Ga naar inhoud

[NL] De Legende van de Bokkenrijders


Aanbevolen berichten

Een serie uit 1994. Lang geleden dus. Gebaseerd op de vier boeken van Ton van Reen, hoewel enigszins losjes. De boeken zijn wat minder geschikt voor het algemene kinderpubliek.

Het verhaal en dergelijke kun je nalezen op deze site dus dat ga ik niet vertellen. Het is in ieder geval gebaseerd op Limburgse sagen.

Ik was als kind verschrikkelijk onder de indruk van de leider van de bokkenrijders, de Zwarte Kapitein. Hij was als een soort Zorro, de held van de arme bevolking en de schrik van de rijkelui. Hij kon goed met een zwaard overweg.

Daarnaast was ik half verliefd op de dokter, met zijn zachte g en lange haar, en zijn grote gevoel voor rechtvaardigheid.

Ik ergerde me altijd een beetje aan de hoofdpersoon, omdat hij een amateur is. De serie bestaat voor de helft uit amateurs, en is een speciaal samenwerkingsverband met een Nederlandse, Belgische en Duitse omroep. De enige Duitse acteur wordt nagesynchroniseerd door Hero Muller trouwens.

ONM fans zullen Wim Bax herkennen, VPRO kijkers Freark Smink, Belgen Eugene Bervoets, Limburgers de omgeving en oude rotten als ik de serie ;)

Ik ben ontzettend blij dat het op DVD komt, na 12 jaar, zodat ik eindelijk die ene aflevering weer kan kijken die ik nooit heb opgenomen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
...en oude rotten als ik de serie ;)

Ik ben ontzettend blij dat het op DVD komt, na 12 jaar, zodat ik eindelijk die ene aflevering weer kan kijken die ik nooit heb opgenomen.

Ben ik dan ook een oude rot? Ik herinner me nog levendig voor de tv zitten als het uitgezonden werd en vond het geweldig.

Dat koningszuur en het geld van de Kerk _O_

Ik herinner me nog een scène dat ze inbraken bij de edele van de streek toen die aan het eten was. Geweldig.

Ik kan bijna niet wachten tot de dvds verkrijgbaar zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit van deze serie gehoord, maar ik wil het wel zien.

De bokkenrijders kende ik voorheen alleen maar van Hugo van den Loosche Duynen (van de Eftelingattractie Villa Volta). Hier staat dat deze Hugo de leider van de bokkenrijders was. Hij is dus, als ik de link van wonderer aanklik en de site lees, de Zwarte Kapitein.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ongetwijfeld zijn er een heleboel versies, maar wat ik dus schrijf is een combinatie van de Eftelingversie en de versie van Ton van Reen.

De versie van Ton van Reen ook? Ik meen me toch te herinneren dat ook daar de zwarte kapitein de leider was, daar is de film/serie namelijk op gebaseerd. Ook z'n alter ego is hetzelfde.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

De versie van Ton van Reen ook? Ik meen me toch te herinneren dat ook daar de zwarte kapitein de leider was, daar is de film/serie namelijk op gebaseerd. Ook z'n alter ego is hetzelfde.

Dat is wat ik in principe ook zeg: als zowel de zwarte kapitein als Hugo van den Loonsche Duynen de bokkenrijdersleider is, dat het dezelfde persoon is. Vandaar dat ik het een combinatie van 2 versies noem. Of zo je wilt, een combinatie van 3 versies: tv-serie, boeken van Ton van Reen en Efteling. Ik vind het wel een mooie theorie, dat die 2 dezelfde persoon zouden zijn. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Dat is wat ik in principe ook zeg: als zowel de zwarte kapitein als Hugo van den Loonsche Duynen de bokkenrijdersleider is, dat het dezelfde persoon is. Vandaar dat ik het een combinatie van 2 versies noem. Of zo je wilt, een combinatie van 3 versies: tv-serie, boeken van Ton van Reen en Efteling. Ik vind het wel een mooie theorie, dat die 2 dezelfde persoon zouden zijn. ;)

Hm. In de serie niet. Misschien hadden ze de naam veranderd?

Ik heb de boeken wel gelezen, maar echt nogal lang geleden ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik weet niet in welk tijdperk 'De Legende van de Bokkenrijders' speelt, maar wat ik wel weet is dat Hugo van den Loonsche Duynen en zijn bende zich naar de Bokkenrijders vernoemd hebben. Dit is ook te horen in het verhaal in Villa Volta:

'"Zij noemden zich de Bokkenrijders, naar schimmige luchtgeesten, die volgens een Middeleeuwse mythe op bokken gezeten door de donkere nachtelijke hemel zwermden en zelfs afgesloten huizen konden binnendringen".

