Ga naar inhoud

Poule 16-06  

8 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke game is beter?

    • Super Mario World
    • Mega Man X2

Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen


Aanbevolen berichten

5ab81a93e2e27_Poule16-06.thumb.png.aa711deb9cff883dabf4b2ceb4793ee5.png

 

Super Mario World

Super Mario World is een platformspel. In het spel speel je Mario. Het spel deelt veel spelelementen met de voorgaande titels, maar heeft ook diverse nieuwe elementen. De speler kan nu door speciale items ook zweven en ook is er een nieuwe draaisprong. Het spel heeft 96 levels. Er is een wereldmap, waarbij diverse kastelen verbonden zijn door paden. Op de paden zijn diverse forten, spookhuizen en andere map iconen te zien. De speler kan verschillende routes nemen om tot het doel te komen. Elke wereld heeft een eindbaas. Je kunt ook met twee spelers spelen. De spelers kunnen dan om de beurt een level kiezen op de wereldmap en deze spelen. Er zijn ook nieuwe power-ups, zoals Cape Feather, een cape waarmee Mario verder mee kan vliegen. Ook kan een power-up bewaard worden om op een later moment te gebruiken.

 

Mega Man X2

Mega Man X2 is het tweede deel van de Mega Man serie op de SNES. Het is een actie platformspel. Het spel speelt zich af in het jaar 21XX, waarin mensen en “reploids” samenleven. X is een reploid die andere doorgeslagen reploids moet verslaan. De bedoeling is om de levels door te spelen, terwijl de speler diverse power-ups op kan pakken en een superwapen kan bemachtigen om de eindbaas te verslaan. In deze versie zit een Cx4 chip die de 3D wireframes in het spel mogelijk maakt. Deze 3D wireframes zie je op diverse plekken gebruikt worden. Bijvoorbeeld bij de eindbazen.

 

 

Stem op jouw favoriete spel en laat een reactie achter!

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ga voor Mega Man X2.

De Mega Man reeks start ik altijd graag op en ook deze titel voldoet prima aan de verwachtingen. Gewoon het vertrouwde en vermakelijke Mega Man concept.

 

Super Mario World ben ik gewoon geen fan van. Besturing en leveldesign is prima en ook de Mario-elementen maken dat je er snel in zit. Ik vind 'm grafisch echter gewoon erg ondermaats en de vele loops verpesten de gameplay zwaar. In de vorige ronde gaf ik een specifiek voorbeeld met tijd-verwijzing naar de OP-video van een level met tig uitgangen / routes (start bergwereld 6) waar helaas geen reactie meer op kwam. Tot op heden snap ik dit qua uitspelen nog altijd niet. Overschat spel.

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago, MarsM said:

Ik Ik vind 'm grafisch echter gewoon erg ondermaats

Echt?

 

ik vind de felle kleuren en design van Mario world erg mooi. Lekker vrolijk naar mijn smaak. In tegenstelling tot megaman met zijn donkere atmosfeer. Dat heeft natuurlijk ook iets maar ik vind het iets minder charmerend dan de felle kleuren van Mario.

 

Ieder zijn ding...

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uur geleden, 07_Sev zei:

Echt?

 

ik vind de felle kleuren en design van Mario world erg mooi. Lekker vrolijk naar mijn smaak. In tegenstelling tot megaman met zijn donkere atmosfeer. Dat heeft natuurlijk ook iets maar ik vind het iets minder charmerend dan de felle kleuren van Mario.

 

Ieder zijn ding...

Ja, absoluut. Het is echt een achteruitgang t.o.v. Mario Bros 3 en het haalt ook zeker niet het uiterste uit de mogelijkheden die de SNES bood. De world map is echt abstract en blokkerig. En ik blijf herhalen dat Mario World door de verscheidene loops bij de Mario-games hoort met de meest frustrerende en dus teleurstellendste gameplay.

 

Mega Man hoort duister te zijn, dus dat is in dat opzicht gelukt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden, MarsM zei:

Mega Man hoort duister te zijn, dus dat is in dat opzicht gelukt.

Maar duister hoeft in mijn ogen niet een spel met een moeilijkheidsgraad die rechtstreeks uit de krochten van de hel lijkt te komen te zijn.

