Ga naar inhoud

Game Muziek Linkdump Topic


Aanbevolen berichten

Zoals de titel zegt. Als je opnames maakt van gamemuziek kan je hier de link delen. Vergeet niet Retroforum in de beschrijving van je video te zetten!

Ik trap af:

Nu eentje waarvan ik geen jeugdherinneringen heb, maar die wel een geniale map theme heeft:

Ook Dune heeft een mooie soundtrack. Hier het nummer Chani's Eyes, de intro van de PC-CD versie:

Vergeet Thema Caribisch! Dit is pas sfeer, Monkey Island.

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Gaaf! Als we dan toch verzoekjes doen ben ik wel benieuwd hoe muziekjes van Day Of The Tentacle & Pinball Fantasies op jouw apparatuur klinken...

Niet zelf opgenomen maar de muziek van 'Ninja Gaiden' voor de Master System staat ook hoog op mijn lijstje:

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zal jullie verzoekjes van de week allemaal in goede kwaliteit opnemen :) Er staat nu ook een opname online van een tune van mijn favoriete OPL2 (Adlib/Soundblaster) soundtrack, namelijk het spel Cold Dreams!

Als je een getraind oor hebt en een kenner bent, hoor je dat het gemaakt is met dezelfde tracker als de soundtrack van het vliegtuigspelletje Tyrian. Namelijk Loudness Sound System.

En voor fans van de typische Amigasound heb ik hier de Intro Theme van de duitse point & click adventure 'Adromedas Erbe'. Wat een sound :D

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

144kb. Wel iets groter dan de gemiddelde mod dus :P

Uniek! Wolfenstein 3D met de Gravis Ultrasound Patch:

Het muziekje van de planeet Fractalus van de game Andromedas Erbe gebruikt trouwens de Soundtrck sample van Roland:

Ik heb Day of the Tentacle opgenomen op de Roland CM-32L, aangezien deze game custom sounds op dat apparaat gebruikt. De gewone MT-32 heeft deze geluiden niet. Hij is nu aan het uploaden!

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ah, de SC-55 in een geluidskaart :D Ik heb zelf ook een SC-55, voor GM games zoals Descent, Raptor, Sam & Max en Duke Nukem 3D.

Ja, alleen is mijn versie er dan ook nog eens apart op (er is ook een SCC-1, een stand-alone versie). Voordeel van deze 'prikkaart' is dat je maar 1 uitgang hebt voor zowel samples als midi.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat een muziek bij dat Wolfenstein3D!! Ik vraag me af hoeveel mensen er destijds nou daadwerkelijk zo'n Gravis geval hadden, niemand die ik ken iig (als in; ik kende geen muziekfreaks vroeger). 't Was altijd zo'n interessante optie bij de setup, net als een of andere 'Disney' geluidskaart.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ken iemand die er een had en als het goed is nog steeds heeft. Toch eens zien of ik die kan overnemen :D

De Disney Sound Source is heel wat raars, het is een parallelle (externe) geluidskaart met ingebouwde speaker.

3ce9bca73529ee5eeb25af76d9176607df828beb.jpg

Ook uitgebracht als de Covox Speech Thing, maar ik vermoed alleen in de VS, ik heb er hier in elk geval nog nooit iets over gehoord.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hier je verzoekje DJ :D Na een beetje Sysex klinkt deze General Midi soundtrack prachtig op de MT-32:

Om te vergelijken heb ik ook een opname gemaakt op de Roland SC-55, de soundmodule waar de muziek voor is bedoeld:

Meer vergelijkingsmateriaal:

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Geen gamemuziek, wel hoe onze midi's vroeger klonken! Hier 'reggae.mid', een sampledeuntje van de Sound Blaster 16:

Ter vergelijking, dezelfde tune op de Roland MT-32:

Maar aangezien het General Midi is, klinkt die sampletune alsnog het beste op:

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Die eerste is Ad-Lib (OPL3-chip). Volgens mij is die in geluidskaarten altijd een 4-operator FM chip.

