Ga naar inhoud

B&A Stelling #1


B&A hadden nooit de culturele kant op moeten gaan in hun series, zoals bij Europa en Amerika, maar hadden het avontuurlijke er meer in moeten houden!  

39 leden hebben gestemd

  1. 1. B&A hadden nooit de culturele kant op moeten gaan in hun series, zoals bij Europa en Amerika, maar hadden het avontuurlijke er meer in moeten houden!

    • Eens
      11
    • Oneens
      26
    • Geen mening
      2


Aanbevolen berichten

Ik vind ze niet slecht. {| Tja, ik vind en blijf gewoon vinden dat Europa en

Amerika net iets te ''vrolijk'' overkomen. Dit gaat TE lang door en als er dan

eindelijk eens spanning moet worden opgebouwd, lukt dat dus niet meer. :P

Duren de series nou standaard drie uur, valt het al mee, maar zes uur lang

hetzelfde wordt toch eentonig om achter elkaar te kijken? Want welke bevelen

geeft de Baron nou nog meer aan HH en B100 behalve ''maak een boem'' en

''zoek/volg/grijp die twee''? Wie wil eens even mijn geheugentje opfrissen? :P

Oké, het pakje op Curacao en de inbraak, maar vervolgens dan in de overige

4½ uur die nog moeten volgen? :P

Dan hebben Japie en B2 toch wel wat meer orders voor hun kiezen gekregen. :+

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Bij de verzonken stad is de eerste quote ook redelijk van toepassing... dat gedoe met die steen doet heel vaak onder aan de omgeving en de natuur... en dan heb ik het dus over de ontknoping, aangezien de omgeving en geschiedenis van Rhodos toch belangrijker blijkt dan een leuke afloop... tenzij je het leuk vindt dat Robin ''plotseling'' alles heeft ontcijferd :{ . Hetzelfde geldt voor Santorini.... en aflevering 1.... en daaromheen is dan nog een verhaal over een steen gebreid, wat vaak kant toch wal raakt... het gaat van de hak op de tak, de helft wordt niet afgemaakt of hangt onsamenhangend aan elkaar. Evengoed als dat bij Amerika driekwart weggeknipt kan worden geldt dat ook voor de verzonken stad.... en zeker bij de sleutel (blijkt ook wel uit de videoband).

Dus wat ik me afvraag is waarom dan altijd alleen bij Amerika dit als negatief punt wordt gezien... en vooral het verband dat ''de meesten'' de kroon en de stad het leukst vinden, terwijl die 2 NIET op elkaar lijken, maar de stad weer wel op Amerika, die velen het minst vinden :? Het enige wat ik me dan weer kan bedenken is dat het dus grotendeels door de inzet van de boeven komt... O-) De boeven doen het dus voor de meesten blijkbaar even goed in de kroon als in de stad.... cultuur of niet ;)

Oh en Jelger... :P bij de verzonken stad hebben de boeven dus ook geen plan... ze volgen b&a een beetje (net als Amerika) maar dan alleen met verrekijkers en niet eens met bommen... en ze willen een bank overvallen, wat ze plotseling vergeten te doen :+... en ja... ze krijgen inderdaad ook nog de steen, die ze willen ontcijferen... maar dat is slechts 10 - 30 minuten in de hele film :+

-alles is overigens over het algemeen en niet op een persoon specifiek ingegaan..... maar ik weet wel ongeveer de mening van iedereen op het forum, wat ik dus soms niet helemaal kan rijmen....-

Ik vind het helemaal niet erg de hoofdlijn van het verhaal even vervaagt, (dus dat de steen soms niet terzake doet) want de hele tijd praten over een mysterieuze steen doet ook weer veel af aan de spanning.

Je kan elke B&A serie wel inkorten tot een minuut of 10, maar dat zou zonde zijn, omdat je de verrassende wendigen mist. Behalve in Amerika, daar gebeurt steeds hetzelfde, in tegenstelling tot De Sleutel, De Kroon, maar ook De Stad. :P Ze hebben daar toch wel een plan trouwens? Ze lokken B&A meerdere malen in de val, vervolgens worden ze achtergelaten op een eiland.

Dat een verhaal wat rammelt vind ik niet erg, maar als een verhaal verwaarloosd wordt, vind ik dat heel irritant.

