Ga naar inhoud
TMP

De archieven van de televisie #2

Recommended Posts

Op 18-8-2018 at 01:39, Xander Stokkers zei:

Ik hou het in mijn achterhoofd wat je zegt, maar ik ben wel van plan om er naar toe te gaan. Ik zou adviseren voor je er aan gaat beginnen om alle informatie die je hebt voor de zekerheid na te kijken, nou ja laat ik het zo zeggen, doe wat jij het beste vindt maar ik zeg, doen, je zegt zelf dat je een nieuw uitgebreid stuk wil schrijven en dat je dat al heel lang van plan was.

Hij had het tegen mij. Zou het tof vinden als je je tips voor je houdt: ik heb in het verleden al meerdere stukken hierover geschreven en heb dus jouw ongevraagde hulp en tips hierbij niet nodig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 minuten geleden, Xander Stokkers zei:

Oh okee, ik wilde alleen er op terug reageren, en ik gaf gewoon een advies hoor. Je hoeft niet op zo'n toon te reageren. Wel goed van je dat je in het verleden hierover geschreven hebt. Soms kan ongevraagde tips of hulp van pas komen. Je hoeft niet perseee er wat mee te doen. 

Hoe kun je in tekst een 'toon' lezen? Wellicht is het niet zo bedoeld. Hou het wel even gezellig allemaal.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
23 minuten geleden, Xander Stokkers zei:

Daar bedoel ik mee, djkoelkast, op de manier hoe iemand iets zegt, en dat kan inderdaad zo zijn wat je zegt, maar ik vond het best wel bot gezegd met, "heb dus jouw ongevraagde hulp en tips hierbij niet nodig." ik wil het zelf ook gezellig houden. 

Maar je kunt tekst op veel manieren intepreteren, dus wellicht was jouw intepretatie niet goed, wellicht was het inderdaad niet vriendelijk bedoeld, los dat onderling even op, niet op deze manier.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 20 augustus 2018 at 13:30, Spiny Norman zei:

Nee, dat is helaas niet waar. Van die "weekregistraties" zijn er heel veel op VHS gemaakt, en die zijn niet gedigitaliseerd, omdat daar erg weinig reden voor is (heel veel buitenlandse programma's, dus problematisch met eigendomsrechten).

Die staan dus nog steeds alléén op VHS, en dan maakt het niet uit welke software je hebt.

Als ik in de catalogus kijk, dan denk ik dat het om maximaal 12 uitzendingen zou gaan, namelijk die van vòòr 2003. Daarna is er namelijk een remake geweest, en is de kans groot dat het over de nieuwe afleveringen gaat en niet de "klassieke". Helaas staat daar telkens bij, "Drager: VHS" (en niks anders).

Ik moet je toch echt tegenspreken. De website zoeken.beeldengeluid.nl is verouderd. Inmiddels zijn een hoop zendlijnregistraties die op VHS stonden gedigitaliseerd en te bekijken bij de Beeld & Geluid Klantenservice. Ik heb er vorige maand een boel gezien, ook van commerciële zenders. Of dit voor of na 2003 was weet ik niet, maar ze zijn in ieder geval tot 2000 gedigitaliseerd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago, OudeTVfreak said:

Ik moet je toch echt tegenspreken. De website zoeken.beeldengeluid.nl is verouderd. Inmiddels zijn een hoop zendlijnregistraties die op VHS stonden gedigitaliseerd en te bekijken bij de Beeld & Geluid Klantenservice. Ik heb er vorige maand een boel gezien, ook van commerciële zenders. Of dit voor of na 2003 was weet ik niet, maar ze zijn in ieder geval tot 2000 gedigitaliseerd.

En ík heb duidelijk van B&G te horen gekregen dat er géén plannen zijn om al die "week X" banden te digitaliseren. Als iets toch digitaal is, dan heb je geluk - ja, er zitten er zeker diverse tussen, ik zag ergens SBS6. Maar tenzij mensen daar echt enorm langs elkaar heen werken, zijn ze níet van plan om door de stapel heen te gaan en 1 voor 1 alles op de server te zetten.

Het klopt overigens wel dat de oude website niet meer bijgewerkt is. Jammer, want voor sommige dingen kon je daar makkelijker zoeken. Ze kunnen 'm dan net zo goed verwijderen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

En ík heb met mijn eigen ogen digitale versies gezien van deze zendlijnregistraties. Uit meerdere jaren. Hoe lang geleden hebben ze je dit verteld? Inmiddels zijn de plannen dus gewijzigd en zijn ze wel digitaal. Gewoon aanklikbaar én afspeelbaar bij de Beeld & Geluid Klantenservice. Misschien niet geheel compleet, maar wel een hele rits ervan. Ga zelf maar kijken.

aangepast door OudeTVfreak

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 minutes ago, OudeTVfreak said:

En ík heb met mijn eigen ogen digitale versies gezien van deze zendlijnregistraties. Uit meerdere jaren. Hoe lang geleden hebben ze je dit verteld? Inmiddels zijn de plannen dus gewijzigd en zijn ze wel digitaal. Gewoon aanklikbaar én afspeelbaar bij de Beeld & Geluid Klantenservice. Misschien niet geheel compleet, maar wel een hele rits ervan. Ga zelf maar kijken.

Ja, en het verschil zit 'm dus in "sommige" en "alle"...

Da's toch best een groot verschil in sommige situaties: "Deze hond is lief." <-> "Alle honden zijn lief."

Als de oude interface niet meer bij is, dan heb ik geen manier om voorbeelden te vinden of te controleren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Daar gaat het me niet om in dit geval: jij zegt dat er niets gedigitaliseerd is van die zendlijnregistraties. Dat is dus niet het geval. Da’s het enige wat ik ermee wil zeggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mensen, ik heb minstens 9 keer een reactie herschreven nu, maar ik laat het gewoon lekker allemaal langs me heen gaan.

Ik wil alleen even zeggen en zeker aan @OudeTVfreak benadrukken dat hij zich in een luxe-positie bevindt en toch misschien even moet kijken naar de volledige situatie: de afdeling waar hij over spreekt is formeel gezien voornamelijk voor programmamakers en in (veel) mindere mate voor studenten en researchers bestemd. Het is geen deel van het 'pretpark', hier worden programma's opgezocht en gelicenseerd voor documentaires en andere hedendaagse projecten. Het 'grote gros' of beter gezegd de 'gewone man' (hoi Pisa!) kan gewoon terecht in de Media Lounge, bovenin de Media Experience.

Zo. Vervuil mijn topic eens niet zo allemaal.;(

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 hours ago, OudeTVfreak said:

Daar gaat het me niet om in dit geval: jij zegt dat er niets gedigitaliseerd is van die zendlijnregistraties. Dat is dus niet het geval. Da’s het enige wat ik ermee wil zeggen.

Nee nee nee, ik zei dat het een kwestie van geluk is (en ik had het specifiek over die met Pieter Post). Als ze niet op de server staan, dan heb je pech. Maar ik heb er naar enkele gevraagd, en het kon niet. Waarom sommige er wél staan, weet ik ook niet; misschien is daar ooit iets uit nodig geweest. Áls ze ze toch systematisch aan het digitaliseren zijn, dan hebben meerdere mensen mij daar verkeerd voorgelicht.

11 hours ago, samba-boy said:

Mensen, ik heb minstens 9 keer een reactie herschreven nu, maar ik laat het gewoon lekker allemaal langs me heen gaan.

Ik wil alleen even zeggen en zeker aan @OudeTVfreak benadrukken dat hij zich in een luxe-positie bevindt en toch misschien even moet kijken naar de volledige situatie: de afdeling waar hij over spreekt is formeel gezien voornamelijk voor programmamakers en in (veel) mindere mate voor studenten en researchers bestemd. Het is geen deel van het 'pretpark', hier worden programma's opgezocht en gelicenseerd voor documentaires en andere hedendaagse projecten. Het 'grote gros' of beter gezegd de 'gewone man' (hoi Pisa!) kan gewoon terecht in de Media Lounge, bovenin de Media Experience.

Zo. Vervuil mijn topic eens niet zo allemaal.;(

Ah, nou ik zeg vast nog een keertje dat ik het volgende deel zeker met volledige interesse zal lezen! :D

(Hoi Pisa? Ik ken wel Hoi Polloi.)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
23 hours ago, djkoelkast said:

Pisa - De Gewone Man ;) 

Oh, ik moest het opzoeken. Ik kende het niet!

(Of ik ben het totaal vergeten.)

aangepast door Spiny Norman
(Of ik ben het totaal vergeten.)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Weet iemand wat de reden is dat er op dit moment geen bestellingen kunnen worden geplaatst bij Beeld en Geluid? Ik zie die melding op de zoek-en-bestelpagina er al een tijdje staan 'tot nader order'.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 uur geleden, SRB zei:

Weet iemand wat de reden is dat er op dit moment geen bestellingen kunnen worden geplaatst bij Beeld en Geluid? Ik zie die melding op de zoek-en-bestelpagina er al een tijdje staan 'tot nader order'.

