Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

gestart (aangepast)

Paul Hubertus Otto de Heiden van Gorcum is een Nederlandse (stem)acteur.

Hij werd geboren als De Heiden in *Frankfurt am Main op 3 maart 1934. In 1980 veranderde hij zijn naam naar van Gorcum

Al van kinds af aan wilde Paul van Gorcum acteur worden, en op zijn 17e was het zover. Paul wordt bij het Haagse Toneel aangenomen en werkt samen met grote acteurs als Caro van Eijck, Ko van Dijk, Johan de Meester en Peter Scharoff. In deze samenwerking leerde hij de fijne kneepjes van het acteurvak. Ze geven hem ook privé-lessen acteren waardoor hij nog beter in zijn vak wordt. 

Hij speelde eerst toneel en daarna in televisieseries o.a Floris, Bassie & Adriaan, De Poppenkraam en hij sprak hij stemmen in voor '', 101 dalmatiërs, de Smurfen (Gargamel) de Leeuwenkoning, Asterix en Obelix (Panoramix), Lucky Luke (Jolly Jumper), de Speurneuzen én hij speelt nog Sinterklaas. Naast dit alles doet hij ook de regie van vele nasynchronisaties zoals: 101 dalmatiërs. Verder deed van Gorcum de voice-over van zowel televisieprogramma's als van vele reclamespots 

Kortom een veelzijdig en goede acteur (naar mijn mening). Ik heb altijd van hem genoten in B&A maar ook als stemacteur. 

*Ik wist niet eens dat hij uit Duitsland kwam..

Zijn website: http://www.paulvangorcum.nl/

aangepast door Floris97
gepost

Irritant zeg, die bijlagen. En weer een Wikipedia-kopie topic. Maak er dan gewoon zelf een compleet eigen verhaal van.

Ik heb alleen zijn geboortedatum van Wikipedia gehaald. De rest heb ik zelf geschreven...

gepost

Wat een summier geheel. Als je inderdaad 'gek bent op' Paul van Gorcum valt er echt wel wat meer over hem te vertellen. En dat niet gebruiken van lidwoorden van je is op den duur ook zeer storend aan het worden. Ik heb nu het gevoel dat je een beetje op hol aan het slaan bent. Veel topics, weinig woorden.

Hoezo natuurlijk sprak hij stemmen in ? Zo natuurlijk is dat niet. Bedenk maar, dat ik van niks weet!

gepost (aangepast)

En als je kijkt naar de stemacteur dan staan er letterlijk 3 tekenfilms genoemd, terwijl dat er wel heeel wat meer zijn geweest.

Bovendien zijn de meest bekende stemmen niet eens vermeld (ik noem alleen al een Jolly Jumper uit Lucky Luke en Panoramix uit Asterix).

Bovendien zou ik dan wel heel graag willen weten welke stem hij doet in "de Reddertjes", want die heb ik nog niet kunnen ontdekken...

aangepast door RM
gepost

En als je kijkt naar de stemacteur dan staan er letterlijk 3 tekenfilms genoemd, terwijl dat er wel heeel wat meer zijn geweest.

Bovendien zijn de meest bekende stemmen niet eens vermeld (ik noem alleen al een Jolly Jumper uit Lucky Luke en Panoramix uit Asterix).

Bovendien zou ik dan wel heel graag willen weten welke stem hij doet in "de Reddertjes", want die heb ik nog niet kunnen ontdekken...

Nou, ja. Ik kan niet alle rollen zo benoemen die hij heeft gespeeld, dat zij er veel te veel. Maar die jij noemt heb ik inderdaad vergeten, sorry.

Verder heb ik me vergist in wat de Reddertjes betreft.Ik dacht dat hij daar een rol in had..

gepost

Ik vind je poging heel dapper, maar echt een mooi topic vind ik het niet. Probeer het nog eens, maar verzamel eerst in een kladblokje zo veel mogelijk informatie zonder hierbij Wikipedia te kopiëren. 

