Ga naar inhoud

De archieven van de televisie #2


Aanbevolen berichten

10 hours ago, samba-boy said:

Dit 'rehashen' is vooral heel, heel erg het geval bij commerciële programma's, en meestal simpelweg omdat de commerciëlen alles niet zo transparant of openbaar hebben gecatalogiseerd als een Instituut voor Beeld & Geluid.* Het probleem van het archief daar, is dat er een hele carroussel aan regels, overeenkomsten en dergelijke moet worden doorlopen om beelden aan die collectie toe te kunnen voegen.

 

Tegelijkertijd maak ik mij meer zorgen over de privatisering van archieven met instanties als InnArchive, waarbij de banden overal en nergens, en op hun geheel eigen wijze worden ingeladen en die ingeladen beelden overal en nergens blijven. Hebben ze daar wel genoeg serverruimte om bijvoorbeeld de originele captures te bewaren? Wat van welke collecties ligt daar wel of niet? Dat weten we niet, want geen transparantie.

 

EDIT: * Dat behoeft wel de kanttekening, het klopt dat ook bij de publieken en zeker afgelopen begin oktober veel uit die 70 jaar tv opnieuw getoond werd 'dat we al kenden', maar dat heeft eveneens een reden; dat voelt vertrouwd, dat voelt 'veilig'. Je kan niet "terugkijken op nostalgische komenten" die misschien geen nostalgisch gevoel opwekken. Ik weet dat de Holiday Show van Frank Masmeijer qua programma goed in elkaar zat, maar het is 1 van de meest vergeten amusementsprogramma's ever. Staatsloterijshow, zeker uit de publieke Veronicatijd, is herhaling waardig maar heeft weer problemen met een gedateerde trekking tussendoor. Dramaseries zoals De Vlieg (Uit de wereld van Guy de Maupassant, TROS 1977, Emmy-winnaar) zijn een belediging als je daar slechts flarden van toont in plaats van het volledige stuk, en zo kan ik even doorgaan.

 

De afgelopen 10-15 jaar heb ik nagenoeg elke dag wel minstens een paar uur besteed aan oude televisie (of dat nou in bestandsfiles of op banden was), en ik kan je zeggen dat ik wel begrijp waarom de contentmakers van nu diezelfde fragmenten pakten: het is ook voor hen een nostalgische safe haven.

Komt ook nog eens bij, dat de meeste mensen, ook die deze overzichten samenstellen, inmiddels te jong zijn om dit zelf nog te hebben gezien. De algemene indruk is dus wat ze eerder zelf in oudere retrospectieven hebben gezien. (Ik hoop dat het te volgens is wat ik hier bedoel.)

 

 

Guy de Maupassant? Literatuur?! Schuilt er dan toch een persoon met diepgang in jou? 😈😜

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 275
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Er is nog een ander Veronique-logo... hier te zien, wel enigszins weggepleisterd achter weer een ander logo. Erg veel moeite deden ze toen niet, zullen we maar zeggen. :)

 

 

 

Integra, je hebt het dan over zendlijnen van live uitzendingen zoals Journaals? Aardig als ze daar een mooie stapel van hebben. :) Wat ik ongeveer bedoelde is: je hebt zo'n zender die, al was het maar omwille van het grote aantal kijkers, socio-cultureel relevant is. Als er nu budget was geweest om die hele output bij (een voorloper van) B&G vast te leggen op VHS dan heb je in ieder geval voor onderzoek alles bij elkaar en uitgesplitst per uur valt de digitaliseringskost mee. Nu ligt het allemaal op tig aantal professionele dragers bij een commercieel bedrijf waar je als overheidsarchief niet structureel mee samenwerkt en de interesse vanuit dat bedrijf om mee te denken voor het algemeen belang is eerder beperkt. Lastig.

