Ga naar inhoud

Once upon a time - voor wie van sprookjes houdt.


Aanbevolen berichten

Once upon a time - voor wie van sprookjes houdt.

Voor wie van sprookjes houdt, zelf gelezen of voorgelezen, zoals de Sprookjes van Grimm, Sprookjes van Anderson of de Sprookjes van Moeder de Gans en andere.

Sinds kort is op Net5 - vlak voor de kerstvakantie 2012 begonnen - de Amerikaanse serie 'Once upon a time' te zien. Een serie die zich afspeelt in 'Storybrooke', een afgelegen dorpje in de staat Maine. In dit afgelegen en ook afgesloten dorpje wonen sprookjesfiguren, alleen weten zij dat niet meer vanwege een vervloeking van de boze koningin, de stiefmoeder van Sneeuwwitje. Deze verbanningsvloek kan maar door 1 iemand verbroken worden.

Door het eerste seizoen heen leer je verschillende sprookjesfiguren kennen, waarvan je via flashbacks uit het sprookjesrijk te weten komt op wat voor manieren hun levens met elkaar verbonden zijn geraakt en wie ze nu zijn in Storybrooke.

Trailer:

Het eerste seizoen bestaat uit 22 afleveringen, die in het 2e seizoen een vervolg krijgen met waarschijnlijk nog eens 22 afleveringen.

De afleveringen met titel van het eerste seizoen:

1 (1-01) Pilot

2 (1-02) The Thing You Love Most

3 (1-03) Snow Falls

4 (1-04) The Price of Gold

5 (1-05) That Still Small Voice

6 (1-06) The Sheperd

7 (1-07) The Heart is a Lonely Hunter

8 (1-08) Desperate Souls

9 (1-09) True North

10 (1-10) 7:15 A.M.

11 (1-11) Fruit of the Poisonous Tree

12 (1-12) Skin Deep

13 (1-13) What Happened to Frederick

14 (1-14) Dreamy

15 (1-15) Red-Handed

16 (1-16) Heart of Darkness

17 (1-17) Hat Trick

18 (1-18) The Stable Boy

19 (1-19) The Return

20 (1-20) The Stranger

21 (1-21) An Apple Red as Blood

22 (1-22) A Land Without Magic

Het aardige van de serie zijn de diverse avonturen in het echt en in het sprookjesrijk die totaal anders verlopen dan men denkt.

De hoofdpersonen zijn voor mij:

Emma Swan, een alleenstaande vrouw uit Boston, gespeeld door Jennifer Morrison.

Henry, haar zoon die ze lang geleden heeft afgestaan ter adoptie, gespeeld door Jared S. Gilmore

Regina, Henry's stiefmoeder en burgemeester van Storybrook, gespeeld door Lana Parrilla

Mr. Gold , een rijke handelaar en eigenaar van vele panden in Storybrooke, gespeeld door Robert Carlyle

Mary Margaret, de schooljuf van Henry, gespeeld door Ginnifer Goodwin.

post-598-0-91921100-1357562747.jpg

De serie werd geschreven door Edward Kitsis en Adam Horowitz, schrijvers van Lost.

Alles begon met een sprookjesboek ...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

ik ben zelf afgehaakt bij het 2e seizoen... ga niet uitleggen waarom omdat ik dan teveel prijsgeef voor seizoen 1 (welke ik wel goed vond trouwens).

Er is een DVD van verschenen en inmiddels heb ik de eerste serie gezien. De 1e twee en de laatste 2 afleveringen vond ik de sterkste. Het viel me wel tegen dat de serie niet echt afgelopen was. Nu krijg ik het gevoel dat er maar wat bij gestopt wordt, zo van o, die sprookjesfiguur kunnen we ook nog gebruiken in de serie ... Het was wel aardig alle stukjes van de 1e serie op zijn plaats te zien vallen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...
  • 3 weeks later...

Inmiddels heb ik de tweede serie bijna compleet en ben toch maar begonnen met verder kijken.. Daar waar ik de eerste afleveringen als los zand aan elkaar vond zitten, worden verdere afleveringen weer redelijk goed aan elkaar geplakt.

Ook hier weer 22 afleveringen:

Afl. 01 Broken

Afl. 02 We Are Both

Afl. 03 Lady of the Lake

Afl. 04 The Crocodile

Afl. 05 The Doctor

Afl. 06 Tallahassee

Afl. 07 Child of the Moon

Afl. 08 Into the Deep

Afl. 09 Queen of Hearts

Afl. 10 The Cricket Game

Afl. 11 The Outsider

Afl. 12 In the Name of the Brother

Afl. 13 Tiny

Afl. 14 Manhattan

Afl. 15 The Queen Is Dead

Afl. 16 The Miller's Daughter

Afl. 17 Welcome to Storybrooke

Afl. 18 Selfless, Brave and True

Afl. 19 Lacey

Afl. 20 The Evil Queen

Afl. 21 Second Star to the Right

Afl. 22 And Straight On 'Til Morning

Nog steeds vind ik het omgekeerde verrassend: Roodkapje die wolf is en de prins die door Sneeuwwitje uit zijn diepe slaap wakker gekust moet worden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 months later...
  • 1 year later...

Once Upon a Time in Wonderland

In Amerika is inmiddels seizoen 3 van Once Upon a Time uitgezonden en seizoen 4 begonnen. Ik ben benieuwd of deze ook weer door Net5 uitgezonden zullen worden, hoewel Tim Engelbart in een review over seizoen 3 schrijft, dat het derde seizoen van Once Upon a Time wel heel veel verbeelding vergt en hij eindigt na diverse uitleg en praat  met:

Kortom, er is genoeg prikkelend materiaal om door te blijven kijken naar Once Upon a Time, maar de voorheen duidelijke setting (in seizoen één en twee zaten alle uit het sprookjesbos afkomstige karakters met amnesia in een stadje in Maine) is volledig uit het raam gegooid. De tv-serie is daardoor wat chaotisch geworden, maar over de hele linie genomen nog steeds een mooi spektakel.

Het vorige jaar in 2013 is een spin-off van deze serie gemaakt. De naam is Once Upon a Time in Wonderland en het gaat zoals men 'die zijn klassiekers kent' waarschijnlijk al verwacht inderdaad over Alice in Wonderland. En dan met name over de periode daarna.

post-598-0-15970000-1414149128_thumb.jpg

 

Uit de wiki:

Once Upon a Time in Wonderland is een Amerikaanse televisieserie van ABC. De reeks is bedacht door schrijvers Edward Kitsis, Adam Horowitz, Zack Estrin en Jane Espenson en gaat over Alice, die naar Wonderland reist om haar geliefde Cyrus te redden. Hierbij krijgt ze hulp van de sarcastische Will Scarlet en de zenuwachtige White Rabbit. Echter, niet iedereen is te vertrouwen en Alices vijanden zijn niet gemakkelijk te verslaan. Het verhaal is licht gebaseerd op het verhaal Alices Adventures in Wonderland van Lewis Carroll.

Met deze beschrijving ben ik het niet helemaal eens, want Alice keert terug naar Wonderland nadat het Witte Konijn haar had verteld dat Cyrus nog leeft, terwijl zij dacht dat hij dood was. Ook was zijn komst bedoeld om tesamen met de Hartenboer / de Knave of Hearts Alice zelf te redden uit het gesticht waarin haar vader haar had laten opsluiten, daar hij haar verhalen over het bestaan van Wonderland niet geloofde.



Net als in Once Upon a Time speelt het verhaal zich af in heden en verleden en in sprookjessfeer. Deze serie is echter beter te volgen, vind ik, daar er niet zoveel hoofdpersonen in voorkomen. In seizoen 1 spelen mee:

Sophie Lowe als Alice, die via een magisch konijnenhol haar weg vindt naar Wonderland.
Michael Socha als Will Scarlet/Knave of Hearts.
Naveen Andrews als Jafar.
Emma Rigby als Red Queen.
Peter Gadiot als Cyrus, de geest uit de fles.
John Litghow spreekt de stem in van White Rabbit.

Knappe bijrollen zijn voor:

Matty Finochio als Tweedledee 
Ben Cotton als Tweedledum
Brian George als de Oude Gevangene van Jafar
Keith David als Cheshire Cat (stem)
Iggy Pop als Caterpillar (stem)

Seizoen 1 telt 13 afleveringen, elk van 42 minuten.

01 Down the Rabbit Hole
02 Trust Me
03 Forget me Not
04 The Serpent
05 Heart of Stone
06 Who's Alice?
07 Bad Blood
08 Home
09 Nothing to Fear
10 Dirty Little Secrets
11 Heart of the Matter
12 To Catch a Thief
13 And They Lived..
 
