Ga naar inhoud

Leesbaar Nederlands


Aanbevolen berichten

De befaamde druppel... ik ga lekker zeiken.

Sommige users hier lappen zo'n beetje alle spellings- en grammaticaregels aan hun laars. Bij sommige is het zo erg dat of hun posts niet te lezen zijn, of ik ga ontzettend aan hun intelligentie twijfelen.

Dit is een discussieforum, waarbij het handig, zo niet essentieel is dat men elkaar begrijpt. Een beetje aandacht aan je manier van communiceren is dus geen overbodige luxe.

Ik snap heus wel dat niet iedereen zo geweldig met woorden en taal is als ik, en zelfs ik maak fouten, maar je hebt "af en toe een foutje" en "totale bagger".

Ik wil dus iedereen hier, en die paar users in het bijzonder, met klem vragen om op te letten hoe je posts overkomen. Vijf zinnen zonder enige vorm van interpunctie is NOT DONE. Egt, tog en misgien maken me onpasselijk en doen vermoeden dat je IQ lager is dan je schoenmaat. Ik wordt, of erger, ik werdt, zijn fouten die ze in groep drie niet eens maken.

Denk na over wat je schrijft. Zorg ervoor dat anderen het ook kunnen begrijpen. Besteed aandacht aan je posts, het is je stem op internet en je wordt erop beoordeeld, en veroordeeld. Als je per se dom wil overkomen, hoef je van mij geen vriendelijk woord te verwachten.

Ik geloof pas dat je dyslectisch bent als je een scan van je certificaat mailt. Als je zegt "maar je begrijpt muh tog?" negeer ik je voortaan.

Taal is het enige dat we hebben op dit forum, spring er dus zorgvuldig mee om.

Phew. Dat moest ik even kwijt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind ook dat je als Nederlander minstens je eigen taal in woord en geschrift zo goed mogelijk moet beheersen.

Perfect hoeft echt niet maar je weet echt wel dat dit fout is:

''me moeder heb gezegt dat...''

als je dan maar 2 letters wil typen ipv mijn of m'n zeg dan: mn

''mn moeder'' staat al 100x intelligenter dan ''me moeder''

en ja ik gebruik ook veel enters en amper hoofdletters, maar dat is beter te lezen dan dezelfde zin zonder leestekens:

ik vind ook dat je als Nederlander minstens je eigen taal in woord en geschrift zo goed mogelijk moet beheersen perfect hoeft echt niet maar je weet echt wel dat dit fout is me moeder heb gezegt dat als je dan maar 2 letters wil typen ipv mijn of m'n zeg dan mn mn moeder staat al 100x intelligenter dan me moeder en ja ik gebruik ook veel enters en amper hoofdletters, maar dat is beter te lezen dan dezelfde zin zonder leestekens

dus denk er even om.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik erger me ook soms om de taalfouten die sommigen maken. Natuurlijk kun je weleens een foutje maken, maar sommige mensen verdenk ik er van, dat ze expres fouten gaan maken. Daarom geef ik als tip om eerst je post na te lezen voordat je hem post. Zo haal je de eerste fouten er al uit.

Link naar bericht
Delen op andere sites

En anders verbeter je je post, zoals ik. Als ik ook maar één foutje zie in mijn post (wat dan ook; punt/komma ontbreekt,

geen hoofdletter, klinker vergeten) druk ik gelijk op de wijzig-knop. Okay, dit is misschien TE overdreven, maar je snapt

wat ik bedoel, hoop ik.

--EDIT-- Dat bedoel ik nou, er stonden vier letters verkeerd om in een te snel getypt woord, dus hoppa! Wijzigen die handel.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik sluit me hier 100% bij aan, ik heb soms zo'n zin om mensen pb's te sturen omwille van domme fouten.

Ik doe dit wel niet, maarja, dat is m'n goede imborst ;)

Dat je afkortingen gebruikt als iig, idd of dergelijke vind ik niet vervelend, want die begrijpt ( denk ik ) iedereen wel. Maar dat je afkortingen verzint omdat het je eens goed uitkomt, daar kan ik niet tegen.

Ik vind zelf de typische "dt-fouten" niet zo erg, maar als je bvb egt typt ipv echt, of misgien ips misschien, dan begint m'n bloed bijna te koken.

maw : let op wat je typt, dit is msn niet!

Link naar bericht
Delen op andere sites
Is dit niet een beetje beledigend voor mensen die niet zo goed in taal zijn? Ik toevallig wel hoor, maar ja. Soms is het beter om duidelijk over te komen.

sommige mensen kunnen er inderdaad niets aan doen, we vallen ook niemand persoonlijk aan nu.

het is gewoon gruwelijk irritant als mensen hier net zo typen als ze op MSN doen tegen hun kennissen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je hier toch over zeurt (terecht naar mijn idee) dan zeur ik ook om andere dingen... :P

Een topic-begin (van een nieuwe user of zo, slecht topic maar ja, het is een voorbeeld): Hoe heet de serie waar Adriaan de Baron speelt?

Antwoord van de eerste persoon: Schatkaart

Dan volgen er meer antwoorden (caps of zo) en dan opeens beginnen er na 9 posts weer mensen te roepen: Schatkaart

Ik bedoel te zeggen dat ik zeker weer dat een groot gedeelte hier de topics niet doorleest. Okay, ik ken ze ook niet van buiten, maar ja, toch wel de grote lijnen...

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik bedoel te zeggen dat ik zeker weer dat een groot gedeelte hier de topics niet doorleest. Okay, ik ken ze ook niet van buiten, maar ja, toch wel de grote lijnen...

Kende je deze niet? http://forum.bassieenadriaan.nl/viewtopic.php?t=579&highlight=forum+irritaties

Denk het haast wel, want de laatste post is nota bene van jou afkomstig! :P

Geschikt voor alles waarover je wilt klagen. ;)

Dit is volgens mij alleen even specifiek bestemd voor de grammatica en spelling van users.

Ik kan het ook mis hebben, hoor. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Kende je deze niet? http://forum.bassieenadriaan.nl/viewtopic.php?t=579&highlight=forum+irritaties

Denk het haast wel, want de laatste post is nota bene van jou afkomstig! :P

Geschikt voor alles waarover je wilt klagen. ;)

Dit is volgens mij alleen even specifiek bestemd voor de grammatica en spelling van users.

Ik kan het ook mis hebben, hoor. ;)

klopt, ik heb het met aanullig hier gepost

thx *)

Nu weer ontopic dan ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
....Dat je afkortingen gebruikt als IIG, IDD of dergelijke vind ik niet vervelend, want die begrijpt ( denk ik ) iedereen wel......

Dat vind ik ook heel irritant want ik weet bijv. niet wat iig betekend. Zelf maak ik ook vaak fouten in de d of t ik weet vaak niet welke het nou is en dan gok ik het soms gewoon maar ik doe iniedergeval me best!

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Zo, nu weet je het ;).

Sorry om zeikerig over te komen, maar iig schrijf je wel gewoon los als in ieder geval. Het is niet één woord.

Link naar bericht
Delen op andere sites

nou een aantal afkortingen dan die veel gebruikt worden:

imo = in my opinion / in mijn ogen

iig = in ieder geval

btw = by the way

bvd = bij voorbaat dank

bv = bijvoorbeeld

idd = inderdaad

ff = 'effe' (even)

w88 = wachten

etc = etcetera (enzovoorts)

yw = you're welcome (graag gedaan)

tx, thx, tnx = thanks (bedankt)

er zijn er vast nog meer, maar deze worden vrij regelmatig gebruikt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Dat vind ik ook heel irritant want ik weet bijv. niet wat iig betekend. Zelf maak ik ook vaak fouten in de d of t ik weet vaak niet welke het nou is en dan gok ik het soms gewoon maar ik doe iniedergeval me best!

Dat je 'in ieder geval' aan elkaar schijf ok, het is nog leesbaar, maar nou post ik over dat ME dat het verschrikkelijk dom staat en daar hebben we het weer!

Me is niet bezittelijk, dus het kan niet me best zijn, enkel mijn best of m'n best en desnoods mn best (even veel letters en 'mn' zit dichter bij elkaar dan 'me' op je toetsenbord dus snel afleren!).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nog even voor de niet-weters een lesje voltooid deelwoord >:)

officieel:

Het voltooid (of: verleden) deelwoord is een vormcategorie van het werkwoord. Voltooide deelwoorden maken deel uit van samengestelde werkwoordstijden: de voltooide tijd wordt gevormd door de persoonsvorm van het hulpwerkwoord hebben of zijn en het voltooid deelwoord van het hoofdwerkwoord. Voorbeelden:

makkelijker:

Het voltooid deelwoord is een werkwoord dat samenhangt met een werkwoord als ZIJN, HEBBEN, WORDEN en er wordt GE- aan/tussen geplakt (wordt geplakt).

Voorbeeld:

Ik heb gebeld / ik heb gebelt

heb gebeld/t, 2 werkwoorden (hebben, bellen) bel eindigt op een L, pak deze letters erbij: TKFSCHP ofwel: 't kofschip.

De letter L zit NIET in 't kofschip, dus wordt het een D: Heb gebeld.

heb gebeld

heb gezegd

In geval dat de eindletter WEL in 't kofschip zit wordt het een T

heb gedacht

heb gedachd

ch zit in 't kofschip dus een T

MAAR:

heb gelooft

heb geloofd

jou ZOU zeggen hey de F zit in 't kofschip. Ja, dat klopt, echter is het GELOVEN, dus een V en wordt het een D, geen T.

Misschien best lastig, maar denk er eens over na, het staat zoveel netter.

DT komt niet heel vaak voor en toch zie ik die veel te vaak terugkomen. DT komt niet voor bij voltooide deelwoorden.

nog een paar (het wordt leuk)

je ziet elke keer dat de eindletter wel (T) of niet (D) in 'tkofschip voorkomt:

heeft gezegd

heeft geduwd

heeft gepraat

heeft gepakt

wordt toegespitst

wordt bedoeld

etc. etc.

veel plezier ermee ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

dan nog iets:

's

dat gebruikt iedereen VEEL te VEEL!

's wordt in het Nederlands alleen gebruikt bij namen waarbij de klank zou veranderen als je er een s achter zou plakken.

(zoals in Pieters winkel)

Pieters (klank verandert niet)

Jans

Jaaps

Bassies

Adriaans

Barons

Japies

's alleen wanneer de klank zou veranderen, ook bij zelfstandige naamwoorden zoals auto's (autos, nu verandert de klank, net zoals foto's / fotos)

(zoals in Arno's auto)

Arno's

Dana's

Bianca's

Otto's

en eidigt de klank op een S? dan komt er alleen een ' (apostrof) bij:

(zoals in: Felix' boek)

Felix'

Saas'

Sjors'

Marnix'

eigenlijk staat er: felix zijn boek, arno zijn auto etc. ('s is in het engels HIS of HERS)

en het is dus niet "komma S" maar "apostrof S"

dus zet het eens neer zonder apostrof S en lees het. Klint het niet meer? (autos, fotos) dan pas wordt het 's.

Zo, lekker lesje Nederlands zo op de vroege zaterdagochtend ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind het goed dat er een topic over spelling geopend is. Persoonlijk vond ik ook dat het de laatste tijd erg uit de hand liep. Zoals velen hierboven al gezegd hebben: 'afkortingen' die geen echte afkortingen zijn zoals egt steken tegen. Dat verminderd de sfeer op het forum door al die vage berichten die eigenlijk geen betekenis hebben. Nog een ander punt dus. Bij mij gebeurt het ook wel eens dat er een DT fout in mijn berichten voorkomt maar ik ga nooit afkortingen gebruiken die in mijn ogen op niks slaan. Ik noem geen namen, maar ik heb het over meer dan 10 users die eens beter op hun berichten en uitspraken zouden letten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Op zich wel goed dat we het hier over hebben, maar het gaat tenslotte om leesbaar Nederlands...

"Ik wordt kampioen" is een kwalijke fout maar iedereen begrijp toch wat je bedoeld

"Jaaa, w8 dn ekkes p muh" Overdreven voor: wacht dan even op mij

dat is wel een verschil, bij het ene snap je het en bij het andere evt niet...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zijn dus wel erg veel regels en ik durf nu amper nog een post te plaatsen. In mijn vorige post zaten inderdaad weer van die stomme fouten en daar leer ik weer van zodat ik die niet meer maak ik hou DIT topic dus in de gaten

Link naar bericht
Delen op andere sites
Er zijn dus wel erg veel regels en ik durf nu amper nog een post te plaatsen. In mijn vorige post zaten inderdaad weer van die stomme fouten en daar leer ik weer van zodat ik die niet meer maak ik hou die topic dus in de gaten

dat topic :P

het is niet verplicht foutloos te schrijven, maar msn taal en gewoon on-nederlandse zinnen en posts zijn niet gewenst.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

dat topic :P

het is niet verplicht foutloos te schrijven, maar msn taal en gewoon on-nederlandse zinnen en posts zijn niet gewenst.

Oke je heb gelijk maar zo'n fout als deze heb ik echt nog nooit gemaakt ik heb een vriend en die heeft het altijd over die gras en dat vrouw. Dat vind ik pas echt dom klinken en nou doe ik het zelf ik ga hem nu veranderen!!

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op zich wel goed dat we het hier over hebben, maar het gaat tenslotte om leesbaar Nederlands...

"Ik wordt kampioen" is een kwalijke fout maar iedereen begrijp toch wat je bedoeld

"Jaaa, w8 dn ekkes p muh" Overdreven voor: wacht dan even op mij

dat is wel een verschil, bij het ene snap je het en bij het andere evt niet...

haha, die is goed 8)7 , moet het dan ook niet zijn:

''iedereen begrijpt toch wat je bedoelt ;)

(sorry, ik kon het niet laten)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op zich wel goed dat we het hier over hebben, maar het gaat tenslotte om leesbaar Nederlands...

Zeer waar. Zoals ik al zei, zelfs ik maak zo af en toe een fout, en ik snap ook wel dat voor sommige mensen de kofschip regel lastig te onthouden is... dus ja, het gaat me primair om de interpunctie en non-MSN taal.

Ik ben opgeleid tot redacteur, dus ik ZIE al die fouten. Beroepsdeformatie. En ik word er soms knettergek van.

Tipje: veel lezen. Op een gegeven moment zie je gewoon dat "hij bedoeld" niet klopt, daar hoef je dan niet meer bij na te denken. Verzamel die woordbeelden en je hoeft je om weinig meer druk te maken.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Zeer waar. Zoals ik al zei, zelfs ik maak zo af en toe een fout, en ik snap ook wel dat voor sommige mensen de kofschip regel lastig te onthouden is... dus ja, het gaat me primair om de interpunctie en non-MSN taal.

Ik ben opgeleid tot redacteur, dus ik ZIE al die fouten. Beroepsdeformatie. En ik word er soms knettergek van.

Tipje: veel lezen. Op een gegeven moment zie je gewoon dat "hij bedoeld" niet klopt, daar hoef je dan niet meer bij na te denken. Verzamel die woordbeelden en je hoeft je om weinig meer druk te maken.

Klopt... sterker nog, ik erger me vaak ook kapot aan mensen die het niet kunnen. Ik ben er niet geweldig goed in, maar ja... regels als tkfschp moet je toch wel weten denk ik zo ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Klopt... sterker nog, ik erger me vaak ook kapot aan mensen die het niet kunnen. Ik ben er niet geweldig goed in, maar ja... regels als tkfschp moet je toch wel weten denk ik zo ;)

ja en jij maakt ook best nog fouten, maar jouw posts zijn in ieder geval altijd leesbaar en that's the point natuurlijk.

Ik erger me het meest aan zinnen zonder enig leesteken of enter, dat soort posts lees ik niet eens meer!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Helemaal voor de volle 100% mee eens, ik wil ook nog graag opmerken (enigszins los hiervan) dat ik een gruwelijke afkeer heb van het steeds meer voorkomen van Engelse woorden in 'onze' taal. Klinkt blijkbaar erg modern en hip, en mensen voelen zich vast erg slim en interessant als ze dat doen, maar ik vind het best zielig eigenlijk. Vooral bij reclames kunnen ze er wat van *walgkotsbraakovergeef*.

We wonen hier in Nederland, dus spreken we Nederlands. Of Fries, dat mag natuurlijk ook, al ben ik die taal niet machtig ;)

En ik wil ook nogmaals benadrukken wat hier al vaker werd geschreven: het hoeft echt niet foutloos te zijn, als het maar begrijpbaar is. Een typfout of spelfout hier en daar is echt geen ramp, maar kom dus niet aan met dat vreselijke "Breezahtaaltje".

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

ja en jij maakt ook best nog fouten, maar jouw posts zijn in ieder geval altijd leesbaar en that's the point natuurlijk.

Ik erger me het meest aan zinnen zonder enig leesteken of enter, dat soort posts lees ik niet eens meer!

ja, dat komt ook dat als je dat wilt lezen je al agressief wordt als je die blok tekst voor je ziet ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik spreek natuurlijk ook niet altijd vloeibaar Nederlands. Maar executeert u mij als ik een fout maak.

ik denk alleen steeds als ik dit topic in de topiclist zie staan dat er "Leefbaar Nederland" staat... Maar gelukkig is dat niet het geval. Gelukkig komt de echte breezah sletjahs talk hier niet voor... Daar erger ik me DuS EcHt GroEn En gEeL aAn.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Helemaal voor de volle 100% mee eens, ik wil ook nog graag opmerken (enigszins los hiervan) dat ik een gruwelijke afkeer heb van het steeds meer voorkomen van Engelse woorden in 'onze' taal. Klinkt blijkbaar erg modern en hip, en mensen voelen zich vast erg slim en interessant als ze dat doen, maar ik vind het best zielig eigenlijk. Vooral bij reclames kunnen ze er wat van *walgkotsbraakovergeef*.

We wonen hier in Nederland, dus spreken we Nederlands. Of Fries, dat mag natuurlijk ook, al ben ik die taal niet machtig ;)

En ik wil ook nogmaals benadrukken wat hier al vaker werd geschreven: het hoeft echt niet foutloos te zijn, als het maar begrijpbaar is. Een typfout of spelfout hier en daar is echt geen ramp, maar kom dus niet aan met dat vreselijke "Breezahtaaltje".

Sue me >:) Ik gebruik soms engelse uitdrukkingen, omdat ze of geen Nederlands alternatief hebben (klaag me aan! klinkt toch een stuk minder dan sue me, bijvoorbeeld), of omdat ik domweg het Nederlandse woord zo gauw niet weet (tja dat krijg je met een Amerikaan als verloofde). Waar ik me wel aan erger zijn die nodeloze Engelse woorden, vooral in de zakenwereld en de commercie zie je dat vaak terugkomen. En ga helemaal dood aan Nederlandse reclames die per se in het Engels moeten... en die door een NEDERLANDER worden ingesproken (Dance Valley was er eentje, geloof ik). Dat is helemaal het toppunt van taalverneukerij. En het klinkt niet ook, zo'n Nederlands accent.

En laatst de reclame van tele2... was een amerikaanse, geen ondertiteling, niks... tele2 is toch een Nederlands bedrijf of vergis ik me nou? :?

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

ja, dat komt ook omdat als je het wilt lezen, je al agressief wordt als je die blok tekst voor je ziet ;)

Ik moest jouw post dus wel drie keer lezen, voor dat ik hem volledig goed zag/snapte.

leest lastig als er zo weinig komma's staan, er veel woordherhalingen zijn en de woordkeuze beter kan.

Uiteraard zeg ik niet dat mijn Nederlands goed is, (ik vind zelf dat ik er behoorlijk slecht in ben) Zo scheef ik pas "hoe huppeld zijn paardje"

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

En ga helemaal dood aan Nederlandse reclames die per se in het Engels moeten... en die door een NEDERLANDER worden ingesproken (Dance Valley was er eentje, geloof ik). Dat is helemaal het toppunt van taalverneukerij. En het klinkt niet ook, zo'n Nederlands accent.

En laatst de reclame van tele2... was een amerikaanse, geen ondertiteling, niks... tele2 is toch een Nederlands bedrijf of vergis ik me nou? :?

Al die dance-party's moeten zonodig in het Engels worden aangekondigd, maar het klinkt helemaal niet.

Tele2 is oorspronkelijk geloof ik Scandinavisch (als ik het zo goed schrijf :@), maar de vorige reclames waren allemaal Nederlands.

ik spreek natuurlijk ook niet altijd vloeibaar Nederlands. Maar executeert u mij als ik een fout maak.

Bedoel je excuseert :@ ?

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Aha :P, ik las die zin 10x en ik dacht: zou hij het nou per ongeluk zo fout getypt hebben of is het de bedoeling ;).

verbeter dan direct mn vloeibare nederlands :P

oh en ik ben niet irritant, heb geen scooter voor de deur. luister geen hardcore en wat was er nog meer? ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
verbeter dan direct mn vloeibare nederlands :P

oh en ik ben niet irritant, heb geen scooter voor de deur. luister geen hardcore en wat was er nog meer? ;)

Je rookte ook niet, toch? :P

Ja, die middelvinger toen lang geleden gaf mij een totaal verkeerde indruk. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

het is nu bReeZAh tAal oM ZomAAr wILlekEUrIG kLEinE En hOOfdLEttErS doOr elKAaR tE GEbrUikEN

maar vroeger in de BBS (bulletin board system, nog voor internet echt poipulair werd) was dat elite-taal. Een soort taaltje van de rebellen onder ons die zich de elite noemden.

Nog stoerder was het als je bepaalde letters verving door vreemde tekens, zoals een yen-teken voor een Y, een dollar-teken voor een S etc.

Dat is dus later overgenomen door de 'bReEzAhZ' die om-en-om typen, maar in die tijd (en dan praat ik over begin-mid jaren '90) was dat gewoon cool :7

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Na een lange tijd afwezigheid en dan veel posts lezen op korte tijd, heb ik toch wel de opmerking dat de users voor wie dit topic als een soort geheugensteuntje/opmerking/tik op de vingers moet zijn, er zich eigenlijk de ballen van aantrekken. |:(

Hoeveel keer m'n vingers jeukten om sommige posts te edit-en kan ik niet zeggen, maar jongens toch let er aub toch eens op

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het komt overigens echt ongelofelijk vaak voor, ik weet niet wat er allemaal misgegaan is op de scholen de laatste tijd. In mijn middelbare schooltijd al: we waren vrijwel alléén maar bezig met vervelend zinsontleden. Ik kon er geen klapklote van, altijd een 6 of 6- op mn rapport. En dan had je mensen die er achten voor haalden, maar bij wie je de meest afschuwelijke taalfouten uit opstellen kon halen.

Zelfs op de universiteit komt het vaak voor. Soms moesten we werkstukken schrijven (noemen we daar papers :O ) en in groepjes van 4 plus docent erbij bespreken. En dan moest je dus ook de stukken van je medestudenten lezen om zelf commentaar te geven. En meestal was het stuk zelf in principe van een hoog niveau, goed onderwerp, goed uitgevoerd, maar oioioi, het stond bol van de spelfouten. En ik heb ze daarop niet meteen gespaard, want als je derde persoon enkelvoud met een 'd' gaat schrijven, of voltooid deelwoord met dt of t waar d moet en andersom etc etc, dan is dat echt tamelijk schandalig. Ook het doorelkaar haspelen van uitdrukkingen ('Daar zitten enkele haken en kruizen aan' is een héél pijnlijke) is schering en inslag.

Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...