Ga naar inhoud

V, een serie over aliens


Aanbevolen berichten

v.jpg.24bcaa4fb25557d1cad73c1cbfb9728b.jpg

 

Herinnert zich iemand V, een serie over aliens die de aarde wilden overnemen? Daar moest ik ineens aan denken, maar ik herinner me het verhaal niet meer. De IMDb database schrijft hierover dat het ten eerste een TV mini serie uit 1983 was en ten tweede later herhaald werd als een serie in 1984-1985 en ten derde ook nog in 2009-2011. Geen flauw idee welke ik gezien heb.


Wel herinner ik me uit de serie een aardige alien, Willie, die later in menselije vorm blijft bestaan en verkering krijgt met een aardbewoonster, een mens, maar ook een boosaardige alien die Diana heette.  Deze aliens hadden zich getransformeerd als

mensen, bleken echter reptielen te zijn.


Volgens mij was een van de eerste beelden die men kon zien een armada van spaceships, die zich donker aftekenden in de lucht. Een heel dreigend aanblik toen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ken het niet, het is van voor mijn tijd. Als ik het zo zie was het eerst een miniserie van 2 afleveringen (1u45min en 1u30min) inderdaad en daarna een vervolg / spin-off van 19 afleveringen van elk een uur. Het lijkt me dus geen herhaling. De 2009-versie is gewoon een modern sausje over het oude idee heen, niet een heel groot succes volgens mij.

 

In de zowel de miniserie als de langere tv-serie uit de jaren '80 zitten beiden de karakters Willie en Diana, dus het kan beiden geweest zijn.

 

Hier een stukje TV-gids (uit de Leidsche Courant) van 2 november 1984, zin z'n geheel hier te zien:

 

434192757_Schermafbeelding2021-10-28110233.png.6f6be45421de3ebd47faabdf55576dc2.png

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago, Minuteman said:

Ik ken V inderdaad nog wel, was er niet heel erg van onder de indruk.

 

Wat in de krant erboven staat, "Mensen zoals jij en ik". Dat was ook geweldige televisie.

 

Vond je het echt niet een klein beetje spannend? Bijvoorbeeld toen een alien, ik meen Diana, de huid van zijn/haar gezicht trok? Dat was de allereerste keer dat ik zoiets zag gebeuren. :)

 

Inderdaad, Kees Brusse was een geweldige verteller. Heel rustig, heel 'naturel' en totaal niet opgezegd.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb hier ook echt nog nooit van gehoord. Toch wel opmerkelijk gezien heel veel series uit de jaren 70 en 80 vandaag de dag nog steeds regelmatig op themazenders te zien zijn of anderszins op dvd verschenen of eindeloos vaak herhaald (noem ze allemaal maar op; A-Team, Knight Rider, Dallas, Dukes of Hazard, Starsky & Hutch, Miami Vice, Little House on the Praire, Bonanza, De Wrekers, De Saint, blabla).
 

Waarom ‘V’ dan geen belletje doet rinkelen. Al ken ik zo 1,2,3 ook weinig acteurs uit de castlist, zo snel alleen Robert Englund eigenlijk ;).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Haha ik heb m zo vaak gezien destijds , maar ik ben ook een SF nerd

De remake ook gezien maar de oude versie vond ik meer hebben voor die tijd. 

De aliens lijken in t begin heel aardig maar hebben idd andere plannen (wereld overnemen, mensen als voedsel)

Naja gewoon eens kijken joh, wel beginnen bij t begin anders kan t wat verwarrend zijn. 
Heb m nog wel op VHS ergens liggen

Haha ik heb m zo vaak gezien destijds , maar ik ben ook een SF nerd ;)

De remake ook gezien maar de oude versie vond ik meer hebben voor die tijd. 

De aliens lijken in t begin heel aardig maar hebben idd andere plannen (wereld overnemen, mensen als voedsel)

Naja gewoon eens kijken joh, wel beginnen bij t begin anders kan t wat verwarrend zijn. 
Heb m nog wel op VHS ergens liggen

Link naar bericht
Delen op andere sites
21 uur geleden, Keetie zei:

 

Vond je het echt niet een klein beetje spannend? Bijvoorbeeld toen een alien, ik meen Diana, de huid van zijn/haar gezicht trok? Dat was de allereerste keer dat ik zoiets zag gebeuren. :)

 

Inderdaad, Kees Brusse was een geweldige verteller. Heel rustig, heel 'naturel' en totaal niet opgezegd.

 

Ik ben niet zo van de spannende televisie en toen die dame met haar gespleten reptielentong kwispelde was ik er wel klaar mee.  

 

Er was ook een andere serie in die tijd genaamd Battlestar Galactica, daar was ik wel fan van. Ook van Blake's 7 overigens.  

