Ga naar inhoud

djkoelkast

Admin
  • Aantal items

    24688
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Alles dat geplaatst werd door djkoelkast

  1. djkoelkast

    Het Synthwave-topic

    Ik ga ze even in volgorde beluisteren, fijn
  2. Ja, ik wil als ik straks alle synthesizers heb laten zien van elk exemplaar een filmpje maken met een korte uitleg per synth: * Presetgeluiden (geluiden die er vanaf de fabriek in zitten) * Hoe programmeer je deze synth? * Sterkste punt(en) van die synth En bij de samplers wil ik laten zien hoe makkelijk (of moeilijk) het is om iets te samplen en bij te knippen. Ik denk wel dat het leuk is om dat in het Engels te doen, want daarmee bereik ik wellicht nog wat meer publiek. Maar dat is niet iets wat met een paar dagen klaar is natuurlijk Ik zal elke synth moeten doorgronden voor ik er echt iets mee kan.
  3. Wie gaan er allemaal mee naar de Retrodag in Schagen?

  4. Deel 2: de toetsen. Zonder toetsen is het lastig spelen, dan moet je namelijk alles gaan sequencen of triggeren op een andere manier. Dus heb ik ook toetsen. Maar niet alleen 'domme' midikeyboards, ik heb gewoon 4 synthesizers op een rack staan, daar komen ze, van onder naar boven: Het onderste keyboard is de Yamaha DX7IIFD. Dat is eigenlijk 2x de Yamaha DX7 (er kunnen 2x zo veel geluiden in en je kunt er 2 tegelijk spelen, over elkaar heen, of verdeeld over het keyboard) en de FD staat voor Floppy Drive. Jazeker, je kunt heel veel patches (geluiden) op diskette opslaan en laden. Alleen helaas niet rechtstreeks, het moet via de cartridge (dat groenige ding links), dus: patches naar de cartridge laden vanaf diskette, dat kan. Deze DX7 is ook nog eens stereo. Een FM-synthesizer is altijd digitaal. Hij is 16-stemmig polyfoon (in totaal, dus gebruik je 2 voices dan zijn het er nog 8, want x2), het is een 6-operator FM synthesizer met 32 algoritmes, net als de originele DX7, de grootste verschillen met de originele DX7 zijn daarnaast: alles is intern nu 16-bit (was 12-bit) en de II heeft volledige midisupport. Het toetsenbord is behoorlijk lawaaiig, maar ik vind hem toch erg fijn spelen. Deze komt uit 1986. Een verdieping hoger vinden we de Roland JX-10, ook wel Super JX. Dit zijn eigenlijk 2 stuks Roland JX-8P in één. 76 toetsen, aanslaggevoelig en met regelbare aftertouch. Deze synthesizer is analoog, met digitale oscillatoren. Dit houdt in: het warme geluid van een analoge synthesizer, maar met de betrouwbaarheid en reproduceerbaarheid van een digitale. Midi en vooral sysex-support was een ramp bij deze, maar ik heb er een nieuwe ROM in gezet van Frederic Vecoven, hij heeft niet alleen sysex gefixt, maar ook heb ik nu plek voor honderden geluiden, in plaats van de ingebouwde 64 (+ 64 in de cartridge). Deze analoge synthesizer is 12-stemmig polyfoon en komt uit 1986. De Vecoven-rom komt uit 2017. Daarboven vinden we de Gem S2 Turbo. Een van de weinige synthesizers met polyfone aftertouch. Zonder nu heel diep in details te treden een kleine uitleg: Aftertouch is als je de toetsen die je al in hebt gedrukt nog wat harder indrukt, voor variatie, volume of vibrato bijvoorbeeld. Normaal is het zo dat als je bijvoorbeeld 6 toetsen indrukt, maar bij 1 toets aftertouch gebruikt, dat gewoon alle toetsen en dus alle geluiden in die aftertouch meegaan. Bij polyfone aftertouch is dat niet het geval, dan voeg je de aftertoucheffecten alleen toe aan de toetsen waarbij je ook echt aftertouch gebruikt. Dit is een 32-stemmig polyfone synthesizer/sampler. Er zit 2MB aan samplegeheugen in en is voorzien van een HD-diskdrive waarvan je samples kunt laden, maar ook midifiles. Het is een samplegebaseerde synthesizer, maar zeker geen "rompler". Een rompler is eigenlijk niet meer dan een bak met vaste geluiden, samples, waar je wat effecten en