Ga naar inhoud

Interactief, het nieuwe kijken...


Aanbevolen berichten

RTLnieuws kwam gisteravond met de volgende reportage:

 

Netflix introduceert interactieve animatieseries voor kinderen. De jonge kijkers kiezen zelf het verloop van het verhaal.

 

Netflix laat in de nieuwe kinderseries voor het eerst gebruikers keuzes maken die het verloop van het  programma beïnvloeden. Het kiezen gaat met de afstandsbediening van smart-tv's of de Netflix-app voor iOS-apparaten.

 

De eerste interactieve Netflix-serie voor kinderen is De Gelezen Kat, Gevangen in een verhaal, vanaf vandaag beschikbaar en gericht op kinderen tussen 6 en 11 jaar. In het programma komt de gelaarsde kat gevangen te zitten in een magisch sprookjesboek, waar hij een uitweg uit zoekt. De tweede interactieve serie, Buddy Thunderstruck, volgt op 14 juli en heeft volgens Netflix 'een Spongebob-achtige humor'. Een derde serie, Stretch Armstrong: The Breakout, is nog in ontwikkeling.

 

https://youtu.be/tkKY_xP7dPU

 

Kwam dit jullie ook als bekend voor? Nu moet ik ineens aan Sam denken, alleen ben ik even de titel kwijt. O, wacht: de zaak Sam of zoiets.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Is niet 'voor het eerst', al claimt netflix dat graag voor alles wat ze doen. En de meeste mensen onthouden niets dat langer dan 5 jaar geleden is ;)

 

Je had jaren geleden al een politieserie met Maarten Spanjer (Boks?) met 3 mogelijke aflopen. En er is ook al een bioscoopfilm geweest, waarbij je een app moest downloaden op je telefoon waarop dingen te zien / op te zoeken waren die betrekking hadden op het verloop van de film.

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, djkoelkast zei:

Boks is op dvd (en Videoland) alleen verschenen met het "gekozen" einde, dat is wel jammer.

 

Zeker jammer... hadden ze als bonus makkelijk kunnen toevoegen. Als ik het me goed herinner was het een soort 'locked-room' moord variant. In die tijd wél echt origineel bedacht ;)

 

Sowieso zonde dat de projecten van Simon de Waal in tv-serie uitwerking steeds al na een seizoen stranden. Vond Bureau Raampoort ook wel een leuk uitstapje van de standaard politieserie-eenheidsworst. En de Baantjer afleveringen van zijn pen behoorden ook tot de betere :)

 

Maar om niet gelijk het topic te hijacken; dit netflix ding klinkt meer als een soort point and click voor kinderen dan als echte tv-series. De marketeers van 2017 noemen dat alleen graag 'interactief' ;)

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Overigens, persoonlijke ergernis;

 

Waarom moet er op tv en radiozenders bij mcDonalds altijd over de grote gele M worden gesproken en is Jumbo altijd de gele olifant, enz.... maar kan er in nieuws- en radiouitzendingen altijd wél in geuren en kleuren worden besproken wat voor 'unieks' en geweldigs Netflix aanbiedt met naam en toenaam? Volgens mij is het een commercieel bedrijf met commerciële producten? Iets met reclame maken in een nieuwsuitzending? 

 

(Niet richting Keetie dus, op een internetforum mag het... ;))

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 uren geleden, MarsM zei:

Is niet 'voor het eerst', al claimt netflix dat graag voor alles wat ze doen. En de meeste mensen onthouden niets dat langer dan 5 jaar geleden is ;)

 

Je had jaren geleden al een politieserie met Maarten Spanjer (Boks?) met 3 mogelijke aflopen. En er is ook al een bioscoopfilm geweest, waarbij je een app moest downloaden op je telefoon waarop dingen te zien / op te zoeken waren die betrekking hadden op het verloop van de film.

En zelfs Boks was niet de eerste; in 2000 deed men dit al bij de finale van het zesde seizoen van 'SamSam'; drie eindes waaruit de kijker kon kiezen (met één daarvan als een joke-optie) door te stemmen via de telefoon. Het bizarste is dat daarvan alle drie de eindes uiteindelijk nooit zijn herhaald of op dvd uitgekomen. :P

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 21-6-2017 at 13:49, samba-boy zei:

En zelfs Boks was niet de eerste; in 2000 deed men dit al bij de finale van het zesde seizoen van 'SamSam'; drie eindes waaruit de kijker kon kiezen (met één daarvan als een joke-optie) door te stemmen via de telefoon. Het bizarste is dat daarvan alle drie de eindes uiteindelijk nooit zijn herhaald of op dvd uitgekomen. :P

 

Maar bedoel je dan dat deze specifieke aflevering achteraf nooit meer is herhaald?

Want als dat wel zo is, moet er toch 'een' einde zijn geweest.... (zo niet, wordt het gelijk een 'collectors item'. De Baantjer aflevering met Guusje Nederhorst als slachtoffer is ook nooit meer op tv herhaald na de originele uitzending, zelfs jaren later niet meer. Het is gelukkig wel op de dvd-box gezet ;))

 

En hoe ging dat bij SamSam dan precies? Wat waren de mogelijke eindes? 

