Ga naar inhoud

Welkom op Retroforum
Registreer je vandaag nog en doe mee in deze gezellige community die gaat over alles wat retro is. Heb je al een account? klik dan hier om in te loggen. - Heb je nog geen account? Waar wacht je nog op? Het is geheel gratis! Klik hier en maak een account aan.

Fotowedstrijd

Stem nu mee: welke ingezonden foto is de mooiste? Klik hier

3D is de ondergang van retrogaming geweest

• Op dit topic mag je niet antwoorden.
11 replies to this topic

djkoelkast

• Admin
  • Site Admin

• 11623 posts
  • LocatieDen Helder
  • Console:Amiga 4000
2D, dat was nog eens een tijd. 3D, dat was de nieuwe tijd, het nieuwe tijdperk.
Maar in mijn ogen heeft 3D meer verpest dan goed gemaakt.
Neem een Mario spel als Mario 64, misschien persoonlijk maar ik kan er niet mee overweg en het is de tijd waar graphics opeens belangrijker werden dan gameplay en ik ben toch echt van de gameplay.

Worms, één van de meest briljante multiplayer spellen ooit gemaakt, helemaal verpest door 3D, om nog maar eens een voorbeeldje te noemen.

Daarom dit topic, om weg te zwijmelen over die goeie oude 2D tijd en hoe, wat en waarom alles verziekt is door 3D. En vooral: er moet een reden zijn waarom er opeens weer allemaal 2D spellen (met 3D gerenderde backgrounds, ok) uitkomen. Lang leve de platformspellen met monsterlijk goede gameplay _O_
[17:05:09] Zipo - www.billboardproject.be -Missing The Times We Never Get To Share says:
gij bent mijn computer superhero :D

Frey

• User
  • Pac-Man

• 2079 posts
  • LocatieVenlo
  • Console:Super Nintendo

Hier ben ik het helemaal mee eens. Man, wat geniet ik nog steeds van al die oude 2D spellen. Spellen als Donkey Kong Country hebben werkelijk een geweldige gameplay. Vooral de RPG's vind ik echt veel beter in 2D, omdat er veel meer aandacht aan het verhaal werd besteed. Nee, ik kan ook niet zo met 3D overweg. Alleen de typische Nintendo spellen weten mijn hart nog te veroveren.

Enkele jaren geleden kreeg ik nog Kirby Super Star met de kerst. Die hadden ze nog tussen wat oude SNES spellen liggen bij Intertoys. O+
De Rode Vos

randy_roes

• Forum admin
  • Forum admin

• 7980 posts
  • LocatieGent
  • Console:Sega MegaDrive

Alles hangt af van wat je voorkeuren zijn op gaming gebied.

Speel je liever een platformer? FPS? RPG? Action-adventure (type Zelda), Shoot-em-up? ...

Voor al deze verschillende types kan je een argument maken voor of tegen 3D.

Voor platformers geef ik je 100% gelijk, net als bij shoot-em-up spellen (Contra, ...). Deze spellen waren veel toffer om spelen dan hun 3D tegenhangers.
Ik speelde zeer graag Mario64, maar ik verkies alles wat ervoor kwam.

Voor de RPG zou ik het eerlijk gezegd niet weten, het kan? Ik speel die games niet.

Voor Action-Adventure ligt het wat moeilijker. Neem nu een spel als Zelda. Ik ben een grote fan van de reeks, maar het hoefde niet in 3D voor mij, het was een zeer goed spel op de N64, maar het hoefde niet. MAAR dankzij de sprong naar 3D hebben we vandaag wél geweldige games als God Of War.

Dan komen we bij het laatste genre: de First Person Shooter. Je kan niet ontkennen dat sommige van de meest retro-gevoel spellen wolfenstein 3D en Doom zijn. En die waren eerst volledig gepixeld en daarna volledig gerenderd in 3D en nu volledig 3D. Is dat iets negatiefs? Ik denk het niet want door die stap zijn veel meer gamers naar de consoles gegaan en dankzij die populariteit konden XBox-live en de PSN komen waarop je nu Megaman 10 en binnenkort Sonic 4 hebt.

Dus ik denk gewoon dat het de meest logische stap was voor gaming. Het is misschien niet altijd even goed uitgewerkt, maar dankzij die stap was het mogelijk om een breder publiek te krijgen voor ALLE games, meer geld en als gevolg weer een mogelijkheid om naar retro-style games te gaan.
Trust me, I'm a psycopath! (Jekyll)

MarsM

• Patatkoning
  • Patatkoning

• 3311 posts
Mja, retrogaming is nooit 'tenonder gegaan'... 3d en platform is volgens mij
ook niet bepaald met elkaar te vergelijken. Er zijn momenten dat ik zin heb in een
uitgebreid 3d spel en momenten dat ik liever een simpel platform spel erbij pak.

