Ga naar inhoud

Bassie & Adriaan en de geheimzinnige opdracht


Aanbevolen berichten

Bedankt voor jullie reacties ^O^

Ik bedoelde dus de plekken waar B&A gefilmd hebben, of enorm in de buurt zijn geweest :)

Van de taalliedjes vind ik de Duitse les het leukste, maar ik geloof dat daar 2 versies van zijn :)

ja de originele is cool: met die orchestra hits

(in duitsland daar wordt anders gesroken dan bij ons in TOEM TOEM Nederland...)

En ook leuk: een pferdeschwanz is een paardenstaart

Dat klopt wel, maar wordt meer geassocieerd met een paardelul (serieus)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 256
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

[..]

ja de originele is cool: met die orchestra hits

(in duitsland daar wordt anders gesroken dan bij ons in TOEM TOEM Nederland...)

En ook leuk: een pferdeschwanz is een paardenstaart

Dat klopt wel, maar wordt meer geassocieerd met een paardelul (serieus)

Klopt inderdaad, schwanz = lul, geleerd bij Duits :D:P

Link naar bericht
Delen op andere sites
Klopt inderdaad, schwanz = lul, geleerd bij Duits :D:P

Maikotjuh, heb jij dan Duits 1 of Duits 1•2 of zit je nog in de onderbouw? Schwanz betekent gewoon staart hoor! Faul, schlaff of trage (met puntjes op de a) is het Duitse woord voor lui.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Maikotjuh, heb jij dan Duits 1 of Duits 1•2 of zit je nog in de onderbouw? Schwanz betekent gewoon staart hoor! Faul, schlaff of trage (met puntjes op de a) is het Duitse woord voor lui.

Ze zullen het waarschijnlijk wel als geintje bedoeld hebben (wat jij toch moet herkennen als brutaal robotje ;))

En als dat niet zo is, kan dat hier gecontroleerd worden. Schwanz is staart.

Nederlands - Duits * Duits - Nederlands

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ze zullen het waarschijnlijk wel als geintje bedoeld hebben (wat jij toch moet herkennen als brutaal robotje ;))

En als dat niet zo is, kan dat hier gecontroleerd worden. Schwanz is staart.

Nederlands - Duits * Duits - Nederlands

Ik heb alleen maar Duits 1 hoor...geen Duits 1•2, maar de Van Dale lag naast me, dus...;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Maikotjuh, heb jij dan Duits 1 of Duits 1•2 of zit je nog in de onderbouw? Schwanz betekent gewoon staart hoor! Faul, schlaff of trage (met puntjes op de a) is het Duitse woord voor lui.

lul.jpg

Bron: Woordenboek Prisma (NL - DU)

Wordt wel een reeks onzin berichten zo ;)

EN NU WEER ONTOPIC GRAAG

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Het Duits taallied is echt een opbeurend liedje, het is intrumentaal gezien sterk in elkaar gezet :)

Ja, dat is ook zoiets: de achtergrondmuziek van Bert Smorenburg vind ik zo slecht nog niet, maar de liedjes waren echt véél beter in de Aad Klaris-uitvoering.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ja, bovendien zijn de Aad Klaris liedjes veel professioneler ingezongen :)

Ik geloof ook dat van de zeven "...-les"-liedjes Frankrijk en Spanje de enige twee zijn die nu nog ongeveer hetzelfde klinken.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ik geloof ook dat van de zeven "...-les"-liedjes Frankrijk en Spanje de enige twee zijn die nu nog ongeveer hetzelfde klinken.

Volgens mij mis ik wat... zijn er van alle taallessen twee versies of zo? Nooit geweten... Zelfde bewerking als de achtergrond muziek of zo?

Link naar bericht
Delen op andere sites
Volgens mij mis ik wat... zijn er van alle taallessen twee versies of zo? Nooit geweten... Zelfde bewerking als de achtergrond muziek of zo?

Moet je maar eens luisteren naar ''Duitse Les.''

Ik hoorde daar laatst een ontzettend bombastische versie van in vergelijking met die uit de serie.