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik weet dat V ten tijde van de remake als een hype werd gebracht maar gruwelijk op z'n bek ging, niet alleen hier (ik geloof uitgezonden op het huidige Veronica?), maar wereldwijd. Flopje.

 

Heb later nog wel eens over de originele serie gehoord, omdat in de eerste aflevering Dominique Dunne nog meespeelde. Dat was een actrice die ondermeer meespeelde in de originele Poltergeist, en die veel te vroeg aan haar einde kwam door de acties van een gewelddadig ex-vriendje. Uiteindelijk is haar rol gerecast maar volgens mij is er nog één shot in de verte behouden, waarin ze amper te zien is.

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 10/31/2021 at 2:38 PM, samba-boy said:

Ik weet dat V ten tijde van de remake als een hype werd gebracht maar gruwelijk op z'n bek ging, niet alleen hier (ik geloof uitgezonden op het huidige Veronica?), maar wereldwijd. Flopje.

 

Heb later nog wel eens over de originele serie gehoord, omdat in de eerste aflevering Dominique Dunne nog meespeelde. Dat was een actrice die ondermeer meespeelde in de originele Poltergeist, en die veel te vroeg aan haar einde kwam door de acties van een gewelddadig ex-vriendje. Uiteindelijk is haar rol gerecast maar volgens mij is er nog één shot in de verte behouden, waarin ze amper te zien is.

 

Je hebt het wel over een remake. Meestal is een remake slechter dan het origineel. Maar dat kan ik me in dit geval niet voorstellen, daar ze 4 nominees hebben gekregen voor de mini-serie uit 1983, waarvan één een winnaar werd.

 

v.awards.gif.bfda01838a968c6b355fb34eb29fdbd2.gif

 

De naam van Dominique Dunne staat inderdaad vermeld op IMDb bij de Cast en Crew aan het hele einde:

Series Thanks Dominique Dunne     ...     in loving memory of (2 episodes, 1983)

 

En de Nederlandse Wikipedia schrijft:

 

V (1983)

 

V is een sciencefiction-televisieserie over buitenaardse bezoekers (Visitors). De reeks begon als een tweedelige televisiefilm van ongeveer 200 minuten in 1983, geschreven en geregisseerd door Kenneth Johnson. Deze sloeg dermate goed aan dat er een jaar later een driedelig vervolg verscheen onder de titel V: The Final Battle. Hierop volgde de televisieserie V: The Series (1984-1985), die zich ongeveer een jaar na afloop van The Final Battle afspeelt.

 

Het originele V was structuurgewijs gebaseerd op het boek It Can't Happen Here van Sinclair Lewis.

 

Natuurlijk zullen er mensen zijn die niet van dergelijke films/series houden. Misschien vind ik hem ook niet zo spannend meer als ik de serie nog eens zie. Dat kan altijd, toch?

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Dit weekeinde heb ik V, de miniserie uit 1983 gezien. Als je dit met de ogen en de tijd van nu bekijkt, heeft @samba-boy helemaal gelijk. Het is saai en er gebeurt ogenschijnlijk helemaal niets, behalve dan dat er vreemde ruimteschepen boven de belangrijkste steden op aarde in de lucht hangen, waarvan er in de film maar één te zien is.

 

ruimteschip.png.b09e3445715b4c234f5508f897badf75.png

 

Maar als je dit met de ogen van de tachtiger jaren bekijkt, is de film ineens heel spannend. Dan gebeurt er van alles. Uit dat ene ruimteschip, het moederschip, komt een kleiner ruimteschip dat op aarde landt. Uit dat gelande ruimteschip stapt hun leider, die zich John laat noemen en die via alle media de algehele leiding overneemt. Hij stelt de vreemdelingen als visitors / bezoekers voor, die in vrede gekomen zijn om de mensheid te redden. In wezen stelen ze het belangrijkste materiaal op aarde, waardoor de mensheid dreigt uit te sterven. Eerst komt er een groepje mensen in opstand en probeert de vreemdelingen weg te krijgen door zich te gaan wapenen onder de naam V van victory / vrijheid en overwinning. Helaas zijn de bezoekers sterker en in de overmacht, waarbij de opstandelingen het in de mini-serie hierbij laten, in berusting.

 

De miniserie begint met het opnoemen van de namen van alle medewerkers, ik noem er een paar van:

Kenneth Johnson - regisseur en schrijver
Jane Badler - Diana, alien, leidster van het schip
Robert Englund - Willie, aardige alien, een werker
Marc Singer - Mike Donovan, de journalist
Neva Patterson - Eleanor Dupres, schoonmaakster en spionne
Richard Herd - John, leider van de aliens


De echte strijd echter volgt in de opvolger van deze miniserie, dat is V, the final battle, die ik aankomend weekeinde waarschijnlijk ga bekijken.

 

aangepast door Keetie
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...