Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

On 12/30/2024 at 10:47 AM, HAL9000 said:

Ik heb een paar jaar geleden de Monitor gedisassembleerd en van commentaar voorzien. (staat in de github)
In de Kerstvakantie van 2023 ben ik begonnen aan die klus voor BASIC. Helaas ligt dat al een tijdje stil door andere prioriteiten.

 

Die Monitor disassembly voorzien van commentaar wordt zeker gewaardeerd; het maakt het allemaal een stuk leesbaarder en beter te begrijpen.

De BASIC disassembly van nuttig commentaar voorzien lijkt me een stuk lastiger, ook omdat het 4x groter is dan de Monitor ROM.

 

Link to post
Share on other sites

Hi, ik ben op zoek naar P2000T games die puur in assembly zijn geschreven, en die dus in hun Basic code niet veel meer hebben dan alleen het aanroepen van een USR functie.

Tot nu toe kom ik op de onderstaande lijst van 10 games, maar wellicht heb ik een paar assembly games over het hoofd gezien?

  1. Brick-Wall
  2. Fraxxon
  3. Space Fight
  4. Tetris
  5. Ghosthunt
  6. Lazy Bug
  7. Monkey Kong
  8. Multipede
  9. Tank Battle
  10. Macho Man
Edited by dionoid
Link to post
Share on other sites
20 hours ago, blanka said:

Bugs from Space

Doolhof ook voor 95%

Dank! Dat "Bugs from Space" had ik over het hoofd gezien. Doolhof hoort inderdaad ook tot het lijstje met assemlby games.

Link to post
Share on other sites

Mijn eerste PCB gisteren ontvangen en vandaag voorzien van componenten en voila, een werkende joystick-interface voor de P2000T. Deze emuleert toetsen en accepteert Atari-stijl DB-9 joysticks, zoals The Arcade van Suzo.

Speler 1 werkt als pijltjestoetsen met spatie als vuurknop

Speler 2 werkt als 2,4,6,8 met 0 als vuurknop

Stuur maar een PM bij interesse. Ik moet nog even kijken wat de onderdelen kosten als ik die voor 4 bordjes inkoop.

Joystick interface.jpg

Edited by blanka
Link to post
Share on other sites
1 hour ago, blanka said:

Mijn eerste PCB gisteren ontvangen en vandaag voorzien van componenten en voila, een werkende joystick-interface voor de P2000T. Deze emuleert toetsen en accepteert Atari-stijl DB-9 joysticks, zoals The Arcade van Suzo.

Speler 1 werkt als pijltjestoetsen met spatie als vuurknop

Speler 2 werkt als 2,4,6,8 met 0 als vuurknop

Stuur maar een PM bij interesse. Ik moet nog even kijken wat de onderdelen kosten als ik die voor 4 bordjes inkoop.

Joystick interface.jpg

 

Geweldig!! Ik zat laatst Ghosthunt te spelen op mijn P2000T, maar kan echt niet wennen aan de pijltjes toetsen (voornamelijk omhoog en omlaag heb ik moeite mee). Ik stuur je een PM!

Link to post
Share on other sites
5 hours ago, dionoid said:

 

Geweldig!! Ik zat laatst Ghosthunt te spelen op mijn P2000T, maar kan echt niet wennen aan de pijltjes toetsen (voornamelijk omhoog en omlaag heb ik moeite mee).

Lol, die rare layout zit juist ingebakken in mijn reptielenbrein. Nadat ik denk ik van 1990-2020 geen P2000 had aangeraakt functioneerden de Ghosthunt reflexes weer direct en ouderwets.

Link to post
Share on other sites
Op 4-1-2025 om 15:32, dionoid zei:

Hi, ik ben op zoek naar P2000T games die puur in assembly zijn geschreven, en die dus in hun Basic code niet veel meer hebben dan alleen het aanroepen van een USR functie.

Tot nu toe kom ik op de onderstaande lijst van 10 games, maar wellicht heb ik een paar assembly games over het hoofd gezien?

  1. Brick-Wall
  2. Fraxxon
  3. Space Fight
  4. Tetris
  5. Ghosthunt
  6. Lazy Bug
  7. Monkey Kong
  8. Multipede
  9. Tank Battle
  10. Macho Man

Ik denk dat Ancalagon ook veel assembler bevat of alleen maar assembler is.

Link to post
Share on other sites

Ik had vroeger (ergens in 1983-85) ook de beschikking over een routine om lijnen te tekenen op de p2000t. Dat was via een usr() call vanuit basic.

Link to post
Share on other sites

Cool!

Ik heb ooit, en dan hebben we het over '78 of '79, ook zo'n stukje machinecode gemaakt voor de TRS80.

Die had een vergelijkbare 2x3 set van karakters waarmee je dat kon doen.
Ik was toen 14 of 15. De vader van een middelbare schoolvriend had een constructiebureau, de TRS80 werd daar voor complexe constructiedoorrekeningen gebruikt.
Buiten kantooruren was het onze speeltuin. Vele uren daarop zoekgemaakt.

Edited by HAL9000
typo
Link to post
Share on other sites
1 hour ago, frits said:

Ik had vroeger (ergens in 1983-85) ook de beschikking over een routine om lijnen te tekenen op de p2000t. Dat was via een usr() call vanuit basic.

Kan m even niet vinden, maar in een van de nieuwsbrieven staat een serie functies voor fijne graphics. Ik denk dat je die bedeoelt. @HAL9000 Op school hebben we een TRS-80 en we kwamen erachter dat het erg op elkaar lijkt. Op de TRS-80 is het echter 64x16 tekens, dus 128x48 pixels. De P2000T heeft kleur, en in 80-tekenmodus zelfs 160x72 pixels.

Link to post
Share on other sites
18 hours ago, blanka said:

Mijn eerste PCB gisteren ontvangen en vandaag voorzien van componenten en voila, een werkende joystick-interface voor de P2000T. Deze emuleert toetsen en accepteert Atari-stijl DB-9 joysticks, zoals The Arcade van Suzo.

Speler 1 werkt als pijltjestoetsen met spatie als vuurknop

Speler 2 werkt als 2,4,6,8 met 0 als vuurknop

Stuur maar een PM bij interesse. Ik moet nog even kijken wat de onderdelen kosten als ik die voor 4 bordjes inkoop.

Joystick interface.jpg

 

Wellicht een idee om @Bertus te vragen om hiervoor een cartridge behuizing te ontwerpen/maken? Dat zou het helemaal af maken.

Edited by dionoid
Link to post
Share on other sites
Op 10-1-2025 om 16:42, blanka zei:

Kan m even niet vinden, maar in een van de nieuwsbrieven staat een serie functies voor fijne graphics. Ik denk dat je die bedeoelt. @HAL9000 Op school hebben we een TRS-80 en we kwamen erachter dat het erg op elkaar lijkt. Op de TRS-80 is het echter 64x16 tekens, dus 128x48 pixels. De P2000T heeft kleur, en in 80-tekenmodus zelfs 160x72 pixels.

Ik ben wel heel benieuwd welke nieuwsbrief dat is geweest. Daar had ik vroeger nooit de beschikking over.
Op de 1 of andere manier kwam ik via een neef soms wel aan nieuwere software of misschien via de school waar ik op zat. Daar waren ook p2000t's waar we les op hadden.

 

Ik heb een aantal jaren geleden een serie p2000t's over gekocht via marktplaats die van de Pius X school zijn geweest in Almelo. Daar waren denk ik zo'n 60 tapes bij met van alles en nog wat er op. Die tapes wil ik nog digitaliseren.

Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, blanka zei:

@frits Vandaag heb ik meer geluk, ik vind hem in een keer.

NatLab verfijnde graphics.pdf 557 kB · 4 downloads

bedankt voor de info.

mijn vermoeden is dat ik het oorspronkelijk heb gekregen via een programma voor een analoge klok:
image.png.5131c9119d00cd48c49f0507e2dd9782.png

en dat tekenen van de wijzers ging via een stuk assembler code en dus met a=usr(x)

dit plaatje komt uit een p2000 software catalogus.

en ook uit een andere catalogus:
image.png.24c3fc2e26c12c435ffaf924b7b9e84e.png

Edited by frits
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...