Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Hallo allen!

Tja... Ik ben een beetje verbijsterd... Vandaag heb ik aan m'n buurmeisjes De Plaaggeest laten zien. Al na zo'n 5 minuten was hun aandacht verslapt en de plaaggeest vonden ze eerder grappig dan eng. Na een uurtje gaf ik het op en begon met De Diamant. Dit vonden ze nog veel saaier en heeft een klein halfuur opgestaan. Snappen jullie dat nou? Hoe is jullie ervaring met kinderen van nu en de B&A series? Ik had verwacht dat ze het net zo leuk zouden vinden als ik, maar dat bleek toch behoorlijk tegen te vallen. Natuurlijk ligt het tempo wat lager in vergelijking met series van nu, maar het doet wat mij betreft niks af aan de kwaliteit.

Jammer hoor... :N

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn neefje vindt B&A nog steeds tof, al begint hij het wat te ontgroeien.

Elke keer als ik ga babysitten om hem neem ik een paar dvd's mee en er zitten steeds B&A's tussen.

De Plaaggeest en Sleutel moet ik hem niet meer voorschotelen, die vindt hij enorm traag (en als we eerlijk zijn, is dat ook zo), en de Europa en Amerika reeksen vindt hij teveel als naar school gaan.

Maar als ik dan eens De Diamant, Schatkaart of Kroon meeheb dan is een van die reeksen onmiddellijk de keuze.

Als ik hem dan vraag waarom is het omdat de boeven toch wel als een dreiging worden gezien én dat het tempo er goed in zit.

Misschien ligt het gewoon aan je buurmeisje, maar probeer anders eens de kroon of de schatkaart.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Volgensmij heeft het ook niks met de jeugd van nu te maken. Ik kan me herinneren dat ik vroeger de serie van de Diamant ook nooit helemaal af keek. Maar een aantal jaren later was ik benieuwd naar hoe het verhaal afliep, en toen huurde ik een videoband van deze serie. En niet alle kinderen houden van Bassie en Adriaan. Dat is niet alleen tegenwoordig zo, maar vroeger was dat ook wel denk ik. En ik kijk tegenwoordig graag naar alle series, ook al vond ik ze vroeger niet veel aan. Misschien omdat ik sommige verhaallijnen ook niet echt snapte toen. Tegenwoordig wel. Daarom vind ik ze nu wel heel leuk

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag was ik bij mijn tante. Ik repareerde haar computer en toen die gemaakt was, kwam haar kleinzoon naar boven geklommen. De kleine is een jaar of 2, maar je hebt er nu al de grootste gesprekken mee. :P Hij kwam bij me op schoot en vroeg of ik 'un fillumpjuh' kon opzetten. Ik startte maar even YouTube op en zei 'Bassie en Adriaan!', waarna ik er meteen spijt van had, omdat ik wist hoe groot de kans was dat alles van Bassie en Adriaan van YouTube afgegooid zou kunnen zijn. :')

Fijn, ik begon dus te zoeken en liet maar het eerste het beste èchte filmpje zien; De droomwereld in het café, uit de Plaaggeest. Ik legde hem een klein beetje uit wat er gebeurde en hij moest zo hard lachen toen Bassie tegen dat bord aansloeg en zelf meppen kreeg, of toen die boze meneer tegen de muur aan klapte en Bassie een vaas op hem neerzette. Vervolgens zette ik de eindachtervolging uit de Diamant op en hij keek zijn ogen uit. "De boefuh!" riep 'ie vol enthousiasme, toen de boevenbaas riep "Moet ik alles zelf doen!?", zo schattig. Dat ventje had het dus wèl naar zijn zin :)

...Kinderen van tegenwoordig vinden Bassie & Adriaan niet leuk meer? Kom nou toch. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag was ik bij mijn tante. Ik repareerde haar computer en toen die gemaakt was, kwam haar kleinzoon naar boven geklommen. De kleine is een jaar of 2, maar je hebt er nu al de grootste gesprekken mee. :P Hij kwam bij me op schoot en vroeg of ik 'un fillumpjuh' kon opzetten. Ik startte maar even YouTube op en zei 'Bassie en Adriaan!', waarna ik er meteen spijt van had, omdat ik wist hoe groot de kans was dat alles van Bassie en Adriaan van YouTube afgegooid zou kunnen zijn. :')

