Ga naar inhoud

School of Rock


Aanbevolen berichten

Een tijdje geleden, op RTL8, 11 0ct. 2016, heb ik een niemandalletje, een rock komedie, gezien. Wel een leuk niemandalletje. Behalve plaatjes kijken is het ook plaatjes luisteren! Wat een herrie, zouden mijn ouders uitroepen...

Telkens weer wilde ik dit verhaal beginnen mer de titel King of Rock!, maar zo heette de film helemaal niet (Wie was de King of Rock ook al weer?). De film heet
School of Rock.
 

schoolofrock.jpg

Typische houding (van wie ook al weer?)

 

De School of Rock kan verwijzen naar:

 

1) School of Rock (film), een Amerikaanse film uit 2003 van Richard Linklater
2) School of Rock (televisieserie), een televisieserie gebaseerd op deze film
3) School of Rock (album), een soundtrackalbum van de gelijknamige film

 

Maar inmiddels ook een vierde, nl

 

4) School of Rock (musical)

 

schoolmusical.png

 

Over de film:
School of Rock is een Amerikaanse film uit 2003 met Jack Black, Mike White en Joan Cusack. Het is een komische film waarin rockmuziek centraal staat. De regie werd uitgevoerd door Richard Linklater en de première was op 3 oktober 2003.

 

Over de serie:
School of Rock is een televisieserie van Nickelodeon gebaseerd op de film School of Rock. De serie werd bekendgemaakt in augustus 2014, en stond gepland voor lente 2015, wat na veel andere uitstellingen werd uitgesteld naar 12 maart 2016.

 

Over de musical:
School of Rock is a rock musical with music by Andrew Lloyd Webber, lyrics by Glenn Slater and a book by Julian Fellowes. Based on the 2003 film of the same name, with a screenplay by Mike White.

Ik heb ze alledrie gezien. De film helemaal met de transformatie van brave gehoorzame schoolkindertjes tot een ware kinderrockgroep (zo heb ik kunnen leren waarom de gitarist langzaam zijn arm in de lucht steekt tijdens het spelen); van de serie de eerste aflevering - wel met stukken nagespeeld uit de film, maar meteen al in rockstijl en een ingebouwde lachmachine; de musical gaf voor mij te zoete scenes te zien en te horen.

 

Algemene beschrijving:

 

Alles en iedereen gaat over Dewey Finn, een zonder werk zittende rockzanger en gitarist sinds hij uit zijn eigen opgerichte rockband werd gezet.  Op een goede dag beantwoordt hij een telefoontje bedoeld voor zijn vriend, leraar/onderwijzer, die gevraagd wordt als invaller op een particuliere basisschool, waar ze een zieke leerkracht hebben. Daar hij totaal zonder geld zit en geacht wordt huur te betalen, besluit Dewey om het werk aan te nemen onder zijn vriends naam.

 

Na een paar hangdagen op school doorgebracht te hebben, ontdekt Dewey dat zijn leerlingen muzikaal talent hebben en besluit hij een kinderrockband op te richten om eindelijk eens een keertje de Battle of the Bands contest te kunnen winnen. Allemaal in stilte natuurlijk.

 

Spelers:

Jack Black  ...  Dewey Finn 
Adam Pascal  ...  Theo 
Lucas Papaelias  ...  Neil 
Chris Stack  ...  Doug 
Sarah Silverman  ...  Patty Di Marco 
Mike White  ...  Ned Schneebly 
Lucas Babin  ...  Spider 
Joan Cusack  ...  Rosalie Mullins 
Jordan-Claire Green  ...  Michelle 
Veronica Afflerbach  ...  Eleni 
Miranda Cosgrove  ...  Summer Hathaway 
Joey Gaydos Jr.  ...  Zack 
Robert Tsai  ...  Lawrence 
Angelo Massagli  ...  Frankie 
Kevin Alexander Clark  ...  Freddy Jones (as Kevin Clark) 

 

De ware hoofdpersonen in deze rockfilm zijn voor mij echt wel Jack Black als Dewey Finn en Joan Cusack als Rosalie Mullins, de directrice van de school. Dewey krijgt het voor elkaar om haar een keertje dronken te voeren teneinde toestemming te verkrijgen voor een tussendoors schooluitstapje, waarbij het illegale optreden van de schoolband bedoeld wordt. Prachtige scènes!  En niet te vergeten de kinderen, ook hoofdpersonen natuurlijk.

 

De hele band is tien jaar na de film nog eens bij elkaar gekomen voor een reünie.
 

rockback.jpg

 

En om het geheel helemaal compleet te maken...

 

Over het album:
School of Rock is het soundtrackalbum van de gelijknamige film, met Jack Black. De première was op 30 september 2003. Dit album werd genomineerd voor een Grammy Award in 2004.

 

De nummers zijn:

 

"School of Rock" - School of Rock (4:14)
"Your Head and Your Mind and Your Brain" - Jack Black (0:36) *
"Substitute" - The Who (3:47)
"Fight" - No Vacancy (2:35)
"Touch Me" - The Doors (3:10)
"I Pledge Allegiance to the Band..." - Jack Black (0:49) *
"Sunshine of Your Love" - Cream (4:10)
"Immigrant Song" - Led Zeppelin (2:23)
"Set You Free" - The Black Keys (2:44)
"Edge of Seventeen" - Stevie Nicks (5:26)
"Heal Me, I'm Heartsick" - No Vacancy (4:46)
"Growing On Me" - The Darkness (3:29)
"Ballrooms of Mars" - T. Rex (4:08)
"Those Who Can't Do..." - Jack Black (0:41) *
"My Brain Is Hanging Upside Down" - Ramones (3:53)
"T.V. Eye" - Wylde Rattz, covering Iggy and the Stooges (5:22)
"It's a Long Way to the Top" - School Of Rock, cover van AC/DC (5:51)

 

Genre:
Hardrock, bluesrock, rock, heavy metal, psychedelische rock, pop, garagerock, glamrock, rock-'n-roll, punkrock, southern rock
 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

De leukste scène uit de film vind ik die waarin de uitgekozen groep kinderen met onderwijzer de school uitsluipt om auditie te gaan doen, ze zorgden wel voor een heuse uitkijk, waarbij de kinderen die in de klas bleven door middel van tv en bandrecorder toch les kregen. Tenminste dat dacht de controlerende directrice goedkeurend.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...