Ga naar inhoud

B&A Stelling #1


B&A hadden nooit de culturele kant op moeten gaan in hun series, zoals bij Europa en Amerika, maar hadden het avontuurlijke er meer in moeten houden!  

39 leden hebben gestemd

  1. 1. B&A hadden nooit de culturele kant op moeten gaan in hun series, zoals bij Europa en Amerika, maar hadden het avontuurlijke er meer in moeten houden!

    • Eens
      11
    • Oneens
      26
    • Geen mening
      2


Aanbevolen berichten

Het idee ligt er al een hele tijd, maar is nog steeds niet uitgevoerd. Daarom begin ik er maar eens mee. Het is een idee van wonderer en -adriana- (als ik me niet vergis ;)). De stelling (van de week) is er om weer wat meer B&A op het forum te krijgen *O*!

Ik zal proberen om elke week een nieuwe stelling te plaatsen (of iemand anders als hij/zij zich daarvoor geroepen voelt). Gelieve niet alleen aan te geven eens/oneens, maar natuurlijk ook waarom, dat is de bedoeling van dit topic !

Heb je nog goed ideëen voor een stelling ? Stuur mij of een van de andere mods gerust een pb. Input is hartstikke welkom :).

Het nieuwe topic wordt altijd sticky gemaakt en is dus bovenaan in GC te vinden !

Veel plezier, hopelijk kunnen we weer flink discussieren over dit duo *O*!

Stelling 1:

B&A hadden nooit de culturele kant op moeten gaan in hun series, zoals bij Europa en Amerika, maar hadden het avontuurlijke er meer in moeten houden !

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik ben het met de stelling eens. Laat de mooie plaatjes en culturele vorming maar aan Discovery Channel of Teleac over, B&A moeten gewoon boeven vangen.

Ik heb ook op JA gestemd omdat net als wonderer vind ik dat de boeven vangen het leuk maakte en dat culturele maakte het juist minder leuk

Link naar bericht
Delen op andere sites
Oneens, dankzij die series weet ik vaak antwoorden op van die typische vragen die er dankzij vaak B&A kijken nu wel ingestampt zijn. Ik vind de laatste 2 series ook niet onderdoen voor de rest.

Ik betwist niet dat ik er wel wat heb van geleerd, vooral die feitjes die Adriaan uit boekjes oplepelt zijn leuk, maar ik vind het jammer dat DAT de nadruk heeft, in plaats van het avontuur. Het zijn ook de enige twee series waarin B&A zich pas in de laatste aflevering(en) zich van de boeven bewust worden en de interactie (zoals in de kroon) en de jacht (zoals in de diamant) zijn juist de elementen die de spanning veroorzaken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oneens, maar niet voor de volle 100%

Ik vind het schitterend dat er wat meer aandacht aan het educatieve werd gegeven, maar jammer genoeg zijn de boeven hierdoor op de achtergrond gekomen.

Ik denk dat het ook wel zal komen door de personages van Handige Harry en B100, want deze hebben minder komische elementen dan B2 en Vlugge Japie.

Maar al bij al vind ik het educatievere luik van de reeksen zeker geen schande, het is heel goed, alleen hadden ze net iets meer actie in de verhalen mogen steken

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb Oneens gestemd. Cultuur in de serie kan geen kwaad en is ook nog leerzaam. Uiteraard moet er ook spanning in de series zitten, want het blijft een kinderserie. In de laatste series hebben ze het echter prima gedaan. Veel educatie, maar ook spanning, vooral als de kijker weet dat B&A achtervolgd worden door een stel pikkeboeven en B&A dat zelf niet doorhebben. Als kijker zit je dan toch vol spanning af te wachten wanneer B&A de boeven in de gaten krijgen!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben het eens met de stelling.

Ik heb er zeker veel van geleerd, maar avonturen zijn nu eenmaal leuker. In de oudere series zitten ook genoeg leerzame dingen. Bij de laatste 2 heeft het een beetje de overhand. Niks mis verder met die series, maar een beetje meer avontuur ipv cultuur had van mij wel gemogen.

Ik ben het eigenlijk wel eens met Jelger ;):

Ik ben het er helemaal mee eens! Vooral omdat de culturele kant boven het verhaal is geplaatst. In De Verzonken Stad vind ik het mooi verenigd, maar later namen de locaties i.p.v. het verhaal de overhand.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben het eens met de stelling, om dezelfde reden die verschillende anderen al genoemd hebben: de manier waarop het in de oudere series gedaan werd, werkte gewoon beter. Daar vind je ook een hoop leerzame elementen in terug, zónder dat de spanning eronder lijdt, zoals dat in Europa/Amerika vaak het geval is.

Natuurlijk is er niks mis met die leerzame/culturele aspecten zoals die in de laatste twee series naar voren komen, maar de balans slaat daar gewoon te ver naar die kant door. Vind ik ;)

(en als er dan al geen echte spanning is en dat leerzame aspect op een bepaald moment óók nog eens grotendeels vergeten wordt, dan is er al snel helemáál niets meer aan...zie Florida :P )

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik heb Oneens gestemd. Cultuur in de serie kan geen kwaad en is ook nog leerzaam. Uiteraard moet er ook spanning in de series zitten, want het blijft een kinderserie. In de laatste series hebben ze het echter prima gedaan. Veel educatie, maar ook spanning, vooral als de kijker weet dat B&A achtervolgd worden door een stel pikkeboeven en B&A dat zelf niet doorhebben. Als kijker zit je dan toch vol spanning af te wachten wanneer B&A de boeven in de gaten krijgen!

Vooral de laatste serie zit zoveel spanning in... Zat het op het puntje van m'n stoel te kijken hoeveel Divi Divi bomen ze nog tegen zouden komen. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

EENS, in mijn opzicht waren de shorty's altijd voor leerzame informatie en culturele

aspecten, de langdurige series moesten mij aan de buis gekluisterd houden. Niet dat

de laatste twee avonturen dat totaal niet deden, maar zeker wel een stukje minder.

Nee, had dan eigenlijk maar gewoon een stuk of 30

shorty's extra gemaakt vanuit Amerika en Europa. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oneens, want een hoop dingen die je bij de Europa en Amerika serie te zien krijgt zijn best leuk en interessant om te zien en bovendien onthoud ik ook een hoop zaken, dankzij het kijken van de b&a series.

Overigens vind ik het ook niet zo dat door het culturele aspect de series minder leuk zijn geworden. Dat ik de kroon en de stad het leukst vind heeft ook grotendeels met het boeventrio te maken, maar daarna vind ik toch echt Amerika en Europa de leukste series..... en ik denk ook dat de meesten het wel eens zijn dat Luxemburg behalve de culturele weetjes toch één van de geniaalste afleveringen is :+ De culturele kant maakt (voor mij) dus niks uit wat betreft hoe leuk de serie is.... en bij Amerika tussendoor zijn er ook zat niet-culturele grappen en scenes verwerkt, die het toch erg leuk maken ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oneens.

Ik heb juist genoten van de 2 laatste series. Sommige landen en plaatsen waren echt prachtig om te zien; er zaten soms zo'n mooie landschappen bij. Bovendien heb ik er een boel van geleerd. Op de lagere school wist ik al dingen die anderen nog niet wisten en dan vroegen leerlingen en leraren zich af hoe ik dat al wist O-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oneens.

Ik vind het namelijk leuk dat ze door heel Europa en door Amerika hebben gereisd. Als je dan op vakantie gaat in zó'n land dan denk je Goh, hier hebben die clown en die acrobaat ook nog gelopen, of goh, daar in die plaats zijn ze ook geweest, daar wil ik ook wel eens kijken.

En of ze nou boeven vangen in Nederland of in Europa/Amerika, dat maakt niet veel uit. De boeven blijven hilarisch met opmerkingen en worden uiteindelijk ook gevangen!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Yahoo, eindelijk weer een echt discussietopic over B&A *O*

Ik ben het oneens met de stelling. Ik denk dat het goed geweest is, vooral voor de doelgroep, om die landen te bezoeken en op een "speels" manier ook nog wat te leren. Voor de rest vind ik dat ze dat nog redelijk hebben kunnen combineren met boeven. Ik denk dat, de daar al redelijk oude, B&A er goed aan hebben gedaan om het accent te verleggen naar het culturele. Nog een paar series met typische boevenjacht had misschien kunnen gaan vervelen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ook ik vind het heel erg leuk dat er op deze manier weer meer B&A topics komen. :D

Met deze stelling ben ik het oneens. Ik vind het leuk dat B&A juist in hun laatste 2 series nog wat hebben gedaan om op een heleboel verschillende locaties te komen waar ook het nodige over verteld wordt en ik vind het ook erg leuk om al die locaties waar je normaal gesproken zelf niet zo heel snel zou komen (verre landen en bepaalde plaatsen daarin) eens wat beter te zien in zo'n serie. De stukjes met de boeven en de humor die erin zit maakt ook dat het op een fijne en leuke manier wegkijkt.

Wel zou ik het ook heel leuk gevonden hebben als B&A ook ooit nog eens een avonturenserie hadden gemaakt die net zo lang duurt als de volledige versie van Amerika maar het gaat hier nu natuurlijk gewoon om de series die ook daadwerkelijk zijn uitgekomen. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

*topic vluchtig doorgelezen*

Ik ben het, ook na het doorlezen van het topic, nog steeds oneens met de stelling.

Boeven vangen is leuk, maar B&A is altijd leuk gebleven doordat ze steeds met iets nieuws zijn gekomen. En Amerika is echt wel spannend, ik weet nog dat ik vroeger vol spanning zat te kijken hoe B&A zich ooit levend uit de Death Valley zouden weten te redden.

Als ze nooit de culturele kant op waren gegaan, dan had ik een stuk minder "algemene kennis" gehad. Het is me al een aantal malen opgevallen op de middelbare school dat er veel klasgenoten waren die dingen niet wisten of niet kenden, die ik de normaalste zaak van de wereld vond, juist dankzij Europa & Amerika.

De stelling is trouwens wel lekker goed geformuleerd zeg :P Want met het laatste deel "ze hadden het avontuurlijke er meer in moeten houden" ben ik het wel eens. De stelling had imo moeten zijn "B&A hadden nooit de culturele kant op moeten gaan in hun series, maar hadden alleen maar spannende avonturen moeten beleven" oid :+ En nee, dit is geen flame richting The Master, eerder respect dat hij eens dit topic opent, het plan lag er al een tijdje ;) Ook respect voor Adriana en Wonderer die dit idee bedacht hebben.

Link naar bericht
Delen op andere sites
En nee, dit is geen flame richting The Master, eerder respect dat hij eens dit topic opent, het plan lag er al een tijdje ;) Ook respect voor Adriana en Wonderer die dit idee bedacht hebben.

Zo vatte ik dat ook niet op. Het is trouwens niet mijn stelling maar die van MarsM ;). Maar je moet toch ergens mee beginnen. Het loopt tot nu toe wel lekker in ieder geval. Positieve reacties ^O^.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat ik dan natuurlijk wel moet zeggen is dat het feit dat ik me nooit zo heb kunnen vinden in die laatste twee series (nou ja, vooral Amerika, dan), natuurlijk ook best veroorzaakt zou kunnen zijn doordat ik toen op een leeftijd kwam waarop je interesse voor B&A wel wat af gaat nemen.

Daardoor heb ik die eerste keer toch (misschien) met andere ogen naar Amerika gekeken, wat nu nog steeds doorwerkt. Toen ik die serie voor het eerst zag werd ik er soms gewoon echt moe van. Vooral met die flauwe grapjes over het wel/niet zien van de boeven, zoals: B100 en de Baron verstoppen zich achter een bosje, Bassie wijst opeens helemaal panisch die richting uit en brult: ADRIAAN, ZIE JE DIE TWEE DAAR?!?. Adriaan vraagt bezorgd welke twee, waarop Bassie vervolgt met: "Die twee waterskiërs! Wat gaan die hard!" (of iets in die richting).

En zo zijn er nog wel een aantal van die momenten in die serie terug te vinden, waarop ik toen al dacht: "joh, zie de boeven nou toch eens, dan gebeurt er misschien eens wat" :P

Maar goed, ik wilde dus eigenlijk alleen maar een andere blik werpen op de motivatie achter mijn keuze in dit topic ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben het oneens met de stelling. Het is niet het cultuurelement wat "het probleem" is, maar het gebrek aan voldoende avontuur.

off-topic:

Die stripfiguren zijn super!!! ^O^ Vooral om dat rechter figuurtje moet ik telkens onbedaarlijk lachen....

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben het hier mee oneens want ik vind de europa series juist erg leuk, en het is toch wat anders. Het zijn er uiteindelijk eigenlijk maar 2 geworden, dus ja.. Ik vind het dus erg leuk dat ze toch nog zulke series hebben gemaakt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik ben het oneens met de stelling. Het is niet het cultuurelement wat "het probleem" is, maar het gebrek aan voldoende avontuur.

off-topic:

Die stripfiguren zijn super!!! ^O^ Vooral om dat rechter figuurtje moet ik telkens onbedaarlijk lachen....

Hehehe Rpc... ooit wel eens het stripverhaaltopic in ''creatief'' gezien :+ .... daar beleven ze zelfs spannende avonturen :Y)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind de laatste 2 series erg goed, hoewel wel eens wordt gesuggereerd dat de acteerkwaliteiten van de Gebroeders van Toor achteruit zijn gegaan. Ik ben het daar niet mee eens...

Het is wel iets totaal anders. Het zijn twee veel educatievere series, maar tegelijkertijd series met minder spanning. Je zou ze in de categorie 'Leren en Lachen' kunnen plaatsen.

Ik ben het dus oneens met de stelling. De laatste twee series had ik zeker niet willen missen, want het zijn prachtige series. Velen hebben ervan geleerd en de gebroeders van Toor hebben er veel geld mee verdiend!

Link naar bericht
Delen op andere sites

heee ben jij ook weer terug.... gezellig...

hahahah

maar ik vind ook dat de laatste 2 series echt niet afgekraakt mogen worden hoor...

je moest eens weten, wat ik er van geleerd heb in de tijd dat ik die banden voor het eerst zag... okee na 1 keer de hele serie te hebben gezien, weet je natuurlijk ook niet alles meteen uit je kop maar toch.,. het is weer eens iets anders dan al die avonturen, en qua avonturen zit het er toch nog in bij de amerika en europa serie... kijk maar eens naar operatie geniaal in de aflevering van luxemburg... niemand heeft door dat B&A in de val worden gelokt door de Baron b100 en handige harrie.. natuurlijk komt het er niet van maar toch.

Ook als je kijkt bij Amerika zit er tog wel een degelijk stukje spanning in.. die boeven die zo lijp zijn als wat hahaha en dan nog eens B&A proberen te vangen, maar dat dus steeds misgaat omdat ze hun niet kunnen blijven volgen door een aantal fouten die gemaakt worden door de baron. Opzich zit er nog best wel een beetje humor en spanning in.

Ook zie je actie terug in de Florida afleveringen, B&A die de boeven weer eens in de val laten lopen en de boeven steeds maar jennen door ze te treiteren met dingen die helemaal niet waar zijn. dus ik ben het degelijk oneens met de stelling, dat het avontuur er dus niet in zit.

kijk ook eens naar de bedragen die ze er voor hebben uitgetrokken.. dat houd niet op bij een ton hoor...

en je moet er wel rekening mee houden dat ze het met plezier gedaan hebben en er nog steeds met volle teuge op terug kijken... ennuh zat jij ook niet alle afleveringen aan de buis gekluisterd?

Link naar bericht
Delen op andere sites
heee ben jij ook weer terug.... gezellig...

hahahah

maar ik vind ook dat de laatste 2 series echt niet afgekraakt mogen worden hoor...

je moest eens weten, wat ik er van geleerd heb in de tijd dat ik die banden voor het eerst zag... okee na 1 keer de hele serie te hebben gezien, weet je natuurlijk ook niet alles meteen uit je kop maar toch.,. het is weer eens iets anders dan al die avonturen, en qua avonturen zit het er toch nog in bij de amerika en europa serie... kijk maar eens naar operatie geniaal in de aflevering van luxemburg... niemand heeft door dat B&A in de val worden gelokt door de Baron b100 en handige harrie.. natuurlijk komt het er niet van maar toch.

Ook als je kijkt bij Amerika zit er tog wel een degelijk stukje spanning in.. die boeven die zo lijp zijn als wat hahaha en dan nog eens B&A proberen te vangen, maar dat dus steeds misgaat omdat ze hun niet kunnen blijven volgen door een aantal fouten die gemaakt worden door de baron. Opzich zit er nog best wel een beetje humor en spanning in.

Ook zie je actie terug in de Florida afleveringen, B&A die de boeven weer eens in de val laten lopen en de boeven steeds maar jennen door ze te treiteren met dingen die helemaal niet waar zijn. dus ik ben het degelijk oneens met de stelling, dat het avontuur er dus niet in zit.

kijk ook eens naar de bedragen die ze er voor hebben uitgetrokken.. dat houd niet op bij een ton hoor...

en je moet er wel rekening mee houden dat ze het met plezier gedaan hebben en er nog steeds met volle teuge op terug kijken... ennuh zat jij ook niet alle afleveringen aan de buis gekluisterd?

Dat vind ik nou juist het probleem, precies wat jij schrijft, de boeven zijn lijp. Niet spannend, niet eng, niet bedreigend... Lijp.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Dat vind ik nou juist het probleem, precies wat jij schrijft, de boeven zijn lijp. Niet spannend, niet eng, niet bedreigend... Lijp.

Ze komen niet veel minder bedreigend over dan bij de verdwenen kroon ofzo... ze zijn en blijven geniaal :7 En ze zijn daar ook niet ''dommer'' of iets dergelijks. En ja... in vergelijking tot de diamant e.d. .... daar vind ik de boeven iets te slim :{ Maar vooral bij Amerika zijn de boeven juist erg goed vind ik :D En B&A doen het ook zeker niet verkeerd... misschien bij Europa iets beter dan bij Amerika (aangezien ze bij Amerika niet echt meer ''in actie'' komen), maar echt niet verkeerd... het blijven mijn favoriete series :D

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ze komen niet veel minder bedreigend over dan bij de verdwenen kroon ofzo... ze zijn en blijven geniaal :7 En ze zijn daar ook niet ''dommer'' of iets dergelijks. En ja... in vergelijking tot de diamant e.d. .... daar vind ik de boeven iets te slim :{ Maar vooral bij Amerika zijn de boeven juist erg goed vind ik :D En B&A doen het ook zeker niet verkeerd... misschien bij Europa iets beter dan bij Amerika (aangezien ze bij Amerika niet echt meer ''in actie'' komen), maar echt niet verkeerd... het blijven mijn favoriete series :D

Ik vind ze wel dom, want ze hebben helemaal geen plan. Alleen achtervolgen, terwijl in de vorige series ze veel meer deden dan dat. Ok, ze hebben wel een plan, B&A opblazen, maar dat plan hebben ze iedere aflevering, dat gaat mij heel erg vervelen. Vooral ook omdat je weet dat het toch niet gaat lukken en ook altijd weet waarom; de boem ontploft dankzij B100, de baron, of Handige Harry.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ik vind ze wel dom, want ze hebben helemaal geen plan. Alleen achtervolgen, terwijl in de vorige series ze veel meer deden dan dat. Ok, ze hebben wel een plan, B&A opblazen, maar dat plan hebben ze iedere aflevering, dat gaat mij heel erg vervelen. Vooral ook omdat je weet dat het toch niet gaat lukken en ook altijd weet waarom; de boem ontploft dankzij B100, de baron, of Handige Harry.

Hehe... ok... maar dat is natuurlijk ook wel heel kortzichtig gezien... bij Amerika willen ze b&a opblazen inderdaad... maar bij de schatkaart willen ze de hele serie de schatkaart stelen en de schat zoeken en zitten er ook weinig plannen naast. Bovendien gebeuren er veel meer leuke dingen met de boeven, behalve dat de bom steeds bij hen zelf ontploft... neem bijvoorbeeld de benzine die op is, de tijgers, de grand canyon enzovoorts. Daarnaast vind ik zelf ondanks dat je weet dat de bom bij hen zelf ontploft de manier waarop toch genoeg om van te lachen... en de bijkomende humor met de telefoons (b100 die zegt dat hij 20 telefoons heeft meegenomen _O- en de manier waarop harry zo droog een telefoon aangeeft als de baron er weer één heeft gemold _O- )... en ook de bom in de telefoon zelf uiteindelijk :D want dat is toch wel heeeel geniaal... daar worden 2 elementen uiteindelijk samengevoegd: de telefoons die de baron steeds breekt én de bommen die steeds ontploffen _O_ .... al die dingen... en het geweldige acteerwerk... maakt het voor mij echt één van de beste series... de cultuur is ''daarnaast'' nog eens een keer aanwezig. En Curaçao vind ik ook ge-wel-dig... japie die terugkomt en de baron die zelf een raadseltje maakt :Y)

Voorspelbaarheid heb je altijd... je weet ook dat de boeven de kroon wel stelen uit het museum als de titel ''de verdwenen kroon'' is... en je weet ook dat de boeven gepakt worden met die kooi... het gaat toch ook om de manier van brengen en de humor... en ik lag/lig bij Amerika toch vaak krom bij bepaalde scenes :7

Link naar bericht
Delen op andere sites
ennuh zat jij ook niet alle afleveringen aan de buis gekluisterd?

Ik zat wel aan de buis gekluisterd (want eens fan is altijd fan)

maar bij lange na niet meer vanwege de SPANNING, enkel gewoon

nog voor het plezier. Daarom ben ik het eens met de stelling. ;)

Tenminste, er zitten wel degelijk suspense momenten in Amerika, maar haal dan de

overvloed aan culturele dingetjes weg, verdeel die over shorty's en voltooi een nieuwe

serie van drie uur (ipv zes) plus een nieuwe reeks shorty's van 30 afleveringen! :P:7

Kortweg mijn mening = ik vond altijd de shorty's educatief en de series avontuurlijk. :+

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ik zat wel aan de buis gekluisterd (want eens fan is altijd fan)

maar bij lange na niet meer vanwege de SPANNING, enkel gewoon

nog voor het plezier. Daarom ben ik het eens met de stelling. ;)

Tenminste, er zitten wel degelijk suspense momenten in Amerika, maar haal dan de

overvloed aan culturele dingetjes weg, verdeel die over shorty's en voltooi een nieuwe

serie van drie uur (ipv zes) plus een nieuwe reeks shorty's van 30 afleveringen! :P:7

Kortweg mijn mening = ik vond altijd de shorty's educatief en de series avontuurlijk. :+

shorty's ervan maken was zeker een strak plan geweest, maar allereerst hadden ze er meer spanning en avontuur in moeten stoppen. Af en toe een wetenswaardigheidjes is leuk maar het is soms iets te veel van het goede.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind vooral Amerika uitstralen dat Aad heel graag een serie op mooie plekken wilde maken en daarna een verhaaltje heeft bedacht dat ze op die plekken liet komen. Hij vertelt het zelf ook nog eens, dat hij eerst naar de VS ging om locaties te zoeken en daarna heeft hij het script geschreven.

Personages en verhaal staan volledig in dienst van de omgeving en dat is een grote fout geweest. En de boeven zijn wel dom, kom op, ze hebben nooit 16 afleveringen nodig gehad om die twee te pakken te krijgen. Al die dingetjes (die ontploffingen, de tijgers etc) zijn gewoon nodig om de serie over 16 afleveringen uit te kunnen smeren en dat maakt het langdradig en flauw. De eerste drie en laatste twee afleveringen zijn leuk. De rest kan er uitgeknipt worden zonder dat je iets mist in het verhaal. Probeer dat maar eens in de kroon.

Link naar bericht
Delen op andere sites
De eerste drie en laatste twee afleveringen zijn leuk. De rest kan er uitgeknipt worden zonder dat je iets mist in het verhaal. Probeer dat maar eens in de kroon.

Als je in die eerste zin het woord leuk vervangt door spannend, dan heb je juist het hele plot van de kroon beschreven. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Hehe... ok... maar dat is natuurlijk ook wel heel kortzichtig gezien... bij Amerika willen ze b&a opblazen inderdaad... maar bij de schatkaart willen ze de hele serie de schatkaart stelen en de schat zoeken en zitten er ook weinig plannen naast. Bovendien gebeuren er veel meer leuke dingen met de boeven, behalve dat de bom steeds bij hen zelf ontploft... neem bijvoorbeeld de benzine die op is, de tijgers, de grand canyon enzovoorts. Daarnaast vind ik zelf ondanks dat je weet dat de bom bij hen zelf ontploft de manier waarop toch genoeg om van te lachen... en de bijkomende humor met de telefoons (b100 die zegt dat hij 20 telefoons heeft meegenomen _O- en de manier waarop harry zo droog een telefoon aangeeft als de baron er weer één heeft gemold _O- )... en ook de bom in de telefoon zelf uiteindelijk :D want dat is toch wel heeeel geniaal... daar worden 2 elementen uiteindelijk samengevoegd: de telefoons die de baron steeds breekt én de bommen die steeds ontploffen _O_ .... al die dingen... en het geweldige acteerwerk... maakt het voor mij echt één van de beste series... de cultuur is ''daarnaast'' nog eens een keer aanwezig. En Curaçao vind ik ook ge-wel-dig... japie die terugkomt en de baron die zelf een raadseltje maakt :Y)

Voorspelbaarheid heb je altijd... je weet ook dat de boeven de kroon wel stelen uit het museum als de titel ''de verdwenen kroon'' is... en je weet ook dat de boeven gepakt worden met die kooi... het gaat toch ook om de manier van brengen en de humor... en ik lag/lig bij Amerika toch vaak krom bij bepaalde scenes :7

Nou ja, verschil van smaak. Ik vind het niet grappig wat de boeven overkomt in de Amerika serie. Maar die schatkaart stelen is inderdaad wel 1 doel, maar ze voeren daar wel veel meer uit; inbreken, afluisterapparaatje plaatsen, terug aanzetten, in de grot vastbinden, auto stelen, enz. Dat bedoelde ik eigenlijk met 'alleen maar achtervolgen.'

Voorspelbaarheid vind ik ook helemaal niet meteen slecht. Je weet ook dat James Bond altijd overwint, maar wel op een originele wijze.

Dat Japie terugkomt, vind ik trouwens wel een geweldige zet.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Nou ja, verschil van smaak. Ik vind het niet grappig wat de boeven overkomt in de Amerika serie. Maar die schatkaart stelen is inderdaad wel 1 doel, maar ze voeren daar wel veel meer uit; inbreken, afluisterapparaatje plaatsen, terug aanzetten, in de grot vastbinden, auto stelen, enz. Dat bedoelde ik eigenlijk met 'alleen maar achtervolgen.'

Voorspelbaarheid vind ik ook helemaal niet meteen slecht. Je weet ook dat James Bond altijd overwint, maar wel op een originele wijze.

Dat Japie terugkomt, vind ik trouwens wel een geweldige zet.

Je verbelgt!

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Als je in die eerste zin het woord leuk vervangt door spannend, dan heb je juist het hele plot van de kroon beschreven. :)

Jij beweert dat je de telefooncelrace en de overhandiging van het losgeld geschrapt kunnen worden? Dat zijn de spannendste stukken, man!

Link naar bericht
Delen op andere sites

mmmm.... op die manier kan een groot deel van de verzonken stad bijvoorbeeld ook wel weggeknipt worden. Het hele santorini verhaal is overbodig... aflevering 1 is uitgesmeerd als een broodje pindakaas... en het hele gedoe met de kloof mis je ook niks aan als je een aflevering niet kan zien... toch vinden de meesten het dé leukste serie... en dan hoor ik ook heel vaak "door het Griekse sfeertje" vallen. Volgens mij kan je dan net zo goed ook "Het Amerikaanse sfeertje" als geweldig zien... bovendien is bij de verzonken stad geprobeerd er een avontuurlijk verhaal omheen te maken, wat vervolgens ook is uitgelopen op het bezichtigen van griekenland in afl 1... het bezichtigen van santorini in afl 4 en 5 en het bezichtigen van Rhodos in afl 9, waardoor de boeven snelsnelsnel in afl 9 even worden gepakt......... waardoor het hele avontuurlijke verhaal plotseling vol zit met allerlei plotgaten :{

Anyway... de Kroon blijft voor mij ook de leukste serie, maar ik denk niet per sé, omdat er geen cultuur in verwerkt is...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kwam er gisteravond achter dat ik het momenteel heb gehad met de Schatkaart. Hij was echt te saai, duurde te lang voor er weer iets gebeurde, irritante robot etc etc.

Dat zelfde heb ik ook wel eens met de Kroon.

Jij beweert dat je de telefooncelrace en de overhandiging van het losgeld geschrapt kunnen worden?

Vooral de telefooncelrace kan ik echt niet meer tegen. Best spannend, maar ik heb het nou al zo vaak gezien, het duurt te lang.

Bij de Amerika serie ontdek ik steeds weer nieuwe dingen. Voorbeeldje: Ik ben GTA San Andreas aan het spelen. Opvallend dat er in San Fierro een treintje is dat al die hoge pokke heuvels oprijdt. Die heuvels zijn echt stijl, je komt er met je fietsje lastig tegenop. En dan die vet grote brug die naar een andere stad leidt. Amazing. Zit ik daarna B&A te kijken in San Fransisco te kijken, hoor ik Adriaan vertellen over het treintje, de stijle heuvels en die Golden Gate Brug. Ookal had ik die serie al zo vaak gezien, het was me niet opgevallen.

Het hoeft niet persé spannend te zijn om leuk te zijn. Zelfde wat MarsM zegt. De verzonken stad is geniaal door het Griekse sfeertje dat ze hebben weten te creeëren.

Personages en verhaal staan volledig in dienst van de omgeving en dat is een grote fout geweest. En de boeven zijn wel dom, kom op, ze hebben nooit 16 afleveringen nodig gehad om die twee te pakken te krijgen.

Waarom is dat een grote fout geweest? Hadden ze heel Amerika moeten doorcrossen, snel langs al die mooie plekjes heenscheuren, om zo op tijd te komen bij de volgende telefooncel?

En de boeven dom? Ja de Baron is steeds verder doorgedraaid en is van geniale schurk getransformeerd in een geobserdeerde gek. De chemie tussen B100 en HH is een stuk minder dan tussen B2 en VJ. Het hoort er gewoon bij. En bovendien, het blijft B&A. Als Adriaan in de Kroon echt slim was geweest, dan was hij zelf met Bassie al naar het museum gereden en had hij zelf de boeven tegengehouden. Hij had immers het voorgevoel dat de boeven daar aan het inbreken waren? Had hem een hoop ellende gescheeld.

In de Sleutel en Diamant vindt de halve serie plaats aan de binnenkant van de ogen van Bassie. Die series hadden dus ook veel korter gekund.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Waarom is dat een grote fout geweest? Hadden ze heel Amerika moeten doorcrossen, snel langs al die mooie plekjes heenscheuren, om zo op tijd te komen bij de volgende telefooncel?

En de boeven dom? Ja de Baron is steeds verder doorgedraaid en is van geniale schurk getransformeerd in een geobserdeerde gek. De chemie tussen B100 en HH is een stuk minder dan tussen B2 en VJ. Het hoort er gewoon bij. En bovendien, het blijft B&A. Als Adriaan in de Kroon echt slim was geweest, dan was hij zelf met Bassie al naar het museum gereden en had hij zelf de boeven tegengehouden. Hij had immers het voorgevoel dat de boeven daar aan het inbreken waren? Had hem een hoop ellende gescheeld.

In de Sleutel en Diamant vindt de halve serie plaats aan de binnenkant van de ogen van Bassie. Die series hadden dus ook veel korter gekund.

Het is een fout geweest omdat je zo geen goeie serie maakt. Personages staan op 1, plot op 2 en locaties op 3. Ik wil helemaal niet zeggen dat Europa en Amerika uberslecht zijn, maar ik vind ze wel inferieur aan de andere, mede daardoor. Ik mis gewoon de interactie tussen de boeven en B&A.

De verzonken stad is ook niet mijn favo serie, oa. door het vakantiegevoel, maar ze hebben daar niet zoveel afleveringen nodig om te ontdekken dat de boeven er ook zijn, plus maakt de zoektocht naar de oplossing van de steen het nog spannend. Kroon idem dito. Die telefoongesprekken zijn echt geniaal.

Interactie is hier het toverwoord, geloof ik. En ik ben met je eens dat die dromen eruit geknipt hadden kunnen worden en ik ben niet voor niets op zoek naar de anderhalfuursvideo van de Diamant ;) Ik sla Belgie altijd over ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Het is een fout geweest omdat je zo geen goeie serie maakt. Personages staan op 1, plot op 2 en locaties op 3. Ik wil helemaal niet zeggen dat Europa en Amerika uberslecht zijn, maar ik vind ze wel inferieur aan de andere, mede daardoor. Ik mis gewoon de interactie tussen de boeven en B&A.

De verzonken stad is ook niet mijn favo serie, oa. door het vakantiegevoel, maar ze hebben daar niet zoveel afleveringen nodig om te ontdekken dat de boeven er ook zijn, plus maakt de zoektocht naar de oplossing van de steen het nog spannend. Kroon idem dito. Die telefoongesprekken zijn echt geniaal.

Interactie is hier het toverwoord, geloof ik. En ik ben met je eens dat die dromen eruit geknipt hadden kunnen worden en ik ben niet voor niets op zoek naar de anderhalfuursvideo van de Diamant ;) Ik sla Belgie altijd over ;)

Hmm... ik ben het eigenlijk volledig eens met Cold... maar ook omdat hij het in iets andere woorden zegt :P De interactie tussen de boeven en b&a is er sowieso heel vaak niet. Als je weer kijkt naar de verzonken stad komen ze er ook pas achter bij aflevering 5 helemaal aan het einde.... de serie is dan ook al minstens op de helft. Overeenkomst is weer dat de boeven b&a wel gelijk van begin tot eind door hebben.... maar de verzonken stad zakt later toch weer in... b&a gaan weer op het terrasje zitten terwijl ze weten dat de boeven op het eiland zijn enzovoorts..... en nogmaals... de verzonken stad is ook veeeeel cultuur, waar geprobeerd is een verhaal achter te zetten. Dit vind ik zelf redelijk mislukt :{ het verhaal barst van de plotgaten... paar voorbeeldjes:

- de baron die een bank wil overvallen... komt men niet meer op terug

- de afloop is vrij slecht... de boeven worden wel op een originele manier te grazen genomen, maar mede door de cultuur wordt aflevering 9 raffelderaffel afgemaakt. En dan Robin die ''plotseling'''alle tekens heeft ontcijferd....

- Adriaan wil b2 en japie niet pakken, omdat hij niet weet waar de baron is... op het moment dat hij dat wel weet gaat hij met bassie het huis in :?

- het hele ''kloofgedoe''.... de baron wil een bank overvallen, merkt dat b&a hen volgen en plotseling weet hij dat er een eiland is, waar hij b&a op kan vastzetten?... blijft vaag... of toch omdat ze iets van de mooie cultuur van griekenland wilde laten zien?

Ik vind de verzonken stad zelf ook leuker (vanwege de chemie tussen de boeven, die zoals cold al zei minder is dan HH en B100), maar aan de andere kant blijf ik achteraf wel met erg veel vragen zitten.

en gaan we kijken naar de sleutel... :+ één grote opeenstapeling van dromen, onzin en elke aflevering opgevuld met dingen waar bijna niks gebeurt.... en b&a die pas in de één na laatste aflevering de boeven zien/ontmoeten.... :{ ..... niet veel anders dan amerika..... bovendien heeft Europa wel een afloop met de meeste b&a vs. boeven interactie ooit...

Het lijkt er op dat het toch weer neerkomt op de ''Baron-Japie-B2'' als boefjes, die de series leuk maken... want de meesten hebben die series vrij hoog in de favorieten staan, terwijl ze toch heeeeel sterk verschillen qua verhaal. Dus inderdaad personages staan bovenaan... *wonderer*;) , maar als je plot ruk is, moet je toch weer blij zijn als er mooie locaties in zitten :Y)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zeg toch ook dat ook de Stad niet mijn favo serie is? Beetje kromme redenatie verder, dat het ook in andere series gebeurt, waar ik het op dat moment niet over heb, moet ik het in Amerika maar goedkeuren?

Mijn betoog is gefocust op de Amerika-serie, klaar... da's net zoiets als een kleutertje dat zegt "ja maar hij deed het ook!" als je hem ergens op aanspreekt. Alsof dat het beter maakt of zo :?

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik zeg toch ook dat ook de Stad niet mijn favo serie is? Beetje kromme redenatie verder, dat het ook in andere series gebeurt, waar ik het op dat moment niet over heb, moet ik het in Amerika maar goedkeuren?

Mijn betoog is gefocust op de Amerika-serie, klaar... da's net zoiets als een kleutertje dat zegt "ja maar hij deed het ook!" als je hem ergens op aanspreekt. Alsof dat het beter maakt of zo :?

Mijn voorbeeld van de verzonken stad was ook niet specifiek op jou gericht ;) ... ik wil er alleen maar mee zeggen dat ik veel mensen Amerika ''slecht'' hoor noemen en de verzonken stand ''goed''.... terwijl ze inhoudelijk op elkaar lijken.

wat jij zegt:

Ik vind vooral Amerika uitstralen dat Aad heel graag een serie op mooie plekken wilde maken en daarna een verhaaltje heeft bedacht dat ze op die plekken liet komen.

Al die dingetjes (die ontploffingen, de tijgers etc) zijn gewoon nodig om de serie over 16 afleveringen uit te kunnen smeren en dat maakt het langdradig en flauw. De eerste drie en laatste twee afleveringen zijn leuk. De rest kan er uitgeknipt worden zonder dat je iets mist in het verhaal. Probeer dat maar eens in de kroon.

Bij de verzonken stad is de eerste quote ook redelijk van toepassing... dat gedoe met die steen doet heel vaak onder aan de omgeving en de natuur... en dan heb ik het dus over de ontknoping, aangezien de omgeving en geschiedenis van Rhodos toch belangrijker blijkt dan een leuke afloop... tenzij je het leuk vindt dat Robin ''plotseling'' alles heeft ontcijferd :{ . Hetzelfde geldt voor Santorini.... en aflevering 1.... en daaromheen is dan nog een verhaal over een steen gebreid, wat vaak kant toch wal raakt... het gaat van de hak op de tak, de helft wordt niet afgemaakt of hangt onsamenhangend aan elkaar. Evengoed als dat bij Amerika driekwart weggeknipt kan worden geldt dat ook voor de verzonken stad.... en zeker bij de sleutel (blijkt ook wel uit de videoband).

Dus wat ik me afvraag is waarom dan altijd alleen bij Amerika dit als negatief punt wordt gezien... en vooral het verband dat ''de meesten'' de kroon en de stad het leukst vinden, terwijl die 2 NIET op elkaar lijken, maar de stad weer wel op Amerika, die velen het minst vinden :? Het enige wat ik me dan weer kan bedenken is dat het dus grotendeels door de inzet van de boeven komt... O-) De boeven doen het dus voor de meesten blijkbaar even goed in de kroon als in de stad.... cultuur of niet ;)

Oh en Jelger... :P bij de verzonken stad hebben de boeven dus ook geen plan... ze volgen b&a een beetje (net als Amerika) maar dan alleen met verrekijkers en niet eens met bommen... en ze willen een bank overvallen, wat ze plotseling vergeten te doen :+... en ja... ze krijgen inderdaad ook nog de steen, die ze willen ontcijferen... maar dat is slechts 10 - 30 minuten in de hele film :+

-alles is overigens over het algemeen en niet op een persoon specifiek ingegaan..... maar ik weet wel ongeveer de mening van iedereen op het forum, wat ik dus soms niet helemaal kan rijmen....-

Link naar bericht
Delen op andere sites

De stad heeft de geniaalste boevenmomenten en is maar de helft van Amerika. Ik denk dat dat toch wel de reden is waarom de stad beter gewaardeerd wordt. De balans is ook beter tussen actie en cultuur.

Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...