 

Staat natuurlijk behoorlijk ver van de realiteit als je bedenkt dat er vanuit (de voorlopers van) B&G niet eens het nodige gedaan is om ervoor te zorgen dat we nu een doorlopende collectie van de publieke zenders op VHS zouden hebben, terwijl men natuurlijk wist dat vele (populaire) uitzendingen niet naar het historische archief gingen op professionele drager. Dus ja, om dan te hopen dat men zich wel ontfermd zou hebben over de commerciëlen...

aangepast door Koen
Link naar bericht
Delen op andere sites
9 uur geleden, Koen zei:

Er is nog een ander Veronique-logo... hier te zien, wel enigszins weggepleisterd achter weer een ander logo. Erg veel moeite deden ze toen niet, zullen we maar zeggen. :)

 

 

 

 

Speaking of logo’s; wat zonde van die verschrikkelijke misplaatste ‘F’ die dan aan het begin weer gelijk rechtsboven verschijnt. Mooie tijd eigenlijk toen die er nog niet was, zelfs als je mooie retro-beelden bekijkt word je er mee geconfronteerd ;).

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...
Quote

"We spannen ons in om het “Geheugen van Nederland” te realiseren, door het archiefmateriaal van Beeld en Geluid af te kopen en zoveel mogelijk rechtenvrij beschikbaar te stellen.

 

Programma’s van de Nederlandse Publieke Omroep worden zoveel als mogelijk toegankelijk voor mensen met een audiovisuele beperking. Hierbij zal gebruik gemaakt worden van onder andere audiodescriptie, gebarentolken en (gesproken) ondertiteling."

 

Bron: Regeerakkoord 2021

 

Wel, hot damn nog aan toe. Dit is bijzonder. Ben wel benieuwd, want als omroepen weigeren mee te werken of in het geval van omroepen wiens complete eigen inhouse-archief recent vernietigd is, krijg je ook daar weer scheve verhoudingen.

 

Also, kan ik dan bij deze ook in Den Haag aankloppen om mijn eerder aangevraagde archiefprogramma's te declareren? :D_O-

 

EDIT, RECTIFICATIE: Hier stond eerder een quote die ik te snel binnenkreeg van mijn bron en afkomstig was van de media fanboys van de compleet waardeloze fansite Showbizznetwork. Zij stellen in hun artikel onder andere foutief dat er geschreven staat dat 'het VOLLEDIGE archief' van Beeld & Geluid zou worden afgekocht. Dit klopt in de verste verte niet, in het complete regeerakkoord is in geen velden of wegen het woord 'volledige' te vinden (en dat is in praktijk ook nagenoeg onmogelijk), dus zij vullen hun eigen nieuws in. Excuus voor de te snelle doorzetting.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Als er iets gebeurt dat ook maar enigszins in de buurt komt van de ambities dan zou dat Nederland wel koploper maken qua gedoe-vrij beschikbaar maken van archiefmateriaal. Je vraagt je af in welke richting men zit te denken. Werkelijk grotere hoeveelheden of toch vooral een selectie 'greatest hits' die we al zo vaak voorbij hebben zien komen? Afijn, afwachten maar weer.

 

In overig nieuws: geen nieuws. Slaap rustig verder, VRT.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12/15/songfestival-1964-beeld/

Link naar bericht
Delen op andere sites
40 minuten geleden, Koen zei:

In overig nieuws: geen nieuws. Slaap rustig verder, VRT.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12/15/songfestival-1964-beeld/

Oooh, maar dit is toch heel tof? Snap alleen niet dat de VRT schrijft dat het een 'korte stomme clip is', want er zit toch echt geluid bij (Zie onder). Iemand (op Reddit) heeft álle mogelijke uitzendende landen benaderd en ernaar gevraagd, en wonder o wonder, Finland had nog 3 minuutjes. Dat zijn de drie minuten die je hier ziet, met de uitreiking aan de winnares en een stuk van haar tweede opvoering van 'Non ho l'età' (waarvan ik nu pas doorheb dat het een Songfestival-winnend liedje was, hallo hé ik ben echt scherp). Ik vind dit mooi ^_^

 

EDIT: @mcmurdyy legde me achter de schermen uit, dat het geluid wellicht afkomstig is van de radio-uitzending en er in sync onder geplaatst is. Ghe.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is ook mooi hoor, het is alleen geen nieuws - dat de reprise op het einde bewaard was, is al bekend zo lang ik op internet zit (en waarschijnlijk nog wel langer ook). Ben er wel nooit voldoende ingedoken om uit te zoeken uit welk land het bewaarde fragment kwam. Alles wat met het Songfestival te maken heeft staat zo ongeveer honderd keer op Youtube, dit moet daar toch al lang te zien zijn? Komt een beetje over alsof bij de VRT iemand een artikeltje geschreven heeft zonder goed op de hoogte te zijn. Maar ach, eerstewereldprobleem hoor. Enthousiasme voor oud materiaal is in ieder geval wel toe te juichen!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een redelijk stuk, hoewel ingekort, van ditzelfde moment ligt gewoon bij Beeld & Geluid overigens... "hiding in plain sight", zoals de Engelsen dat noemen. :D

 

Ik had alleen nog niet begrepen dat deze nieuwe clip opnieuw gesynchroniseerd was. Er waren mij geen afwijkingen met de lipsynch opgevallen.

 

Zoeken bij de omroepen? Nou zeg, dat ze daar niet eerder aan gedacht hebben(!)! 😛 ;)

 

Geruchten over kopie in Frankrijk waren trouwens enkel en alleen gebaseerd op het feit, dat daar ergens een vermelding in een database stond (i.v.m. auteursrecht of zoiets). Een item op een lijst betekent echter lang niet altijd, dat de inhoud ook nog aanwezig is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

PS Overigens is het "nieuwe" materiaal wel degelijk uniek hoor. Ten eerste is het de hele eerste helft van het liedje; en ten tweede is het een andere camerahoek. Er is een stukje tekst dat maar één keer voorkomt, rondom "E non avrei", en dat is nu te zien op closeup.

Van de eerste regels van het nummer hebben we dus zowel een close-up, als de longshot die al bekend was. (Vanaf de helft tot vlak voor het einde ontbreekt nog.)

 

Toch moet ook het nieuwe materiaal al wel eens opgemerkt zijn, want er is een ouwe VHS-opname op youtube van televisie (kanaal met een "1" rechtsboven) die hier ook op teruggaat.

aangepast door Spiny Norman
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, T4600C zei:

20140921-24.thumb.JPG.a379340a7d79e1afe76e00fe73b03126.JPG

 

😉

Umatics.... Kopie van de Ampex A formaat/VCR banden van dhr Schwirtz(geen idee of de naam klopt) waarschijnlijk? (Eind jaren 80 gekopieerd naar BCN en gearchiveerd... Kwaliteit is matig...

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago, mcmurdyy said:

Umatics.... Kopie van de Ampex A formaat/VCR banden van dhr Schwirtz(geen idee of de naam klopt) waarschijnlijk? (Eind jaren 80 gekopieerd naar BCN en gearchiveerd... Kwaliteit is matig...

Niet helemaal.

 

VHS kopiën gemaakt van de Umatics.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 5 weeks later...

Archieven van de Europese Televisie.

EBU, waaronder dus ook Eurovisie en de Gouden Roos (festival/prijs), hebben wel beeldmateriaal in opslag; maar hier is geen beheer op, geen catalogus van, en het ligt verspreid op "off site" locaties.

 

Enerzijds jammer dat het zo verwaarloosd is; anderzijds kan hier in de toekomst dus nog wel iets opduiken als de situatie ooit mocht veranderen...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Ik moet hier nodig weer eens een uitgebreide post neerschrijven (of misschien gewoon iets met bewegend beeld, dat doet het ook wel eens goed), maar voor nu alleen maar even een kleine blik in de editing room van NBC, way back in 1987. David Letterman besloot om in één van zijn duizenden late night-shows 'semi-live', tijdens de opname, een flauwe grap eruit te knippen. Dit is lineair monteren at it's finest :D Let ook even op die joekels van BCN-machines. Volgens iemand in de comments waren er VIER recorders bezig met opnemen van het programma, om dit item te laten lukken :D

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Engeland ook voornamelijk C-Format... Duitsland gemengd, NL en Luxemburg voornamelijk BCN (hoewel alle commerciele uit Luxemburg uitsluitend C-Format draaiden).  België had ook een voorkeur voor C-Format, net als Frankrijk. Afrika was werr uitsluitend BCN, Australië was C-Format.... 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

DE ARCHIEVEN VAN DE TELEVISIE | UPDATE 24 FEBRUARI 2024

 

VRT

 

24 februari 2024 gaat wat mij betreft de Retro community-historie in als een gitzwarte dag in de geschiedenis van De Archieven van De Televisie.

 

Hoe mensen erbij komen weet ik ook niet, maar mij is vandaag ter ore gekomen dat er op dit moment mensen daadwerkelijk gechanteerd en afgezet worden met doxxing-video's (doxxing: het publiceren van andermans persoonlijke gegevens), allemaal aangaande het verzamelen van het programma 'Samson & Gert'. Ik heb zelden zoiets treurigs gelezen, laat staan meegemaakt. Ik heb tot ergens een jaar of 10 geleden het programma zelf verzameld, maar de lol was ervan af toen er zich allerlei gasten zich gingen mengen in de actieve ruil- en verzamelwereld, die door middel van leugens, bedrog, nog meer leugens, en afzetpraktijken hun collecties bij elkaar kregen. Maar dit, dit is echt een nieuw dieptepunt.

 

Ik heb begrepen dat er binnen de VRT toegang is tot een soort 'streaming' systeem, waarbij medewerkers, redactieleden, scenaristen, schrijvers, beeldregisseurs en anderen toegang hebben tot 'Het DePoT', een digitale interface waarbij (gedigitaliseerde of digitale) uitzendingen direct kunnen worden afgespeeld, gespot (= doorspoelen en zoeken naar bruikbaar beeld) en aanvragen voor gebruik in programma's. ...Je hoeft echter geen héél slimme jongen te zijn om die opnames daar te kunnen bewaren als een MP4'tje. Doe dat een paar honderd keer en gefeliciteerd, je hebt de volledige reeks Samson & Gert 'verzameld'. En dat kan je zo met alle reeksen doen (inclusief de videoband-digitalisaties van die paar afleveringen waarvan de master mist waaronder 'De Surfer' en de voorlopers van de reeks, Zoetekoek (met Samson) en 'Samson Presenteert', waarbij een willekeurige omroeper/omroepster met Samson brieven en tekeningen voorleest en een film aankondigt). Daarna bied je het aan op websites als Marktplaats, 2dehands (en voorheen Kapaza), verkoop je het voor zieke prijzen, en je hebt de volledige reiskosten naar de Reyerslaan er zo weer uit.

 

Nu hoor ik je denken 'Wat bizar! Hoe weet je dat allemaal?', welnu:  het is geen hogere wiskunde. Als je als ikzelf zo lang in die community hebt gezeten (en geloof me; it is toxic), dan herken je alle factoren. Een bron die ik niet nader noem (Want het betreft een oud-medewerker, haha) heeft me al eens verteld hoe het werkt bij de VRT (zoals bovenstaande, dus), maar interessanter vind ik de mensen die dit doen. Wat triggert ze? Willen ze zo graag 'de grootste verzamelaar' zijn? Gaat het om eer? Of gewoon, zoals altijd, om geld? De VRT vraagt 50 euro per programma en aangeleverd wordt, tegenwoordig, een MP4, 50fps progressive getranscodeerd. De low-res files zijn 25fps, waarbij de 16:9-files iets beter van kwaliteit zijn. Ik gok dat de player sinds 2015 is uitgebreid.