Fijn, ik begon dus te zoeken en liet maar het eerste het beste èchte filmpje zien; De droomwereld in het café, uit de Plaaggeest. Ik legde hem een klein beetje uit wat er gebeurde en hij moest zo hard lachen toen Bassie tegen dat bord aansloeg en zelf meppen kreeg, of toen die boze meneer tegen de muur aan klapte en Bassie een vaas op hem neerzette. Vervolgens zette ik de eindachtervolging uit de Diamant op en hij keek zijn ogen uit. "De boefuh!" riep 'ie vol enthousiasme, toen de boevenbaas riep "Moet ik alles zelf doen!?", zo schattig. Dat ventje had het dus wèl naar zijn zin :)

...Kinderen van tegenwoordig vinden Bassie & Adriaan niet leuk meer? Kom nou toch. :P

Mijn buurmeisjes zijn 8, 11 en 12. Toen ik tien was kon ik nog helemaal geboeid kijken naar B&A. Op de reisseries na. En ik kende vrijwel niemand die B&A niet enigszins leuk vond, van die leeftijd. Er zullen er veel zijn van jongere leeftijd (zoals jij noemde) die er nog naar kunnen kijken, maar ik vind het opmerkelijk dat de leeftijdsgroep wat verschoven is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is misschien opmerkelijk, maar ook redelijk algemeen bekend. Tegenwoordig kijken de kids al op veel jongere leeftijd naar series die veel 'flitsender' en drukker zijn, en bovendien sneller gemonteerd. Veel tekenfilms van nu gaan van de hak op de tak, en als je daar aan gewend raakt is B&A ineens een trage serie.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is misschien opmerkelijk, maar ook redelijk algemeen bekend. Tegenwoordig kijken de kids al op veel jongere leeftijd naar series die veel 'flitsender' en drukker zijn, en bovendien sneller gemonteerd. Veel tekenfilms van nu gaan van de hak op de tak, en als je daar aan gewend raakt is B&A ineens een trage serie.

Dat sowieso. Iedere zender is veel te veel 'ver-Amerikaniseerd', om het zo maar even te noemen. Snel, afwisselend, herhalend, flitsend... Als ik vroeger, net zoals vorige week, de kans had een Amerikaanse zender via stream te zien (Heb nog nooit eerder echt Amerikaanse TV via internet gekeken :')) had ik me wild-geschrokken, want het is echt zo flitsend, snel, en veul te veel reclame. Helaas bleek nu dat de Nederlandse TV gelijk was aan dat Amerikaanse kanaal. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk zelf ook dat het allemaal wel meevalt.

Het kan natuurlijk verschillen maar een vriendin van mij uit de straat heeft ook een kind van 2 die ik vorig jaar de verjaardag de dvd-box van Leren & Lachen als cadeau heb gegeven. Kreeg juist te horen dat ik het echt ontzettend goed had uitgezocht en het 1 van de weinige dingen mee was waarmee die vriendin hem alleen kon laten zo leuk vond hij het. Echter toen ik eens een serie meenam sloeg dat ietsje minder aan, mogelijk omdat die dan voor een 2-jarige wat minder makkelijk te volgen zijn. Maar dat de jeugd van nu het helemaal niet meer leuk vind denk ik zeker niet, het is naar mijn idee echt een tijdloos iets. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het valt mij vooral op dat juist veel buitenlandse jeugdseries die worden uitgezonden op zenders als z@pp, Ketnet, Nickelodeon, enz.

worden gedubt met Nederlandse stemmen... en werkelijk in 9 van de 10 gevallen is dit zeer beroerd gedaan en als het

wel netjes is gedaan kan het nog in géén geval tippen aan het origineel. De kwaliteit van de acteurs verdwijnt gewoon direct.

En dat vinden kinderen van nu wel leuk om te zien...? Ik vraag het me heel sterk af... voor ons is het ook ruk om de Franse B&A dub te zien...

Punt is... kinderen zien het allemaal niet. Wij kunnen dat als 'oudere garde' volgens mij niet objectief beoordelen. We hebben zo onze eigen nostalgie

en beoordelen kinderprogramma's heel anders dan de doelgroep. Kinderen kijken niet naar Bassie en Adriaan voor een goed verhaal en plotwendingen.

Toch kan ik me er wel iets bij voorstellen dat de écht kleinere kinderen het geduld of begrip niet hebben om bepaalde series van B&A qua inhoud te kunnen volgen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Punt is... kinderen zien het allemaal niet. Wij kunnen dat als 'oudere garde' volgens mij niet objectief beoordelen. We hebben zo onze eigen nostalgie en beoordelen kinderprogramma's heel anders dan de doelgroep.

Hier heb je een punt: voor ons is B&A, Kindernet en Telekids nostalgie, terwijl er ook een generatie is voor wie de huidige tekenfilms nostalgisch zullen zijn. Zo is er ook een generatie waarbij Paulus de Boskabouter en Floris jeugdsentiment zijn, series die voor mij niet zoveel waarde hebben.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Klopt helemaal. Maar los van die nostalgie... Als kind vond ik B&A het leukste wat er bestond (voordat ze gingen reizen;)) en als ik nu vraag naar favoriete programma's, komen ze met zoiets als "I Carly" aanzetten, wat inderdaad zo'n Amerikaanse serie is. Heel Nickelodeon zend maar bar weinig (volgens mij zelfs geen) Nederlandse series uit. Het is een beetje alsof je je kind elke dag patat voorzet, alsof gezond eten niet lekker kan zijn. Snapt iemand mijn beeldspraak? Wonderer, jij toch wel?:)

En het voorbeeld van Sam vind ik heel treffend, want we hebben het weer over iemand van heel jonge leeftijd, terwijl ik op m'n 8e nog steeds met een hele groep leeftijdsgenoten B&A zat te kijken. Die zie je nu minder en dat vind ik toch jammer.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vond een tijdje terug De Bende van Sjako goed van start gaan. En ik niet alleen. Een groepje kinderen uit mijn wijk, ik denk dat ze op dat moment in groep 6 zaten, spraken er de hele tijd over. Hoe grappig, gaaf en spannend het was... Tot de TROS de hele serie terugtrok omdat het 'te eng' werd bevonden. Hele serie werd hergemonteerd, en toen hij hergemonteerd weer werd uitgezonden was er geen hol meer aan, einde De Bende van Sjako. Ieder kind in mijn wijk hoorde ik praten over die serie na de eerste aflevering, de TROS kapte het af, serie kwam terug; "Nah, het is niet zo leuk meer."

Punt is, de Nederlandse televisie weet gewoon niet meer hoe ze een hedendaagse spannende kinderserie moeten maken. En áls ze het al eens goed doen, dan denken ze dat ze het fout doen. Verdomd, De plaaggeest werd destijds ook te eng bevonden! Werd daarvoor dat seizoen hergemonteerd? Nee! De rest van de series kwam er weliswaar geen plaaggeest meer voor (Op een lachspektakelshow na dan :')) maar toch, de spanning bleef.

Maargoed, dan ga ik toch redelijk offtopic.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Klopt helemaal. Maar los van die nostalgie... Als kind vond ik B&A het leukste wat er bestond (voordat ze gingen reizen;)) en als ik nu vraag naar favoriete programma's, komen ze met zoiets als "I Carly" aanzetten, wat inderdaad zo'n Amerikaanse serie is. Heel Nickelodeon zend maar bar weinig (volgens mij zelfs geen) Nederlandse series uit. Het is een beetje alsof je je kind elke dag patat voorzet, alsof gezond eten niet lekker kan zijn. Snapt iemand mijn beeldspraak? Wonderer, jij toch wel?:)

En het voorbeeld van Sam vind ik heel treffend, want we hebben het weer over iemand van heel jonge leeftijd, terwijl ik op m'n 8e nog steeds met een hele groep leeftijdsgenoten B&A zat te kijken. Die zie je nu minder en dat vind ik toch jammer.