 

_O- Zo, dat is nog eens een binnenkomer. Nee maar echt, ik heb het spel nu bijna uitgespeeld en ik probeer altijd zo weinig mogelijk via save states te spelen. X2 is denk ik het eerste spel waarbij ik dat principe uit noodzaak uit het raam heb geflikkerd, want de levels en platforming is allemaal prima, koek en ei, hier en daar een vervelende enemy okay... Maar dan de bosses. Jemig, wat een draken. Elke keer weer. Gewoon echt smerige bazen ook, gewoon. Ik snap best dat je bij het spelen en herspelen vanzelf de unieke acties van zo'n boss leert beheersen, maar dat kon in X1. In dit deel heb ik dat gevoel totaal niet, bij geen enkele~ nee vooruit, bij misschien 1 boss heb ik dat ietwat zo ervaren. De rest was echt schieten en ontwijken op een niet leuke manier. En ondertussen 5000x de loadstate-knop mashen omdat het eigenlijk gewoon helemaal kut met peren was. Geen leuke game-ervaring.

 

Dán maar SMW. Makkelijk benaderbaar, gimmicky, vrolijk, jolig... En Yoshi. ^^

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kan heel goed begrijpen dat @samba-boy kiest voor Super Mario World omwille van de moeilijkheidsgraad van Mega Man X2 en ik kan mij er ook in vinden dat sommigen Super Mario World een betere game vinden dan Mega Man X2.

Maar ik deel ook de mening van @MarsM, dat Super Mario World wel gemakkelijk stemmen krijgt omwille dat het zo'n "fantastisch" spel is en het daarmee overschat is.

 

Niets ten nadele van Super Mario World, want dat is zeker geen slecht spel, maar ik ben wel van mening dat zoals ook al gezegd het spel wat mist in de afwerking qua graphics en level design.

De loop die MarsM al beschreef, daar heb ik ook zeer veel moeite mee en dat bederft toch iedere keer de lol van het spelen van deze Mario game.

Ik zou daarnaast ook nog graag vernemen van @Frey, waarom hij dat wel een fantastisch stukje en een fantastisch spel vindt en daarmee alsnog de vraag beantwoordt die 4 weken geleden is gesteld.

 

In deze battle ga ik toch echt voor Mega Man X2, omdat ik liever een spel speel die heel moeilijk is dan dat ik een spel speel waarbij ik úúúren moet zoeken naar de juiste uitgang om door te kunnen.

Maar zoals ook al 4 weken geleden aangegeven vrees ik al met grote vrezen dat dat niet meer zal baten voor Mega Man en dat deze game hier zijn eindstation vindt.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 30-3-2018 at 20:14, RM zei:

Maar ik deel ook de mening van @MarsM, dat Super Mario World wel gemakkelijk stemmen krijgt omwille dat het zo'n "fantastisch" spel is en het daarmee overschat is.

SMW is het eerste spel op de SNES uit 1990, terwijl X2 bijna uit 1995 komt. Je kunt bijna spreken van een totaal generatie. Richting de end-of-life van een console kunnen ze vaak veel meer trucendozen openen om er meer uit te halen. Ik neem dat verschil in tijd vaak mee in een beoordeling.

 

Daarnaast is het niet zo raar dat Mario veel stemmen krijgt, puur vanwege het feit dat iedereen het überhaupt wel eens gespeeld heeft. Dus je hebt er tenminste affiniteit mee. Als je dnt moet vergelijken met een vluchtig gameplay filmpje of screenshots, geeft die (positieve) ervaring logischerwijs vaak de doorslag. Je kunt in zo'n contest niet even die uren per spel inhalen om een objectieve vergelijking te maken. Dat voordeel heeft een spel als SMW nou eenmaal. Zelda en DKC hebben dat voordeel ook. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij iedereen bekend en affiniteit en nostalgie enz snap ik. Als dan op z'n minst ook erkend zou worden dat bepaalde elementen aan dit spel niet zo goed zijn of dat anders duidelijker wordt toegelicht waarom SMW een topper is, o.a. door benoemde tegen-elementen van tafel te beargumenteren. Maar dat gebeurt niet.

 

Je hoeft natuurlijk niet dezelfde mening te hebben, maar concrete vragen over en voorbeelden die zijn gegeven (o.a. de loops in eerdergenoemd level) worden snoeihard genegeerd.

 

Daar doen we dit ook mede voor toch; een beetje discussiëren naast alleen een bolletje aanklikken (en dan op een leuke manier natuurlijk, niet alsof het politieke partijen zijn waar campagne voor wordt gevoerd :+). Anders kunnen we inderdaad net zo goed meteen een topic met de mainstream SMW - Zelda openen, ondanks nogmaals dat ik echt wel begrijp dat Mega Man een minder groot publiek bereikt dan Mario... dat maakt het niet per definitie beter. We zijn op zoek naar de beste SNES game, niet de meest nostalgische of meestgespeelde :)

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
9 uur geleden, MarsM zei:

Bij iedereen bekend en affiniteit en nostalgie enz snap ik. Als dan op z'n minst ook erkend zou worden dat bepaalde elementen aan dit spel niet zo goed zijn of dat anders duidelijker wordt toegelicht waarom SMW een topper is, o.a. door benoemde tegen-elementen van tafel te beargumenteren. Maar dat gebeurt niet.

