Ga naar inhoud

De twee verschillende Barons, Aad en Paul.


Aanbevolen berichten

Sorry als ik de zoveelste ben die zo'n topic start...

Ik vindt het wel bewonderingswaardig van Aad dat hij buiten de rol van Adriaan, scenario schrijver en als regissuer van de series het ook aandurfde een dubbelrol neer te zetten. Dat betekende dat een heleboel scenes in "De schatkaart" heel veel tijd hebben gekost om op te nemen, neem bijvoorbeeld de scene in het pakhuis zowel Bas als Aad speelden dubbelrollen dus moest die scene uit meerdere opnames worden samen gesteld.

Ik denk ook dat die zware last van het spelen van een dubbel rol en de kostten van de meerdere opnames Aad ook wat te veel werd en dat daarom Paul Van Gorcum de Rol van Baron Van Neemwegge overnam toen het avontuur met de verdwenen kroon er aan kwam. Als iemand de ware reden weet dan wil ik deze graag horen.

Maar goed laten we het eens hebben over de verschillen in hoe dat Aad en Paul de Baron hebben neergezet.

aad_baron_3.JPG

Aad zette de Baron neer als een gevallen man van Adel die trots was op zijn titel als Baron maar gefrustreerd was met zijn situatie. Aad liet de Baron ook heel deftig spreken. Die Trots is te zien in een scene zoals die waarin B2 het raam heeft geopend en de Baron naar binnen wilt laten.

*aadbaron* "Je denkt toch niet dat ik: de Baron, als een ordinaire inbreker door een raam ga klimmen?"

Aad zet de Baron ook neer als een man die eigenlijk te oud was voor het boeven bestaan met achtervolgingen en weg ren acties, hij rent moeizaam en loopt met een wandel stok en heeft een bevende manier van bewegen.

baron.jpg

Paul maakte van de Baron een veel Vitalere kerel, de wandel stok was weg en bleef weg, de schokkerige manier van bewegen was weg. Paul maakte van de baron ook minder een aristocraat dan dat Aad deed. Dat is bijvoorbeeld te merken als Bassie de stem van de Baron nadoet, hij spreekt dan heel deftig zoals Aad in het avontuur met de schatkaart deed. En Paul spreekt nog maar weinig op die manier een van de laatste keren waar hij heel deftig spreekt is in de reis door Europe deel een als hij Handige Harrie opbelt.

Maar Paul zet de baron ook veel agressiever neer. Als een boevenleider die niet bang is om ouderwetse dicipline toe te passen in de vorm van zeer rake klappen en keiharde scheld tirades.

Dus zowel Aad als Paul geven hun eigen draai aan het karakter van de Baron en ze hebben beiden hun sterke kanten er in.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zijn wel topics over de Baron, maar voor zover ik me kan herinneren niet echt eentje in deze opzet.

De rol van de Baron was oorspronkelijk geschreven voor Harry Touw. Een oud-Indiëganger die zich beter voordeed dan hij was. Vlak voor de opnames bleek dat Touw niet mee wilde doen en toen heeft Aad zelf de rol maar op zich genomen.

Dat was inderdaad zwaar en lastig en daarom heeft hij het maar in een serie gedaan.

Tot zover ben ik het met je eens.

De Aad-Baron doet m.i. maar alsof, zoals het ook bedoeld was. Hij doet alsof hij van adel is, wat resulteert in de kakkerige toon en zijn houding. