randy_roes Posted May 2, 2010 Share Posted May 2, 2010 Retro? Uiteraard! Goed gevonden? Zeker Kon het ooit een succes worden? In geen 1000 jaar! Soms zijn er nu eenmaal wagens die gedoemd waren om te floppen. Laten we in dit topic een paar auto's op een rijtje zetten met wat specificaties en de reden dat de auto gegeflopt is. Quote Link to post Share on other sites
randy_roes Posted May 2, 2010 Author Share Posted May 2, 2010 En ik begin met een auto waar heel weinigen al van gehoord hebben. De Aston Martin Lagonda In het midden van de jaren 70 had Aston Martin serieuze financiële problemen. En in plaats van hun gebruikelijke sportwagens en GT wagens, besloten ze om er een 4-deurs saloon van te maken. Velen vonden dit een goed idee en bij Aston kregen ze veel pre-orders binnen en er werden reeds voorschotten gelegd. Maar, waar Aston Martin niet op had gerekend was hoe de wagen zelf in de smaak zou vallen. Eerst en vooral was er de styling. In tegenstelling tot de gebruikelijke styling van Aston Martin, met veel rondingen, is de Langonda bijna volledig met een lineaal getekend. De wagen had een enorme neus en deze kwam nog eens zo laag dat het niet praktisch was ermee te rijden. Maar het grootste probleem kwam met het interieur, op zich was het zeer goed uitgedacht en er was zeker genoeg ruimte in de wagen (zoals je kan zien op het onderstaande plaatje) Ruimte en overzicht waren dan wel goed, de ontwerper had het geniale idee om alles met touch-buttons te maken, waardoor de ontwikkelingskost ENORM werd en de wagen als gevolg véél te veel ging kosten. (hieronder een gedetailleerd beeld van de touch-buttons) Als gevolg hiervan werd de wagen nog duurder dan gepland en waren er veel van de potentiële klanten al hun geld aan het terug vragen. Toen de eerste Lagonda (mét touch-buttons) werd geleverd werkte de electronica in de wagen voor een heel korte periode. Dit model werd over een periode van 6 jaar verkocht aan een prijs van £150.000 (vandaag meer dan een half miljoen pond!!!) Uiteindelijk werd in 1986 het hele touch-button idee achterwege gelaten, maar het kalf was reeds verdronken, en in 1991 werd de laatste Lagonda gemaakt. Over een periode van 15 jaar zijn er 645 Lagonda's gemaakt, dat zijn er 43 per jaar, niet zo goed... (ter vergelijking, in dezelfde periode produceerde Aston Martin ook de V8 Vantage en daarvan zijn meer dan 2300 auto's verkocht) Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted May 2, 2010 Share Posted May 2, 2010 Wat een bak Quote Link to post Share on other sites
randy_roes Posted May 2, 2010 Author Share Posted May 2, 2010 Meer volgt binnenkort, geloof me, er zijn nog véél ergere voorbeelden. Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted May 2, 2010 Share Posted May 2, 2010 Ik vind deze echt briljant mooi, echt! De grootste flop in mijn ogen is nog altijd de Fiat Multipla, maar daar zie je er nog steeds veel van rijden... Quote Link to post Share on other sites
randy_roes Posted May 3, 2010 Author Share Posted May 3, 2010 Ik vind deze echt briljant mooi, echt! De grootste flop in mijn ogen is nog altijd de Fiat Multipla, maar daar zie je er nog steeds veel van rijden... De Lagonda was voornamelijk stijl boven inhoud. De Multipla zag er voor geen meter uit, maar was eigenlijk vrij succesvol wegens een goedkoper alternatief voor de Chrysler Voyager en de Renault Espace. Quote Link to post Share on other sites
Hinse Posted May 3, 2010 Share Posted May 3, 2010 Haha, de Lagonda, wat een vette wagen! Hij ziet er nu juist door die touch buttons zeer retro uit! Ik vond de Peel Trident altijd al lachertje. Geproduceerd van 1964 tot 1966, vooral bekend vanwege z'n zeer goede rij-eigenschappen en fantastische kreukelzone. De topsnelheid van 75 km/u en hij had een veredelde DKW bromfietsmotor. Dit ding zou niet niet meer misstaan als een speelgoedauto. Quote Link to post Share on other sites
Ross Posted May 3, 2010 Share Posted May 3, 2010 Amc pacer anyone? Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted May 3, 2010 Share Posted May 3, 2010 Amc pacer anyone? Die is toch niet geflopt? Zelfs nog in Wayne's World gebruikt Quote Link to post Share on other sites
randy_roes Posted May 3, 2010 Author Share Posted May 3, 2010 Net zoals de Aston Martin Lagonda was de volgende auto een voorbeeld van stijl over inhoud. De DeLorean DMC-12 DeLorean werd eind de jaren 70 opgericht door John De Lorean, hij werkte vroeger voor Pontiac maar had veel radicalere gedachten over styling dan Pontiac mee akkoord zou gaan. Dus richtte hij zijn eigen bedrijf op. Ontworpen door Giorgetto Giugiaro (toen vooral gekend voor de Golf I) en verder verfijnd door Colin Chapman (van Lotus). De wagen zelf werd in Belfast, en werd deels gefinancierd door Hollywoodsterren van toen. Maar de schulden begonnen zich op te stapelen. Door een paar ridicule eisen van DeLorean (auto in roestvrij staal, comfortabel voor lange mensen, vleugeldeuren) werd de auto enorm zwaar (1,2 ton) en niet krachtig genoeg (een V6 van Peugeot gaf maar 132 pk). (voor de vleugeldeuren, plaatje onder) Dit resulteerde in zeer slechte verkoopscijfers (vandaag zijn er wel nog zo'n 6000 DeLoreans in "leven", maar velen werden nooit verkocht tijdens de originele "run" van de wagen) Om de koop toe kwam John De Lorean terecht in een schandaal over drugs en verduistering, en dus ging het bedrijf in 1982 over de kop. De DeLorean DMC-12 kreeg later wel erkenning dankzij de Back To The Future films, maar het kalf was reeds verdronken. Quote Link to post Share on other sites
Mr_T Posted May 4, 2010 Share Posted May 4, 2010 Deze auto is ook mede geflopt door de bijzonder slechte elektronica die er in zat/zit. Ze worden via autoscout nog regelmatig aangeboden; met en zonder originele elektronica! Quote Link to post Share on other sites
Hinse Posted May 4, 2010 Share Posted May 4, 2010 Deze auto is ook mede geflopt door de bijzonder slechte elektronica die er in zat/zit. Ze worden via autoscout nog regelmatig aangeboden; met en zonder originele elektronica! Wat was er zo slecht aan de elektronica? Viel het steeds uit ofzo? Hier nog een oudje: de Taylor Aero, een aerocar waar je dus vleugels en een staart op kon vastmaken zodat het een vliegtuig werd. Stamt uit 1949 en is t/m de jaren '50 geproduceerd. Het vliegelement is wel leuk, maar je hebt er wel een vliegbrevet voor nodig en als je er niet mee vliegt zit je in een extreem lelijke auto. Quote Link to post Share on other sites
randy_roes Posted May 7, 2010 Author Share Posted May 7, 2010 Tijd voor wat meer informatie. Weer een wagen die er niet mis uitziet, maar toch volledig mislukt is. Bricklin SV-1 Het geesteskind van Malcolm Bricklin (de oprichter van Subaru America), en ontworpen door Herb Grasse (ontwerper van de originele Batmobile). Deze wagen had als idee een veilige en goedkope sportwagen te zijn voor het grote publiek. De vormgeving zelf was niet mis, maar door het toegevoegde gewicht van de veiligheidsinstrumenten (geïntegreerde roll cage, sterke bumpers en zij-versterking) was de wagen inefficiënt. Het koetswerk zelf was in fibreglass gemengd met acryl-plastic (dit was toen nog niet op punt waardoor het zeer broos was). Het interieur was zeer slecht voorzien, Bricklin zelf was geen roker, dus was er geen aansteker of