Ga naar inhoud

Programmeren Algemeen


Aanbevolen berichten

In dit voorbeeldje print hij slechts het aantal schade op het scherm, en haalt dit niet van de health van de speler af.

Ik post binnenkort wel de source van mijn Cyberpunk RPG :)

Ben benieuwd. Als je dan ook even uitlegt hoe je het spel kunt spelen ...

De code die je hebt gepost lijkt me een deel van een spel te zijn. En ik denk dat ik het hele spel op Internet heb zien staan, maar je naam staat er niet bij.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Een programmeervraag voor de programmeurs.

in BASIC gebruik je:

DIM woord$

LEFT$(woord$,3)

in VB.NET wordt dit:

Dim woord As String

Strings.Left(woord, 3)

of woord.Substring(0, 3)

of Microsoft.VisualBasic.Left(woord, 3)

in BASIC gebruik je:

DIM woord$

RIGHT$(woord$,3)

in VB.NET wordt dit:

Dim woord As String

Strings.Right(woord, 3)

of woord.Substring(woord.Length - 3, 3)

of Microsoft.VisualBasic.Right(woord, 3)

Dus LEFT$ en RIGHT$ komen niet meer voor in VB.NET

Wat zijn de verschillen tussen deze 3 verschillende instructies in VB.NET (zowel voor LEFT$ als voor RIGHT$) waarbij de resultaten gelijk zijn?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ben benieuwd. Als je dan ook even uitlegt hoe je het spel kunt spelen ...

De code die je hebt gepost lijkt me een deel van een spel te zijn. En ik denk dat ik het hele spel op Internet heb zien staan, maar je naam staat er niet bij.

Nah, ik zocht een leuk voorbeeldje voor het topic. En toen heb ik dat voorbeeldje aangepast naar (naar mijn mening) nettere code. Dat voorbeeldspel was al alleen tekst :P Post binnenkort dan ECHT mijn RPG :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nah, ik zocht een leuk voorbeeldje voor het topic. En toen heb ik dat voorbeeldje aangepast naar (naar mijn mening) nettere code. Dat voorbeeldspel was al alleen tekst :P Post binnenkort dan ECHT mijn RPG :P

Dan had je dus beter 2 voorbeelden kunnen posten, de originele code en de code die jij aangepast hebt, hadden we kunnen zien hoe en wat je precies bedoelde.

Ben benieuwd naar je RPG, daar ben ik niet zo'n ster in, RPG spellen. Zelfs in tekstadventures spelen die tegenwoordig mee.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Misschien een vraagje voor hier, ik weet dat het ook via stackoverflow kan maar op hoe meer plekken je het vraagt, hoe meer kans je hebt op een reactie ;)

   private class OpslaanListener implements ActionListener
   {
   public void actionPerformed(ActionEvent e)
   {
	  int chooserStatus;
	  if (e.getActionCommand() == "Opslaan als" || bestandNaam == null)
	  {
		 JFileChooser chooser = new JFileChooser();
		 FileNameExtensionFilter txtFilter = new FileNameExtensionFilter("txt files (*.txt)", "txt");
		 chooser.setFileFilter(txtFilter);
		 chooserStatus = chooser.showSaveDialog(null);
		 if (chooserStatus == JFileChooser.APPROVE_OPTION)
		 {
		    File selectedFile = chooser.getSelectedFile();
		    bestandNaam = selectedFile.getPath();
		 }
	  }
	  if (!saveFile(bestandNaam))
	  {
		 JOptionPane.showMessageDialog(null, "Fout bij het opslaan van " + bestandNaam, "Error", JOptionPane.ERROR_MESSAGE);
	  }
   }

Dit is een stukje uit een Java code waar ik mee bezig ben om een simpele text editor te maken..

Nu kan ik wel aangeven dat die alleen .txt bestanden moet laten zien maar kan ze niet als ik alleen een naam invoer opslaan als .txt

Als ik dit er zelf achter zet doet hij dit uiteraard wel maar mijn vraag is dus of er een manier is om dit te standaard te doen en dit in de code ergens neer te zetten

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 years later...

Naar aanleiding van een artikeltje in de krant over een 13-jarige programmeur ("Vroeger konden de computers niets vergeleken bij de computers van nu") zoals hij zichzelf of de krant hem noemt, vraag ik me een paar dingen af:

Wanneer noem je jezelf een programmeur en wat noem je tegenwoordig programmeren?

Op zijn site vertelt deze tiener van 13 in video's meer over diverse programmeertalen als Python, Scratch, Unity, C#, Git en Lego Mindstorms, bovendien legt hij de werking van de turtle in Python en Scratch uit.

Hoe de turtle in Python tevoorschijn te halen, daar had ik wel belangstelling voor, want ik had Python 3.1.2 op mijn computer gezet en ik zag turtle.py staan.

post-598-0-63788200-1449687179_thumb.jpg

 

Ik las en tikte nadat ik Python had gestart

>>> import turtle
>>> turtle.forward(50)
>>> turtle.right(90)
>>> turtle.forward(50)
>>> turtle.right(90)
>>> turtle.forward(50)
>>> turtle.right(90)
>>> turtle.forward(50)
>>> turtle.right(90)

Precies de manier van een vierkant tekenen met de turtle in LOGO.

Alleen, het werkte niet...

De foutmeldingen die ik kreeg gingen terug naar Python22, dat ik na enig zoeken inderdaad ook op mijn computer had staan, in IBMTOOLS. O ja, mogelijk  vanwege PySolitaire, met het SpiderSolitairespel dat ik nog regelmatig speelde (een van de eerste versies). In Python22 werkte de turtle wel zoals hij moest werken, maar ik wilde datzelfde in de nieuwere versie.
Was dat even een probleem.... PySolitaire kon ik uninstallen, maar Python22 niet, er was geen uninstall aanwezig noch een werkende add en remove.

Met behulp van mijn expert heb ik met Regedit alles van Python22 kunnen wegwerken (tjonge, wat zat dat verweven in het hele systeem)!

De volgende dag heb ik geprobeerd Idle, de bijbehorende Python editor, te starten, die werkte nu. En de turtle maakte een vierkant. Mooi man!!

Wat ik ook nog geleerd heb: met het commando >>> turtle.shape("turtle") krijg je op het grafische turtle scherm  een klein schildpadje te zien inplaats van een gewone arrow.
 

post-598-0-61831000-1449687260_thumb.jpg

 

Ben ik nou een programmeur? :)


 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je bent een programmeur als je er je geld mee verdient tot dan ben je een hobbyist  :P. Ik denk dat je wel iets meer kennis moet hebben wil je jezelf een programmeur noemen. Maar je hebt in elk geval een begin gemaakt. Nu nog datatypes, design patterns, efficientie, data normalisatie etc. leren (je bent nooit echt klaar).

 

Gr. Gerard

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een woord: Wow.

Dat is een heel knap staaltje programmeerwerk. Deze graphics en muziek op deze machine.

Let wel, slechts 128 bytes aan RAM, ja 128 Bytes, geen kilobytes.....

Ik kan wel heel diep ingaan op de techniek, maar laten we gewoon zeggen dat het heel smerig programmeren is.

Opcodes gebruiken die officeel niet bestaan bijvoorbeeld. Het voordeel van de 2600 is ook dat het scherm direct gestuurd wordt, in plaats van

via een chip. Hierdoor zijn ook leuke trucs uit te halen.

Een van die trucs die hier uitgehaald wordt is het "tekenen" van het scherm in de blanking van het signaal. Deze wordt bijvoorbeeld hier goed

weergegeven. Hier zijn 2 schermen op 1 kabel aangesloten, die beide een verschillend beeld geven....

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...