 

Je hoeft natuurlijk niet dezelfde mening te hebben, maar concrete vragen over en voorbeelden die zijn gegeven (o.a. de loops in eerdergenoemd level) worden snoeihard genegeerd.

Die tegenargumenten zijn anders ook heel subjectief. Wat voor de een als heel vervelend (dealbreaker) wordt beschouwd, is voor de ander van weinig invloed. Om nou zo expliciet naar erkenning voor mindere elementen te gaan zoeken, lijkt me toch niet noodzakelijk? ;) Ik ga toch ook niet bij elke tegenstem van contests met mijn persoonlijke favorieten (Sunset Riders, Battletoads, Goof Troop, etc.) eisen dat iedereen ook de nadelen van de tegenstander van die spellen moet erkennen? :P Ik zou zeggen: laat gaan ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
19 minutes ago, Hinse said:

Die tegenargumenten zijn anders ook heel subjectief. Wat voor de een als heel vervelend (dealbreaker) wordt beschouwd, is voor de ander van weinig invloed. Om nou zo expliciet naar erkenning voor mindere elementen te gaan zoeken, lijkt me toch niet noodzakelijk? ;) Ik ga toch ook niet bij elke tegenstem van contests met mijn persoonlijke favorieten (Sunset Riders, Battletoads, Goof Troop, etc.) eisen dat iedereen ook de nadelen van de tegenstander van die spellen moet erkennen? :P Ik zou zeggen: laat gaan ;)

Eensch.

Maar aan de andere kant, als er een vraag gesteld wordt dan kan die toch wel beantwoord worden :P?

 

Vraag: Wat vind jij van die loop in Super Mario World op het tijdslot X.XX in het filmpje?

Reactie: Ik vind Super Mario World een gaaf spel.

 

Niets is verplicht natuurlijk maar dat is soms wel jammer ;).

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Hinse zei:

Die tegenargumenten zijn anders ook heel subjectief. Wat voor de een als heel vervelend (dealbreaker) wordt beschouwd, is voor de ander van weinig invloed. Om nou zo expliciet naar erkenning voor mindere elementen te gaan zoeken, lijkt me toch niet noodzakelijk? ;) Ik ga toch ook niet bij elke tegenstem van contests met mijn persoonlijke favorieten (Sunset Riders, Battletoads, Goof Troop, etc.) eisen dat iedereen ook de nadelen van de tegenstander van die spellen moet erkennen? :P Ik zou zeggen: laat gaan ;)

Het gaat ook niet om objectief of subjectief. Het is in dit geval altijd subjectief, inclusief wat ik zelf erover zeg. Er zit alleen wel een groot verschil in hoe sterk je je subjectiviteit onderbouwt. In het algemeen overigens één van de grootste problemen van veel mensen; wanneer je iemand klemzet met argumenten dat je vervolgens wordt genegeerd of de discussie wordt platgeslagen met “dat is jouw meeeeeening” (Maar dan nooit eens iets toegeven, want dat is zwak). En als je dát zegt krijg je “doe jij toch ook nooit”. Al die miljoenen meninkjes, lange tenen en niet luisteren zijn daardoor alleen maar erger geworden, want niemand wil ergens voor onderdoen. En Juist daarom laat ik het ook gaan, als in ik maak me ook niet druk hoor, dat is de (schijn) ‘tolerantie’ waar we allemaal zo trots op zijn ;). Een forum en een verkiezing is alleen gewoon bedoeld om een beetje te blijven prikken en te discussiëren, dus dat doe ik het liefst gewoon zo scherp mogelijk ;)

 

Ik stel in dit geval overigens los van het hele oordeel over het spel ook de vraag of iemand kan vertellen / toelichten hoe dat expliciete loop-voorbeeld-level met verwijzing naar het OP filmpje precies werkt. Tot op de dag van vandaag ben ik er namelijk nog steeds niet achter (op snelheid? Muntjes pakken? Bepaalde vijanden doden? Zeg het maar...). Iemand? :)

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Uitslag16_06.png.fad9f2fc7deaeb74ba2f82c68c48012e.png

 

Super Mario World wint deze battle.

 

Super Mario World is poule winnaar geworden.

Mega Man X2 heeft te weinig punten gehaald in de poule fase en is uitgschakeld.

 

Doorgaans sluit ik direct het topic, maar omdat er nu een hopelijk goede discussie ontstaat laat ik het topic nog even open.

Er kan logischerwijs niet meer gestemd worden, dus de poll wordt wel gesloten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 1-4-2018 at 22:32, MarsM zei:

Het gaat ook niet om objectief of subjectief. Het is in dit geval altijd subjectief, inclusief wat ik zelf erover zeg. Er zit alleen wel een groot verschil in hoe sterk je je subjectiviteit onderbouwt. In het algemeen overigens één van de grootste problemen van veel mensen; wanneer je iemand klemzet met argumenten dat je vervolgens wordt genegeerd of de discussie wordt platgeslagen met “dat is jouw meeeeeening” (Maar dan nooit eens iets toegeven, want dat is zwak). En als je dát zegt krijg je “doe jij toch ook nooit”. Al die miljoenen meninkjes, lange tenen en niet luisteren zijn daardoor alleen maar erger geworden, want niemand wil ergens voor onderdoen. En Juist daarom laat ik het ook gaan, als in ik maak me ook niet druk hoor, dat is de (schijn) ‘tolerantie’ waar we allemaal zo trots op zijn ;). Een forum en een verkiezing is alleen gewoon bedoeld om een beetje te blijven prikken en te discussiëren, dus dat doe ik het liefst gewoon zo scherp mogelijk ;)

 

Ik stel in dit geval overigens los van het hele oordeel over het spel ook de vraag of iemand kan vertellen / toelichten hoe dat expliciete loop-voorbeeld-level met verwijzing naar het OP filmpje precies werkt. Tot op de dag van vandaag ben ik er namelijk nog steeds niet achter (op snelheid? Muntjes pakken? Bepaalde vijanden doden? Zeg het maar...). Iemand? :)

Het klopt wel dat niet iedereen zijn mening even sterk onderbouwt,maar met zoveel stemrondes krijg je per definitie oppervlakkige reacties, volgens mij heb ik dat al eerder aangehaald. Het wordt al snel een vluchtig onderbouwd meninkje als in 'ik stem voor X want Y is grafisch lelijk' of 'Y is stom want het is te veel/weinig actie dus ik stem X'.

 

En als ik de SMW discussie dan op mezelf betrek: ik wil best toegeven dat er irritante loop holes zitten in SMW; zelf kwam ik echter nooit zo ver dus ik heb het nooit als probleem ervaren. Ik denk dat dat voor veel users hier geldt. Dus ik denk dat het grootste 'probleem' in deze discussie is dat de meesten er niet over mee kunnen praten wegens gebrek aan ervaring. :P Dan kun je nog zo stellig een bepaald negatief punt aanhalen, maar de rest kan er gewoon niet zoveel mee. Dat is dus niet negeren om het negeren, maar puur omdat het voor de rest 'geen issue is'.

 

Bij veel stemrondes met minder bekende spellen speelt ook niet iedereen zo'n spel tot in den treure totdat je na 2 uur ergens helemaal vastloopt op een bepaald punt of dat er gewoon iets slechts in zit. Terwijl dat buiten SMW bij zat spellen het geval zal zijn. Maar dat zie je niet vluchtig in een gameplayfilmpje waardoor je je er ook niet druk om maakt. ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dan zou je toch zeggen dat het dés te interessanter is dat Super Mario World blijkbaar wel breed bekend is en ook gespeeld is en júíst niet alleen op een gameplayfilmpje wordt beoordeeld (dus we kennen het allemaal van spelen), maar dat aan de andere kant ervaring / bekendheid met één van de karakteristieke onderdelen van dit spel (de loops en sluipweggetjes) totaal ontbreekt?

 

Je kunt het onmogelijk niet opmerken, het hoort onlosmakelijk bij dit spel. Het is als de blauwe schilden van Mario Kart vlak voor de finish. Het is "Oooh, die Mario waar je steeds rondjes loopt". En anders: ja jongens, dat is déze Mario. En als het spel je niet zodanig heeft gegrepen dat je het volledig uitspeelt kun je ook best twijfelen aan hoe uitmuntend het is :)@Hinse speel het dan vooral nog eens volledig uit op de SNES mini, dan ben ik wel benieuwd hoeveel moeite je bij world 5 en 6 hebt ;).

 

Maar goed, de stemmers op Retroforum kunnen ook een enorme uitzondering zijn :').

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • RM locked en unlocked this topic
  • RM locked this topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...