Ga naar inhoud
samba-boy

Digitaliseren van analoge video

Recommended Posts

19 minuten geleden, Integra zei:

Klopt. In dit geval de Teranex 2D

Gaaf, ik heb zelf een oude Teranex, nog voor ze van BlackMagic waren. Dat is een enorme bak met een heel klein pc'tje er in (gebaseerd op een socket 370 celeron, maar een p3 pakt 'ie ook) en dan een hele batterij aan kaarten en vooral HEEL veel ventilatoren. Ik heb er echter nog nooit beeld uit gekregen. Ik zou die ook wel eens aan de praat willen hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 minuten geleden, Integra zei:

Mijn werkzaamheden op audiovisueel vlak gaan gewoon door ;)

Die oude Teranex, ik zou er best eens naar willen kijken hoor ;) 

Dat zou wel tof zijn, ik doe ongetwijfeld iets fout, maar ik krijg er niks uit, niet analoog en niet SDI.

De software en touchscreen en alles werkt wel gewoon. Moet er een sync op of black burst of genlock of iets dergelijks voor het werkt? Want dat heb ik niet gedaan verder.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb nog een klein stapeltje van die Sony reel to reel videotapes liggen. Maar niet interessant voor mij persoonlijk, ik denk ook niet dat er wat boeiends op staat.

Wel mooi om zulke machines te zien, maar ik reserveer de ruimte graag voor andere dingen ;)

Zoals daar is een PCM decoder, ik heb een doos banden te 'digitaliseren' waar video encoded PCM audio op staat, op Betamaxtapes. Zowel de oudere 14-bit als de nieuwere 16-bitvariant zijn aanwezig. Het zijn vooral concertregistraties (klassiek). Het zijn banden uit de jaren 80 en begin 90, maar het klinkt alsof het gisteren opgenomen kan zijn. Gelukkig behoorlijk goede banden gebruikt, dus eigenlijk klinkt alles als een klok. Heel klein tikje hier en daar waar de errorcorrectie faalt, maar dat mag geen naam hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 hours ago, djkoelkast said:

Ik heb nog een klein stapeltje van die Sony reel to reel videotapes liggen. Maar niet interessant voor mij persoonlijk, ik denk ook niet dat er wat boeiends op staat.

Wel mooi om zulke machines te zien, maar ik reserveer de ruimte graag voor andere dingen ;)

Ja, jij bent niet echt zo van de ouwe meuk hè? Als het om de programma's zelf gaat bedoel ik?

Zelf hoop ik altijd verloren (gewiste) programma's terug te vinden. Het is me daadwerkelijk nog 1 of 2 keer gelukt ook! 😮

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uur geleden, Spiny Norman zei:

Ja, jij bent niet echt zo van de ouwe meuk hè? Als het om de programma's zelf gaat bedoel ik?

Zelf hoop ik altijd verloren (gewiste) programma's terug te vinden. Het is me daadwerkelijk nog 1 of 2 keer gelukt ook! 😮

Op dit soort banden staat doorgaans geen tv, maar het klopt wel, alles van voor 1980 heb ik bijzonder weinig mee.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Setje opgebouwd voor een flinke digitaliseer klus (thuis). Dit keer niet voor mijn werk. Tegelijk zal gaan draaien: 2x DV en 1x Hi8. In dit geval is het veel overzetten, ik hoef niets af te regelen en kan gebruik maken van de interne TBC van de Hi8 recorder. Lekker simpel dus. Totaal ongeveer 130 uur materiaal! 3 machines simultaan.

48226653_1011993082335755_15515690002431

48281644_1011993092335754_34675322042240

48016034_1011993685669028_40872895683556

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, lekker compact!

Maar ik kan niet wachten tot mijn nieuwe studio klaar is (hoewel een stuk eenvoudiger en kleiner dan eerder de bedoeling was... Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan :P )

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Laatste video8 bandje werd door geen van mijn machines herkend.....

Geen video8, geen Hi8, geen Digital 8.....   Geen SP, geen LP...... Geen PAL en geen NTSC....

Wél CTL!   Zou het?

49067491_1018427708358959_44940668271979

Ja hoor, blijkt DTRS te zijn.... 8 kanaals digitals multitrack audio.

Er stond duidelijk iets op de tape, maar niets werd herkenbaar in beeld gebracht.

Als er nu ook geen CTL aanwezig was geweest, dan was het een data tape geweest (ook voor 8mm zijn tapestreamers geweest)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zelfde met VHS tapes.....   Video in meerdere varianten, Stereo audio (in PCM recorder), Multitrack audio (ADAT)....

Maar ook Betacam.....   Diverse vormen en Digibeta is zelfs gebruikt als tapestreamer!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Kleine wijziging in mijn plannen.

Bescheiden werkplekje blijft.