filters overheen kunt gooien. Nee, de S2 Turbo is een volwaardige synthesizer die ook samples leest. Deze synthesizer heeft heel mooie effecten en dikke reverbs, maar helaas zijn die dan weer mono. Er bestaat ook een S3, dezelfde synthesizer, maar dan met 76 toetsen in plaats van 61. Het toetsenbord is ontzettend fijn en het display is heel groot en goed leesbaar. De S2 komt uit 1992, de Turbo-upgrade uit 1993. Helemaal bovenaan mijn modernste synthesizer, de Korg M3. Ik heb de XPanded versie, extra samplegeheugen en het Radias-board. Dit is de 73-toetsenversie. Indrukwekkende specs: 120 stemmig polyfoon (60 in double mode), 320mb geheugen, touchscreen, usb. Hij gebruikt samples als voices, maar doet dit zeer indrukwekkend. De instrumentgeluiden zijn overtuigend. Het toetsenbord is heel erg fijn, het is semi-weighted en voelt al meer richting een piano, ook al zijn deze toetsen gewoon van plastic. Het EXB-Radias board voegt aan deze synthesizer nog een Virtueel Analoge synthesizer toe ook. Dit Radias-board is een 24-stemmig polyfoon, virtueel analoge synthesizer, 4-kanaals multitimbraal en een 16-bands vocoder. De Korg M3 komt uit 2007, de XPanded uit eind 2008. Met bovenstaande 4 synthesizers bedien ik alles uit beide racks. Hierna zal het rack rechts volgen, hierin zitten nog eens 12 synths/samplers, het hoofdmengpaneel en de effecten.
  5. Dit is het kleinste gedeelte, maar omdat ik het graag gedetailleerd doe duurt het even voor ik de rest kan posten
  6. Ik heb geen handleiding. Het instellingenmenu krijg je door in het hoofdmenu op het photoplaylogo te tappen, eerst links van de P, dan rechts van de Y en dat een paar leer P Y P Y P geloof ik. Maar dat is beperkt, de echte instellingen bereik je door de kap open te doen waar de monitor achter zit en dan rechtsboven op de rode knop te drukken.
  7. Er is al een topic over synthesizers geweest, ooit, maar in dit topic leek het me leuk om te laten zien wat ik in de tussentijd aan synths verzameld heb en wat voor soort synthesizers het zijn. Daarnaast kan ik natuurlijk ook altijd vragen over synthesizers beantwoorden. Ik ga ook beschrijvingen geven en uiteindelijk ook alle synths via video's laten zien en horen. Niet alle displays zien er even goed uit op de foto's, dat heeft te maken met de vernieuwingsfrequentie en de sluitertijd van de foto. Ze zijn hier allemaal goed leesbaar (op een enkele na, maar dan zal ik het apart benoemen). Dit is momenteel mijn setup (deel 1): In het rack links vind je bovenaan de Clavia Nord Rack 2. Hier heb ik een uitbreidingskaart bij. Het is de oude 2-versie (er is ook een 2x). Deze synthesizer is "virtueel analoog". Hij is 16-stemmig polyfoon, dat wil zeggen dat hij 16 geluiden/toetsen tegelijk kan laten horen. Hij is ook 4-stemmig multitimbraal en dat wil zeggen dat hij tot 4 afzonderlijke geluiden tegelijk kan afspelen (maar in totaal dus maximaal 16 "toetsen" tegelijkertijd, onderverdeeld over die 1, 2, 3 of 4 geluiden). Deze komt uit 1997. Daar onder een uniek exemplaar, er zijn er maar weinig van gemaakt. De Technics WSA1R. Dit is een Acoustic Modeling Synthesizer, 64-stemmig polyfoon en hij kan ook midifiles van diskettes spelen. Hij komt uit 1995 en is de laatste synthesizer die Technics ooit maakte. Hierna maakten ze alleen nog arrangerkeyboards. Onder de Technics vind je een bekende synthesizer, ook virtueel analoog, de Access Virus b. In heel veel dancemuziek gebruikt. Heel toegankelijke synth en ik heb de houten zijkantjes vervangen voor custom made rackoren. Uiteraard heb ik de houten zijkantjes nog en kunnen die weer worden teruggezet. Hij is 16-stemmig polyfoon en komt uit 1999. Er onder staat een Orla DE 49, dit is een orgel-expansie. Een oud raar ding, maar wel leuk: met drawbars! Voor de echte orgelsound, veel meer info heb ik er niet over. Daar onder staat de Yamaha FB-01. Een 4-operator (digitale) FM-synthesizer. Deze klinkt ongeveer als een Ad-Lib kaart (of een Sega Megadrive). Hij is 8-stemmig polyfoon en 8-stemmig multitimbraal, dat betekent dat als je 8 stemmen multitimbraal gebruikt je maar 1 stem aan polyfonie overhoudt. Deze komt uit 1986 Rechts van de FB-01 wat diskettes met sounds voor de WSA1R en er onder het linker mengpaneel. Onder het mengpaneel 2x Boss (Roland) SE-50 effectprocessors. Maar die ga ik binnenkort vervangen voor 1 ander exemplaar. Onder de effectprocessors hangt weer een unieke synthesizer, het is de Bohm Dynamic 12/24. Een 4-operator FM-synthesizer met een display met 4 karakters. Ga dat maar eens programmeren. Deze heeft een ROM-uitbreiding en daardoor 2x zo veel banks als de originele synth had. Het was ooit een bouwpakket en ik heb hem gekocht van degene die hem heeft gebouwd. Ik kreeg alle documentatie en de oorspronkelijke ROM erbij. Werd in de tijd gebruikt als uitbreiding op je orgel. Hier kun je echt wel heel wilde FM-gein mee uithalen, als je de tijd neemt om hem met de zeer onhandige 0 t/m 9 knoppen te programmeren. Sounds opslaan en terughalen kan via datacassettes (zoals een MSX/C64). Hij is 24-stemmig polyfoon en 2-stemmig multitimbraal (maar dan hou je 12 stemmen polyfonie over). Onder de Bohm zie je de Opcode Studio 5LX. Hierop kun je tot 15 midi-apparaten aan elkaar knopen en via de computer (een Mac) alles wat je maar kunt verzinnen programmeren. Bijvoorbeeld als ik toets 1 van synth 8 indruk wil ik synth 3 horen. Ik noem het mijn gateway naar Midi Heaven. Ik heb er 2 en die zijn gekoppeld, zodoende kan ik 30 synths aan elkaar koppelen zonder ooit een kabel hoeven te wisselen. De Studio 5LX heeft zijn eigen 68000 processor en is voor mij de ideale studiovriend. Onder de Studio 5LX hangt de Akai S01 sampler, mijn laatste aanwinst. Deze heeft de geheugenuitbreiding (er zit nu 2MB geheugen in). Hij samplet 16 bit, 32KHz (cd-kwaliteit is 16 bit 44,1KHz). Een klassieker uit 1993, maar wel voor de sampleguys met een smallere beurs, het was een budgetmodel. Daardoor wel extreem eenvoudig in de bediening. Is de simpelst te bedienen sampler die ik heb. Er kunnen maximaal 8 samples in (alles mono) en die kan hij ook alle 8 tegelijk afspelen als je dat zou willen. Dankzij de geheugenuitbreiding kun je in totaal, verdeeld over de 8 samples 32,25 seconden samplen. De enige opslagmogelijkheid is de interne diskdrive (HD). De sampler is in zijn geheel mono en heeft dus ook maar 1 enkele audio-uitgang. Als laatste in deze setup: de Macintosh Quadra 700 uit 1991. Draait op MacOS 8. Er zit een 68040 processor in (25MHz) en ik gebruik hem om de Studio 5LX te programmeren. Die Opcodes draaien verder stand-alone, je hebt de Mac alleen nodig als je dingen wil veranderen (apparaten, patches). Ik dacht dat er 16mb geheugen in zit. Dit is het linkerdeel van de studio, het middendeel met 4 toetsensynthesizers volgt hierna.
  8. Je mag hier echt iedereen je en jij noemen, het is een community, we hebben hier geen u's (maar als het de Vlaamse vorm van u is dan begrijp ik het ). In de BIOS kun je instellingen doen voor de seriële poorten en er staan er bijvoorbeeld 2 op hetzelfde IRQ (ik denk de geldlezer en nog iets). Je kunt niet naar de DOS-prompt normaal gezien en alles zou daar gewoon goed moeten staan, het is veel waarschijnlijker een BIOSprobleem. Rechtsboven op het forum kun je zoeken, zoek je naar Photoplay vind je dit topic: en dan met name deze post:
  9. Welkom op Retroforum! Klinkt alsof je BIOS-instellingen niet goed staan en je touchscreen op de verkeerde poort staat ingesteld of de poort waar die in zit op het verkeerde adres of op de verkeerde IRQ. De instellingen vind je in het andere Photoplaytopic.
  10. djkoelkast

