Ga naar inhoud

[BE] Ovide en zijn Vriendjes (1987)


Aanbevolen berichten

Ovide en zijn Vriendjes

post-24-0-71356100-1300010593.jpg

Algemene info

Ovide en zijn vriendjes is een Belgisch-Canadese kinderanimatieserie over Ovide het vogelbekdier.

De originele naam van deze van oorsprong Canadese serie was "La Bande à Ovide". Ovide werd geproduceerd door de productiehuizen Kid Cartoons en Ciné Groupe J.P. Inc.

Van de serie werden 65 afleveringen gemaakt.

Uitgezonden :

- BRT en VARA in 1989

- Kindernet vanaf 1993

Het verhaal

Ovide het vogelbekdier woont met zijn vrienden (Polo de straatveger, Peli de winkelier, Dikbuik de kok, Luiaard, en de koala-drieling Ko, A en La) op een tropisch eiland, waar zij avonturen beleven. Ovide en zijn vriendjes worden tegengewerkt door de slang Pie, die met zijn hulpje Zozo de heerschappij over het eiland wil overnemen. Op onverwachte momenten schieten er op het eiland televisietoestellen uit de grond, waarop nieuwsberichten worden uitgezonden. In de meeste gevallen gaan die nieuwsberichten over onderwerpen waarmee Pie op gedachten wordt gebracht om over het eiland te kunnen heersen. Vaak wordt hij achteraf weer uitgelachen omdat zijn plannetje weer niet werkt.

Cast en crew:

Auteur: Roman Godi

Realisatie: Raymond Burlet

Scenario: J.P. Liccioni

Muziek: Carlos Leresche

Nederlandse versie titellied gezongen door: Lucie de Lange en Fred Butter

Vertaling: Maarten Meeuwes

Nederlandse bewerking: Ideko Sound Studio, Amsterdam

Nederlandse stemmen:

Ovide: Tom Hartmann

Dikbuik de kok: Fred Butter

Peli: Ad Hoeymans

Polo: Ruud Drupsteen

Pi: Arie Cupe

ZoZo: Just Meijer

Nieuwslezeres vd TV: Lucie de Lange

Andere Stemmen: Paul van Gorcum, Marianne Vloetgraven

Intro:

http://www.zideo.nl/index.php?playzideo=6b34695a6d315a73&zideo=6c5971596e46343d

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...
  • 7 years later...

Tot mijn verbazing zijn er zo'n 65 afleveringen. Maar een klein deel daarvan is volgens mij op koopvideo uitgebracht.

 

Dan waren er nog dingen als dit:

 

R-8935347-1471794765-6124.jpeg.jpg

 

Waarvan ik me afvraag of ze nieuw opgenomen waren, of gewoon het geluid van de aflevering?

 

Wat zouden ze gerookt hebben tijdens de brainstorm voor dit programma...? Eiland met pop-up televisietoestellen en rare kippen... ???

 

Ik probeer waar mogelijk de kleine kindertjes van nu ook ermee in contact te brengen. :)

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Leuke serie vond ik dit altijd! Met name de sfeer, de stemmen en natuurlijk die geweldige tune! :)  Op Pebble TV worden de afleveringen elke zoveel tijd weer allemaal herhaald.

 

2 uur geleden, Spiny Norman zei:

Waarvan ik me afvraag of ze nieuw opgenomen waren, of gewoon het geluid van de aflevering?

Paul van Gorcum is de verteller en volgens mij is alles apart weer ingesproken, maar ik weet het niet helemaal zeker. Ik heb ergens nog 2 van die cd's liggen. ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites
19 hours ago, Hinse said:

Leuke serie vond ik dit altijd! Met name de sfeer, de stemmen en natuurlijk die geweldige tune! :)  Op Pebble TV worden de afleveringen elke zoveel tijd weer allemaal herhaald.

 

Paul van Gorcum is de verteller en volgens mij is alles apart weer ingesproken, maar ik weet het niet helemaal zeker. Ik heb ergens nog 2 van die cd's liggen. ;) 

Geinig dat ze daar nog de moeite op gedaan hebben. Ik had vroeger niet door dat Paul in zoveel dingen zat. Hij kon echt wel verschil in zijn stem aanbrengen.

Pebble, dat moet ik toch eens in de gaten houden. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 years later...
  • 2 weeks later...
On 7/24/2021 at 6:47 PM, Spiny Norman said:

Wist je dat...?

 

"Ovide" de Franse naam is van de Romeinse auteur Ovidius? Eigenlijk had hij in het Engels dus Ovid moeten heten, en in het Nederlands Ovidius.

 

Maar dat had dan weer niet gerijmd met "je kunt ze niets verbieden".

 

In het Engels heet hij ook Ovide, puur om de grap met "Video" te maken.

 

En wat betreft dat "rijmen"; dat is puur het gebrek aan vertaling (die heel vaak vrij slecht is).

De originele tekst is van dat stukje is:

"but Groaner knows no smarty,

Can ruin Ovide's party".

 

 

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites
14 minutes ago, Spiny Norman said:

Nou ga ik even heel betweterig doen, maar de originele tekst is:

"Qui sait qui nous déride?

C'est la bande à Ovide."

 

Ik vond de Engelse versie niet zo bijzonder.

 

Ach natuurlijk, de Franse taal is de originele tekst, daar is niets betweterigs aan!

 

Dat verklaart dan ook meteen waarom de Nederlandse versie 2,5 minuut duurt en de Engelse versie 46 seconden;

De Franse versie duurt ook 2,5 minuut, maar na 46 seconden stopt de muziek even en gaat daarna instrumentaal verder, dus de Engelse versie stopt daar en voor de Nederlandse versie werd die muziek doorgetrokken en hebben ze er gewoon een hele tekst bij verzonnen :).

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 9 months later...

Reagerend op deze post:

 

Koopvideo's...?

 

Oh ja, grutjes.

 

afbeelding.png.dbf9fabc2c14bf346c16acc98ee81dcb.png

 

afbeelding.thumb.png.7a5a0144c76a53d880773e56beb564f4.png

 

afbeelding.thumb.png.534b896c0fc5eb4d205eb2fd63b35cc5.png

 

afbeelding.thumb.png.fdcca96e7c5aacaa50b9a72febc8c8b6.png

 

afbeelding.png.f7fb97d59365668592c2daa90f0fa201.png afbeelding.png.3acbb58dff1669688702e61feae56159.png afbeelding.png.42bb34f1688774adb22c39d6d0563fce.png afbeelding.png.84b6237d534c1f1929c25f868a1ec02c.png afbeelding.png.8bd3f89e21d28edbeee2e4d7d2bb2b5a.png

 

 

 

 

 

 

 

   .

 

Wel een grote overlap, maar niet 100%. Enkele verhalen van Band 3 zoals De Dam zijn volgens mij nooit meer te zien geweest.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...