 

Want inderdaad, je mag van mij weten dat ik enkele van die files in handen heb gekregen via-via-via. Mij is door mijn jarenlange ervaring geen cent gevraagd om die beelden, ik krijg het allemaal. Ik hoor wel eens in de zoveel jaar weer via dezelfde wegen dat mijn naam (de naam áchter mijn schermnaam) weer eens misbruikt wordt of genoemd wordt als 'die oplichter'. Dan moet ik (zoals ik nu een paar keer heb gedaan) daar weer achteraan mailen om mijn naam te zuiveren, maar beter is om het gewoon één keer uitgeschreven te hebben:

 

Ik hoef niemand op te lichten met VRT-beelden, want het BOEIT, ME, NIET, MEER. De VRT is een waardeloze organisatie gerund door een nog waardelozer wanbeleid als het gaat om archiefvoering, het was wachten tot dit een keer zou gebeuren. Maar het wordt een ander verhaal als er onschuldige personen worden gechanteerd met een video waar hun volledige familiegegevens en andere persoonlijke informatie in benoemd wordt, en dit voor 200 euro verwijderd wordt (Wat na betalen(!) ook gebeurde, waarna wordt gezegd dat er meer moet worden betaald).

 

De rekeninggegevens van de persoon in kwestie zijn inmiddels bij de juiste instanties bekend en er zijn reeds juridische stappen gedaan, dus ik hoop eigenlijk dat het slachtoffer een goede afloop hiervan hoort. Maar het is écht te gek voor woorden.

 

RTL

 

Dan nu, ander nieuws: RTL Nederland is gestopt met het aan particulieren verstrekken van archiefmateriaal ouder dan tien jaar.

 

Correspondentie met RTL wijst uit dat zij sinds de pandemie (begrijpelijkerwijs) zijn afgestapt op het aanbieden van archiefmateriaal aan particulieren. Spreekt voor zich, er was geen werk op locatie mogelijk. Nu is mij verteld dat ze dit zo hebben ingesteld dat archiefmateriaal ouder dan 2014 niet meer op te vragen is voor particulieren. In de wandelgangen hoor ik echter iets anders, namelijk dat hun laatste betacam/digibeta-machine (benodigd voor het digitaliseren van de masters, en zoals ik al in eerdere posts zei heeft RTL alles nog op de originele opnamebanden staan) de geest heeft gegeven en ze nu dus enkel nog extern (en dus tegen hogere kosten) kunnen digitaliseren. Dan is 65 euro voor particulieren inderdaad niet meer op te brengen tegen de kosten die zij ervoor hebben om dat te laten doen. Ahem...

 

EO

 

Is dat een bizar nieuwtje? Best wel. Maar bizar nieuws is altijd van toepassing als het gaat om De Archieven van de Televisie. Daarom ook the best for last, een 'wist je dat?'-je: Neerlands' bekendste christelijke publieke omroep, de EO, heeft slechts enkele(!) jaren geleden hun héle programma-archief weggegooid en vernietigd. :O Er was de omroep gevraagd naar hun beelden en toen was het een gevalletje 'oh we wisten niet dat jullie dat nog wilden, het is al weg'. Lekker man.

 

Nou, ik denk eigenlijk dat jullie nu wel weer bij zijn?

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Op zich logisch dat er zo'n systeem is. B&G heeft het ook (immix/daan).

Er zijn oplichters die álle BBC-programma's verkopen en de relatief storingsvrije kwaliteit maar lage resolutie laat er geen twijfel over bestaan dat het "previews" zijn uit een intern systeem, alle veiligheidsmaatregelen ten spijt. Maar het is toch wel heel raar om daar zo mee om te gaan. En onverstandig wanneer het strafbaar is.

  

2 hours ago, samba-boy said:

RTL

 

Dan nu, ander nieuws: RTL Nederland is gestopt met het aan particulieren verstrekken van archiefmateriaal ouder dan tien jaar.

