Ga naar inhoud

De geschiedenis van... MS-DOS


  

8 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat is je favorite DOS versie?

    • 1.0
      0
    • 2.0
      0
    • 3.0
    • 4.0
      0
    • 5.0
      0
    • 6.0
    • 7.0
      0
    • 8.0
      0


Aanbevolen berichten

De geschiedenis van MS-DOS.

post-446-084359900 1286725434.png

De ontwikkeling van MS-DOS begon in 1981, door het aankopen van een licentie op Q-DOS, welke ook wel Quick-and-Dirty-Operating-System. Dit systeem was ontwikkeld door Tim Patterson van Seattle Computer Products (SCP).

Omdat Microsoft een besturingsysteem nodig had de toen nieuw uit te brengen 8086 processor, kochten ze een licentie op 86DOS, ook wel Q-DOS genoemd. Deze 86DOS werd na enige ontwikkeling hernoemd naar MS-DOS 1.0. Deze versie werd later ook geleverd bij de eerste IBM-PC in 1982, waar IBM de versie van DOS weer PC-DOS noemde

post-446-072098200 1286723079.jpg

Tim Patterson is dus eigenlijk de originele auteur van DOS, waardoor hij ook vaak "The father of DOS" wordt genoemd. Om eventuele copyrightschendingen te voorkomen, deed Microsoft een bod op 86DOS in 1981, en kocht alle rechten op de software voor een kleine $75.000 dollar.

post-446-081246900 1286725725.jpg

post-446-052942500 1286725743.jpg

MS-DOS was ontworpen om op zo veel mogelijk verschillende system te kunnen draaien. Er werd gebruik gemaakt van een modulair systeem, zodat verschillende stuurprogramma's later onafhankelijk van de hardwareconfiguratie worden toegevoegd. Dit systeem was afgeleid van het stuurprogrammamodel waar CP/M ook gebruik van maakte.

Helaas waren de eerste versies van MS-DOS zo geprogrammeerd, dat het alleen gebruik maakte van de eerste 640KB intern geheugen. Dit met het oog op, dat er bij de ontwikkeling van MS-DOS werd gedacht dat de computergebruikers meer dan genoeg zouden hebben aan 640 KB. Helaas voor de ontwikkelaars van zowel MS-DOS en IBM werd het geheugengebruik alleen maar hoger, waardoor er verschillende aanpassingen moesten worden gedaan aan MS-DOS. Voorbeelden hiervan zijn HIMEM, wat het mogelijk maakte geheugen aan te spreken boven de 640 KB.

Toch leidde dit tot beperkingen, omdat bijvoorbeeld stuurprogramma's nog steeds in de lagere 640KB geheugenregio werden geladen. Een programma kon dan wel uitgevoerd worden, maar gaf dan de melding dat er te weinig geheugen beschikbaar was om de basiscode uit te voeren, welke weer het hogere geheugen aansprak.

Op de latere processors was "Real Mode" beschikbaar, waar meer dan 640KB hardwarematig aangesproken kon worden, maar dit hield in voor Microsoft dat MS-DOS herschreven moest worden voor de real mode. Dit gebeurde helaas niet, de bleef Microsoft bij de vertrouwde HIMEM.

De laatste versie van MS-DOS werd geleverd bij Windows ME, hierdoor is de laaste versie nummer 8, uitgegeven in 1999.

De versies van MS-DOS:

Versie 1

  • Versie 1.12 (OEM) - Door Compaq uitgebrachte versie van PC-DOS 1.10
  • Versie 1.25 (OEM)- Uitgave van Microsoft van PC-DOS 1.10

Versie 2 - Ondersteuning voor 10 MegaByte harde schijven en een bestandssysteem met een boom-structuur.

  • Versie 2.0 (OEM)
  • Versie 2.1 (OEM)
  • Versie 2.11 (OEM)
  • Versie 2.2 (OEM)
  • Versie 2.21 (OEM)

Versie 3

  • Versie 3.0 - Ondersteuning voor grotere harde schijven
  • Versie 3.1 (OEM) - Ondersteuning voor Microsoft netwerken
  • Versie 3.2 (OEM)
  • Versie 3.21 (OEM)
  • Versie 3.25 (OEM)
  • Versie 3.1 (OEM)
  • Versie 3.3a (OEM)
  • Versie 3.3r (OEM)
  • Versie 3.31 (OEM) - Versie van Compaq welke FAT16 (bestandssysteem) en grotere harde schijven ondersteunt.
  • Versie 3.35 (OEM)

Versie 4 - Nu met grafische interface / muisondersteuning

  • Versie 4.01 (OEM) - Met een patch van IBM, voor IBM systemen

Versie 5 - Met ingebouwde full-screen editor (edit), maar omdat deze versie zo veel fouten bevatte, werd deze opnieuw uitgegeven als 5.0a

  • 5.0a Veel bugfixes, IBM en Microsoft versies gaan vanaf hier hun eigen weg
  • 5.0.500 (WinNT) - De interne DOS versie van windows NT. Alle versies van Windows worden geleverd met deze versie van DOS.

Versie 6 - Met "Online" help via QuickBasic, Schijfcompressie en anti-virus

  • Versie 6.2 (Retail) - Verschillende versies Microsoft heeft 6.2, IBM heeft 6.1 en 6.3
  • Versie 6.21 (Retail) - DBLSPACE (schijfcompressie) verwijderd omdat deze niet samen kon werken met Stacker
  • Versie 6.22 (Retail) - Nieuwe DRVSPACE (Schijfcompressie)

Versie 7 (WIN95, 95A) - Ondersteuning voor lange bestandsnamen (254 tekens)

  • Versie 7.1 (WIN95B, WIN98SE) - Ondersteuning voor het FAT32 bestandsysteem

Versie 8 (WINME) - Met ingebouwde drivers om de opstarten van Windows sneller te maken

Versie 8 (WINXP) - Opstartdiskettes gemaakt met Windows XP bevatten deze versie van DOS, de onderliggende DOS versie is nog steeds 5.0

Link naar bericht
Delen op andere sites

4DOS, ja dat ken ik nog. Heb het volgens mij ook een blauwe maandag gebruikt. Heb zelf DOS 2.2, 3, 4, en volgens mij 5 nog op !floppy! liggen. Maar dat weet ik niet zeker, heb nog genoeg oude floppen. Dus als iemand nog software zoekt..., misschien haal ik ze wel een keer onder het stof weg...

Link naar bericht
Delen op andere sites

MS-DOS O+

Zoveel mensen zijn hier mee opgegroeid, en het is zó'n effectief simpel command based OS! Ik gebruikte overigens geen QuickMenu of GeoManager. Wel hadden we een HOT-menu waar je initieel in terecht kwam, maar daar kan ik niets meer over vinden op internet. De eerste DOS-versie die ik gebruikte was 3.3, maar voor het werk van m'n pa moest het worden geupgrade naar 6.22. Ik merkte geen verschil tussen beide versies, want ik gebruikte enkel de basiscommando's.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Dos, dat doet me terug denken aan mijn eerste pc. Een 286 met een HD van maar liefst 40MB. Hierop draaide MS-Dos 6.22. Ik gebruikte dit apparaat vooral voor games. Maar omdat ik makkelijker wilde werken, had ik een hele menustructuur in batchfiles gemaakt.

Op een bepaald moment kwam ik ruimte te kort op het schijfje, dus ging ik met behulp van arj compressie werken. Ik maakte batchfiles die eerst het arj archief met de games uitpakten, daarna de game openden, en vervolgens na het sluiten de game weer in een nieuw archief gooiden. Hartstikke traag, maar wel goed werkend.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dos, dat doet me terug denken aan mijn eerste pc. Een 286 met een HD van maar liefst 40MB. Hierop draaide MS-Dos 6.22. Ik gebruikte dit apparaat vooral voor games. Maar omdat ik makkelijker wilde werken, had ik een hele menustructuur in batchfiles gemaakt.