Ik probeer het te omschrijven, misschien kan je je er wat bij voorstellen. ;)

*adriaan*: In Duitsland daar wordt anders gesproken, dan bij ons in BAM! BAM! Nederland.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Moet je maar eens luisteren naar ''Duitse Les.''

Ik hoorde daar laatst een ontzettend bombastische versie van in vergelijking met die uit de serie.

Ik probeer het te omschrijven, misschien kan je je er wat bij voorstellen. ;)

*adriaan*: In Duitsland daar wordt anders gesproken, dan bij ons in BAM! BAM! Nederland.

Ja, die BAM! BAM!, dat is dus de originele Aad Klaris-versie. Alle taalles-liedjes zijn, in tegenstelling tot de meeste andere liedjes in de series, ook nabewerkt. Zoals ik al zei, zijn de Franse en Spaanse liedjes de enige twee die nog ongeveer hetzelfde klinken. De andere vijf komen helemaal anders over.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ja, die BAM! BAM!, dat is dus de originele Aad Klaris-versie. Alle taalles-liedjes zijn, in tegenstelling tot de meeste andere liedjes in de series, ook nabewerkt. Zoals ik al zei, zijn de Franse en Spaanse liedjes de enige twee die nog ongeveer hetzelfde klinken. De andere vijf komen helemaal anders over.

:Y Precies, vooral instrumentaal gezien (''Engelse Les'' Aad Klaris-versie heeft veel meer bezetting) en natuurlijk qua melodie.

Hoewel ik in de nabewerkte versie de melodie van Italiaanse Les helemaal ^O^ vind! Is die ook door Smorenburg vervangen? Italiaanse Les * Bert Smorenburg Zoja, heeft er iemand dan een voorbeeld van de oude Aad Klaris-versie?

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

:Y Precies, vooral instrumentaal gezien (''Engelse Les'' Aad Klaris-versie heeft veel meer bezetting) en natuurlijk qua melodie.

Hoewel ik in de nabewerkte versie de melodie van Italiaanse Les helemaal ^O^ vind! Is die ook door Smorenburg vervangen? Italiaanse Les * Bert Smorenburg Zoja, heeft er iemand dan een voorbeeld van de oude Aad Klaris-versie?

Dat is inderdaad de Smorenburg-versie. Ik vind de Klaris-versie toch net iets beter, maar ik heb er helaas geen voorbeeld van. Iemand anders, misschien?

Link naar bericht
Delen op andere sites

De nummering van de boeven is iets dat vaak opduikt in B&A discussies, ik heb er ook nog één:

*B100* is de honderste boef die door *baron* wordt aangenomen. Hij krijgt daarom de naam B-één-nul-nul. Als je dan terug gaat rekenen moet *harry* dus B99 zijn, hij wordt immers vlak voor B100 aangenomen door De Baron.

Rest alleen nog de onbekende reeks boeven van B5 tot en met B98, waarvan Vlugge Japie er ook één moet zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites
De nummering van de boeven is iets dat vaak opduikt in B&A discussies, ik heb er ook nog één:

*B100* is de honderste boef die door *baron* wordt aangenomen. Hij krijgt daarom de naam B-één-nul-nul. Als je dan terug gaat rekenen moet *harry* dus B99 zijn, hij wordt immers vlak voor B100 aangenomen door De Baron.

Rest alleen nog de onbekende reeks boeven van B5 tot en met B98, waarvan Vlugge Japie er ook één moet zijn.

De Baron belde Harry op, dus hij kende Harry al. Dat betekend dat Harry al wat langer bij de bende van de Baron kan horen en daarom hoeft hij niet per se B99 te zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites

*b1*, *b2oud* of *b2*, B3, B4 & B5 zijn bekend, laten we dus aannemen dat *japie* B6 is, *harry* B99 en *B100* spreekt voor zich.

* Dan heb je nog al die handlangers in Luxemburg en John in Amerika.

Daarnaast heeft *baron* het ook vaak over zijn Amerikaanse collega's (meervoud) maar hij noemt nooit een aantal.

Misschien zijn dat de overige 86? ;):P Samen met nog een stelletje anoniem Hollands schorem neem ik aan. 8-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb altijd maar aangenomen dat de Baron niets met de B-benaming van doen had, en B100 alleen maar zo genoemd heeft omdat hij het een aardig systeem vond toen hij het via B2 leerde kennen.

Wat de Luxemburgse (en andere) handlangers van de Baron bereft, ik heb mezelf altijd maar voorgehouden dat die namen hebben in de lijn van Vlugge Japie en Handige Harry. Zoiets als Grijpgrage Gert, of Sjofele Sjef.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik heb altijd maar aangenomen dat de Baron niets met de B-benaming van doen had, en B100 alleen maar zo genoemd heeft omdat hij het een aardig systeem vond toen hij het via B2 leerde kennen.

Wat de Luxemburgse (en andere) handlangers van de Baron bereft, ik heb mezelf altijd maar voorgehouden dat die namen hebben in de lijn van Vlugge Japie en Handige Harry. Zoiets als Grijpgrage Gert, of Sjofele Sjef.

Waar heb jij zo rationeel leren denken? ;) Slim hoor. Ik vind het wel goed gevonden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk er het mijne over:

Ik denk dat de Baron wel meerdere gemene dingen uithaalden tussen de avonturen met Bassie & Adriaan door. Overvallen bijvoorbeeld (misschien het stelen van de Diamant, waar hij het over heeft in de serie van Europa e.d). De Baron huurde daar mannetjes voor in (een man als de Baron doet dat natuurlijk niet zelf) en is hij zo in al die jaren aan de 100ste boef gekomen: B100. De boeven die je ziet in de Luxemburg aflevering van de Europa serie zijn misschien ook boeven met de B...-naamgeving

Maar goed, dat is mijn visie op het hele verhaal. Hoe het werkelijk zit komen we denk ik nooit te weten

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nou dat weet je niet de baron heeft wel vaker laten zien dat hij wereldwijd connecties heeft. En dus misschien wel al van b100 afwist maar deze connectie zal vast niet de betrouwbaarste geweest zijn 8)7

Link naar bericht
Delen op andere sites
Italiaanse Les

Dat is inderdaad de Smorenburg-versie. Ik vind de Klaris-versie toch net iets beter, maar ik heb er helaas geen voorbeeld van. Iemand anders, misschien?

:D Dat wordt dan één van de weinige keren dat ik de muziek van Smorenburg gaaf vind! ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
De Baron belde Harry op, dus hij kende Harry al. Dat betekend dat Harry al wat langer bij de bende van de Baron kan horen en daarom hoeft hij niet per se B99 te zijn.

*harry* zat op het moment dat de *baron* hem belde zonder werk en was dus niet in dienst van de Baron. Op het moment dat hij wordt aangenomen is hij de 99ste (en B100 dus de 100ste) boef die de Baron aanneemt. Harry kan best vaker bij de Baron in dienst geweest zijn en B17 of B84 geweest zijn. Hij is wellicht een paar keer weggegaan bij de bende van de Baron en weer teruggekomen, waardoor hij steeds een hoger B nummer kreeg. Het hoeft toch ook niet zo te zijn dat B5 tot en met B98 allemaal nog voor de Baron werken? Maar hij heeft ze wel ooit aangenomen, waardoor de B nummering steeds is doorgegaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken :P op het moment dat de Baron B2 aanneemt, heet hij al B2, maar wie zegt dat hij ook pas de tweede boef is die de Baron in dienst neemt? Als de Heer van Neemwegge volgens een eerlijke oplopende

B-nummering telt, dan is dit of puur toeval (kortom, hij had daarvoor alleen nog maar met Japie samengewerkt en verder met niemand anders, wat mij zeer onlogisch lijkt) of het klopt gewoon helemaal niet meer. ;)8)7

Oké, B2 had die naam al eerder van BB gekregen, maar officieel in theorie had de Baron hem dus eigenlijk opnieuw moeten benoemen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oké, B2 had die naam al eerder van BB gekregen, maar officieel in theorie had de Baron hem dus eigenlijk opnieuw moeten benoemen.

Waarom? Hij hernoemde HH toch ook niet? Of VJ.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Waarom? Hij hernoemde HH toch ook niet? Of VJ.

Inderdaad, dus volgens mij klopt het gewoon niet. Hoewel hij B100 express benoemd omdat die zijn echte naam niet wil geven.

Maar ik kan niks tegen je inbrengen, dus jij wint. :X

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoe het ook in elkaar steekt allemaal, het is in elk geval grappig om er eens uitgebreid over te filosoferen, daarnaast kan iedereen natuurlijk zelf invulling geven aan het boevenmysterie.

Volgens mij zou Aad van Toor zachtjes zitten grinniken als hij al die boeventheorietjes zou lezen. :) Waarschijnlijk vond hij B100 gewoon een mooi getal en zit er verder niets achter, maar als schrijver moet het fantastisch zijn om zulke theorieën te zien ontstaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

*harry* zat op het moment dat de *baron* hem belde zonder werk en was dus niet in dienst van de Baron. Op het moment dat hij wordt aangenomen is hij de 99ste (en B100 dus de 100ste) boef die de Baron aanneemt. Harry kan best vaker bij de Baron in dienst geweest zijn en B17 of B84 geweest zijn. Hij is wellicht een paar keer weggegaan bij de bende van de Baron en weer teruggekomen, waardoor hij steeds een hoger B nummer kreeg. Het hoeft toch ook niet zo te zijn dat B5 tot en met B98 allemaal nog voor de Baron werken? Maar hij heeft ze wel ooit aangenomen, waardoor de B nummering steeds is doorgegaan.

Volgens mij kun je Harry meer zien als een oproepkracht. Hij was al in dienst bij de Baron, maar zijn hulp was niet nodig.

Toen zijn hulp nodig was, heeft de Baron Harry opgeroepen. Zijn "personeelsnummer" heeft hij gehouden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Hoe het ook in elkaar steekt allemaal, het is in elk geval grappig om er eens uitgebreid over te filosoferen, daarnaast kan iedereen natuurlijk zelf invulling geven aan het boevenmysterie.

Volgens mij zou Aad van Toor zachtjes zitten grinniken als hij al die boeventheorietjes zou lezen. :) Waarschijnlijk vond hij B100 gewoon een mooi getal en zit er verder niets achter, maar als schrijver moet het fantastisch zijn om zulke theorieën te zien ontstaan.

Ik ben toch wel benieuwd of hij hier zou komen... ik zet wel steeds het adres onder mijn mail, maar ja. Zou wel koel zijn :Y

Off-topic: tijdens Hedendaagse Literatuur moest je zelf een verhaal schrijven en dat gingen anderen dan bekritiseren. Ze legden allerlei dingen uit in mijn verhaal die ik er niet eens had ingestopt. Best grappig. Ik klonk een stuk intelligenter in dat verhaal dan ik had verwacht ;)

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat mensen VEEL te diep denken als ze iets willen uitleggen ;) Maar het blijft leuk om te doen, natuurlijk :Y

Link naar bericht
Delen op andere sites
Het is me wel opgevallen dat de Fransen niet met het "B-probleem" zitten, daar heet B100 immers B-Nez, oftewel B-Neus. :P

Edit: Blunder door mijn slechte frans. Ik zat even te denken dat B-100 vertaald B-Nee opleverde, maar ik heb het even opgezocht en dan zou het B-Cent zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Als ik het goed verstaan heb, hebben ze het wel over B-deux

(die nog in de gevangenis is gebleven)

klopt dat?

Ja, de Baron wel, wanneer hij met Japie uit de gevangenis komt, maar de 'Franse' Adriaan maakte wat dat betreft een klein foutje. Hij vertelt Bassie dat de drie boeven ontslagen worden uit de gevangenis, maar daar heeft hij het al over B-Nez! Zo zegt hij dus feitelijk dat de Baron, Japie en B100 in de gevangenis zaten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ja, de Baron wel, wanneer hij met Japie uit de gevangenis komt, maar de 'Franse' Adriaan maakte wat dat betreft een klein foutje. Hij vertelt Bassie dat de drie boeven ontslagen worden uit de gevangenis, maar daar heeft hij het al over B-Nez! Zo zegt hij dus feitelijk dat de Baron, Japie en B100 in de gevangenis zaten.

Ik vind die Franse nasynchronisatie echt hilarisch. Ik wou dat ze dat per taal hadden gedaan voor elk land. Dat zou pas educatief zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ik vind die Franse nasynchronisatie echt hilarisch. Ik wou dat ze dat per taal hadden gedaan voor elk land. Dat zou pas educatief zijn.

Ik lag dubbel om de stem van de baron. Maar de NL versie staat toch lekker bovenaan ;) Het Franse introliedje vind ik trouwens irritant :r

*baron* Nog irritanter dan die acrobaat?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zie nu afl. 1 op Nickelodeon en er valt me iets op!

Originele versie:

in de kleedkamer (2e scène) hoor je op de achtergrond de Klaris versie van Kijk links, Kijk rechts....

1e DVD, Frans: hoor je de vrolijke melodie (Smorenburg)

nu op TV: hoor je de Smorenburg versie van kijk links, kijk rechts...

hij is vaak bewerkt zeg :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Adriaan is best lullig: hij helpt niet eens afbouwen... hij laat Bassie wel helpen :P

zeker omdat Adriaan tegen Bassie: Iedereen loopt met 2 planken...

Hij zelf staat maar tegen het podium te leunen!!!

Nog iets:

Dit is de 1e keer dat ik de Baron zelf iets zie stelen (een boot)...

(ok hij heeft geen boeven meer :P )

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat schrikt die baron grappig zeg:

*baron* Agggh! O Harry! Ben je gevolgd?

*harry* Ik denk het niet baas.

*baron* Ik ben blij dat je er bent ( doet een stap achteruit) Aghagg

*harry* Dat is de man waar ik het over had...........enz

en later

*B100* Baas ik ben in de bloemenveiling *)

*baron* WAT DOE JIJ DAARRRRRR? :(:(:(:(

;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
zeker omdat Adriaan tegen Bassie: Iedereen loopt met 2 planken...

Hij zelf staat maar tegen het podium te leunen!!!

quote]

Das ook een herhaalde grap uit *bas* & *adriaan* en de *plaag* .

*adriaan* Bassie, iedereen draagt 2 planken, en jij maar 1.

*bas* Weet je hoe dat komt?

*adriaan* Nee?

*bas* Omdat iedereen te lui is om 2 keer te lopen en ik niet

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Das ook een herhaalde grap uit *bas* & *adriaan* en de *plaaggeest*

klopt maar daar deed Adriaan wèl mee,

hier doet Adriaan niets!

overigens in de bloemenveiling klaagt hij dat Bassie onduidelijke aanwijzingen geeft.

*bas* Adriaantjuuuuhh waar ben jeeeee?

*adriaan* ik ben hieeeeeeer!!!

nee DAT is duidelijk :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

klopt maar daar deed Adriaan wèl mee,

hier doet Adriaan niets!

overigens in de bloemenveiling klaagt hij dat Bassie onduidelijke aanwijzingen geeft.

*bas* Adriaantjuuuuhh waar ben jeeeee?

*adriaan* ik ben hieeeeeeer!!!

nee DAT is duidelijk :P

Daar is het werk, hier hebben ze er mensen voor ingehuurd. Bassie gaat alleen extra meehelpen omdat hierna de vakantie begint ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Hoe kan het trouwens dat op de Franse versie van De Geheimzinnige Opdracht wel de Klaris versie van Hallo Vriendjes staat. Mag dat dan weer wel. Op bassieenadriaan.nl staat toch ook een Smorenburg versie, waarom wordt die dan niet gebruikt? Vond ik beetje vreemd.

Inderdaad vreemd, maar wat nog vreemder is, is dat in de aftiteling van de Franse versie op de originele DVD Aad Klaris nog vermeld werd, en Bert Smorenburg helemaal niet...

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...