Op Net5 staat Once Upon a Time in Wonderland wel als nieuw programma vermeld, maar geen verdere gegevens.

 
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Ik schreef hierboven:

 

In Amerika is inmiddels seizoen 3 van Once Upon a Time uitgezonden en seizoen 4 begonnen. Ik ben benieuwd of deze ook weer door Net5 uitgezonden zullen worden,..

 

Tot mijn grote verbazing (heeeee) zag ik in een flits op SBS9 een aankondiging van Once upon a time, met als uitzenddatum 5 dec.2015. Weet iemand hier meer van en over?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Ik lees net op SBS9:

 

In december komt SBS9 met zowel op zaterdag als zondag met de Amerikaanse serie Once Upon a time. Kijkers kunnen op zaterdag en zondag tot 23:00 uur naar Once Upon a time kijken. In januari 2016 blijft SBS9 op zondag de fantasyserie Once Upon a time uitzenden, in tegenstelling tot zaterdag.

 

Once Upon a time wordt vanaf het nieuwe jaar op zaterdag vervangen door de Nederlandse dramaserie De Co-Assistant. De Co-Assistant was van 2007 tot en met 2010 te zien op SBS-zender Net5. De hoofdrollen in de serie waren weggelegd voor Thom Hoffman en Kasper van Kooten.

 

Bij de beschrijving staat het begin vermeld - hoe het allemaal begon voordat het hele sprookjesleven zich afspeelt in Storybrooke - daardoor denk ik dat ze overnieuw, dus weer met de 1e serie beginnen. Morgenavond, 5 dec. 2015, 20.30-23.05 uur..

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Once upon a time - voor wie van sprookjes houdt.


Helaas is SBS9 niet verder gegaan met uitzenden van het derde seizoen. Naar wat ik gelezen heb, schijnt het allemaal met uitzendrechten te maken. Film1 (inmiddels met het vijfde seizoen bezig) bezit ze, denk ik, vandaar dat er geen  verdere Nederlandse uitzendingen zijn geweest.  Daarom.

Bij het nazoeken op Internet vond ik een paar websites waar je de Once Upon A Time dvd van het derde seizoen kunt bestellen.  Gewoon op voorraad bij MM... ;)

post-598-0-34854100-1457888284_thumb.jpg

 

Met in het derde seizoen de inmiddels bekende gezichten:

Jennifer Morrison speelt 'Emma Swan', de protagonist van de serie. Ze is de dochter van Snow White en Prince Charming.
Ginnifer Goodwin speelt 'Snow White' en 'Mary Margaret Blanchard'. Haar personage is gebaseerd op het sprookje Sneeuwwitje.
Lana Parrilla speelt de Evil Queen en 'Regina Mills'.
Josh Dallas speelt Prince Charming en 'David Nolan'. Hij is de grote liefde van Snow en de vader van Emma.
Jared S. Gilmore speelt 'Henry Mills', de biologische zoon van Emma en de adoptiezoon van Regina. Hij is een slimme jongen die al snel de connectie legt tussen zijn sprookjesboek en zijn woonplaats Storybrooke.
Robert Carlyle speelt Rumplestiltskin en Mr. Gold. Zijn personage is gebaseerd op het sprookje Repelsteeltje.

Wat ik verder las, is dat er in verdere seizoenen tijdelijke spelers zijn aangetrokken, zoals bv voor de rol van Robin Hood (Sean Maguire) . Die ben ik toevallig virtueel tegengekomen aan het eind van het eerste deel van seizoen 3, maar ook al eerder in de 19e aflevering van seizoen 2...

Film1 vermeldt:

Aflevering 1: The Heart of the Truest Believer
 

Emma, Mary Margaret, David, de boosaardige Regina, Mr. Gold en Captain Hook gaan naar Neverland om te zoeken naar de gekidnapte Henry. Daar aangekomen stuiten ze op een groep niet zo vriendelijke zeemeerminnen die niet willen dat Emma en haar vrienden verdergaan. Ondertussen moet Henry vluchten voor de Lost Boys.

Mooi hoor, een boosaardige Peter Pan.

 

Net zoals in de vorige seizoenen bestaat het derde seizoen uit 22 afleveringen en het is weer even wennen aan de opbouw van het geheel.
 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...