Ga naar inhoud

Snookerpoule 1


Aanbevolen berichten

DOWNLOAD HIER DE NIEUWE SHEET: snookerpoule.zip

Jazeker het is zo ver, deze week worden de qualifiers gespeeld en kunnen we ons langzaam opmaken voor de eerste snookerpoule!

Omdat dit de eerste is hou ik het simpel en gaan we kijken hoe we dit kunnen verbeteren. Het is heel makkelijk want het zijn allemaal knock-out partijen. In deze eerste editie gaan we ons ook nog niet druk maken om scores. Wel zijn er extra punten te verdienen door hoge breakscores van jouw spelers.

Het werkt globaal zo:

post-8-128079562356.png

Alleen spelen we natuurlijk met meer spelers. Ik dacht 32 in de Shanghai Masters, maar er is sinds vorig jaar een nieuwe "snookerbaas" dus alle tournooien zijn aan het veranderen. Ik heb op dit moment ook nog geen namen, die hoop ik volgende week te kunnen posten.

Het werkt zo:

Van elke match geef je de winnaar, zo komen er 2 finalisten uit en dus voorspel je ook de tournooiwinnaar. Uiteraard zal ik de top 16 van de wereld posten inclusief hun behaalde successen. Dit wil echter niet betekenen dat ze altijd winnen (het is geen darts met alleen Phil Taylor op elke beker).

Voor elke goede winnaar krijg je 10 punten, voorspel je de verkeerde winnaar heb je geen punten.

Extra punten zijn te verdienen:

Als een door jou gekozen speler een century maakt (een score van 100 of meer punten in 1 bezoek aan de tafel) verdien je 5 punten. Stel je hebt in bovenstaande lijst aan het einde nog 1 van de door jou gekozen speler over en die maakt 3 centuries in die partij dan heb je er dus 15 punten bij.

Voorspel je beiden goed en maken ze allebei 2 centuries dan heb je 20 punten extra. Je speler hoeft niet te winnen voor deze punten en je hoeft dit niet te voorspellen.

De maximum framescore is 147, die is uniek. Unieker dan een 9-darter bij darts. Deze wordt vaak niet meer dan 1 keer per seizoen door 1 iemand gemaakt. Maakt een van jouw spelers een 147 dan heb je direct 25 punten bonus.

Tot slot de bonus: 20 punten voor degene die het dichtst bij het aantal centuries in het tournooi. Raad je het precies krijg je 24 punten. Hebben meerdere spelers hetzelfde getal wordt de pot gedeeld. Stel er worden in het tournooi 25 centuries gescoord en 2 spelers hebben dit exact dan krijgen beide spelers dus 12 punten erbij.

Je hoeft dus alleen per wedstrijd 1 naam door te geven die wint, die moet tegen de winnaar van de partij er onder en zo gaat het door. In bovenstaand voorbeeld:

Speler A vs Speler B >> Speler A

Speler C vs Speler D >> Speler D

in de volgende ronde kies je dan:

Speler A vs Speler D >> Speler D

etc.

En dan het aantal tournooi centuries totaal.

De huidige top 16 is:

1. John Higgins
2. Neil Robertson
3. Ronnie O'Sullivan
4. Allister Carter
5. Ding Junhui
6. Stephen Maguire
7. Shaun Murphy
8. Mark Williams
9. Mark Selby
10. Mark Allen
11. Stephen Hendry
12. Ryan Day
13. Graeme Dott
14. Marco Fu
15. Mark King
16. Liang Wenbo

Vorig jaar won Ronnie O'Sullivan in de finale van Liang Wenbo met 10-5

In 2008 won Ricky Walden in de finale van Ronnie O'Sullivan met 10-8

Hier vind je het schema van vorig jaar, dan zie je meteen hoe zo'n schema werkt:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Shanghai_Masters_2009_(snooker)

Om nog 1x een voorbeeld te geven:

Walden vs King >> Walden

Hendry vs Campbell >> Hendry

Walden vs Hendry >> Walden

etc.

De prijzenpot vorig jaar:

Winner: £55,000
Runner Up: £28,000
Semi-Finalists: £14,000
Quarter Finalists: £7,525

Last 16: £5,370
Last 32: £3,640
Last 48: £2,050
Last 64: £1,400

Aantal centuries vorig jaar: 23 (we tellen alleen die op tv geweest zijn, niet die uit de qualifiers).

Aantal centuries in 2008: 39

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hier alvast wat hints voor het komende tournooi:

* Ronnie O'Sullivan (3) is altijd een gok, als hij geen zin heeft speelt hij slecht en ligt hij er de eerste ronde uit. Als hij er echter zin in heeft is hij altijd favoriet voor de titel.

Bijvoorbeeld in 2006 toen hij tijdens de kwartfinale gewoon weg liep van een wedstrijd:

* Steven Maguire (6) en Mark Williams (8) timmeren goed aan de weg, schrijf ze niet meteen af, ze doen het sinds vorig jaar heel erg goed en zijn flink aan het klimmen op de ranking.

* Peter Ebdon (18) heeft aangegeven door privéomstandigheden niet lekker te spelen momenteel. Hij wil wel winnen maar speelt niet zijn beste spel. De laatste paar jaar is hij flink aan het zakken in de rankings. Afhankelijk tegen wie hij speelt, maar moet hij tegen een top 16 speler schrijf Ebdon dan maar af.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hier is de voorlopgie draw:

http://www.worldsnooker.com/site_files/Shanghai_Masters_Last_32_draw.pdf

De WC (wildcards) moeten nog worden ingedeeld. Pas dan start de poule echt.