Hoewel het wellicht teleurstellend is, zijn de dingen denk ik zelf niet zo zwart-wit als je schetst.

Het punt is en dat is ook wat Hinse bevestigde;

- Tijden veranderen. Er komen nieuwe series, series worden vlugger, kinderen besteden hun tijd anders en hebben minder geduld, enz.

- Je teleurstelling wordt versterkt door je eigen gevoel van nostalgie. Als jij zegt dat Floris, Johan en de Alverman en Catweazle saai zijn, schok je ook een oudere generatie...

Toch weet ik zeker dat veel mensen van onze generatie er niks mee hebben of er zelfs nog nooit van hebben gehoord ;)

- Probeer het representatief te beoordelen. B&A is nog steeds geliefd en misschien waren de kids waar je het aan liet zien nét even niet in een B&A stemming...

En het belangrijkst; je komt altijd mensen tegen (jong en oud) die andere dingen leuk vinden dan jij. Er zijn ook véél mensen die hun oren niet zullen geloven als

je nu roept tegen een Harry Potter fan, dat Harry Potter flut is... maar geloof me... daar lopen er ook legio van en die zijn niet op 1 hand te tellen.

Maar ik begrijp wel het gevoel... het is zo'n "man, ben ik nou de enige die het ziet of wat is dit??!!" - gevoel.

ik zou zelf ook zo zeggen dat iemand naar de dokter moet als ie B&A ruk vindt... maar het zou aan de andere kant ook niet gezond

zijn als er niémand zou zijn die het ruk vond... Toch? ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Klopt helemaal. Maar los van die nostalgie... Als kind vond ik B&A het leukste wat er bestond (voordat ze gingen reizen;)) en als ik nu vraag naar favoriete programma's, komen ze met zoiets als "I Carly" aanzetten, wat inderdaad zo'n Amerikaanse serie is. Heel Nickelodeon zend maar bar weinig (volgens mij zelfs geen) Nederlandse series uit. Het is een beetje alsof je je kind elke dag patat voorzet, alsof gezond eten niet lekker kan zijn. Snapt iemand mijn beeldspraak? Wonderer, jij toch wel?:)

En het voorbeeld van Sam vind ik heel treffend, want we hebben het weer over iemand van heel jonge leeftijd, terwijl ik op m'n 8e nog steeds met een hele groep leeftijdsgenoten B&A zat te kijken. Die zie je nu minder en dat vind ik toch jammer.

Oh, even los van alles... deze zet ik even in een aparte post. Je steekt eigenlijk nooit onder stoelen of banken dat je de laatste 2 reeksen van B&A (Europa en Amerika)

eigenlijk zeer waardeloos vindt... toch zijn er véél B&A liefhebbers (waaronder ik zelf) die deze reeksen liever bekijken dan de Plaaggeest, Sleutel of Huilende Professor.

Bovendien vindt zelfs Adriaan de Amerika-reeks het leukst van alle series.

Als je 'm nu omdraait... het is een kwestie van smaak... jij vindt ze niet leuk omdat het niet avontuurlijk is / weinig verhaal heeft... anderen vinden 'm wel leuk omdat de boefjes

leuk zijn, of omdat Paul van Gorcum zo'n prachtige stempel drukt... weer anderen vinden 'm leerzamer voor kinderen dan een fictief verhaal met een schatkaart, enz.

Samengevat; wat voor oordeel kan je hier aan hangen? Is het onbegrijpelijk voor bijv. mij persoonlijk dat jij die reeksen minder waardeert? Of juist onbegrijpelijk voor

jou als ik zeg dat ik Europa en Amerika leuker vindt dan die andere reeksen? Geen van beiden dus... de één vindt dit leuk, de ander dat. Maar toch wordt je

oordeel altijd beïnvloed door de persoonlijk subjectieve bril,waar je de hele dag doorheen kijkt ;)

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...