djkoelkast Posted November 7, 2011 Share Posted November 7, 2011 Veel bijzonders is het niet hoor Briljante bakken wel Quote Link to post Share on other sites
T42 Posted January 17, 2012 Share Posted January 17, 2012 Net zoals de Aston Martin Lagonda was de volgende auto een voorbeeld van stijl over inhoud. De DeLorean DMC-12 DeLorean werd eind de jaren 70 opgericht door John De Lorean, hij werkte vroeger voor Pontiac maar had veel radicalere gedachten over styling dan Pontiac mee akkoord zou gaan. Dus richtte hij zijn eigen bedrijf op. Ontworpen door Giorgetto Giugiaro (toen vooral gekend voor de Golf I) en verder verfijnd door Colin Chapman (van Lotus). De wagen zelf werd in Belfast, en werd deels gefinancierd door Hollywoodsterren van toen. Maar de schulden begonnen zich op te stapelen. Door een paar ridicule eisen van DeLorean (auto in roestvrij staal, comfortabel voor lange mensen, vleugeldeuren) werd de auto enorm zwaar (1,2 ton) en niet krachtig genoeg (een V6 van Peugeot gaf maar 132 pk). (voor de vleugeldeuren, plaatje onder) Dit resulteerde in zeer slechte verkoopscijfers (vandaag zijn er wel nog zo'n 6000 DeLoreans in "leven", maar velen werden nooit verkocht tijdens de originele "run" van de wagen) Om de koop toe kwam John De Lorean terecht in een schandaal over drugs en verduistering, en dus ging het bedrijf in 1982 over de kop. De DeLorean DMC-12 kreeg later wel erkenning dankzij de Back To The Future films, maar het kalf was reeds verdronken. zag pas op discovery dat ze nog onderdelen hebben voor 25'000 auto's Quote Link to post Share on other sites
T42 Posted January 17, 2012 Share Posted January 17, 2012 Het is weer even geleden, maar tijd voor een nieuwe wagen in deze beruchte gallerij. En het is van een HEEL groot merk: De BMW M1 Het ontstaan van de BMW M1 ligt in de autosport. BMW wilde de consument lokken die normaal een Ferrari, Aston Martin, Jaguar, Lotus kocht. De fabriek wilde binnen twee jaar 400 stuks van de straatversies op de markt hebben (homologatie), en ging er vanuit dat dit doel in het voorjaar van 1978 zou zijn gehaald. Om deze klanten aan te spreken zocht men de hulp van ontwerper Giorgetto Giugiaro (vooral gekend als ontwerper van de eerste generatie VW Golf) en deed men beroep op de expertise van Lamborghini. Voor de motor sleutelde BMW aan eigen motoren om uiteindelijk een M90 zescilinder te modificeren tot een M88 motor, hiervoor werd enkel het blok gebruikt en de cilinders werden volledig nieuw ontworpen. Maar het grootste probleem kwam door Lamborgini, deze zaten namelijk in financiële moeilijkheden en als gevolg werd de fabriek verzegeld. Op een "nachtelijke" missie werden de prototypes uit de fabriek "gehaald" en naar Duitslang overgebracht. Door al deze problemen kwam de eerste M1 pas begin 1979 uit voor het publiek en duurde het even voor een gewenst aantal wagens was verkocht eer BMW er mee mocht gaan racen. Tegen de tijd dat dit zo was, waren de regels voor procar-racing veranderd en was de M1 helemaal niet meer competitief. Er werden wel pogingen ondernomen, en de wagens zagen er gewéldig uit, maar het mocht niet zijn. Dit is tot op heden de grootste flop uit de geschiedenis van BMW (de Z8 is een close second ), maar gelukkig kwam er wél iets goeds uit voort: het M-logo, waardoor wagens als de M3 en M5 nu bestaan als glansrijke successen. als je hem als RC wil heb ik er nog 1 nieuw in de doos Quote Link to post Share on other sites
retromar Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 Fiat multipla was de eerste auto waar ik aan dacht bij de TT. Wij hebben er destijds een proefrit in 'mogen' maken, was op een zaterdag dat we niets te doen hadden... Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 De Multipla is oerlelijk, maar geflopt zeker niet. Je ziet ze nu nog regelmatig rijden. Quote Link to post Share on other sites
Ross Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 Het zijn erg "logsiche" auto's, maar mooi, nee eerder spuuglelijk....even een idee hoe het eerste model eruit zag... ze zijn er dus niet echt op vooruit gegaan... Quote Link to post Share on other sites
Hinse Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 Het zijn erg "logsiche" auto's, maar mooi, nee eerder spuuglelijk....even een idee hoe het eerste model eruit zag... ze zijn er dus niet echt op vooruit gegaan... Waar zit de voorkant? Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 Waar zit de voorkant? Ik denk achter Quote Link to post Share on other sites
Ross Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 Met een 767cc 4 cylinder met 29 PK's zijn er toch nog 243000 van gemaakt. http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_600#The_Multipla_.281956.E2.80.931965.29 Quote Link to post Share on other sites
samba-boy Posted September 12, 2012 Share Posted September 12, 2012 Cracked.com heeft van de week een hele mooie top 5 opgesteld met 5 auto's waarvan het wonderbaarlijk is dat ze zijn geaccepteerd door de keuring om te laten produceren... En de nummer 1 is een oude bekende van Randy_Roes, namelijk de auto met indeukbare neus. Er was nóg een flaw aan: De deuren waren elektronisch, dus kwam je eenmaal zonder stroom te zitten, no way dat je die vleugel-deuren nog openkreeg. Quote Link to post Share on other sites
Hinse Posted October 10, 2015 Share Posted October 10, 2015 Ik kwam dit filmpje net tegen, deze auto kwalificeert ook om in dit topic genoemd te mogen worden : http://www.dumpert.nl/mediabase/6687896/3c299fad/de_slechtste_auto_ooit.html Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted October 10, 2015 Share Posted October 10, 2015 Wauw Quote Link to post Share on other sites
samba-boy Posted October 11, 2015 Share Posted October 11, 2015 Man man man, wat een manier om dit topic terug naar de top te schoppen. Wat een kutbak Quote Link to post Share on other sites
Ross Posted October 12, 2015 Share Posted October 12, 2015 (edited) Niet geflopt, maar ooit bedacht waarom een paneel (deur, motorkap etc.) van een trabant, niet op een ander past? Ze worden pas gemaakt .... https://www.youtube.com/watch?v=zBsPFI--muo Een volkswagen is er niets bij met de uitstoot Edited October 12, 2015 by Ross Quote Link to post Share on other sites
seob Posted October 16, 2015 Share Posted October 16, 2015 geweldig. Hoezo pas op de lak. Scheelt dat het kunststof al op kleur is. Maar je kunt zo wel zelf alles pas maken. Gewoon maatje 44 er tegen aan. Quote Link to post Share on other sites
Hinse Posted September 12, 2022 Share Posted September 12, 2022 Even een enorme kick van dit stokoude topic, aangezien ik per toeval de Pontiac Stinger tegenkwam. Was bedoeld voor zowel zakelijk gebruik als in de vrije tijd. En je kon er lekker het strand mee op crossen. Uiteraard is deze concept car uiteindelijk nooit geproduceerd. Quote Link to post Share on other sites
MarsM Posted September 13, 2022 Share Posted September 13, 2022 Het lijkt wel een beetje skelter met motor voor volwassenen… . Bijzondere deur ook. Het heeft wel wat, maar ik snap ook wel weer dat het nooit in productie is gekomen. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.