Voorbeeld: http://www.retroforum.nl/topic/4024-het-vners-topic/

Allemaal eigen speurwerk.

Oke, dankjwel voor je tip. 

• 10 years later...
gepost

Ondertussen bijna 11 jaar oud dit topic... maar ik moet toch iets kwijt over wijlen Paul van Gorcum.

Ik ken hem natuurlijk zoals velen van zijn bekendere werk (Als de Baron, tekenfilmstemmen van vroeger). Maar een rol die ik nog niet van hem kende is die van de arrogante charlatan Gladianus Smalhart in de games van Harry Potter en de Geheime Kamer.

Nu ik alle PC en consoleversies van Harry Potter aan het spelen ben, kwam ik dus recentelijk aan bij deze rol. En wat is Paul genieten als stem van dit karakter!

Voor degenen die Smalhart niet kennen: Het is een ster in de tovenaarswereld. Alle vrouwen en meisjes verafgoden hem, hij heeft allerlei onderscheidingen en hij is een enorme narcist. Hij is bekend als een grote tovenaar, en deze reputatie is precies waarom hij de baan van leraar "Verweer tegen de Zwarte Kunsten" heeft gekregen.

Steeds meer merk je als kijker (of in dit geval als speler) dat hij een klungel en een lafbek is. Als er daafwerkelijk iets gebeurt is hij volledig bereid ervoor te vluchten en zelfs de geheugen van leerlingen te wissen die weten dat hij een charlatan is.

De rol van de Baron had natuurlijk ook een hoog Charlatan-gehalte, maar Paul als Smalhart is net wat anders. De takes doen nog het meeste denken aan de Baron op zijn meest manische triomfantelijke momenten, net voordat een boem ontplofte. En dan nog is hij als Smalhart nog steeds iets anders. Wat meer leeg, geforceerd vrolijk (wat precies bij de rol past) in plaats van genieten van zijn slechtheid.

En dit is denk ik precies het verschil tussen beide karakters en takes. De Baron is eigenlijk best self-aware, terwijl Smalhart zichzelf echt weet aan te praten dat hij zo geweldig is, behalve op de momenten dat de "spreuk verbreekt", als hij de controle verliest. Hij leeft in zijn eigen narcistische droomwereld, en Paul is in staat dit in elke zin naar voren te brengen.

Nogmaals, de rol is Paul echt op het lijf geschreven. Zowel de PC als PS2/Xbox/Gamecube versie hebben hem in de rol, maar beide games hebben soms andere takes. Voor mijn gevoel had de PC versie meer en betere lines met Paul.

gepost

Ah dus toch! Heb de Geheime Kamer als kind gekgespeeld op de PC (en jaren later nog eens door de lachwekkend simpele manier hoe je debug mode in het spel aanzet met behulp van kladblok en één bestandje openen - pas 'false' naar 'true' aan en je bent er :D) en ik had deze herinnering nog vaag weggestopt :D

Ik kan het nu inmiddels wel delen, in 2017 ben ik bij hem (en zijn lieftallige vrouw Leny, helaas ook al ruim een jaar niet meer onder ons) thuis te gast geweest in Noordwijk voor opnames van een online reportage. Aan het eind van die sessie vroeg ik Paul wat dingen over zijn werkzaamheden in de jaren 90 waarna hij mij en mijn collega meenam naar zijn werkkamer, waar hij zijn hele carrière vakkundig had gedigitaliseerd en keurig opgeslagen had in ordners. Ik vroeg hem naar zijn rol in 'De Dageraad', waarna ik van hem een mapje dvd's mocht lenen (en deze enkele weken later weer keurig heb teruggestuurd) met daarop de volledige serie. Hij vond het alleen maar leuk dat ik hem naar zo'n niche rol vroeg, uit een serie die volgens mij nog net 1 of 2 seizoenen gelopen heeft (1x26 of 2x13 afleveringen). Zo was ie ook.

Ik mis 'm. ;(

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...