Ga naar inhoud

Hinkelbaan van vroeger


Aanbevolen berichten

De hinkelbaan van vroeger.

Mijn man en ik zijn het niet altijd met elkaar eens, maar over 1 ding zijn we dat wel: de hinkelbanen uit onze jeugd zagen er anders uit dan die van tegenwoordig.

post-598-0-76866100-1317563568.jpg

Tegels gelegd door de gemeente bij kinderspeelplaatsen.

Hoe de onze precies getekend werden op het einde (de 10) dat weten wij niet meer, wel dat hij begon met 3 gelijke vakken. Na de 9 kwam je op beide voeten terecht (dus misschien waren het wel 2 hokjes, de 10 en de 11) en draaide je je om voor de terugweg...

post-598-0-23259100-1317563868.jpg

Als je ging hinkelen (lopen op 1 been ...) ;) moest je eerst een mooi stukje plat glas of een plat steentje zoeken, een stukje bloempot kon ook. Dat gebruikte je om als je aan de beurt was in een hokje te gooien, te beginnen met 1 en eindigend met 10. De moeilijkheid hierbij was dat je niet mocht staan in het hokje waar je steen lag. Op de terugweg raapte je die op en dan mocht het weer wel. En zo op naar het volgende hokje!

Op Internet staan veel verschillende soorten hinkelbanen; daar las ik ook een blog van JeeBee over hinkelen - 16 okt 2008, daardoor schoot het mij opeens te binnen dat wij dat ook zo tekenden - boven de 10 nog een veld met dood er in. En zoals JeeBee al vermeldt: als je met je hinkelsteentje daarop kwam, moest je helemaal opnieuw beginnen....

post-598-0-96188500-1317564056.jpg

Hoe zag jullie hinkelbaan eruit?

aangepast door Keetie
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik herinner me ook de dubbelsymmetrische hinkelbaan, maar als jochie weigerde ik er gebruik van te maken. Het was veel stoerder om oorlogje te spelen of te voetballen. :P

Als klein meisje wilde ik altijd dolgraag meedoen met voetballen. Maar ja, ik durfde het niet aan de jongetjes te vragen. Stond altijd aan de kant te kijken. Hoewel ... ik kan me kapotte knieen herinneren en mijn oma die mopperde dat ik niet met die wilde jongens had moeten gaan spelen. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij ons gingen de jongens altijd knikkeren en de meisjes hinkelen.

Geen oorlogje bij ons op het plein :+

Bij ons wisselde het echt af :P De ene maand was knikkeren weer in, dan was het schieten met stokken, dan deden we met alle klassen in het speelkwartier overrennen van kant naar kant en moest iemand in het midden je aantikken, dan was het weer beyblades (Ja ik ben uit die tijd. :')) en toen gingen we via twintigstehands flippo's die een broer van een vriend op zolder had gevonden maar eigenlijk van die ongelofelijk gemene vijand van iemand waren geweest weer terug naar... Knikkeren. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Tijdens Flippo's zat ik al op de middelbare school :P

Haha, daarom zeg ik ook 'twintigstehands' :P Toen ik in groep 8 zat, zat ik al in de generatie 'Pokémonkaarten de lucht in gooien en kijken wie hem als eerste te pakken heeft', die hype was echt zo dood als de pest. En het bleef gewoon leuk al die zesde groepertjes tegen elkaar aan te zien knallen met hun koppies, duikend op die kaarten :')

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 years later...
  • 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...