    Het Synthwave-topic

    Die eerste twee vind ik tof, de laatste heeft naar mijn mening wat te veel gitaar, ben daar niet dol op.
  11. djkoelkast

    Het Synthwave-topic

    Ik heb een zeer fijn album ontdekt, het is al van vorig jaar, maar echt wel het luisteren waard, je kunt dit gewoon bij Bandcamp streamen: https://newretrowave.bandcamp.com/album/nocturn Je kunt nu voor $1,50 (of $3 voor alles) voordelig kennis maken met een aantal albums waar ook synthwave tussen zit: https://groupees.com/retromusic
  12. djkoelkast

    [NL] Boes (1987)

    Telecable bestaat nog wel https://en.wikipedia.org/wiki/Telescreen_(company)
  13. Zou het Mashed zijn?
  14. Mappy is de forumrang, de username (in dit geval Hinse) staat in de blauwe balk Jouw forumrang is nu Breakout bijvoorbeeld
  15. djkoelkast

    Bassie & Adriaan #8

    Ook zie ik Europa 2 series door elkaar, de gele en de witte.
  16. djkoelkast

    [NL] Boes (1987)

    Nederlandse Nasynchronisatie Dennis Livson / Telecable Benelux N.V. (Telescreen)
  17. djkoelkast

    [NL] Boes (1987)

    Die hebben veel tekenfilms nagesynchroniseerd, deze toevallig niet, maar was maar een voorbeeld.
  18. En vandaag Joost: gefeliciteerd!
  19. Gefeliciteerd!
  20. Ik wil in elk geval meenemen (niet alleen computers) Yamaha CX5M (MSX1 met FM-cartridge) + keyboard + wat cartridges Betacam speler + banden met tv programma's Schneider (Amstrad) CPC6128 met 3" diskdrive + diskettes Iets van een pc; of een Tulip PC Compact (XT 8086) of een P3 met Voodoo3 of misschien wel allebei Sony Mavica camera's met diskettes (en een lading lege diskettes) En wellicht een Amiga 3000 Meer monitoren heb ik niet, dus als er meer mee moet heb ik monitoren nodig. Mogen ook HDMI zijn, ik heb converters. Ik zou bijvoorbeeld nog wat consoles mee kunnen nemen Ik heb ook nog wat oude macbooks/ibooks en nog een oude Mac Classic Wat ook kan is een Imation Superdisk drive neenemen en mijn 'moderne' laptop voor als mensen data op diskettes hebben die ze overgezet willen hebben. Wel leuk om het even door te nemen met iedereen die komt, zodat we lekker veel verschillende dingen hebben staan
  21. djkoelkast

    [NL] Boes (1987)

    En iemand die dit gemonteerd heeft, iets van Metasound ofzo?
  22. Even inventariseren, want een kleine meet is natuurlijk wel tof Wie gaat er heen als bezoeker en wie gaat er heen met spullen? En wie neemt wat voor spullen mee (en wellicht kunnen we elkaar weer met spullen helpen)
  23. Jij gaat toch ook naar Schagen volgende maand? Misschien even samen kijken wie wat meeneemt, dat we een leuke set daar neer kunnen zetten (en niet allemaal hetzelfde meenemen), maar da's wellicht handig in het andere topic.
  24. Ik heb er momenteel 2, de een heb ik geruild, de ander heb ik dacht ik 40 euro voor betaald. Prijzen rijzen de pan uit, is echt niet grappig meer.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...