 

Correspondentie met RTL wijst uit dat zij sinds de pandemie (begrijpelijkerwijs) zijn afgestapt op het aanbieden van archiefmateriaal aan particulieren. Spreekt voor zich, er was geen werk op locatie mogelijk. Nu is mij verteld dat ze dit zo hebben ingesteld dat archiefmateriaal ouder dan 2014 niet meer op te vragen is voor particulieren. In de wandelgangen hoor ik echter iets anders, namelijk dat hun laatste betacam/digibeta-machine (benodigd voor het digitaliseren van de masters, en zoals ik al in eerdere posts zei heeft RTL alles nog op de originele opnamebanden staan) de geest heeft gegeven en ze nu dus enkel nog extern (en dus tegen hogere kosten) kunnen digitaliseren. Dan is 65 euro voor particulieren inderdaad niet meer op te brengen tegen de kosten die zij ervoor hebben om dat te laten doen. Ahem...

 

EO

 

Is dat een bizar nieuwtje? Best wel. Maar bizar nieuws is altijd van toepassing als het gaat om De Archieven van de Televisie. Daarom ook the best for last, een 'wist je dat?'-je: Neerlands' bekendste christelijke publieke omroep, de EO, heeft slechts enkele(!) jaren geleden hun héle programma-archief weggegooid en vernietigd. :O Er was de omroep gevraagd naar hun beelden en toen was het een gevalletje 'oh we wisten niet dat jullie dat nog wilden, het is al weg'. Lekker man.

 

Nou, ik denk eigenlijk dat jullie nu wel weer bij zijn?

Dat is allemaal wel echt ontzettend jammer zeg!!

 

 

Extra nieuwtje. Naar ik heb begrepen, hebben sommige omroepen nog gedeeltes van hun archief zelf in beheer. Als zoeken bij B&G naar een 20e-eeuws programma niks oplevert, dan zijn er dus zeldzame gevallen waarin een uitzending gewoon nog wél bestond maar dan "decentraal" bij de gefuseerde oude omroepen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Spiny Norman zei:

Extra nieuwtje. Naar ik heb begrepen, hebben sommige omroepen nog gedeeltes van hun archief zelf in beheer. Als zoeken bij B&G naar een 20e-eeuws programma niks oplevert, dan zijn er dus zeldzame gevallen waarin een uitzending gewoon nog wél bestond maar dan "decentraal" bij de gefuseerde oude omroepen.

Ja, AVRO, TROS (al dan niet gefuseerd) en de VARA sowieso. Wist ik al een paar jaar, maar sturen de gemiddelde particulier tóch door naar Beeld & Geluid.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is alleen best wel lastig om een antwoord van die omroepen te krijgen. En dat terwijl daar potentieel heel interessante programma's nog zouden kunnen liggen. Koot & Bie, anyone?

 

De KRO-NCRV heeft (tenzij er iets veranderd is) een helpdesk bemand door dombo's die je vraag niet begrijpen, zelfs al gebruik je korte duidelijke zinnen. :(

Link naar bericht
Delen op andere sites
39 minutes ago, Spiny Norman said:

Het is alleen best wel lastig om een antwoord van die omroepen te krijgen. En dat terwijl daar potentieel heel interessante programma's nog zouden kunnen liggen. Koot & Bie, anyone?

 

De KRO-NCRV heeft (tenzij er iets veranderd is) een helpdesk bemand door dombo's die je vraag niet begrijpen, zelfs al gebruik je korte duidelijke zinnen. :(

 

Elk bedrijf lijkt tegenwoordig met flowdiagrammen te werken en die processen moeten gevolgd worden en daar worden de medewerkers op getraind.

Stelt een klant een vraag die geen directe oplossing biedt en waar geen lijntje met ja/nee keuze in het flowdiagram voor bestaat dan schieten ze in de kramp en kunnen ze je niet helpen en is niets mogelijk.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is natuurlijk bij mij ook wel bekend, maar ik zie dat als hét moment om te ontdekken, wie er oliedom of aartslui is. Als route A duidelijk niet werkt, en je krijgt toch alleen route A aangeboden, dan weet je wat je voor vlees in de kuip hebt.

aangepast door Spiny Norman
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...