asbak voorzien (want roken en rijden is gevaarlijk volgens Bricklin). De productie zelf werd in twee delen gedaan. De delen zelf werden gemaakt in Minto en geassembleerd in New Brunswick. Als gevolg hiervan liep de productie zeer traag, te traag om een winstmarge op te bouwen. En door het minimalistische interieur en groot gewicht was het geen lieveling van het publiek. De wagen werd gebouwd van 1974 tot begin 1976, en in 1976 stond het bedrijf al voor 23 miljoen in het rood bij de overheid en ging over de kop. De wagen zelf is volledig geflopt, maar de Canadezen hebben blijkbaar nog steeds een plaatsje in hun hart voor deze wagen, want er bestaat een speciaal geslagen munt met de Bricklin erop. Quote Link to post Share on other sites
Hinse Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 Gaaf ding zeg, was z'n tijd ook al erg vooruit, zelfs KITT zag er 10 jaar later nauwelijks sneller uit. Vraag me wel af waarom de voorkant zo raar is, alsof je op een knopje kan drukken en dan verder uitklapt. Quote Link to post Share on other sites
randy_roes Posted May 7, 2010 Author Share Posted May 7, 2010 Als ik de specs juist heb gelezen was dat een deel van het bumper-ontwerp. Met andere woorden, als je met die bumper aan een trage snelheid ergens tegen rijdt, dan gaat ie lichtjes naar binnen (het noemt een 5 mph bumper) Quote Link to post Share on other sites
randy_roes Posted May 7, 2010 Author Share Posted May 7, 2010 In een andere kleur lijkt het duidelijker: Quote Link to post Share on other sites
Hinse Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 Die bruine heeft toch wat meer de retrolook en ziet er wat beter uit. Quote Link to post Share on other sites
randy_roes Posted May 7, 2010 Author Share Posted May 7, 2010 Er zijn een paar wagens gebouwd na dat het bedrijf over de kop is gegaan, misschien is de rode een van die modellen. Quote Link to post Share on other sites
samba-boy Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 Godsamme, misschien totaal geflopt, maar wat een bak. Dit is niet retro maar bijna futuristisch Quote Link to post Share on other sites
randy_roes Posted May 8, 2010 Author Share Posted May 8, 2010 Geloof me vrij, véél kleinschalige sportwagens uit de jaren 70 zagen er zo uit. En bijna allen hadden ze het idee gekregen door de rechte lijnen van een Lotus Esprit te combineren met de gekheid van de Lamborgini Miura en de gulwing-deuren van de Mercedes 300SL. Maar waar deze 3 wagen wél succes hadden, zijn alle kopies ten onder gegaan. (de oliecrisis heeft deze fabrikanten ook niet veel geholpen) Quote Link to post Share on other sites
samba-boy Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 Wat me overigens aan die vliegende auto deed denken... Is de Amphicar (Misschien verkeerd gespeld) eigenlijk geen geflopt voertuig? Quote Link to post Share on other sites
randy_roes Posted May 10, 2010 Author Share Posted May 10, 2010 Ik zal eens wat meer info erover zoeken, maar velen van die wagen zijn op ZOOOO'n kleine schaal geproduceert dat je er niet echt van kan spreken (heb tot nu toe echt de ambitieuze wagens genomen) Maar, I'll look into it! Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 Is er nog iets geflopt van een groot merk eigenlijk? Quote Link to post Share on other sites
randy_roes Posted May 10, 2010 Author Share Posted May 10, 2010 Het is te zien wat je grote merken noemt en wat je geflopt noemt. Het enige waar ik onmiddelijk aan denk is de Ranault Avantime (zeer slecht verkocht) Maar er zijn er zeker hoor, van de Amerikanen heb ik nog niet eens echt moeten zoeken. Verder zeker een deel Maseratti's, een paar Alfa's, maar ik ga binnenkort eens een grote zoektocht ondernemen. Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 Ik ben wel benieuwd naar wat flops dicht bij huis, dus Europese flops. Quote Link to post Share on other sites
randy_roes Posted May 10, 2010 Author Share Posted May 10, 2010 Wel Frankrijk en Italië zullen er zeker aankomen. Ik denk ook wel de USSR en misschien Spanje. Voor zee germans wordt het écht zoeken, want zij zijn over het algemeen zeer goed geweest. Quote Link to post Share on other sites
randy_roes Posted May 10, 2010 Author Share Posted May 10, 2010 Op aanvraag: een Europese wagen, met name van Renault: De Renault Avantime Deze wagen kwam in 2001 op de markt. Renault had op het einde van de jaren 90 veel respect verworven door hun moderne styling en deze lijn werd doorgetrokken met de Avantime. De ontwerper, Patrick le Quément (ontworp ook de Twingo), koos voor een radicale styling met opvallend tweekleurig design. Hij koos voor een mix van een monovolume en een coupé en kwam uit op een grote, tweedeurs wagen (dit idee werd later succesvoller toegepast met 4 deuren door ford met de C-Max of de latere Renault Modus) Binnenin werd gekozen voor een zeer goed uitgerust interieur en genoeg plaats voor 5 personen. Maar het zag er allemaal te goed uit om waar te zijn, het prijskaartje van 35.000€ was te hoog voor de klanten in dit segment van de martk en het ontbreken van achterdeuren leek een te groot gemis voor klanten in het hogere segment (de luxe-wagens). Daarbij kwam dat Renault rond dezelfde tijd de Vel Satis uitbracht, een vierdeurs sedan versie van de Mégane, deze had een prijskaartje van +- 40.000€, maar klanten zaten meer op zo'n wagen te wachten. Als gevolg hiervan zijn er slecht 8500 wagens gebouwd en dit was voldoende reden voor Renault om de stekker na slechts 2 jaar, uit dit té ambitieuze project te trekken. Quote Link to post Share on other sites
samba-boy Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 (edited) Hoe kan ik deze post nou gemist hebben, geweldig topic Maar eh, 35.000 euro? En dan nog zonder achterdeuren? Geen wonder dat die wagen zo snel te gronde ging Edited May 18, 2010 by djkoelkast Onnodige smile... Quote Link to post Share on other sites
Niveath Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Door het lage productie-aantal zal dit ongetwijfeld een klassieker worden over pakweg 20 jaar, die dan wellicht een hoop geld oplevert. Quote Link to post Share on other sites
Mr_T Posted May 18, 2010 Share Posted May 18, 2010 Hoe kan ik deze post nou gemist hebben, geweldig topic Maar eh, 35.000 euro? En dan nog zonder achterdeuren? Geen wonder dat die wagen zo snel te gronde ging Over het algemeen genomen zijn 2/3 deurs duurder dan 4/5 deurs Quote Link to post Share on other sites
randy_roes Posted June 10, 2010 Author Share Posted June 10, 2010 Het is weer even geleden, maar tijd voor een nieuwe wagen in deze beruchte gallerij. En het is van een HEEL groot merk: De BMW M1 Het ontstaan van de BMW M1 ligt in de autosport. BMW wilde de consument lokken die normaal een Ferrari, Aston Martin, Jaguar, Lotus kocht. De fabriek wilde binnen twee jaar 400 stuks van de straatversies op de markt hebben (homologatie), en ging er vanuit dat dit doel in het voorjaar van 1978 zou zijn gehaald. Om deze klanten aan te spreken zocht men de hulp van ontwerper Giorgetto Giugiaro (vooral gekend als ontwerper van de eerste generatie VW Golf) en deed men beroep op de expertise van Lamborghini. Voor de motor sleutelde BMW aan eigen motoren om uiteindelijk een M90 zescilinder te modificeren tot een M88 motor, hiervoor werd enkel het blok gebruikt en de cilinders werden volledig nieuw ontworpen. Maar het grootste probleem kwam door Lamborgini, deze zaten namelijk in financiële moeilijkheden en als gevolg werd de fabriek verzegeld. Op een "nachtelijke" missie werden de prototypes uit de fabriek "gehaald" en naar Duitslang overgebracht. Door al deze problemen kwam de eerste M1 pas begin 1979 uit voor het publiek en duurde het even voor een gewenst aantal wagens was verkocht eer BMW er mee mocht gaan racen. Tegen de tijd dat dit zo was, waren de regels voor procar-racing veranderd en was de M1 helemaal niet meer competitief. Er werden wel pogingen ondernomen, en de wagens zagen er gewéldig uit, maar het mocht niet zijn. Dit is tot op heden de grootste flop uit de geschiedenis van BMW (de Z8 is een close second ), maar gelukkig kwam er wél iets goeds uit voort: het M-logo, waardoor wagens als de M3 en M5 nu bestaan als glansrijke successen. Quote Link to post Share on other sites
wonderer Posted June 11, 2010 Share Posted June 11, 2010 (edited) De enige BMW die er wel aardig uitziet Hoewel hij nog steeds die oerlelijke grille heeft :') Edited June 11, 2010 by wonderer Quote Link to post Share on other sites
randy_roes Posted June 11, 2010 Author Share Posted June 11, 2010 Ik vind dat de Z-reeks er ook goed uit ziet, én een van die wagens zal ook in dit topic nog worden behandeld. Quote Link to post Share on other sites
randy_roes Posted July 30, 2010 Author Share Posted July 30, 2010 Een wagen met massa's ambitie komt deze keer aan bod: De Volkswagen Phaeton Concept De duurste Volkswagen aller tijden kreeg van zijn geestelijk vader, ex-topman van Volkswagen, Ferdinand Piëch, als opdracht mee "alle andere toplimousines in de schaduw te stellen". De eisen die gesteld werden door Piëch waren zo hoog, dat een deel van de medewerkers van de ontwikkelingsafdeling dacht dat het onmogelijk zou zijn er aan te voldoen. Enkelen van hen namen vrijwillig ontslag; anderen werden ontslagen of overgeplaatst naar een andere project. Toch is aan een groot deel van de eisen van Piëch voldaan. Zo is de auto extreem stil (circa 60 decibel op snelwegtempo) en dankzij de speciale airco (die niet rechtstreeks op de passagiers blaast) is het vrijwel onmogelijk dat de ruiten beslaan. Productie Voor de productie van de Phaeton werd in Dresden een speciale fabriek gebouwd, de Gläserne Manufaktur genoemd. Deze heeft een glazen wand, zodat men van buitenaf kan zien hoe de werknemers, staande op een parketvloer, de auto's monteren. Hier worden ook speciale uitvoeringen van de Volkswagen Touareg gebouwd. Nadat de afzet van de Phaeton erg tegenviel, werd in de Gläserne Manufaktur naast de productie van de Phaeton en de Touareg ook de eindassemblage van de Bentley Continental Flying Spur ondergebracht. Afzetproblemen en uiteindelijke flop Verkoopsuccessen voor Volkswagen met de Phaeton bleven uit. De Phaeton werd een commerciële flop en draaide voor Volkswagen op verlies uit. In de Verenigde Staten werd de prijs van de Phaeton zelfs met US$ 10.000 verlaagd in een poging het model aantrekkelijker te maken. Overwogen werd om het model helemaal van de Amerikaanse markt te halen, maar uiteindelijk werd besloten om de Phaeton te blijven verkopen. In 2007 kwam een enigszins gerestylde versie van de Phaeton uit. De conclusie die je kan trekken uit dit verhaal is dat een wagen genaamd "Wagen van het volk" niet aanspreekt voor de mensen die zoeken naar een superluxueuze sedan. Het was een mooi idee, en de uitvoering was subliem maar de consumenten in dit segment van de markt willen geen wagen uit het Volkswagen-gamma. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts