Jump to content
T4600C

Jouw favoriete synthesizers

Recommended Posts

YAMAHA CS-80

 

Geliefd bij synthesizer-verzamelaars, en niet alleen vanwege het alarmerende hoge tweedehands prijskaartje, was de Yamaha CS-80, een werkelijk uitstekende bijdrage van Japan aan de synthesizer-markt. Fathoms diep, alarmerend ongewoon (die ribboncontroller?) En boordevol geluiden die gewoon niet voortkwamen uit andere, vergelijkbare instrumenten, de CS-80 was een heerlijk luxe instrument.

Toch maakte het hoge prijskaartje en het overweldigende gewicht van de CS-80 (het was een terugtrekkende 220lbs) het een harde verkoop, en zoals vele synths uit die tijd, was het ook notoir moeilijk om af te stemmen.

 

De CS-80 was een van de eerste ‘echte’ polysynths, wat betekende dat het spelen van akkoorden helemaal geen probleem was, en het beschikte ook over een functie waarmee lagen konden worden gelaagd, waardoor de uitvoerder in feite twee onafhankelijke achtstemmige selecties kreeg om mee te spelen.

 

Het was ook een van de eerste synthesizers die een aanslaggevoelig toetsenbord aanbood, waardoor het soort expressie meestal verbonden was met ‘echte’ instrumenten en polyfone aftertouch introduceerde.

Het beste van alles was echter dat er een aanzienlijke lintcontroller op het voorpaneel was die een naadloze bediening van de verschillende knoppen van de CS-80 mogelijk maakte.

In tegenstelling tot de beperkte controles op andere synths, liet het lint van de CS-80 lange, soepele pitch-bochten en gigantische filtervegen toe, waardoor het een veelzijdigheid was waarmee weinig concurrenten konden concurreren.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 9-10-2019 at 11:57, T4600C zei:

Gewoon ergens een CS-80 vinden, het kan dus!

 

Ja, maar de reacties bij de gelinkte video schrijven wel boekdelen. Ik citeer: "'We found the CS-80 just sitting in a room in Yamaha HQ' This explains everything wrong with companies like Yamaha nowadays. The best thing they ever made was sitting in a room forgotten while they pumped out derivation after derivation of shitty digital workstations, which they now spend all their time and money on. Quite a metaphor for what's happened with these once legendary Japanese companies. If you were actually trying to do anything to preserve your history, Nate, your company would actually make a product worth owning again, rather than keep the gravy train running."


En eigenlijk is dat wel waar. Deze CS-80 staat er niet zozeer om de 'historie wat meer te delen', maar meer voor de show. Voor het element van 'kijk ons eens goed onze geschiedenis respecteren', terwijl ze eigenlijk juist allesbehalve doen. Hij is niet opgepoetst, hij is niet refurbished: hij stond gewoon op het hoofdkantoor totdat een werknemer met hart voor de zaak zei 'Oeh dat is een vet model, want dat is...', die 'm vervolgens aan zijn neus voorbij zag gaan omdat Yamaha dacht 'hé, dit levert reacties op'. Tsja.

 

Maar het is wel een prachtding. _O_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedoel je dat het aparte karakter van elk individueel model analoge synthesizer - soms zelfs tussen twee samples - iets heeft boven het steriele, statische geluid van een digitale computer synth? en dat sommige mensen dit kunnen warderen en er zelfs behoeften aan hebben?

 

Laat Yamaha dat maar niet horen!

 

Gelukkig zijn er nog bedrijven op andere delen van de wereld die de honger van deze mensen kunnen stillen.

Edited by T4600C

Share this post


Link to post
Share on other sites

default_worshippy.gifdefault_worshippy.gifdefault_worshippy.gif

Schmidt Synthesizer

 

 

 

default_worshippy.gifdefault_worshippy.gifdefault_worshippy.gifdefault_worshippy.gifdefault_worshippy.gif

 

MEMORYMOOG

 

 

Edited by T4600C

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Oakley Journeyman filters, ARP Solina String Ensemble, Corsynth VCO. Yamaha CS-80, Yamaha CP-80. Prophet-10, OB-X, Club Of The Knobs modular

Edited by T4600C

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat dit alleen over analoog of mogen we ook digitaal gaan hier?  Ja, ik ben de newbie die duidelijk een beetje gaat zooien maarruh..  

 

Dit heeft wel een reden. Toen ik begon met (digitale) audio nu ongeveer 10 jaar geleden nam ik een hele bewuste keuze tussen analoog (zeg: hardware) en digitaal (software, vandaar ook de benaming "soft synths"). En dat is ook een van de redenen dat ik een beetje "stennis" kom schoppen (naah) want 12 jaar geleden had ik dus echt het idee dat een synthesizer feitelijk een keyboard met een gigantische lading aan knoppen was..  dacht het dus niet 😎

 

Mijn huidige favoriet?

 

image.png.6eb3fe16d4d3849a327e4979c4ab5a57.png

Complex-1, powered by Reason

 

Zie boven 😎

 

Dit is een zogenaamde 'Rack extensie' voor Reason. Reason is een van mijn favoriete audio programmas om mee te werken. Wat dit ding zo fijn maakt om mee te werken is dat het volledige modulair is opgebouwd. Je kan het zien: oscillator 1, 2 en 3, een ruis oscillator, delay, filter, shaper, en natuurlijk een LFO. Dan nog de ADSR enveloppe (Attack, Sustain, Decay & Release) en je hebt je signaal om in de mixer te gooien.

 

Maar dit is slechts 1 aspect (uh oh!)

 

image.thumb.png.2685edd1da61a1696d3d40fd0dcf61e5.png

 

Als je Reason "omdraait" dan krijg je de virtuele achterkant van het geheel te zien waar je dus ook je signaal a la analoog kan aansturen. Nog leuker: zonder de gigantische kosten die je normaal gesproken moet maken voor analoge audio effecten. En dat, vind ik, is heel erg leuk werken.

 

Zeker in deze moderne tijden waarin het niet moeilijk hoeft te zijn om met 192Mhz te gaan samplen (= effectief (digitaal) bereik van 96kHz).

 

Hou me ten goede: diep respect voor de synth hierboven maar ik ben echt om richting digitaal.

 

PS

 

Gaat dit over synths die we echt bezitten of dingen die we willen hebben? Ik krijg ineens zo mijn twijfels maar Complex-1 is dus waar ik echt mee werk (en nog een grote lading andere synths).

Edited by ShelLuser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle vormen van synthesizers (en samplers wat mij betreft ook) kunnen hier terecht hoor, hardware of softsynths, allemaal goed ;)

 

Ik vind persoonlijk hardwaresynths, ook al maken ze een beetje bijgeluid, gewoon zo veel meer karakter hebben. Natuurlijk is digitaal veel makkelijker, schoner qua sound en alles, maar dat is precies wat ik mis aan dit soort softsynths.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×