorbeeld.

In de Kodak van mijn ouders zit een SD en als ik die in mijn cardreader pleur, haal ik zo de foto's eraf, dus da's onzin.

Goede lens, ja, maar wat is een goede lens?

Link naar bericht
Delen op andere sites

leuk dingetje toch? ;)

Ik heb de reviews gelezen en ik ben een beetje huiverig. Vooral binnenopnamen schijnen niet altijd even goed te gaan, en bewegende beelden ook niet, en die maak ik het meeste. De rest zag er wel goed uit. Ik kijk nog even verder maar hou hem in gedachten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb een HP photosmart (2MP) en een Nikon coolpix 2000 (2MP), niet erg veel pixels, maar werkt wel goed.

Belangrijk:

1) Vergeet de batterijlader niet (kost hooguit 2 a 3 tientjes)

2) Extra pakketje oplaadbare batterijen, heel handig

(tenzij je een accu hebt, vallen deze 2 punten weg)

3) Zoom je meer dan 4x in, is een statief of een steuntje handig. Op het schermpje ziet de foto er dan gewoon goed uit, op groot scherm nogal bewogen. Ze hebben tegenwoordig ook leuke tafelstatiefjes.

4) Aan digitale zoom heb je helemaal niets, optisch wel

5) vergeet niet een extra geheugenkaartje. Als je een 5MP kanon koopt (goed genoeg voor A4 printjes) is 128 MB goed voor pakweg 60-70 foto's

En wat ook helpt: gewoon lekker veel gaan fotograferen, en experimenteren.

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik heb iets van 1200 foto's met de familie-kodak gemaakt, ik ken het klappen van de zweep ;) Net nog een beetje rondgekeken, misschien dat 4 mp toch niet zo heel hard nodig is, ik druk bijna nooit af. Dus een goeie 3.2 kan ook.

Ik blijf naar de Canons kijken... maar die hebben slechte optische zoom.

Link naar bericht
Delen op andere sites
ik heb iets van 1200 foto's met de familie-kodak gemaakt, ik ken het klappen van de zweep ;) Net nog een beetje rondgekeken, misschien dat 4 mp toch niet zo heel hard nodig is, ik druk bijna nooit af. Dus een goeie 3.2 kan ook.

Ik blijf naar de Canons kijken... maar die hebben slechte optische zoom.

Tsja, als je 300 Euro wilt uitgeven zou ik gewoon een Sony kopen, met 4 of 5 MP ;) Heb je 200 Euro of minder zou ik een 3.2 nemen, ook Sony. Alleen tegenwoordig zijn die camera's zo voordelig (en ze zullen nog wel goedkoper worden) dat je beter een behoorlijke kwaliteit (minstens 4 megapixels) kunt kopen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Wij hebben een Nikon wel redelijk boven die 300 piek (met geheugenkaart etc.), 5.1 MP, prima foto's !

Ik heb een accu, dat zou ik je in ieder geval aanraden i.p.v. batterijen ;).

Lijkt me ook wel lekker, een accu.

Besef wel dat je ook oplaadbare batterijen hebt he, die je gewoon onbeperkt kan blijven gebruiken. Ik gebruik nu al 2 jaar dezelfde oplaadbare batterijen (waren maar 8 euro ofzo) en ze werken nog perfect. Maar een accu is toch wat fijner, denk ik :).

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Lijkt me ook wel lekker, een accu.

Besef wel dat je ook oplaadbare batterijen hebt he, die je gewoon onbeperkt kan blijven gebruiken. Ik gebruik nu al 2 jaar dezelfde oplaadbare batterijen (waren maar 8 euro ofzo) en ze werken nog perfect. Maar een accu is toch wat fijner, denk ik :).

je moet wel steeds een extra setje batterijen meenemen... of een tweede accu kopen (duur). Maar als ie een beetje lang meegaat...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Goede lens is Carl Zeiss en die zit alleen op Sony camera's

en geloof me; die Sony van mij als je die inzoomt zie je elk detail haarscherp, op die kodak van 3.2mp wordt alles lelijk en brokkelig, ik fotografeer op de beste kwaliteit!

Voor mij alleen een Sony, absoluut!

En je kunt de foto's er wel zo afhalen bij SD, maar hij ziet hem niet als extra drive. Ik kan gewoon alles rarren en dat op mijn MemoryStick bewaren, no problem. Wil niet via een Kodak met SD om maar eens een voorbeeldje te noemen...

Gewoon Sony kopen en nu wel eens naar mij luisteren :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
Goede lens is Carl Zeiss en die zit alleen op Sony camera's

en geloof me; die Sony van mij als je die inzoomt zie je elk detail haarscherp, op die kodak van 3.2mp wordt alles lelijk en brokkelig, ik fotografeer op de beste kwaliteit!

Voor mij alleen een Sony, absoluut!

En je kunt de foto's er wel zo afhalen bij SD, maar hij ziet hem niet als extra drive. Ik kan gewoon alles rarren en dat op mijn MemoryStick bewaren, no problem. Wil niet via een Kodak met SD om maar eens een voorbeeldje te noemen...

Gewoon Sony kopen en nu wel eens naar mij luisteren :P

Als je je foto's ontlaad via je fototoestel (zonder kaartlezer) ziet hij hem gewoon als extra drive, bij mij althans.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Als je je foto's ontlaad via je fototoestel (zonder kaartlezer) ziet hij hem gewoon als extra drive, bij mij althans.

Bij mij ook, :Y.

Ik zou voor Canon (A75/A80/A85) gaan, zeer gebruiksvriendelijk en ondanks het minder strakke design maken ze erg strakke foto's.

Dat zijn ook goeie ja, wij zouden de A85 kopen, maar we hebben toch een andere gekozen.

Maar ook een goeie hoor...

Link naar bericht
Delen op andere sites
Doe nou niet zo eigenwijs allemaal gewoon een Sony kopen :P

Mij First Sony (walkman) was idd best goed, maar wat betreft fotografie vind ik het niet echt bijzonder. Mijn schoonvader heeft een Sony 2 MP en 3x optische zoom, die foto's zijn minder natuurlijk dan die van mijn Canon. Niet zozeer op het beeldscherm, wel te zien aan de afgedrukte foto. Ook vind ik hem veel te klein, waardoor het niet lekker vasthoudt. Ook zijn die memory sticks van Sony veel duurder dan normale Compact Flash sticks.

Kortom: laat die Sony links liggen. >:)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Sony is een 'computermerk', fotografie is slechts een klein deel van alles, je kunt beter kiezen voor een merk wat voornamelijk in fotografie handelt zoals Nikon, Minolta, Olympus, Kodak etc. Canon

Link naar bericht
Delen op andere sites

Neem de Sony F505 of F707, dan heb je ECHTE camera's, ik heb de F505

maar ook de low budget (

Ik heb ruime ervaring in fotografie, heb ook een Nikon spiegelreflex gewone camera.

MemoryStick is veel beter dan SD enzo en als je ze van een ander merk koopt zijn ze helemaal niet zo duur hoor!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Even langs de fotozaak geweest voor wat "indepth" info. Meneer daar raadde die Sony's af, de lenzen waren niet speciaal beter dan andere (in hogere prijsklassen weer wel, maar ja, die hoef ik niet) en had als groot bezwaar de MemoryStick. Kon ik inkomen. Verder ben ik nog steeds niet blij met het feit dat je de sluitertijd en diafragma niet zelf kan instellen en dat donker/bewegend beeld niet goed gaat.

Canon was hij positiever over, maar de a85 met 4 batterijen vind ik niet echt geweldig. In een andere zaak werd die vergeleken met een Fuji, en die trok me meer aan. Ben even het type vergeten.

In de eerste zaak raadde men me een Kodak LS 743 aan... die ga ik nog eens even nader bekijken. En die Fuji ook.

http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf ... E9006B8CBE deze fuji dus

Link naar bericht
Delen op andere sites
Even langs de fotozaak geweest voor wat "indepth" info. Meneer daar raadde die Sony's af, de lenzen waren niet speciaal beter dan andere (in hogere prijsklassen weer wel, maar ja, die hoef ik niet) en had als groot bezwaar de MemoryStick. Kon ik inkomen. Verder ben ik nog steeds niet blij met het feit dat je de sluitertijd en diafragma niet zelf kan instellen en dat donker/bewegend beeld niet goed gaat.

Canon was hij positiever over, maar de a85 met 4 batterijen vind ik niet echt geweldig. In een andere zaak werd die vergeleken met een Fuji, en die trok me meer aan. Ben even het type vergeten.

In de eerste zaak raadde men me een Kodak LS 743 aan... die ga ik nog eens even nader bekijken. En die Fuji ook.

http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf ... E9006B8CBE deze fuji dus

Mja, die batterijen van Canon is een minpunt, toen ik naar Dieren reisde voor de tentoonstelling zag ik daar een Aldi en daar kocht ik voor 2.99 euro 4 oplaadbare penlites (2000 mAh) en een oplader voor 5 euro. Ik heb met die batterijen bijna de hele vakantie gedaan (500 mb volgeschoten), dus dat viel mee. Maar ik kan begrijpen dat je liever een accu gebruikt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Mja, die batterijen van Canon is een minpunt, toen ik naar Dieren reisde voor de tentoonstelling zag ik daar een Aldi en daar kocht ik voor 2.99 euro 4 oplaadbare penlites (2000 mAh) en een oplader voor 5 euro. Ik heb met die batterijen bijna de hele vakantie gedaan (500 mb volgeschoten), dus dat viel mee. Maar ik kan begrijpen dat je liever een accu gebruikt.

Het schijnt dat 2300 mAh vrijwel gelijk ligt aan accu's, en ik hoef niet per se een accu (de kodak die ik nu heb loopt ook op 2 stuks voor 150-200 foto's), maar vier stuks is wel een hoop... ik heb altijd een reservesetje bij me, maar als je met vier extra batterijen moet lopen ...

De Canon was trouwens vrij traag met opstarten en foto's nemen (uitgeprobeerd in de fotozaak ;)) en dat wil ik ook niet meer.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Het schijnt dat 2300 mAh vrijwel gelijk ligt aan accu's, en ik hoef niet per se een accu (de kodak die ik nu heb loopt ook op 2 stuks voor 150-200 foto's), maar vier stuks is wel een hoop... ik heb altijd een reservesetje bij me, maar als je met vier extra batterijen moet lopen ...

De Canon was trouwens vrij traag met opstarten en foto's nemen (uitgeprobeerd in de fotozaak ;)) en dat wil ik ook niet meer.

Ja, dat is ook wel zo. De nieuwste modellen ondersteunen dacht ik echter wel CF2, dat zou veel sneller moeten gaan dan CF1.

Link naar bericht
Delen op andere sites

MemoryStick is juist een voordeel en echt Carl Zeiss lenzen, beter vind je ze niet in de lagere klasse fototoestellen.

Mijn Kodak gebruikt 2 penlites van goed merk per 20 foto's waarvan 10 met flits, bagger.

Het inlezen van de foto's duurt ontzettend lang, ik heb geen direct access zoals bij een MS, bagger.

De lens is verschrikkelijk, zo klein en gewoon niet goed, bagger.

Ter vergelijking 2 foto's met hetzelfde licht, onderwerp, alleen andere camera's:

en die meer mp zijn toch maar onzin, alleen je foto's worden groter.

Goed het onderwerp: Commodore Amiga 600HD

Hij is erg vergeeld, dat gebeurt vaker bij deze apparaten :P

geen flits gebruikt maar een 300Watt halogeen.

Beiden op hoogste kwaliteit en resolutie, onbewerkt.

De Kodak foto:

http://www.xms.nl/kodak1.jpg

Close-up van het keyboard met de Kodak:

http://www.xms.nl/kodak2.jpg

Bovengedeelte uitvergroot naar 200% van de originele grootte met de Kodak via Photoshop:

http://www.xms.nl/kodak3.jpg

De Sony Foto:

http://www.xms.nl/sony1.jpg

Close-up van het keyboard met de Sony:

http://www.xms.nl/sony2.jpg

Bovengedeelte uitvergroot naar 200% van de originele grootte met de Sony via Photoshop:

http://www.xms.nl/sony3.jpg

Sony = 2.1mp Carl Zeiss lens

Kodak = 3.2mp Kodak lens

Kodak foto's zijn veel groter in bestand (bijna het dubbele!) en formaat maar als je goed kijkt vele malen lelijker. Echt waar er is geen betere camera voor een lager budget dan een Sony. Bovendien zijn er heel veel types en MS is een voordeel, geen nadeel!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is toch wel handig als je erbij zet welk type camera's je hebt. De ene Kodak is de andere niet, tenslotte. De kodak die mijn ouders hebben, ben ik bijvoorbeeld erg tevreden over, terwijl jij er best eentje kan hebben die niet goed werkt. Zelfde geldt voor Sony. Die Carl Zeiss lenzen zijn inderdaad goed, maar in de lagere prijsklasse maakt het erg weinig verschil met anderen, pas bij de duurdere begint het te tellen.

Ik stel je mening erg op prijs en neem het ook zeker mee. Maar ik wil me goed orienteren.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Foto is in elkaar gemonteerd, kijk maar eens naar de bus die rijdt op de weg benenen, dat klopt niet helemaal ;)

600 foto's gemaakt met een consumenten camera ja. Maar dan nog, zoveel van die artefacten zitten er niet in, toch wel tof.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...