Nog wat toevoegingen:

In de 1e ronde krijg je alleen century punten voor degene die jij als winnaar tipt, in alle andere rondes daarna maakt het niet uit of je speler wint of verliest, als hij in je poule zit heb je punten voor elke century.

Er komen 3 awards (jazeker!) Winnaar, 2e en 3e plek!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er is een kleine moeilijkheid bijgekomen: de wildcards worden pas op 6 september gespeeld, ofwel dag 1 van het tournooi. Dit betekent dat je maar een halve dag hebt om je team samen te stellen, dat is natuurlijk niet te doen, dus kun je vanaf nu je team samenstellen en op 6 september hoef je dan alleen de wildcards in te vullen. Dit moet dan ook echt 6 september gebeuren. Je mag het ook open laten door geen naam in te vullen want er spelen geen 2 wildcards tegen elkaar.

Wedstrijd 1:

Ronnie O'Sullivan

WC1

Winnaar:

Wedstrijd 2:

Ryan Day

WC2

Winnaar:

RONDE 2:

Winnaar wedstrijd 1

Winnaar wedstrijd 2

Winnaar:

en zo verder. De namen die bij WC1, WC2 etc. komen zijn dus pas 6 september in de avond in te vullen.

Dit is wat jullie moeten voorspellen:

post-8-128127159025.gif

Ik zal nog even een mooi formuliertje maken. Excel een goed idee?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Begin alvast met invullen is mijn tip, de excel sheet staat in deze post en in de OP.

Je kunt hem invullen met excel of met het gratis openoffice (http://www.openoffice.org)

Het is zo makkelijk mogelijk gemaakt, met kleurtjes. Je hebt links steeds 2 wedstrijden, de groene en de gele, bij de 2e ronde vul je dan 1 groene en 1 gele speler in.

Het volgende blok is paars en blauw, vul weer 1 paarse en 1 blauwe speler in.

Zo volg je het hele schema. Vul de namen in op de kleurtjes.

Vergeet niet helemaal rechtsboven bij extra in te vullen: je usernaam, het aantal centuries in het tournooi (zie de OP voor statistieken van voorgaande jaren) en wie de winnaar wordt.

Als er nog vragen zijn stel ze dan, er is nog een goede 3,5 week te gaan. De wildcard-namen worden pas bekend op dag 1 van het tournooi. Je kunt er echter ook voor kiezen nu al op ze te gokken.

DOWNLOAD HIER DE SHEET: snookerpoule.zip

snookerpoule.zip

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb me er intussen al even in verdiept en het is makkelijk in te vullen hoor! Zelfs als je er maar 10 minuten in steekt kun je in elk geval IETS invullen. Ik heb intussen al een paar dingen ingevuld (op papier intikkertjes :P), en ik stuur het naar DJ op zodra die goed genoeg is. Begin september dus, op de dag van bekendmaking van de wildcards. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Let op: volgende week maandag spelen de wildcards, dinsdag begint onze poule. Stuur dan ook maandag in!

Dit is de definitieve draw incl wildcards: http://www.worldsnooker.com/shanghai10_draw.htm?tid=169

De wildcards voorspellen we niet, dus nog even geduld, maar vul alvast wat in, dan ben je niet te laat.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Morgen begint het dan met de wildcards.

8:30u ontbijtsnooker tot 11:30u op Eurosport 2

13:45u lunchsnooker tot 16:45u op Eurosport en Eurosport HD.

Ik kijk morgen alleen de middag, na 16:45u komt de volledige draw online in dit topic, je hebt dan tot dinsdag 8:00 uur (CET) om je inzending te doen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ronnie O'Sullivan heeft zich teruggetrokken en zal niet starten. Hierdoor krijgt de Wildcard 1 automatisch een plekje in de volgende ronde.

Op dit moment lijkt dat Jamie Burnett te worden. Die kun je dan invullen op de plek van Wildcard 1 en bij ronde 2 (ik zal de sheet aanpassen nadat de laatste wedstrijd gespeeld is). Dat betekent dat iedereen dankzij O'Sullivan alvast punten heeft ;)

Update: Jamie Burnett is nu zeker door met 5-2, dus ronde 1 wordt de 1e entry:

Ronnie O'Sullivan

Jamie Burnett (w/o)

en ronde 2 staat Jamie Burnett bovenaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De een geeft op de dag zelf op, de ander wordt verdacht van omkoping. Wat een sport :P...

O'Sullivan gaf 2 weken geleden al op, maar het is nu pas bekend gemaakt door World Snooker.

Higgins zegt dat hij "het spel meespeelde" omdat 'ie bang was dat hij achternagezeten werd door de Russische maffia.

Link naar bericht
Delen op andere sites

WC7: Martin Gould

WC8: Joe Delaney

Ik heb het formulier nu helemaal ingevuld en opnieuw geupload. Er zijn wat kleine wijzigingen (o.a. wedstrijdnummers zodat ik ze straks makkelijk kan opsommen). Ook staat de 1e wedstrijd door verstek van O'Sullivan al ingevuld.

snookerpoule.zip

Gebruik deze om in te vullen (geen excel? gebruik het gratis OpenOffice[/url)

Je inzending moet voor morgenochtend 8:00 uur binnen zijn om mee te kunnen doen. Gebruik svp het nieuwe formulier.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...