Men is bezig met de overgang naar een nieuw archiefsysteem (IMMIX > DAAN), de website is voor mediaprofessionals (omroepen, produktiebedrijven etc.) al in de lucht en men is bezig daar de laatste fouten uit te halen. Helaas zijn er nog wat probleempjes waardoor men er voor heeft gekozen om de lancering voor particulieren nog even uit te stellen :)

Maar als je iets wil bestellen kun je natuurlijk altijd mailen :)

aangepast door mcmurdyy

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De Internationale Archieven van de Televisie: Kreeg vandaag een obscuur programma uit 1963 uit Finland... Het was al een verrassing dat het überhaupt nog bestond, en ik verwachtte dus krassen in beeld en ruis van de film...

Maar wat bleek? Het was gewoon altijd op band bewaard (eerst 2 inch, later digibeta) en zag er (relatief) perfect uit! Ook geen minderwaardig geluid.

Zijn er dan toch landen geweest waar geen wiscultuur was? De Italianen bijvoorbeeld lijken het ook niet zo slecht te hebben gedaan. Maar juist de Duitsers en Engelsen scoren niet al te best. (Nee ik heb het niet over voetbal.)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb het misschien al eens gezegd, maar de Zweedse TV heeft in recente tijden een aantal jaar lang een reeks herhalingen gebracht, onder de noemer 'Minnenas television'. Er zijn diverse dingen uitgezonden, waaronder nogal wat amusementsspul uit de jaren zestig en dat was bijna allemaal van video... slechts een enkele keer tr.

De 'Svensk mediedatabas' bevat archiefindicaties. Voorbeeldje...

https://smdb.kb.se/catalog/search?q="Larmar+och+gör+sig+till"+typ%3Atv&amp;sort=OLDEST

'Records' bevatten ook dragerindicaties. De eerste uitzending van 'Larmar och gör sig till' (SVT1, 1.11.97) staat dus bv. op 2 x 1" en ze hebben er ook een mpg1, een mpg2 en een VHS van. Als je een latere uitzending opzoekt (zoekresultaat 19 is bijvoorbeeld een herhaling van eerder dit jaar) zie je een mp4'tje staan. Ik gok erop dat als je de herhalingen tussen '97 en '18 gaat uitpluizen er ook wel ergens een mxf opduikt.

Leuk om eens te posten... een aantal jaar geleden heb ik van hen dit opgenomen. Nieuws uit 1961, over Gagarin, als ik het me goed herinner ook van video.

1" lijkt me trouwens laat voor 1997, nee?

O ja, een wat uitgebreider bericht over de Finse ervaringen kan nog interessant zijn... hebben ze een publieke catalogus, zijn ze snel, is het duur, wat voor bestandstype bieden ze aan, enz. :-)

aangepast door Koen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Om even terug te komen op het archief van de heer Joop van den Ende. Wat ik dus dacht is dat hij alles netjes in een grote kluis bewaard, maar daar klopt dus niks van. De bewuste Adele Bloemendaal in Casablanca VHS kwam ik laatst tegen op Marktplaats. Helaas was de band al verkocht en kreeg de adverteerder een crash op zijn pc waardoor hij geen dvd met kopie kon sturen. Wel heb ik een screenshot gekregen. Misschien dat iemand op dit forum de vhs heeft overgenomen?

image-27-08-2018_11-21-00-95.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat staat in zijn volledigheid los van het 'archief van Joop van den Ende', dat was gewoon een VHS-dub die ooit gemaakt is door één van de registrators van die shows. Snap verder niet waarom je daar in dit topic over moet beginnen (Volgens mij is het gewoon een ordinaire misgelopen deal), maar okee.

Er lijkt nogal wat verwarring te zijn over 'archief' en 'archief'. Niet geheel onbegrijpelijk, het lijkt op elkaar, maar niet elk archief is hetzelfde.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago, djkoelkast said:

Er is nogal veel in "het ronde archief" verdwenen. Of gewoon weggegeven, ik heb dozen vol banden bij Francois Boulange himself opgehaald: "succes ermee".

Ergens snap ik dat ook wel, waarom zou hij ooit alle afleveringen van LINGO terug willen kijken? Of moet een omroep dan letterlijk álles bewaren?

Ik heb wel de theorie dat hij eigenlijk gewoon Fransje Bakker heet, maar dat het op z'n Frans beter klinkt, net als Hyacinth in Schone Schijn, zeg maar: "The Bouqué Boulangé residence!"

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen