Ga naar inhoud

Bassie & Adriaan #12

Aanbevolen berichten

gepost

Nog even een aanvulling op de Sinterklaas uitzending. Volgens mij waren ze niet te zien tijden de intocht. Maar tijdens een speciale uitzending:

"Sinterklaas is jarig"  5 december 1975 Vanuit de Hilversumse Expohal. Presentatie: Rob de Nijs. 

Zie ook:

Delpher 1

Delpher 2

Maar nergens een vermelding van BA of The Crocksons

gepost

Lobo je was me voor. Ik krijg net een tip dat het inderdaad om de 5 december-uitzending gaat (dus 1975 klopt, nog net) en ze daarin onder The Crocksons gecrediteerd stonden.

Dan wel ook meteen het slechte nieuws: geen uitzending bewaard en zelfs (en dit vind ik dan weer heel bizar) geen foto's. Helaas.

gepost

Daarvoor interesseert het me niet genoeg. Maar niet alle foto's van kippa e.d. zijn bij B&G geëindigd, is het enige wat ik zeg.

En niet alle foto's bij B&G zijn gedigitaliseerd of 100% accuraat beschreven.

gepost
10 minuten geleden, Spiny Norman zei:

Daarvoor interesseert het me niet genoeg. Maar niet alle foto's van kippa e.d. zijn bij B&G geëindigd, is het enige wat ik zeg.

En niet alle foto's bij B&G zijn gedigitaliseerd of 100% accuraat beschreven.

Ik vind het zo grappig dat het je dan blijkbaar niet genoeg interesseert om er zelf in te duiken, maar wel genoeg interesseert om anderen met die vragen op te zadelen.

Ook dat tweede klinkt als iets wat we intussen wel weten, en nu als een ingetrapte open deur is. Bedankt voor je bijdrage.

gepost

Alle metadata van de foto's (KIPPA en BenG) is er wel (en in ieder geval de opnamedatum), en daarin kan ik ze iig niet vinden.

gepost
18 minutes ago, samba-boy said:

Ik vind het zo grappig dat het je dan blijkbaar niet genoeg interesseert om er zelf in te duiken, maar wel genoeg interesseert om anderen met die vragen op te zadelen.

Ook dat tweede klinkt als iets wat we intussen wel weten, en nu als een ingetrapte open deur is. Bedankt voor je bijdrage.

Het was dan ook niet mijn vraag, of wel? Soms is het best mogelijk dat iemand alleen op plek 1 heeft gekeken.

Ik zal je op nog een open deur trakteren: Zoeken kost tijd hè? Ik vind 't interessant dat 't verdwenen is, maar er zijn al andere mensen bezig met B&A, dus ik doe intussen dan liever andere dingen.

gepost (aangepast)

Ik zat laatst de 2-delige DVD uitgave van "Op Reis door Amerika" te kijken, en het viel me op dat er bij een bepaald shot ineens teruggevallen was op een andere bron die er veel meer "vibrant" uitzag, vergelijkbaar met een VHS tape. Zodra de boeven 20 seconden later wegrennen en achter de boom verdwijnen zie je één frame ineens terugknallen naar een donkerdere bron (hogere kwaliteit?). Het is ongeveer op 2:43:00 op Deel 1, de bekende "Adriaantje brombeer" scene.

Misschien kan @samba-boy hier zijn licht op laten schijnen? Eerder schreef je ook al deze uitstekende analyse van de DVD van de Verdwenen Kroon.

aangepast door Deemster
gepost

Ik zou graag willen, maar het probleem is dat ik de 2 originele dvd's werkelijk nooit in mijn bezit gehad heb. :O

Van deel 1 had ik destijds de VHS-dubbelbox, en daarvan eindigde band 1 precies(!) bíj de Adriaantje Brombeer-scène (Adriaan rent achter Bassie aan, beeld stilgezet, 'Het verhaal gaat verder op band 2').

Geen idee in hoeverre dat ermee te maken had, maar voor de goede orde: op de koopvideo was de eindscène van deel 1 bijvoorbeeld óók juist ("Daar gaan ze, zijn ze me weer ontsnapt!" Met tijdens de "ontsnapt!" de opmaat naar de eindtune, in plaats van op de dvd "Daar gaan ze~" en een abrupte knip naar dag vriendjes), dus een paar dingen wijken sowieso al echt af van de VHS-masters van, feitelijk, dezelfde productie.

Is het mogelijk wat stills te maken?

gepost (aangepast)

Okay, eerst even Frame 489724 om een algemene indruk te geven. De shots met de boeven hier zien er echt heel vreemd uit. Zoals ik zei, vibrant, VHS-achtig.
Het beeld blijft identiek, ook nog als de boefjes wegrennen, zie Frame 490045.

Maar dan, één frame later schakelt hij ogenschijnlijk over naar een andere bron die er hetzelfde uitziet als de rest van de DVD: Op Frame 490046 dus.

(Je ziet het verschil voornamelijk bij die dikke boom. De hogere kwaliteit bron is meer donkerbruin van kleur)

Wat is hier gaande? Zou dit een bevestiging zijn van jouw eerdere theorie, dat de remasters werden gedaan door oude masters in een timeline te zetten en "over te plakken" met hogere kwaliteit bronnen?

EDIT: Ik werd nieuwsgierig of dit nu een artifact was vanaf de eerste versies, of toch zoals ik dacht verschillende bronnen bij het remasteren. Ik heb hetzelfde frame opgezocht op de Video CD uitgave en de DVD uitgave. En zie hier , waar het bij de DVD alweer overgeschakeld was naar de donkerdere, hogere kwaliteit bron, schakelt de Video CD niet over van bron en blijft consequent. Ik denk dat dit betekent dat voor dat ene stukje met de boefjes in het bos op de DVD dezelfde master is gebruikt als de Video CDs.

EDIT 2: Ik heb even de Bridge dubbelboxen gecheckt en je herinnering klopt niet helemaal. Band 1 van deel 1 eindigt met een vergelijkbaar stukje waar Basssie Adriaan uitlokt; Dat hij tijdens het eten ook naar de aapjes kan kijken want Adriaan zit tegenover hem, waarop Adriaan de achtervolging inzet :9 De scene in het bos met de boefjes heeft op deze banden trouwens dezelfde wisseling van bron/beeld als op de DVDs. En ik weet nu denk ik (deels) waarom. Ik besloot de aflevering "Een Gigantisch Bos" te checken en die eindigt precies bij dat stukje van de boeven die wegrennen en verdwijnen achter die boom, waarop de outro volgt. Ik denk dat we dus kunnen concluderen dat het te maken heeft met de montage van de DVDs, om de afleveringen als één geheel te laten overlopen.

Waarom dit bij dezelfde frames op de Video CD en CNR banden niet het geval is begrijp ik echter niet.

aangepast door Deemster
gepost
16 hours ago, samba-boy said:

Nogmaals, bedankt voor je bijdrage. ^O^

Graag gedaan!

Zou vaste telefonie niet wat voor jou zijn?  Dan heb je een lekker stevige telefoonhoorn om doormidden te breken. Gewoon voor als je er behoefte aan hebt.

gepost
1 uur terug, Spiny Norman zei:

Graag gedaan!

Zou vaste telefonie niet wat voor jou zijn?  Dan heb je een lekker stevige telefoonhoorn om doormidden te breken. Gewoon voor als je er behoefte aan hebt.

Laat het anders ook lekker los, zoals je hierboven ziet was ik allang bezig iemand anders ontopic verder te helpen. Heel rare reactie, dit.

gepost
4 minutes ago, samba-boy said:

Laat het anders ook lekker los, zoals je hierboven ziet was ik allang bezig iemand anders ontopic verder te helpen. Heel rare reactie, dit.

Het was een grap, gewoon voor de bekende verwijzing.

Nee, rare reacties daar houd ik ook niet van.

Anders kan je me ook aangeven bij de VRT? :)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...