Ga naar inhoud

Philips 109B50 19" beeldbuis reparatie


Aanbevolen berichten

Ik heb hier een Philips 109B50 die helaas verzending niet heeft overleefd. Enorm goed verpakt, maar mocht niet baten.

 

Voor verzending werkte de monitor nog. Helaas is de achterkant los gekomen, 3 van de 4 schroeven zijn los geraakt. Gaat wel weer dicht gelukkig maar wel plastic stukjes afgebroken wat duit op zware klappen?

 

Bij het aanzetten van de monitor klinkt het degaus geluid en het ritselende geluid van statische opbouw. Maar er komt nooit iets op het scherm, helemaal niets. Hoop dat de buis nog heel is en er iets op de printplaat is losgekomen. 

 

De buis gaat nooit gloeien. 

Service handleiding: https://www.manualslib.com/manual/812196/Philips-V50-109b5.html

 

Gloeidraad van buis doorgemeten, tussen de 4-6 Ohms, normaal volgens mij? In ieder geval niet doorgebrand.

 

Gloeidraad spanning gemeten, helemaal niets, 0.0VaC vanuit te socket en kabel wat die printplaat in gaat. Moet 6,3v zijn.

 

Handleiding raad vervolgens aan om EHT te meten? ( https://www.manualslib.com/manual/812196/Philips-V50-109b5.html?page=45#manual ) maar ik heb geen hoogspannings meter en sonde.

 

Mijn kennis loopt na het meten van de heater voltage een beetje ten einde. Waar zou ik verder door kunnen meten? 

 

Is het een idee om te beginnen bij de voeding om vast te stellen dat alle voltages aanwezig zijn?

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
On 7/15/2022 at 8:39 PM, Ross said:

Ik zou eens kijken of je op aansluiting 4 van de trafo wel +6 volt hebt.... (tegenover ground)

Heb het mainboard er uit gehaald om te bekijken en verdere metingen te verrichten. Helaas is het probleem vrij zichtbaar, er zitten twee barsten in.

 

DSC_0840.thumb.JPG.9c26c277cef07d0cbaacb9cd27b10972.JPG

 

Ik denk niet dat dit te repareren is? 

 

Zou het kunnen lukken door alle spoortjes heel te maken met jumpers?

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Ga toch een poging wagen, alle spoortjes overbrugt. Nu nog alles vast lijmen en de barsten verstevigen en dan hopen dat ie aan gaat!

DSC_0844.thumb.JPG.eea32f1a8b56c078937c14cefc3d0eea.JPG

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
On 7/16/2022 at 10:14 PM, Minuteman said:

Zonde zeg. 

 

Ik vrees dat dit einde verhaal is. Wat maakte deze monitor zo speciaal dat je al die moeite doet ? 

Die laatste vraag heb ik eigenlijk ook. Bij mij stond dit niet op de radar als echt speciale beeldschermen. Het ergste is ik meen dat ik ze me zelfs nog herinner van toen ze rouleerden (zij het 2dehands).

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Aan de andere kant ook seconde lijm gebruikt om de barst verder te verstevigen.

 

Alles in elkaar gezet, kast dicht gemaakt... en nu weer een probleem.

 

Er is iets aan het zoemen, en er was heel zwak en hoog contrast beeld, alleen rood. Erg wazig ook. Nu weer geen beeld meer. Wel spanning op de heater nu. Heater piept nog wel door.

 

Weer alles er uit halen denk ik en opnieuw controleren.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
On 7/15/2022 at 8:39 PM, Ross said:

Ik zou eens kijken of je op aansluiting 4 van de trafo wel +6 volt hebt.... (tegenover ground)

Wat voor voltage zou er moeten staan op de R G en B pinnen naar de buis?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Jammer dat het nog niet helemaal is gelukt. Ik hoop echt voor je dat het gaat werken met al dat werk erin. 

 

Mocht het nou helemaal niet lukken, misschien is dit een fraaie vervanger. Een Eizo T960 21 inch 1600 x 1200 https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/monitoren/m1864252786-eizo-flexiscan-t960-21-crt-monitor-gaming-high-end

 

Van de Eizo site: https://www.eizoglobal.com/support/db/files/catalogs/lcd/t960.pdf

 

 

 

 

 

aangepast door Minuteman
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...