De Yamaha DX7 (onderandere) heeft een 6-operator FM-chip.

Ik heb trouwens net een andere FM racksynth gekocht van een veel latere generatie, de Yamaha FS1R :D

Er zijn ook 4-operator FM synthesizers gemaakt, daarmee kun je echt dit soort sounds zelf spelen. Er zijn ook arrangerkeyboards uitgebracht (zeg maar de 80's voorloper van de Yamaha Tyros) die heel veel gebruik maakten van FM geluiden + PCM (samples) voor drums.

Bijvoorbeeld de PS-6100:

Link naar bericht
Delen op andere sites

Niet om te mierenneuken, maar Ad-Lib is OPL2 :P Sound Blaster 16 is dan weer OPL3. Gaaf keybord trouwens :D Heb jij deze in je bezit?

Je hebt gelijk, maar ze werden in één adem genoemd, vandaar mijn vergissing.

Mijn collectie bestaat eigenlijk vooral uit synthesizers, dus ik heb niet een dergelijk arrangerkeyboard.

Ik heb wel een Yamaha DX7IIFD, een héle dikke FM synthesizer en natuurlijk de Philips PMC100:

Als je mij aan de .MID helpt Reagge.mid dan kan ik ze wel even opnemen via de AWE64 gold en misschien ook dat Roland bordje, als ik dat werkend krijg, want dat wil niet altijd.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Na een hoop zoeken zelf gevonden. Even een video'tje gemaakt van de Diamond Edge 3D. Een behoorlijk matige video/geluidskaart in 1.

Midi werd gezien als "mediocre" en hier hoor je waarom, het klinkt heel vlak allemaal.

Het was de eerste 3D videokaart gebaseerd op de NVIDIA NV1 chipset. Helaas geen echte Direct3D ondersteuning waardoor maar weinig spellen ècht compatible zijn te noemen. Bovendien is het een PCI kaart, terwijl er al AGP was.

Goedkoop waren ze allerminst, rond de 300 gulden. We praten hier over 1995, dus nog behoorlijk laat ook.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wow, die klinkt inderdaad behoorlijk dun! Sorry, ik had eerder geen tijd om de midi te uploaden :)

Geen probleem, ik had nu toevallig de pc met de Edge 3D en een recorder bij de hand.

Ik heb nog 2 midi's afgespeeld: canyon.mid en passport.mid die standaard bij Windows zitten, ik heb ze hier ook toegevoegd aan deze post.

Voor de rest alles hetzelfde. Ik ga meer kaarten/apparaten zoeken waar ik dit mee kan doen, wel leuk om te vergelijken. Zou jij deze 2 midi files eens door jouw arsenaal heen willen trekken?

Dat scherpe geluid ligt niet aan mijn opname of kabels, maar echt aan de Edge 3D.

CANYON.zip

PASSPORT.zip

Link naar bericht
Delen op andere sites

Haha, grappig genoeg zijn die tunes (En vooral passport.mid) altijd mijn benchmark om een nieuwe geluidsmodule te testen :D

De video:

Zometeen op meer devices :D Leuk die sound comparisons ;)

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Iets minder retro, maar wel een beetje:

Final Fantasy VIII gebruikt Microsoft DirectMusic voor zijn muziek. Samengevat is DirectMusic:

- Een Software Synthesizer met de bank van de Roland SC-55.

- Je kan zelf zoveel samples toevoegen als je wilt.

- Je kan instrumenten in de SC-55 bank vervangen door je eigen samples.

- Ondersteuning voor dynamische muziek.

- Verschillende effecten voor surroundgeluid en reverb.

Ik heb een Final Fantasy muziekje geladen in DirectMusic Producer en opgenomen:

Link naar bericht
Delen op andere sites

SNES heeft toch ook zoiets? Eigenlijk een soort midi bank met mini sampletjes. Ik heb me er nog niet in verdiept, dus misschien kraam ik deels onzin uit :P

Ik heb de PowerBook eens aan de MIDI-test gehangen met de bekende MIDI-files. Helaas mono en effectloos. We hebben het hier over een machine die vanaf 1996 is gemaakt, dus qua MIDI loopt deze achter. Aan de andere kant was dit voor een Mac ook eigenlijk helemaal niet nodig. Je moest er zelfs extensies voor installeren voor het uberhaupt werkte.

Ik heb het opgenomen op een laptop, de PowerBook 1400c met een 133MHz PPC processor.

Hier de 3 demovideo's:

(het screenshot en het filmpje in de 3e video heb ik gemaakt met mijn Sony Mavica camera)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Apple gebruikt dezelfde Roland SC-55 Samples als Microsoft :) Alleen heeft Windows de samples in hogere kwaliteit en de mogelijkheid om effecten te gebruiken in de DirectMusic API.

En over je SNES opmerking:

Standaard wordt de Roland SC-55 soundbank gebruikt, maar je kan zoveel soundbanks toevoegen/gebruiken als je wilt. Meestal heb je één .DLS bestandje (Het soundfont), en voor de rest .SGT files (De midi's).

One Must Fall: Battlegrounds (Ja, het geflopte vervolg op de beat 'em up One Must Fall 2097) maakt ook gebruik van DirectMusic, en dat is puur custom samples! Hier mijn favoriete tune:

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 5 months later...
gepost (aangepast)

Ik moet even één van de beste muziekstukken ooit in een game plaatsen _O_

 

Geen CD Audio, maar (Zoals elke Final Fantasy op de Playstation 1) de Playstation Sound Chip (Vergelijkbaar met die op de SNES, ook gemaakt door Sony)

 

https://www.youtube.com/watch?v=3jho-peCAKs]https://www.youtube.com/watch?v=3jho-peCAKs

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Lekker modje zeg :D

 

Ik heb trouwens twee goede berichten:

 

1. Kenny Chow heeft zijn One Must Fall 2097 Theme opnieuw gemaakt met modernere instrumenten, en het klinkt heerlijk!

Vind het begin wat minder, maar vanaf 2 minuten, met de hoge tonen, kippenvel!

 

2. Lee Jackson gaat de originele midi file van de EXTENDED theme van Duke Nukem 3D gratis vrijgeven! Dat is uniek. Tot nu toe was deze alleen in Redbook Audio formaat.

Redbook Audio versie: http://www.youtube.com/watch?v=TXWhQ2Kp_gw

Hij zal hem uitbrengen in GM (General Midi), maar ook in GS formaat voor mensen die een Roland Sound Canvas module hebben :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

One Must Fall 2097 had sowieso de hoogste replay-waarde ooit :D Eerst het gewone spel, daarna lekker Tournament Mode, je stats opkrikken, nieuwe robots kopen... Terwijl mijn vrienden al Playstations hadden vermaakten ze zich toch het beste met deze dos klassieker, in multiplayer :D Ik speel het nog steeds wel eens.

 

De originele tune is trouwens moeilijk te vinden, hier is hij, in zijn originele MTM formaat:

 

MTM.- One Must Fall! 3 -.gz

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ook :D

 

Het is de perfecte player, lekker snel, klein en simpel.

 

Ik heb er ook allerlei plugins voor:

 

- Highly Expirimental (Speelt Playstation 1 en 2 muziek)

- Midi (Kan soundfonts inladen en er midi files mee afspelen, vergelijkbaar met een Soundblaster Live! )

- Adplug (Speelt OPL2 en OPL3 muziek af)

- Alpha-II SPC Player (Speelt SNES muziek af)

- 64th Note (Speelt Nintendo 64 muziek af)

- VGM Input Plugin (Speelt Sega Genesis tunes)

- NSFplug (Speelt NES muziek af)

- SID (Commodore 64 chiptunes afspelen)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...