Link naar bericht
Delen op andere sites
De stad heeft de geniaalste boevenmomenten en is maar de helft van Amerika. Ik denk dat dat toch wel de reden is waarom de stad beter gewaardeerd wordt. De balans is ook beter tussen actie en cultuur.

Ja mee eens ;)

De leukste grappen met de boeven zitten inderdaad in de stad.... (en voor mezelf nog meer in de kroon) Dus de grappen van de boeven zijn heeeeel belangrijk... belangrijker dan de cultuur voor de waardering denk ik dus. En de stad duurt inderdaad korter... erg jammer juist denk ik zelf... had 'm dan iets langer gemaakt en had het plot iets beter uitgewerkt, maar dat zal vast goed overwogen zijn... Overigens denk ik zelf dat het lastig of misschien bijna onmogelijk is om een ''goede'' balans tussen actie en cultuur te vinden en daar is de stad naar mijn mening hét perfecte voorbeeld van. Bij Europa is het juist zo sterk dat de boeven steeds niks uitvoeren en dat in de laatste aflevering alle cultuurelementen even weg zijn en er zo'n climax ontstaat in dat bos... dat is dus prima gescheiden gehouden :Y)

Maar ik concludeer voor mezelf dat er gewoon duidelijke patronen te zien zijn in wie, wat leuk vindt. (oude series vs. nieuwe series) (b2 en japie vs. HH en B100) enz enz. en dat geeft vaak meer aan dan de cultuur... daar zie ik gewoon geen verband mee bij de meesten. Europa was misschien wel populair geweest als B2 nog meedeed en samen met Japie achter b&a aan zat ipv. B100....

Oh overigens... moet ik wel weer even kwijt dat ik de kroon nooit zó geniaal had gevonden zonder de mooiste "Nederlandse locatie"... De ruïne van Teylingen :D_O_

Link naar bericht
Delen op andere sites
het verhaal barst van de plotgaten... paar voorbeeldjes:

- de baron die een bank wil overvallen... komt men niet meer op terug

Klopt, maar doordat de Baron ontdekte dat B&A hen achtervolgde, kon hij terug naar z'n oude plan, de steen afpikken en wraak nemen op B&A, hij wist immers dat zij wisten dat de boeven op Kreta waren.

- de afloop is vrij slecht... de boeven worden wel op een originele manier te grazen genomen, maar mede door de cultuur wordt aflevering 9 raffelderaffel afgemaakt. En dan Robin die ''plotseling'''alle tekens heeft ontcijferd....

Robin komt inderdaad vrij plotseling, maar wellicht hebben B&A langer op Rhodos gezeten en heeft Robin tijd genoeg gehad om met het nieuwe programma op de computer de tekens te ontcijferen. Het vangen van de boeven gaan inderdaad nogal snel, maar da's in de kroon ook zo. Daar worden B&A aangehouden vanwege de diefstal van de boot en een half uur laten rijden de boeven de kooi in en is alles afgelopen.

- Adriaan wil b2 en japie niet pakken, omdat hij niet weet waar de baron is... op het moment dat hij dat wel weet gaat hij met bassie het huis in :?

Hij wil blijkbaar de hele meute in 1x te pakken nemen, da's veel handiger.

- het hele ''kloofgedoe''.... de baron wil een bank overvallen, merkt dat b&a hen volgen en plotseling weet hij dat er een eiland is, waar hij b&a op kan vastzetten?... blijft vaag... of toch omdat ze iets van de mooie cultuur van griekenland wilde laten zien?

Zoals gezegd keerde de Baron terug naar z'n oude plan na het zien van B&A en omdat ze hem weer voor gek zetten door de ontsnapping uit de vrachtwagen, wilde hij kennelijk voorgoed van ze af.

Het is op zich dus wel te verklaren allemaal, maar sommige dingen zijn inderdaad wel gezocht in alle series en dus ook in de Stad.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oh even een paar dingetjes...

- Tijdens de geplande bankroof wist de Baron niks af van "de steen" maar dat b&a ''waarschijnlijk weer een schat zochten'', dus hij is daarvoor ook niet van plan geweest deze te pikken.... dat deed hij pas toen hij Bassie en Adriaan dumpte op het eiland....... dat hele onbewoonde eiland gedoe komt dus uit de lucht vallen en is een beetje ''onwaarschijnlijk..... de baron was dat niet van plan voor hij het boevenhuis verliet, dus is het ook raar dat hij wist dat er zo'n eiland was en waar....... zelf Adriaan wist het niet.... :P... en als hij ''voorgoed van ze af had gewild'' had hij beter iets subtielers kunnen bedenken, zoals in de grot bij de schatkaart... oh en trouwens ... NOG leuker.... de baron was volgens mij eerst NOG iets anders van plan want hij zegt in de kloof ''zooooo, we zijn er!''... en dan zien ze dat b&a ontsnapt zijn, terwijl ze niet bij/op het onbewoonde eiland zijn... :?

- Adriaan wilde de hele meute niet in één keer oppakken... :N Ze wisten waar Japie en B2 zaten, maar Adriaan wilde eerst weten waar de Baron zat... op het moment dat B&A dat weten, wil Adriaan plotseling het huis in om te bekijken ''wat ze bespreken''..... onzin dus, want ''Tringtring'' --> politie, klaar...... klopt gewoon niet, tenzij ze het verhaal wilden uitsmeren (wat ook zo is) of Adriaan is gewoon plotseling dom geworden...

- Ze zaten niet een paar dagen of wat dan ook op Rhodos... Adriaan zegt notabene nog dat ze sinds het onbewoonde eiland niks hebben gegeten... de tijd in het verhaal dat verstrijkt op Rhodos is heeeeeel kort... het moest gewoon snel afgelopen zijn, dus plotseling had Robin een nieuwe pc....

de boeven hebben hier eigenlijk totaal geen (voorbereide) plannen.... ze achtervolgen/bespieden alleen maar b&a de hele tijd, net als bij Amerika..... het enige wat tussendoor komt aanwaaien is die bankoverval, wat niet wordt afgemaakt... en de steen stelen zijn ze niet van plan, want ze komen pas van het bestaan van die steen af aan het einde van afl 8.... :N ... en nogmaals barst het van de plotgaten en afgeraffelde dingen... er is maar één onbeantwoorde vraag in de hele serie die geniaal is en dat is waar die steen vandaan komt en hoe hij uit zichzelf kon ontbranden... verder rammelt er veel te veel aan ''het avontuur'' :|Y...... dat soort fouten vind je niet in die ''culturele series''... vind ik zelf erger dan iets te veel cultuur, maar dat het wel klopt ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

MarsM, dit topic is niet "som de matige/slechte punten van de Stad op". Het gaat erom dat Wonderer een andere mening heeft dan jij en ik. Het grote probleem is dat iedereen hier "goed" en "slecht" totaal anders defineert en het van een andere kant bekijkt.

Wonderer heeft wel een goed punt dat het verhaal in de laatste twee series niets voorstelt.

Ik ben het hiermee eens, maar ik vind niet dat daardoor deze series minder leuk zijn om naar te kijken.

Beetje wat Ome Ar zegt. Ze zijn niet slecht ofzo. Er had alleen wat meer spanning in gemoeten, vooral Amerika. Europa was nog best spannend (wie is die geheimzinnige opdrachtgever!? De boemgrappen waren toen nog nieuw en niet uitgemolken, toen was nog niet bekend dat B100 ze toch altijd weer kwijt raakt etc).

Maar het is gewoon iets totaal anders. B&A heeft zich gewoon ontwikkeld van "ontdekkend" (Plaaggeest), "proberend" (Sleutel), "spannend" (opbouwend naar meer spanning) (Prof, Schatkaart, Kroon), daarna is er steeds meer cultuur ingekomen (Stad, Europa, Amerika).

Het is dus gewoon een kwestie van smaak op welk gedeelte van de lijn je gaat zitten. De meesten zullen voor de meeste spanning (=kroon) kiezen.

Maar B&A heeft zich altijd ontwikkeld, dus ook wat de series betreft. Misschien dat ze na Amerika gestopt zijn met de echte series? Het was gewoon klaar. Als alle series op dezefde plek op de lijn (zoals hierboven beschreven) hadden gestaan, dan was er helemaal geen moer meer aangeweest.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja ok, het is wat offtopic, maar aan de andere kant heeft het er ook veel mee te maken... je zegt zelf dat de stad, europa en amerika op één lijn liggen..... toch vindt bijna iedereen de stad geweldig en europa en amerika niet. Het heeft dus niks of weinig met de cultuur te maken.

Inderdaad zit er vooral in Amerika niet echt een verhaal... maar ze zijn anders... eigenlijk niet eens te vergelijken met de kroon... en het is inderdaad zoals je zegt ook maar net wat je leuk vindt. Maar cultuur, avontuur, wat dan ook... de boeven zijn/acteren precies hetzelfde en b&a ook... had je de boeven bij Amerika weggelaten had ik er ook weinig aan gevonden waarschijnlijk. Maar ze zitten er gelukkig wel in en goed ook ;) Klunzig, geobsedeerd en bij Amerika vrij goede chemie....

Maar ik denk inderdaad dat de ''leukheid van de serie'' maar voor een heeeeel klein deel ligt aan de cultuur... daar kijk je wel doorheen als er regelmatig andere leuke scenes tussendoor verwerkt zijn

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar ik denk inderdaad dat de ''leukheid van de serie'' maar voor een heeeeel klein deel ligt aan de cultuur... daar kijk je wel doorheen als er regelmatig andere leuke scenes tussendoor verwerkt zijn

Ik moet niet denken aan het plot van Amerika en dan GEEN cultuur, dan hou je helemaal niks meer over ;)

Mijn grootste bezwaar blijft dat plot en karakters in dienst staan van de locaties, klaar. Het is niet mijn favoriete serie, en dat komt daardoor, maar dat wil niet zeggen dat ik hem nooit kijk of zo... pas nog met Cold gekeken ;) Er zitten best wel goeie dingen in, maar gewoon minder dan in andere series.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ja ok, het is wat offtopic, maar aan de andere kant heeft het er ook veel mee te maken... je zegt zelf dat de stad, europa en amerika op één lijn liggen..... toch vindt bijna iedereen de stad geweldig en europa en amerika niet. Het heeft dus niks of weinig met de cultuur te maken.

als je mijn post goed had gelezen had je geweten dat het een diagonale lijn is, waarbij de Stad helemaal onderaan en Amerika helemaal bovenaan ligt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Rimshot :7

Overigens wat wel weer leuk is aan series als Amerika is dat ze zo lang duren en elke aflevering op elkaar lijkt... als je ze dan even niet gezien hebt ben je de helft alweer vergeten :+ De kroon ken ik zo ongeveer uit m'n kop :P

Dat herken ik wel... Alleen kom ik nou nooit iets tegen waarvan ik denk, goh, vervelend dat ik dat over het hoofd zag! ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik vind ze niet slecht. {| Tja, ik vind en blijf gewoon vinden dat Europa en

Amerika net iets te ''vrolijk'' overkomen. Dit gaat TE lang door en als er dan

eindelijk eens spanning moet worden opgebouwd, lukt dat dus niet meer. :P

Duren de series nou standaard drie uur, valt het al mee, maar zes uur lang

hetzelfde wordt toch eentonig om achter elkaar te kijken? Want welke bevelen

geeft de Baron nou nog meer aan HH en B100 behalve ''maak een boem'' en

''zoek/volg/grijp die twee''? Wie wil eens even mijn geheugentje opfrissen? :P

Oké, het pakje op Curacao en de inbraak, maar vervolgens dan in de overige

4½ uur die nog moeten volgen? :P

Dan hebben Japie en B2 toch wel wat meer orders voor hun kiezen gekregen. :+

Jij vindt het 'te vrolijk'. Dat vind ik juist gezellig.

Ook heb ik het ontbreken van spanning nooit een gemis gevonden, vooral omdat ik die vrolijkheid juist gezellig vind.

Het is inderdaad soms wat eentonig met de boeven met dingen als "zoek/volg/grijp die 2" of "Harry, maak een boem", maar omdat het toch steeds iets anders is blijf ik het leuk vinden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Jij vindt het 'te vrolijk'. Dat vind ik juist gezellig. Ook heb ik het ontbreken van spanning nooit een gemis gevonden, vooral omdat ik die vrolijkheid juist gezellig vind.

Accepteer ik. Ieder zijn mening toch? ;)

Om die van mij dan nog even iets toe te lichten: juist doordat het ''te vrolijk''

wordt, gaat voor mij op ten duur de complete dreiging bij de boeven weg,

zodat vervolgens ook het (daar is dat woord weer) SPANNINGS-gehalte daalt. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...