Bij Boks was het scenario zodanig uitgewerkt dat er 3 verdachten waren, dus 3 verschillende daders als potentiële ontknoping... lijkt me eenvoudiger dan bij een comedyserie setting :)

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
20 uren geleden, MarsM zei:

 

Maar bedoel je dan dat deze specifieke aflevering achteraf nooit meer is herhaald?

Want als dat wel zo is, moet er toch 'een' einde zijn geweest.... (zo niet, wordt het gelijk een 'collectors item'. De Baantjer aflevering met Guusje Nederhorst als slachtoffer is ook nooit meer op tv herhaald na de originele uitzending, zelfs jaren later niet meer. Het is gelukkig wel op de dvd-box gezet ;))

 

En hoe ging dat bij SamSam dan precies? Wat waren de mogelijke eindes? 

Bij Boks was het scenario zodanig uitgewerkt dat er 3 verdachten waren, dus 3 verschillende daders als potentiële ontknoping... lijkt me eenvoudiger dan bij een comedyserie setting :)

 

De specifieke aflevering is later herhaald (meermaals op Veronica en Yorin, na een paar jaar afwezigheid op Comedy Central Family), maar bij alle herhalingen eindigt de aflevering zonder einde. Letterlijk. Een beetje uitleg: de aflevering 'In gesprek' draaide om mobiele telefoontjes en dergelijke (speelde dus al in op dat telefoon-gebeuren) en draait om de keuze van Jimmy. Hij kreeg de mogelijkheid om chefkok in Nijmegen te worden. Kijk even mee.

 

(Als timecode niet werkt; 22:05)

 

Nadat Jo zegt "Zorgen dat iemand anders een beslissing neemt!" (op 22:48) zat dus een telefoon-intermezzo. Oorspronkelijk wilden de schrijvers aan het eind van het zesde seizoen al kappen met SamSam (zo gaat het verhaal tenminste), dus gaven ze deze laatste aflevering 3 slotmogelijkheden:

 

1. Jimmy gaat naar Nijmegen ("Kies dan voor optie 1, 'Jimmy rot op'")

2. Jimmy gaat achter Chris aan

3. Jimmy gaat achter Jo aan (joke-ending, met geen idee of het ooit is opgenomen)

 

Na deze intermezzo (die dus volledig mist op dvd (en daardoor ook in de YouTube-video hierboven, maar wel op Comedy Central Family is herhaald tussen 2009 en 2013) volgt, zoals je in de video kan zien, nog één tag-scene in de kroeg en daarna 'de opening' van de slotscène. Het eindshot van die aflevering is Jimmy die in de stoel zit en kijkt naar de 3 personages Lex, Jo en Chris op de andere bank. Mijn theorie is dat toen de Veronica-omroepster in beeld kwam die duidelijk maakte dat de scène met de telefoonnummers geen geintje was en er echt gebeld kan worden.

 

Op DVD eindigt het nog steeds zo, maar zit aan het eind van dit shot van Jimmy een fade-out en is bruut een 'Joop van den Ende TV-Producties'-logo van een aflevering of 2 eerder vastgeplakt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat Netflix doet is niet nieuw, maar streaming on-demand video leent zich er wel goed voor natuurlijk i.t.t. een draagbaar medium waar je toch maar beperkte keuzeopties kunt maken. Via streaming zou je dat haast onbeperkt kunnen toepassen aangezien de klant alleen binnenhaalt wat ie kiest. Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van het concept, omdat het een net-niet gevoel geeft. Aan de ene kant wil je tijdens een film/serie helemaal niet moeten kiezen wat de afloop is want je zit gewoon passief te kijken. Aan de andere kant kun je in een game veel meer keuzevrijheid geven waardoor het dan wel echt meer biedt dan een paar oppervlakkige keuzeopties zoals nu vaak het geval is.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 years later...

Zit wat te wachten op het voorgerecht en wat te rond te kijken toen ik dit topic ineens vond...  het grappige is dat mijn vriendin me net vandaag een leuk verhaal heeft verteld over een bioscoop in Japan waar zij en haar zus eens naartoe zijn geweest: interactief. Tijdens de film komen er scenes waarin het dan 'actieve' personage voor een keuze komt te staan wat al in de film verwerkt is. Bijvoorbeeld door tegen zichzelf te praten: "Wat zal ik doen?  Misschien moet ik gewoon eens lekker een avondje uit of.. sja, het werk moet toch af. Verstandiger is om dit project even af te ronden. Weet je wat? Eerst koffie!", en tijdens die korte scene (koffie zetten; duurt een seconde of 10 - 20) heeft het publiek de kans om te stemmen.

 

Dus geen onderbrekingen oid in de film, gewoon een kleine indicatie wat dus helemaal in het verhaal zit. En vervolgens gaat de film door gebaseerd op de meerderheid van stemmen. Een hele aparte manier van kijken vertelde ze.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...