Waarschijnlijk gaat het over verschillende bendes.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik weet niet in welk tijdperk 'De Legende van de Bokkenrijders' speelt, maar wat ik wel weet is dat Hugo van den Loonsche Duynen en zijn bende zich naar de Bokkenrijders vernoemd hebben. Dit is ook te horen in het verhaal in Villa Volta:

'"Zij noemden zich de Bokkenrijders, naar schimmige luchtgeesten, die volgens een Middeleeuwse mythe op bokken gezeten door de donkere nachtelijke hemel zwermden en zelfs afgesloten huizen konden binnendringen".

Waarschijnlijk gaat het over verschillende bendes.

Het tijdperk is ronde de middeleeuwen, mijn familie is limburgs, ik zelf woon omgeving rotterdam. Ik heb ooit op de basisschool een werkstuk over bokkenrijders gemaakt, ik heb toen mensen geintervieuwd die nog allemaal oude verhalen wisten die ze van hun ouders hadden geleerd, ik ga is op zoek naar dat werkstuk. als ik hem vind zal ik hem is posten :D

Ik heb destijds een hoog cijfer voorgehad!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...
Ik heb 'm! :) GEWELDIG! Echt een fantastische serie, straks ga ik lekker de laatste afleveringen kijken.

Echt een aanrader.

Ik krijg hem opgestuurd van mijn ouders binnenkort, kan niet wachten! Hij is echt goed he? :D Freark Smink O+

Link naar bericht
Delen op andere sites
Yourtube is baggerkwaliteit.

Liever nog een dagje of 2 wachten en dan de serie op groot scherm en in m'n zetel bekijken.

Gelijk heb je. Ik ben nu trouwens ook wel benieuwd geworden naar deze serie. Hoeveel kost ie ongeveer?

Link naar bericht
Delen op andere sites
Iets onder de ?20, ik heb bij lapis.to 17 betaald geloof ik. Moet het rekeninguitreksel nog krijgen. (evenals de dvd's)

Ok?. Dat val best mee. Om hoeveel dvd's gaat het hier eigenlijk?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...
[..]

Veel plezier :) Ben benieuwd of de dvd versie erg afwijkt van de tv serie, is soms wel eens het geval met tv series op dvd.

Ik zou niet weten waarom... ooh, wat geweldig. Pure jeugdsentiment! Alleen het liedje al! (kan iemand dat voor me rippen?). Ik zat echt te genieten en ik heb pas drie afleveringen gezien O+

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb het al 3 keer geprobeerd, maar pc loopt vast elke keer ik adobe audition en PowerDVD tegelijk laat draaien, gevolg is dat het hapert.

Ik zoek verder naar mogelijkheden (wss zal ik de geluidskaart uit m'n oude pc halen en dan de kinch-kabel naar een mini-jack leiden, om dan met m'n line-in van de dvdspeler op te nemen)

Maw, ik klooi nog wat door ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 years later...

Eugene Bervoets _O_ Ik zag hem een paar jaar later in 10 voor taal en toen herkende ik hem amper :')

Zwarte Kapitein O+ Ik heb het normaal niet zo op mannen die vrouwen zoenen, maar die kus met Anna was echt O+ O+ O+

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zelf heb ik deze serie niet gevolgd, maar de kijkers zijn stuk voor stuk razend enthousiast heb ik gelezen. Ik kom maar weinig kritiek op deze serie tegen, dus dat zegt wel wat over de kwaliteit. Wellicht komt het omdat de serie geregisseerd is door Karst van der Meulen. Hij heeft al heel wat topseries op zijn naam staan en weet daardoor ook hoe je een serie echt goed maakt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...
  • 8 months later...

De Bokkerijders, die serie heb ik op DVD, en ondertussen al 3 keer gekeken. 't blijft een mooi verhaal. En in een paar afleveringen wordt je er nog aan herinnerd dat het ooit eens door nederland 1 werd uitgezonden, want zo nu en dan komt het oude logo van nederland 1 nog tevoorschijn. De slot aflevering was volgensmij één van de beste afleveringen, wel jammer dat Lei de tinnengieter dood ging.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De Bokkerijders, die serie heb ik op DVD, en ondertussen al 3 keer gekeken. 't blijft een mooi verhaal. En in een paar afleveringen wordt je er nog aan herinnerd dat het ooit eens door nederland 1 werd uitgezonden, want zo nu en dan komt het oude logo van nederland 1 nog tevoorschijn. De slot aflevering was volgensmij één van de beste afleveringen, wel jammer dat Lei de tinnengieter dood ging.

Bedankt voor een lekkere spoiler, ik wilde net reageren dat ik de serie nog altijd niet op DVD heb maar wel wil zien. :P

(Just kidding, serie is 17 jaar oud dus dan kan zo'n spoiler gewoon ;))

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...