Ga naar inhoud

Het Amiga topic


Aanbevolen berichten

Wie kent het niet. Buiten de jonge generatie van nu zullen er vast wel mensen zijn die de Commondore Amiga kennen. Voor mij was het de eerste stap naar de game wereld begin jaren 90.

De Amiga was eigenlijk een voorloper van de PC. Je kon er veel dingen mee doen, maar in mijn geval was het veel spelletjes spelen. De Amiga is en blijft voor mij ook de beste oldschool computer. Grafisch en qua geluid kon de C64 er niet tegenop.

Ik zelf had natuurlijk geen eigen Amiga daar was ik nog te jong voor, maar mijn broer had een Amiga 500 waarmee ik veel tijd heb door gebracht.

De spellen die je op de Amiga kon spelen waren vrijwel ook dezelfde spellen die je ook via DOS op bijv een 386 kon spelen. Grafisch gezien zat er niet heel veel verschil tussen de DOS en Amiga versies van spellen, maar voor mij blijft de Amiga de beste.

aangepast door CNRArcade
Link naar bericht
Delen op andere sites

TT aangepast, het is "Het topic" dus ook al is het "De Amiga" het is dan "Het Amigatopic"

Alleen wat je zegt klopt niet echt.

De Amiga was geen voorloper van de pc, maar een homecomputer. Wel bedoeld om te concurreren met de pc, die toen alleen nog geen gemeengoed was en heel veel geld kostte.

De C64 kon niet bij de Amiga qua prestaties, maar dat is logisch. De C64 is ook van Commodore, de directe opvolger was de C128 en daarna kwam de Amiga 1000 uit.

De XBOX kan de XBOX 360 ook niet evenaren in prestaties, om maar een vergelijking te geven.

Als mijn 1e homecomputertopic klaar is zal een nieuw deel volgen met daarin o.a. de Commodore 64, 128, Amiga en de Atari ST series, daarin zul je veel leren over deze machines.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat is dan een verschil tussen een Personal Computer en een Homecomputer?

verder zie ik afentoe wel eens mensen zeggen van de C64 beter was en schuiven de Amiga opzij alsof het niet bestaan heeft. vandaar dat ik zei dat de C64 niet kon tippen aan de Amiga. Maar je zal vast gelijk hebben.

Ik was toen nog heel jong en niet zo bewust van alle technologie in die tijd. Als ik maar spelletjes kon spelen op dat ding.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een PC (Personal Computer) was gericht op de zakelijke markt, een homecomputer op de thuismarkt.

Verder had je voor een PC altijd een speciale monitor nodig, een homecomputer kon altijd (al dan niet via een modulator) op de televisie worden aangesloten. In een notendop ;)

Dit mag overigens niet ontbreken in dit topic:

De C64 (en C128) zijn de laatste generatie op Basic draaiende homecomputers geweest. Er zijn altijd mensen die niet vooruit willen. DOS was beter dan Windows 3.1, Windows 98SE was beter dan Windows XP en Windows XP was beter dan Windows 7.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Ok maar buiten die aansluiting voor een monitor/TVscherm en of het wel of niet zakelijk was kon je er toch diverse programma`s mee doen toch?

aangepast door CNRArcade
Link naar bericht
Delen op andere sites

Je mag je posts tot 24u na het plaatsen editen, dat liever dan 2 posts vlak na elkaar doen.

WinUAE is mij uiteraard bekend, maar ik ben de grootste Amigafan op dit forum dus ik gebruik liever een echte Amiga. Ik heb hier ook op mijn bureau een werkende Amiga 4000 staan met 68060 turboboard, 128MB geheugen en 2 8GB microdrives, een netwerkkaart, videokaart, HD diskdrive, cd brander en ZIP drive ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Ik ben een newbie dus ik wist het niet, maar ik zal daarmee rekening houden. Je hebt gelijk een echte fan heeft de Amiga natuurlijk zelf in huis, maar omdat ik nooit een eigen Amiga heb gehad of nu heb zou ik toch graag eens weer oldschool gamen. Maar daarbij heb ik WinUAE voor nodig en Kickstart alleen ik heb het ooit eens geprobeerd maar ik kom er geen wijs uit.

edit: hoeft niet meer ik heb het al aan de praat gekregen:D

aangepast door CNRArcade
Link naar bericht
Delen op andere sites

Je moet de Kickstart van je eigen Amiga halen via een programma wat te krijgen is op o.a. Aminet en dan mag je WinUAE gewoon gebruiken. Het downloaden van een Kickstart echter is illegaal en daarom spreken we op dit forum liefst zo weinig mogelijk over emulatoren. Dat is omdat de rechthebbenden dan nooit kunnen zeuren en het forum kan blijven bestaan.

En voor de rest: fouten zijn er om van te leren en ik weet zeker dat iedereen je hier graag opweg helpt, we zijn de kwaadsten niet ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 7 months later...

Ik heb een probleem.

Omdat ik zelf ook een retro liefhebber ben, heb ik een complete Amiga gekocht met spellen.

Maar ik heb een aantal spellen geprobeerd in te laden, maar geen van allen starten op. De drive blijft zoekgeluiden maken en op de TV zie je een plaatje met een hand en een diskette met Workbench 1.3

Dus ik dacht, ik moet een bootschijf hebben?

Maar van iemand anders heb ik weer gehoord dat ze het gewoon moeten doen.. Betekend dit dat ik een kapotte Amiga gekocht heb? Of zijn de diskettes gewoon gaar? Hoe kan ik dat testen?

Ik zie trouwens aan de achterkant ook een schakelaar wat mij zelfbouw lijkt. Heeft dit er iets mee te maken?

alvast dank voor de eventuele antwoorden.. ;-)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...