Zelda dat hier als voorbeeld wordt genoemd vond ik qua 'Twilight Princess' weldegelijk een hele sterke titel (zowel graphics, gameplay, verhaallijn, enz.) en die speel ik eerlijk gezegd toch liever opnieuw dan de platform NES en SNES Zelda's :')

Daarentegen ben ik er ook heel blij mee dat er nog steeds en weer meer platformspellen worden ontwikkeld, vandaar dat ik het niet echt als een ondergang zie. New Super Mario Bros. Wii is bijv. imo een hele gave game geworden (kreeg toch néééét niet het SMB3 gevoel er bij, maar het kwam wel heel dicht in de buurt ;) )

Verder is het denk ik vooral meer een nostalgisch gevoel dat je mist, van hoe je als uk ervaarde hoe je de allereerste Mario aan het spelen was achter je NES. Net zo goed als dat je dat hebt met tv programma's van vroeger :P

Post bewerkt door: MarsM op: 26-04-2010 - 10:24

djkoelkast

• Admin
  • Site Admin

• 11623 posts
  • LocatieDen Helder
Denk eens terug aan onze Worms tijd, de Worms serie is na World Party gewoon verkloot door 3D.
Er zijn ook maar weinig spellen aan te merken als 'retroklassiekers' die 3D zijn. Ok, Goldeneye (N64) schijnt een goed voorbeeld te zijn, al heb ik die nooit gespeeld.
[17:05:09] Zipo - www.billboardproject.be -Missing The Times We Never Get To Share says:

MarsM

• Patatkoning
  • Patatkoning

• 3311 posts

Bekijk Postdjkoelkast, op 26-04-2010 - 11:22, zei:

Denk eens terug aan onze Worms tijd, de Worms serie is na World Party gewoon verkloot door 3D.
Er zijn ook maar weinig spellen aan te merken als 'retroklassiekers' die 3D zijn. Ok, Goldeneye (N64) schijnt een goed voorbeeld te zijn, al heb ik die nooit gespeeld.

Worms is inderdaad wel een game die in 3D gewoon niet kan, dus wat dat spel betreft ben ik het wel volkomen eens ja :P .

djkoelkast

• Admin
  • Site Admin

• 11623 posts
  • LocatieDen Helder
De TT is misschien niet helemaal goed gekozen, wat ik bedoel is dat je de huidige 3D games niet meer zo snel onder retro zou zetten. Over 10 jaar is New Super Mario Bros. zéker een retroklassieker, maar een GTA IV zal nooit die titel krijgen, ondanks dat het een heel mooi spel is.

MarsM

• Patatkoning
  • Patatkoning

• 3311 posts
Hangt er inderdaad volkomen vanaf wat je onder retro verstaat (als je eerste games platform waren, zal dat vaak retro blijven in je perceptie :P) Voor mij is platform ook retro en 3D games zullen dat niet snel worden... maar gastjes die nu op hun 10e gta IV spelen zullen dát spel over 10 jaar retro noemen als 3D weer verder is ontwikkeld :P

djkoelkast

• Admin
  • Site Admin

• 11623 posts
  • LocatieDen Helder
Dan had de TT moeten zijn: Door het 3D tijdperk zullen er weinig klassiekers uitkomen.

Frey

• User
  • Pac-Man

• 2079 posts
  • LocatieVenlo
  • Console:Super Nintendo

Bekijk PostMarsM, op 26-04-2010 - 10:22, zei:

New Super Mario Bros. Wii is bijv. imo een hele gave game geworden (kreeg toch néééét niet het SMB3 gevoel er bij, maar het kwam wel heel dicht in de buurt ;) )
Dat had ik ook. _O_
Het was bijna net alsof ik weer gewoon op de NES of de SNES aan het spelen was. Vooral met meerdere personen is het echt lachen. :D
De Rode Vos

wonderer

• Moderator
  • Moderator Forumschorum

• 8296 posts
  • LocatieFrankfurt, Duitsland
  • Console:Gamecube
Ik denk niet dat dat komt door de 3D, maar door de tijd waarin we leven. Het aanbod is zo overweldigend groot, dat eigenlijk geen enkel spel (of boek of film of ... ) die enorme fanbase heeft zoals vroeger Mario en consorten. En er is overmorgen alweer een nieuw spel dus je blijft hetzelfde ook niet constant doorspelen omdat er gewoon niks anders is.
You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking.

randy_roes

• Forum admin
  • Forum admin

• 7980 posts
  • LocatieGent
  • Console:Sega MegaDrive

Bekijk Postwonderer, op 26-04-2010 - 23:23, zei:

Ik denk niet dat dat komt door de 3D, maar door de tijd waarin we leven. Het aanbod is zo overweldigend groot, dat eigenlijk geen enkel spel (of boek of film of ... ) die enorme fanbase heeft zoals vroeger Mario en consorten. En er is overmorgen alweer een nieuw spel dus je blijft hetzelfde ook niet constant doorspelen omdat er gewoon niks anders is.

Dat is grotendeels niet waar. Misschien wel tijdens de overgang naar goede 3D spellen (de PlayStation en Nintendo64 tijd), maar momenteel hebben veel games een grote fanbase die het spel lang spelen.

Neem nu een spel als Call Of Duty 4, zelf niet zo'n fan van, maar dat spel wordt nu nog steeds gespeeld.
Hetzelfde geldt voor de betere race-sims, ik speel nu nog geregeld eens Gran Turismo 4. En ik weet dat als, op het einde van het jaar, Gran Turismo 5 uitkomt, ik het maanden zal spelen en dat bijna miljoenen anderen dat ook zullen doen.

De reden hiervoor is de online multiplayer, hierdoor geraakt een fanbase met elkaar in contact en blijven ze spelen.
Trust me, I'm a psycopath! (Jekyll)

Tweetbox