Op een bepaald moment kwam ik ruimte te kort op het schijfje, dus ging ik met behulp van arj compressie werken. Ik maakte batchfiles die eerst het arj archief met de games uitpakten, daarna de game openden, en vervolgens na het sluiten de game weer in een nieuw archief gooiden. Hartstikke traag, maar wel goed werkend.

Geweldig ^O^. Zo deed ik dat ook :) maar dan op een 8088, met een 10MB harde schijf.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 7 years later...

Als ik het me goed herinner gebruikte ik DOS 6.22 en later in combinatie met Norton Commander (O+) om de menu's / directories te bouwen voor games e.d.

Geweldige tijd was dat, vooral omdat het leuk hobby'en was en om jezelf aan te leren hoe al die command based functies werkten. Eigenlijk werd het een beetje verpest toen Windows kwam... ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Misschien nog wel een interessant aanvulling. 86DOS is eigenlijk een kloon van CP/M-86. CP/M was, samen met Microsoft Basic, eigenlijk de enige keus in besturingssystemen voor computers uit die tijd (1977-1979). 

 

CP/M was, op z'n zachts gezegd, nogal traag met nieuwe functies toevoegen. Te traag volgens Seattle Computers en hebben op basis van de documentatie van CP/M 3.0 een kloon geschreven, dat werd 86DOS.

 

Toen IBM voor hun machine aan het zoeken was naar een besturingssysteem, zijn de heren van IBM bij Gary Kildall (oprichter Digital Research) geweest om te kijken of zijn CP/M geschikt zou zijn voor de nieuwe homecomputer van IBM, de 5150. Echter was Gary niet thuis en zijn vrouw was het niet eens met de Non-disclosure die IBM had opgesteld. Dat studentje wat halverwege de jaren 70 een Basic interpreter schreef voor een Altair 8800 (Bill Gates dus) hoorde hiervan en bood een alternatief aan IBM. Men nam het projectje QDOS over en paste het aan voor IBM, dat is PC-DOS geworden. Vervolgens heeft hij met IBM afgesproken dat hun het besturingssysteem mochten gebruiken (PC-DOS), maar dat men hetzelfde besturingssysteem ook op andere machines mocht gebruiken (MS-DOS). Laat nou toevallig IBM machines heel snel gekopieerd zijn (door Compaq) en hiermee ontstond een markt die IBM niet had verwacht en waar Microsoft enorm groot mee is geworden.

 

Helaas bleek CP/M 3.0 (de 16bits variant voor de intel 8086 dus) ook geen geweldig filesystem te hebben wat een PC-DOS 2.x wel had en ook de beperking van 64kB geheugen was problematisch, dus CP/M is een stille dood gestorven (laatste versie is 3.1 uit 1983).

 

In 1985 werd CP/M hernoemd naar Dos-PLUS en uiteindelijk in 1989 naar DR-DOS (andere namen zijn Novell DOS en Caldera OpenDOS ). Laatste versie stamt uit 2011 (v7.01.08). 

aangepast door WHiZZi
Link naar bericht
Delen op andere sites
5 hours ago, MarsM said:

Als ik het me goed herinner gebruikte ik DOS 6.22 en later in combinatie met Norton Commander (O+) om de menu's / directories te bouwen voor games e.d.

Geweldige tijd was dat, vooral omdat het leuk hobby'en was en om jezelf aan te leren hoe al die command based functies werkten. Eigenlijk werd het een beetje verpest toen Windows kwam... ;)

Norton Commander gebruik ik nog op mijn Win95 computer. Voor Win95, 98 en XP gebruik ik Salamander, de laatste vrije versie, een Windows versie van NC.

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 4/30/2018 at 5:51 PM, Ross said:

imageproxy.php?img=&key=96225a1b0a51b7c6mc.thumb.png.5a332b3a18165f7663fedb6681680e36.png

 

Gebruik MC (Midnight Commander) nog zeer regelmatig....

Dat is ook 1 op 1 NC (Norton Commander). Tja, wat is er makkelijker dan

F1 Help

F2 User menu

F3 View

F4 Edit

F5 Copy

F6 Rename of Move

F7 Make directory

F8 Delete ?

 

Bovendien zijn deze toetsen ook te combineren met Ctrl en Alt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...