Maar toch ook wat pro machines (onder het mom van je krijgt er geen zak voor maar bent ook nooit weer in de gelegenheid ze aan te schaffen).

Ik krijg steeds meer aanvraag voor digitaliseerwerk, dus zet het toch maar door.

Ondertussen druk met m'n werkgever in overleg betreffende mijn toekomst. Ik hoop daar te kunnen blijven.

Maar goed... Plannen zijn gemaakt...

Een kleine hoek op zolder voor m'n "digitaliseerplek"

Hierin dus de computer, maar ook wat afspeel apparatuur zoals Betamax, V2000, ¼" VT, DV, VHS/SVHS, Video 8/Hi8, Laserdisc, XDCAM en een 8mm filmscanner. (andere systemen als VCR en EJAI nog steeds beschikbaar, maar niet in vaste opstelling.

En natuurlijk TBC, Normvertaler, Colorcorrector, converters en andere "benodigde" rand apparatuur.

Gekozen recorders en weergevers zijn hier:

Sony BM-2100 (gemodificeerd) met JVC 3CCD optical block.
Sony PDW-1500

Sony DSR-45

Sony EVO-9500

Sony EV-S1000

Sony SL-HF100

Sony SL-C9

Sony DHR-1000

Philips VR2340

Philips VR-1000 (gemodificeerd)

Pioneer CLD-V2300D (in PAL mode)

Pioneer CLD-V2300D (in NTSC mode)

Akai VT-700

Van boven bekeken (ja, dat open vlak is slechts ruim genoeg om een bureaustoel tussen te schuiven :P )

50223065_1030837903784606_58543903569084

En een overzicht:

49388083_1030837913784605_55216894942369

En dan in de ruimte er naast (welke ook deels opslagruimte is) voor de pro machines welke middels RS422 te bedienen zijn op afstand.

De C-Format, Umatic SP, IMX, Beta SX, Beta SP, Digital Betacam, DVCAM, DVCPRO, MII en SVHS. Hierbij natuurlijk ook de scope voor afregeling (wat toch op de machine zelf moet gebeuren) switchers om signalen van een machine te kiezen welke naar de andere ruimte gaan) en een TBC voor de Umatic. Andere apparaten hebben hun eigen interne TBC's.

Gekozen machines zijn hier:

Sony BVH-3100PS

Sony BVW-75P

Sony DVW-A500P

Sony DNW-A75P

Sony MSW-M2100EP

Sony DSR-85P

Sony VO-9850P

Panasonic AU-65H

Panasonic AJ-D455

JVC BR-S622E

49521117_1030812640453799_80140530117414

Daarnaast zullen nog de audio ruimtes volgen natuurlijk. Maar dat komt later.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden, Minuteman zei:

Gaaf dit zeg, dat er nog zo'n markt voor is. 

Tsja, machines worden schaarser en mensen willen hun oude materiaal toch graag digitaal hebben.

Voor mij is het nog hobby, maar op m'n werk draaien er heel veel machines om te digitaliseren. Alleen al voor VHS staan daar 20 recorders tegelijk te spelen van 8 uur 's ochtends tot 22.00 uur 's avonds, elke dag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag een alleraardigst Sony Umatic HS spelertje met Sony DXC M3 camera op de kop getikt. Ik wil hem meenemen in de bus om te laten zien als mobiele uitrusting. 

Het spul lijkt allemaal te werken (het gaat in ieder geval nog aan) maar het ontbreekt mij aan een tape. Heeft iemand nog een verloren Umatic HS tape liggen die ik kan overnemen ? 

IMG_0456.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
30 minuten geleden, Minuteman zei:

Vandaag een alleraardigst Sony Umatic HS spelertje met Sony DXC M3 camera op de kop getikt. Ik wil hem meenemen in de bus om te laten zien als mobiele uitrusting. 

Het spul lijkt allemaal te werken (het gaat in ieder geval nog aan) maar het ontbreekt mij aan een tape. Heeft iemand nog een verloren Umatic HS tape liggen die ik kan overnemen ? 

Die tapes zullen lastig worden vrees ik....

Highband portable (dus -s tapes) zijn niet breed bezaaid. De meesten zullen inmiddels zelfs wel versleten of kleverig zijn..   Mogelijk kan ie overweg met SP -S tapes.... Maar die zijn vrij schaars omdat toen Umatic SP op de markt was, Betacam de Umatic Higband al verdrongen had...  Ik heb zelf nog wel een aantal -s tapes, maar vrijwel enkel lowband.. En dat vreet een Highband/BVU machine niet.... (krijg je geen goed signaal op)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Volgens mij heb ik er nog ergens eentje liggen... (Hij geeft zwart-wit/streperig beeld op een low-band machine, net alsof de koppen heel ver heen zijn, geen idee of dat een teken voor Highband of SP is?)

Maar daar moet ik naar op zoek, kan even duren :)

aangepast door mcmurdyy

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen