Ga naar inhoud

Informatiedocumenten B&A Acteurs


Aanbevolen berichten

Hallo,

Dit topic is bedoeld ter informatie over alle Bassie & Adriaan acteurs uit de oude series. Ik neem de aftrap met Johan Sirag die 'De Schandebakker' speelde in de serie van de Plaaggeest.

Johan Sirag (1918-2000)

Johan Sirag werd geboren op 18 maart 1918. Hij debuteerde in 1954 bij het Nederlands Operettegezelschap en was daarna nog vaak te zien in blijspelen en televisieseries. De meesten zullen hem gekend hebben als de 'Schandebakker' uit Bassie & Adriaan en de Plaaggeest (1976). Hij overleed op 24 november 2000 te Doorn.

Hij deed mee in o.a.:

Floris (TV-serie NL 1969-1970)

Bassie & Adriaan (TV-serie NL 1976)

Een kus van een Rus (Komedie NL 1981)

De zwarte ruiter (Avontuur US 1983)

Moord in Extase (Drama NL 1984)

Pipo de Clown (TV-serie NL 1958)

De Fabriek (Drama-serie NL 1981)

Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen mijnheer? (TV-serie NL 1972)

Persbericht uit 2000:

De acteur Johan Sirag is 24 november op 82 jarige leeftijd overleden.

Dit is woensdag door zijn familie bekend gemaakt. Sirag debuteerde in 1954 bij het Nederlandse Operettegezelschap in 'Bloemen op Hawaii' en bouwde hierna een enorm oeuvre op aan het toneel. Hij was veel te zien in komedies. Enkele malen speelde hij bij Theater van de Lach.

Vanaf 1959 was Sirag ook veelvuldig op televisie te zien, voornamelijk in jeugdseries. Hij speelde rollen in 'Floris', 'Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?', ' Bassie & Adriaan', 'Citroentje met suiker', 'Q en Q', 'De Poppenkraam', 'De Fabriek' en 'Kanaal 13'. In zijn loopbaan speelde hij twee keer in een film. In 1963 in 'Fietsen naar de maan' en in 1983 in 'Zwarte Ruiter' van Wim Verstappen. (ANP, 29/11/00)*.

*Dit bericht heb ik een heel klein beetje aangepast zodat het beter past in deze post.

Hieronder een foto van Johan Sirag uit de serie 'Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer?' in de rol als Olaf. Leuk is dat in diezelfde serie ook Paul Meyer, Frans Kokshoorn en Hans Otjes meespeelden.

olaf.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo,

Hieronder zie je het 2de informatiedocument over Hans Otjes oftewel de Kapitein uit 'Bassie & Adriaan en de Huilende Professor'.

Hans Otjes (1947)

Hans Otjes is geboren op 17 januari 1947 in Amsterdam. Hij doorliep na de Kleuterschool, de lagere St. Franciscusschool en Cornelisschool om die in 1960 te verlaten en behaalde op de technische school "Don Bosco" in 1962 zijn diploma timmeren, studeerde door aan de Uitgebreid Technische School (Vereniging ‘Hendrick de Keijser) te Amsterdam, waar hij in 1967 afstudeerde in het vak bouwkunde. Na een korte periode werkzaam geweest te zijn als bouwkundig tekenaar in Aerdenhout bij Architectenbureau van Tijen en Architectenbureau Prins in Amsterdam, verruilde hij in 1969, o.a. door privé-lessen bij Jack Millar en toedoen van (Toenmalig liedjeszanger/ tv–regisseur) Jop Pannekoek, de tekentafel voor de toneelplanken.

Het begin van een veelzijdige en intensieve toneel- en televisiecarrière, waarbij hij in alle denkbare genres werkzaam zal zijn. Hij werd bestempeld als een "ongebreideld komisch talent" en zijn korte geïmproviseerde cabaretoptredens groeiden via mensen als Nico Knapper, Herman van Veen enz. (Wim Sonneveld noemt hem "een poëtische clown") al snel uit tot avondvullende theaterprogramma’s, die clownesk en uitzonderlijk werden genoemd en waarmee hij zo’n 800 voorstellingen geeft in Nederland en België tussen 1969 - 1977.

Hans vindt zijn geliefde, trouwt en wordt vader van een dochter en een zoon. Tegelijkertijd‚ in 1973, ontdekt de televisie hem; hij wordt gevraagd voor tv- en radiocommercials, wordt ’n geliefd kindertelevisiefiguur door kinderseries (’73 - ’77 ) - zoals Bassie & Adriaan, Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen mijnheer? - en speelde vervolgens, als komisch acteur, in té veel televisieprogramma’s om op te noemen. Dit in de meest uiteenlopende genres zoals; drama, musical en showproducties. Op de planken stond hij ook nog in 2 musicals, hij richtte mede een theatercollectief op, speelde voor clown, werkte mee aan radioprogramma’s en belandde tevens in de geluidsstudio’s voor nasynchronisatiewerk van o.a. teken- en speelfilms.

Ernstige ziekte, volledige uitputting, (1979/’80) zetten een streep door Hans’ illusies. Hij moet het opzetten en spelen van "eigen" theaterprogramma’s voorgoed staken en geraakt daardoor afhankelijk van initiatieven van derden. Dit leidde o.a. tot een unieke samenwerking met Véra Baresová (’79-’84), een uitzonderlijke Tsjechische regisseuse (klassiek toneel), die in Hans, behalve een grappenmaker/cabaretier, ook ’n serieus acteur ziet. Ze neemt hem onder haar hoede en leidt hem op in dit genre, wat in 1980 resulteert in de voorstelling "Uit het dagboek van een krankzinnige" van Gogolj met als bekroning dat hij door het ministerie van Cultuur in Polen wordt uitgenodigd deze voorstelling o.a. in Warschau te komen spelen. In ’82/’83 speelt hij, weer onder regie van Véra Baresóvá, de rol van Smerdjakow in Dostojewski’s "Gebroeders Karamazow".

Hij werkt mee aan kindervoorstellingen in Comedia del Arte-stijl (’81/’82) (Vestzak-theater Amsterdam), regisseert en schrijft mee aan een filmscenario (Nicolai van der Heyde).

In 1984 vraagt Joop van den Ende hem om mee te werken aan de André van Duin theaterrevue. Er volgen (1984 t/m 1989) vele grote revues honderden voorstellingen en heel veel televisieprogramma’s waarin Hans fungeert als tegenspeler van André van Duin. Maar ook ánder werk ernaast gaat door; tv-werk, nasynchronisatie, filmwerk, hoorspelen, platenopnamen, commercials, enz. Roofbouw is weer aan de orde van de dag. Dán is ineens de koek óp: stemproblemen. Er zijn uiteindelijk drie stembandoperaties voor nodig om Hans te doen inzien dat het "écht" niet meer gaat. September 1990 staat hij voor ’t laatst op het toneel.

Er volgen nog ’n paar pogingen ’t toneel weer te beklimmen, maar die lopen telkens vast in "uitputting" en ziek worden. Ondanks dát start hij toch ’n studie ’schrijftraining’ aan de schrijversvakschool ’t Colofon’ en een studie illustreren aan de ‘Vrije tekenacademie’, beiden in Amsterdam. (oktober 1990). Z’n diploma "illustreren" behaalt hij in mei 1993. In mei 1994 lijkt ’t vlammetje dat leven heet elk moment uit te kunnen waaien, de geringste activiteit, enervering of emotie leiden steeds tot ziekte.

Tekst aangepast en copyright site Hans Otjes.

Hij deed mee in o.a.:

Bassie & Adriaan (TV-serie NL 1981)

Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen mijnheer? (TV-serie NL 1972)

De poppenkraam (TV-serie NL 1981)

Q & Q (TV-serie NL 1973)

Laat de dokter maar schuiven *voice-over* (Komedie NL 1980)

De Ep Oorklep show (TV-serie NL 1987)

Alfred J. Kwak *stem* (TV-serie NL 1989)

Hieronder een foto van Hans Otjes uit de serie 'Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer?!. Leuk is dat in diezelfde serie ook Paul Meyer, Frans Kokshoorn en Johan Sirag meespeelden.

lampioen.jpg

Met dank aan B1000000 voor de foto.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

ja hij leeft nog maar kan iemand mij vertellen wat voor rol die in flodder 3 speelde?

Hans Otjes leeft inderdaad gelukkig nog!

Het is helaas onbekend welke rol hij speelde in Flodder 3.

Ik vond de volledige cast maar er staat niet bij welk personage hij speelde. Wel heb ik ondekt dat Hans Leendertse (Joris) ook meedeed en een commissielid speelde in die film.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Hans Otjes leeft inderdaad gelukkig nog!

Het is helaas onbekend welke rol hij speelde in Flodder 3.

Ik vond de volledige cast maar er staat niet bij welk personage hij speelde. Wel heb ik ondekt dat Hans Leendertse (Joris) ook meedeed en een commissielid speelde in die film.

Flodder 3 is toevallig gisteren op tv geweest en *joris* was duidelijk te herkennen maar *kapitein* heb ik niet gezien

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Flodder 3 is toevallig gisteren op tv geweest en *joris* was duidelijk te herkennen maar *kapitein* heb ik niet gezien

Het kan zijn dat Hans Otjes daar een rol speelde waarin je hem niet goed herkend! Maar in ieder geval doet hij er in mee volgens ik gelezen heb op internet.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Maw, wijzigen in je infodocument, probeer anders een om info van het te vinden op http://us.imdb.com daar staat meestal wel veel op ^O^

Dat is ondertussen al gebeurt, Randy :)

In het document van Hans Otjes zijn ondertussen al nieuwe aanvullingen gekomen van TV-programma's waaraan hij meewerkte en een leuke foto.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Het mooie van de Schandebakker's rol in de Popenkraam is dat hij ook boos wegloopt en "het is een schande, het is een schande" roept

Welke rol speelt de Schandebakker eigenlijk in De Poppenkraam?

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik heb nog iets van evert van den bos

degene die bassie helpt in zijn shows en die bassie op de emmabrug

speelt en de zeg maar slaaf van inspecteur de vries

ik weet niet zeker of hij het is

Evert van den Bos debuteerde op 17-jarige leeftijd in de Laren I selectie en heeft vervolgens zo'n jaar of tien in het eerste gespeeld.

Als Larenlid kwam hij drie jaar achtereen uit voor Jong Oranje. Hij speelde onder andere tijdens de Olympische Spelen in Munchen. Zijn enige doelpunt maakte hij tijdens zijn 10e interland uit een voorzet van Ties Kruize. Deze memorabele gebeurtenis vond plaats op 10 juli 1976 in Vancouver in het Stadion van de Vancouver White Caps ( 60.000 plaatsen, 1500 toeschouwers ) en was een mooi verjaardagscadeau voor Evert, die op die dag 23 werd.

In zijn nadagen debuteerde op 16-jarige leeftijd een aardig technisch ventje uit tegen HDM. Hij scoorde direct zijn eerste doelpunt. Na afloop voorspelde Evert dat knulletje een grote toekomst. De toenmalige Laren voorzitter , Ronnie Goosens, was het daar niet mee eens. Hij dacht dat dat mannetje nooit het Nederlands Elftal zou halen. Er werd gewed om een doos wijn. De naam van het kereltje ....Taco van der Honert. Tot op de dag van vandaag zit Evert nog steeds op een doos wijn te wachten.

Een leuk weetje tot slot. Evert van den Bos is de enige Laren international, die tevens betaald voetbal heeft gespeeld. Hij was een blauwe maandag spits van de San Jose Earthquakers.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Sorry, maar ik weet niet over wie jij het hebt....

Evert is de schoonzoon van Bas(sie) en hij deed jarenlang mee ls toneelmeester aan de Lachspektakelshow, en speelde agent in De schatkaart en heeft een keer Vlugge Japie gespeeld van de achterkant.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Willy Sibbelee is te zien in een sketch met Dorus: "Wat Heeft U Een Mooi Pak Aan." Verkleed als politieagent staat hij binnen een paar seconden in z'n ondergoed, heel grappig! Tenminste, wat in die tijd voor ondergoed door moest gaan. Het zal in de jaren '60 geweest zijn en bloot was natuurlijk des duivels! >:)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...

Wat wel leuk is om te melden zowel Hans Otjes en Dick Rienstra speelde allebei een rol in de Ep Oorklep Show van André van Duin. Hans Otjes speelde daar zo'n heer in, die altijd dronken was, en Dick Rienstra speelde daar een zanger in, die altijd aan de bar zat en natuurlijk ook liedjes zong.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Ik zat vanmiddag Flodder in Amerika te kijken en de cockpitbestuurder die naar de tieten van Tatjana zit te kijken is de zo degelijke inspecteur. B100 speelt trouwens de man bij schiphol die eventueel de tieten van Tatjana nog even moet doorlichten. Dat noem ik nog eens betere rollen krijgen :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik zat vanmiddag Flodder in Amerika te kijken en de cockpitbestuurder die naar de tieten van Tatjana zit te kijken is de zo degelijke inspecteur. B100 speelt trouwens de man bij schiphol die eventueel de tieten van Tatjana nog even moet doorlichten. Dat noem ik nog eens betere rollen krijgen :)

Van der Steen? Nietwaar... :N Vast verkeerd gezien ;)

Leuk jou hier te zien, trouwens! Doet je FTP het nog? ;) (is verboden hoor, hier, maar dat weet ik nog van FOK ;))

Link naar bericht
Delen op andere sites

Harry Dikmans ( ? - ? )is een Nederlands acteur. Hij werd bij het grote publiek bekend als de dove boef B2 uit de series van Bassie en Adriaan. Hij werkte ook als varieté artiest en was ook sneltekenaar. Zijn broer Joop nam de rol van B2 van hem over, omdat Harry voor werk naar het buitenland moest.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Paul van Gorcum (3 maart 1934 - ) is een Nederlands acteur en regisseur, die vooral bekend is geworden als de Baron uit Bassie en Adriaan. Hij werd te Frankfurt (Duitsland) geboren als Paul Hubertus Otto de Heiden.

Hij heeft vele stemmen ingesproken, bijvoorbeeld Zazoe in The Lion King.

In 1992 werd hij Ridder in de orde van Oranje Nassau.

[bewerken]

Een aantal stemmen ingesproken door Paul van Gorcum

Panoramix (Asterix en de knallende ketel)

Julius Caesar

Meastro (Beertje Sebastiaan: de geheime opdracht)

Zazoe (The Lion King)

Kapitein Haak (Peter Pan)

Gargamel (De Smurfen)

Brilbeer (De Bereboot)

Sinterklaas (cd Bassie en Adriaan bij Sinterklaas)

[bewerken]

Acteerwerk van Paul van Gorcum

pastoor, in Ik ben Joep Meloen

priester, in [[Turks Fruit (film)}Turks Fruit]]

diamantair, in Bassie & Adriaan en de Diamant

professor, in De huilende professor (Bassie en Adriaan)

De Baron, in alle series van Bassie & Adriaan vanaf De Verdwenen Kroon

[bewerken]

Regisseerwerk van Paul van Gorcum

Nederlandse nasynchronisatie van Calimero

Link naar bericht
Delen op andere sites

http://forum.bassieenadriaan.nl/album_pic.php?pic_id=411=

Gallyon van Vessem is sinds 5 januari 2004 presentatrice van het programma "Actienieuws" op SBS6, een programma over misdaad en veiligheid.

Gallyon werd geboren op 25 november 1968. Ze presenteerde van 1995 tot 1997 Hart van Nederland. Daarvoor werkte Gallyon, net als ex-collega Milika Peterzon, bij de TROS als presentatrice (o.a. kinderprogramma's) en omroepster.

Samen met een kennis heeft Gallyon een communicatie-bedrijf.

EDIT: ze speelde de presentatrise in amerika toen bena op tv kwamen

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Van der Steen? Nietwaar... :N Vast verkeerd gezien ;)

Leuk jou hier te zien, trouwens! Doet je FTP het nog? ;) (is verboden hoor, hier, maar dat weet ik nog van FOK ;))

Dick Rienstra speelt wel degelijk in Flodder in Amerika. Ik heb hem hier op video en heb het nagecheckt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Dick Rienstra speelt wel degelijk in Flodder in Amerika. Ik heb hem hier op video en heb het nagecheckt.

Over Flodder gesproken, in de eerste Flodder film, speelt Frans Kokshoorn de wethouder ^O^ Dick Rienstra & Hans Beijer spelen idd. allebei in Flodder in Amerika

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Van der Steen? Nietwaar... :N Vast verkeerd gezien ;)

Tis toch zo :)

Y9Y5ICQC5ZI2

http://picserver.org/view_image.php/Y9Y5ICQC5ZI2

69HC8670P2J5

http://picserver.org/view_image.php/69HC8670P2J5

MQVQ8N33PRLF

http://picserver.org/view_image.php/MQVQ8N33PRLF

U9663RJQW44O

http://picserver.org/view_image.php/U9663RJQW44O

Leuk jou hier te zien, trouwens! Doet je FTP het nog? ;) (is verboden hoor, hier, maar dat weet ik nog van FOK ;))

Tja, het is een tijdje geleden. Die ftp staat niet aan maar al die bestandjes heb ik nog wel :D

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Tja, het is een tijdje geleden. Die ftp staat niet aan maar al die bestandjes heb ik nog wel :D

Die derde foto :'( Van der Steen, wat doe je me aan, mijn hele droom in diggelen!

Alhoewel... zelf ik zou zo kijken, ik bedoel, dat soort dingen zie je niet dagelijks... grotesk...

Hij ziet er wel lekker uit in uniform >:)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Ik vond vandaag allerlei leuke informatie over Guus Hermus, de acteur uit Het geheim van de Sleutel. Hij speelt de man op het vliegveld, die Adriaan niet verder kan helpen met het zoeken naar die clown met dat rode haar en die rode jas...

Op de infosite staat het dus fout, hij heet niet Guus HermEs maar Guus HermUs. Ik las vandaag een quote van de gisteren overleden Rudi Falkenhagen in de Telegraaf. Falkenhagen vond dat Hermus' acteertalent een godsgeschenk was...

Hij vond zichzelf niet zo'n groot acteur. Ko van Dijk, Guus Hermus, Paul Steenbergen, dat was je ware. "Dat niveau zal ik nooit halen. Die mannen hebben het van God gekregen", zei Rudi Falkenhagen eens tegen een krant.

Een andere quote, dit maal van Joost Prinsen:

'Maar ik ben geen Jacques Brel of een Guus Hermus.'

Een erg ervaren en gewaardeerd artiest dus. Dat had ik echt niet verwacht

---

Hermus, Guus

1918-2001

Nederlandse acteur

De Nederlandse acteur Guus Hermus was de zoon van de toneelspeler Cor Hermus. Na het gymnasium bezocht Guus Hermus de toneelschool in Amsterdam. Hij deed in 1941 zijn eindexamen.

Hermus begon zijn loopbaan bij het cabaret en trad tijdens de oorlogsjaren regelmatig op in de Stadsschouwburg in Amsterdam. Zijn doorbraak kwam in "Caligula" van Albert Camus in 1950. Bij toneelgroep Centrum speelde Guus Hermus in stukken van Pinter en Sartre.

Omstreeks 1970 waagde Guus Hermus de sprong naar de vrije sector. Met zijn vrouw Bep Dekker en Ton van Duinhoven en Ina van Faassen speelde hij in de door Dimitri Frenkel Frank geschreven komedie "In de holte van je arm". De naam van Guus Hermus was vooral verbonden met Cyrano de Bergerac. Hij speelde deze rol in de jaren zestig en in de Van den Ende-productie uit 1974.

Guus Hermus heeft ook veel tv- en filmrollen gespeeld. Hij was onder meer te zien in "Soldaat van Oranje", "Het mes" en de comedyserie "Vader en zoon". Daarnaast was deze veelzijdige acteur ook te zien in de musical "De man van La Mancha".

In 1981 moest Guus Hermus wegens ernstige herniaklachten zijn carrière beëindigen.

Vader-en-zoon.jpg

Uiterst rechts op de foto: Guus Hermus

Note voor Wonderer: Ik opende het topic, omdat ik dacht dat zo'n vak acteur (had niet verwacht dat hij zó ervaren was, omdat ik niks kon vinden op Guus HermEs) wel een eigen topic verdiende. Dat mensen konden praten over WAAROM zijn rol de serie toch iets heeft meegegeven en mensen benieuwd waren de man achter het personage... Maar goed, ben hier weer weg...

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik vond vandaag allerlei leuke informatie over Guus Hermus, de acteur uit Het geheim van de Sleutel. Hij speelt de man op het vliegveld, die Adriaan niet verder kan helpen met het zoeken naar die clown met dat rode haar en die rode jas...

Op de infosite staat het dus fout, hij heet niet Guus HermEs maar Guus HermUs. Ik las vandaag een quote van de gisteren overleden Rudi Falkenhagen in de Telegraaf. Falkenhagen vond dat Hermus' acteertalent een godsgeschenk was...

---

Hermus, Guus

1918-2001

Nederlandse acteur

En DAT is nu een goede aanvulling voor dit topic!

Nooit geweten dat die man zo'n veelzijdig acteur was, ik dacht dat hij maar als figurant diende, maar later las ik dat het een verjaardagscadeau voor iemand was dat die man in het Geheim van de Sleutel speelde. Maar deze informatie maakt het wel erg duidelijk ^O^

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 7 months later...
  • 3 months later...

Zou erg interessant zijn moest iemand hem kunnen interviewen. Ik verkies eerder een schriftelijk interview, jullie zien wel ;) Want verder is over Frans Kokshoorn niet zoveel bekend en het eeuwige leven is immers niemand gegeven!

Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...