Ga naar inhoud

Emulatoren


Aanbevolen berichten

Emulatoren.

Behalve het gemis van het echte toetsenbord heb je echt wel het gevoel van een toetsenbord onder je vingers, dat van je eigen

PC, Apple, Risc PC computer toetsenbord, bij gebruik van een emulator. Natuurlijk lijkt het er niet op en haalt het niet bij het

echte, maar toch ... het is een toetsenbord. In sommige emulators zelfs met de mogelijkheid tot configuratie van de eigenlijke

homecomputer toetsen.

Wat in alle gevallen wel nodig is, zijn de systeem- en taalromsdie gebruikt worden in de echte homecomputer, zonder welke de

emulator het niet doet. In sommige gevallen worden ze bijgeleverd, in andere gevallen niet. In het laatste geval wordt er vanuit gegaan,

dat men zelf in het bezit van de desbetreffende computer is en zo de eigenlijke systeem- en taalroms kan 'downloaden', al dan niet

met behulp van een toegevoegd - meestal BASIC - programmaatje.

De emulatoren

Er zijn emulatoren van diverse homecomputers voor de PC, van Amiga tot ZXSpectrum en geschikt voor diverse besturingssystemen

als DOS, Windows of Linux. Een paar zeer bekende:

Winuae - Amiga emulator

Applewin - Apple emulator

WinVice - een emulator van diverse Commodore versies

M2000 - P2000 emulator

De images

Als de emulator uitgepakt of geïnstalleerd is, dan wil je natuurlijk ook de software van die andere computer bekijken, spellen of

zo. Dat gaat niet in de vorm van echte diskettes of tapes, er worden images gebruikt.

Het woord image klinkt mogelijk verwarrend, daar het meestal een grafische afbeelding betreft.

post-598-0-77930000-1319136969.gif

indeling diskette

Voor een diskimage gaat het ook wel om een afbeelding, maar het is een afbeelding van een hele diskette, waarbij het niet alleen om het formaat van de schijf gaat, dat 5 1/4 of 3 1/2 kan zijn, enkelzijdig of dubbelzijdig, maar vooral om de inhoud.

Eenzelfde inhoud wordt als het ware gereserveerd op de harde schijf van de PC door middel van diskcopy naar file.

Een tape-image is een complete kopie van een programma of programma's die op tape stond(en) of de inhoud van een hele tape, gekopieerd naar file.

Specifieke extensies zijn:

van diskimages

.adf; Amiga of Acorn BBC

.d64; Commodore 64

.dsk; Apple of MSX

.st; Atari of Amiga

.dmg; Mackintosh

van tape-images

.cas; Dragon of P2000

.t64; C64

.tap; Oric of C64

Het leuke van emulatoren vind ik de kennismaking met de vele homecomputers die geëmuleerd worden, hoewel er ook een

emulator bestaat die zelf vele home- en ook spelcomputers in zich heeft, dat is MESS.

post-598-0-43630000-1319137434.gif

Multi Emulator Super System.

MESS is een zusterproject van MAME

post-598-0-09922700-1319137557.gif

Multiple Arcade Machine Emulator

Niet alleen homecomputers worden geëmuleerd, ook sommige handhelds, de spelcomputers. Daar heb ik echter totaal geen ervaring mee.

aangepast door Keetie
Link naar bericht
Delen op andere sites

Leuk topic, ik heb namelijk een topic in de planning staan: hoe maak ik van een (oude) pc de ultieme emulator-pc. Ik ben echter nog volop bezig met testen wat het beste werkt en andere voorbereidingen, maar dat zit er zeker aan te komen. Dit topic is een mooie introductie in de wereld van emulatie.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 months later...

Van de SNES-games die ik zelf own (op cartridge dus) heb ik om de zoveel tijd ook de roms op mijn computer, om te spelen op de ZSNES-emulator. Vooral vanwege het feit dat ik de SNES niet opgesteld heb staan dus wel zo lekker om dan eens een spelletje te spelen :P Ben van de week begonnen aan EarthBound, wat een briljant spel is dat zeg :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb het niet zo voor SNES of Megadrive emulatoren (en eigenlijk alles daarboren)

Je hebt nooit datzelfde gevoel als met een controller doordat je nooit goed de richtingstoetsen tussen de hoofdrichtingen (dus niet onder, boven, links, rechts maar ertussen) kan hermaken. Zelfs met een gamepad kreeg ik nooit dat goede gevoel

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb het niet zo voor SNES of Megadrive emulatoren (en eigenlijk alles daarboren)

Je hebt nooit datzelfde gevoel als met een controller doordat je nooit goed de richtingstoetsen tussen de hoofdrichtingen (dus niet onder, boven, links, rechts maar ertussen) kan hermaken. Zelfs met een gamepad kreeg ik nooit dat goede gevoel

Eens.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb het niet zo voor SNES of Megadrive emulatoren (en eigenlijk alles daarboren)

Je hebt nooit datzelfde gevoel als met een controller doordat je nooit goed de richtingstoetsen tussen de hoofdrichtingen (dus niet onder, boven, links, rechts maar ertussen) kan hermaken. Zelfs met een gamepad kreeg ik nooit dat goede gevoel

Ik heb de originele controllers bij mijn emulator. Mocht ik binnenkort verhuizen ga ik een retrozolder maken, daar staat alles dan gewoon ècht aangesloten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb het niet zo voor SNES of Megadrive emulatoren (en eigenlijk alles daarboren)

Je hebt nooit datzelfde gevoel als met een controller doordat je nooit goed de richtingstoetsen tussen de hoofdrichtingen (dus niet onder, boven, links, rechts maar ertussen) kan hermaken. Zelfs met een gamepad kreeg ik nooit dat goede gevoel

Eens hoor, absoluut. Niks is beter dan de originele console. Het probleem is alleen dat ik hier in huis onmogelijk de SNES even snel kan aansluiten want dan moet álles nog meer overhoop dan het al is :')

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 5 months later...

Het capture-hoekje is klaar. Daar kan ik alle beelden van alle consoles/homecomputers capturen en zo screenshots of video's maken. Ook staan daar mijn VHS, Betamax en V2000 op aangesloten. Alles is gesplit via een actieve splitter waardoor ik tegelijk kan capturen en het op de beamer kan zien zodat er geen vertraging meer zit in het beeld wat ik zie (bij de laatste paar filmpjes was dat nog wel zo).

De zolder is volledig voorzien van de juiste verf, alleen nu het ophangen van planken nog om alle consoles op te zetten, maar die planken heb ik nog niet. Daarnaast moeten de lampen nog hangen (er is maar 1 lichtpunt en dat is aan de muur, ik wil 3 bollampen in de nok), het beamerscherm nog opgehangen worden en ik moet nog even een beamer regelen (ik zou mijn oude beamer gebruiken maar door een misverstand kan ik die nu niet gebruiken :P ).

Kortom: nog een heleboel te doen, maar wel een leuk herfstklusje.

Vanavond krijg ik als het goed is een paar leuke aanvullingen voor de collectie. Dat zal nog volgen in het retroaankopentopic als ik het echt heb.

Qua Sinclair ken ik alleen de ZX Spectrum.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Inmiddels de Arti map gevonden; staat gewoon in het spellenmenu, even doorschuiven. Maar de gewone spellen snap ik nog niet. Je schreef over adf mounten. Ja, ook gevonden,maar dan wil-ie dat bestand gaan uitpakken.

Er blijkt nog meer te doen dan alleen maar AmiKit installeren (lukt alleen met de juiste Kickrom (3.1) en het juiste OS (3.5 / 3.9). Ook nog 2 updates en patches draaien. Dat heb ik nog niet gedaan.

Zoals ik het nu zie valt AmiKit me tegen. Een gedownload spel doet het niet goed in AmiKit, wel in een oudere WinUAE. Het kan natuurlijk ook aan mij liggen... ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

AmiKit werkt onder WinUAE, druk maar eens op F12 ;)

Jij haalt dingen door elkaar. In AmiKit kun je vrij weinig qua spellen, tenzij je WHDLoad gaat gebruiken.

Op een echte Amiga ga je ook niet onder Workbench/AmigaOS je spellen laden, dat doe je door de diskette er in te doen en te resetten.

AmiKit is dan ook een desktop OS, zie het als een virtuele desktop Amiga. Ideaal voor al je desktop applicaties, niet voor spellen, dan kun je beter ADF files onder WinUAE draaien zonder AmiKit.

Link naar bericht
Delen op andere sites

AmiKit werkt onder WinUAE, druk maar eens op F12 ;)

Jij haalt dingen door elkaar. In AmiKit kun je vrij weinig qua spellen, tenzij je WHDLoad gaat gebruiken.

Op een echte Amiga ga je ook niet onder Workbench/AmigaOS je spellen laden, dat doe je door de diskette er in te doen en te resetten.

AmiKit is dan ook een desktop OS, zie het als een virtuele desktop Amiga. Ideaal voor al je desktop applicaties, niet voor spellen, dan kun je beter ADF files onder WinUAE draaien zonder AmiKit.

Ja, ik weet dat AmiKit onder WinUAE draait. De versie heb ik nog niet gezien, maar ze raden aan de nieuwste te downloaden. Nou ben ik daar altijd heel voorzichtig mee, een nieuwe versie van iets.

Je hebt het inderdaad ook over WHDLoad gehad. Ik geloof dat dat gestart wordt met het laden van een spel.

Dus het is alleen een desktop OS! Mmmm, nadat je er eerder aandacht aan had besteed (je liet diverse spellen zien, maar ik kon het topic niet terugvinden), had ik anders verwacht.

Als desktop ziet het geheel er aardig uit, compleet met demo's. Ik ga terug naar alleen WinUAE.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Volgens mij heb ik geen spellen laten zien, althans, ik herinner me daar niets van.

Veel Amiga 1200/4000 gebruikers hebben via WHDLoad hun spellen op hun harddisk geïnstalleerd zodat ze toch hun Amiga als desktop machine konden gebruiken en van daaruit snel ladende games konden spelen. Het is alleen soms best lastig en je moet net de goede versies van de games hebben.

Laden via een ADF-bestand zal dan ook altijd makkelijker zijn, maar daar heb je AmiKit niet voor nodig.

Link naar bericht
Delen op andere sites

AmiKit heeft inderdaad WHDLoad bij het grote aantal utilities staan. Ook is het wel geschikt als spellen speler, blijkt, tenminste de spellen (een stuk of 8) die meegeleverd worden (hoewel er eentje een foutmelding geeft) als Sudoku, De Luxe Galaga, De Luxe Pacman, Magic Numbers en WBstroids. Ik heb ze nog niet allemaal geprobeerd.

De problemen die ik heb met andere spellen worden waarschijnlijk veroorzaakt door de verschillende WinUAE versies die op mijn XP computer staan. Het blijkt nl dat alle verwijzen naar dezelfde Kickrom, terwijl AmiKit versie 3.1 nodig heeft. Ik had hem handmatig erbij gezet inplaats van de rom te laten opzoeken, want het gevaar bestaat dat alle versies dan naar deze nieuwere kickstart rom gaan verwijzen en dat moet niet - denk ik.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het probleem bij veel spellen is dat ze niet overweg kunnen met kick 3.1, de meeste spellen draaien onder kick 1.2 of 1.3, behalve de AGA spellen, die hebben een AGA chipset en kick 3.0 of 3.1 nodig.

Dat je meerdere versies van WinUAE hebt zou niet uit moeten maken, ook niet als die naar eenzelfde kickstart ROM verwijzen.

Voor jou zou Amiga Forever wel iets zijn, een totaalpakket inclusief alle ROMs.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb ook zoiets, die zat bij mijn Competition Pro USB joystick. Ik heb er daar 3 van, de blauwe, de transparante en de gouden limited edition.

Allemaal hebben ze een cd'tje erbij zitten, de een met Amiga, de ander Amiga + C64.

Ik mis echter wel de "grote" spellen, dit is allemaal PD spul gemaakt in AMOS ofzo. Niet echt representatief voor waar Amiga voor stond.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...

Ik zou hem best graag willen, maar ik hik een beetje tegen de aanschafprijs aan.

Hij is 440 euro (600mhz) 540 euro (1GHz), ik zeg altijd maar zo: een iPhone is duurder ;)

Toegegeven: met de OpenPandora kun je niet bellen. Maar misschien dat mijn OpenPandora video straks je laat zien wat hij waard is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hij is 440 euro (600mhz) 540 euro (1GHz), ik zeg altijd maar zo: een iPhone is duurder ;)

Toegegeven: met de OpenPandora kun je niet bellen. Maar misschien dat mijn OpenPandora video straks je laat zien wat hij waard is.

Een iPhone is dan ook gruwelijk overpriced, en dit apparaatje eerlijk gezegd ook een beetje. Ik weet nog dat men bij een vroege aankondiging aangaf dat ie $330 zou kosten (excl. BTW).

Maar goed, ik raak offtopic. Ik zie o.a. Maniac Mansion en Re-Volt in je tweet. :)

aangepast door Hinse
Link naar bericht
Delen op andere sites

Een iPhone is dan ook gruwelijk overpriced, en dit apparaatje eerlijk gezegd ook een beetje. Ik weet nog dat men bij een vroege aankondiging aangaf dat ie $330 zou kosten (excl. BTW).

Maar goed, ik raak offtopic. Ik zie o.a. Maniac Mansion en Re-Volt in je tweet. :)

Overpriced is hij niet, het is nu eenmaal een kleinschalig project.

Wat mij wèl tegenvalt is dat het upgraden van 600MHz naar 1GHz 180 euro kost, terwijl het prijsverschil tussen beide maar € 100 is.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...

Interessant. Kun je daar meer over vertellen, dan wel laten zien dmv foto's?

Yes, download Coinops Arcade, is een verzameling emulators en roms. Is veel info te vinden op Youtube. Echt een prachtige verzameling/

Link naar bericht
Delen op andere sites

Yes, download Coinops Arcade, is een verzameling emulators en roms. Is veel info te vinden op Youtube. Echt een prachtige verzameling/

Ja, nou, zegt me toch niet zoveel. Het lijkt wel enigszins op MESS voor PC, maar hier heb je dus een Xbox nodig. En download? Ik heb over de 60 gig gelezen ... ? Hoe valt dat te downloaden naar je Xbox?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...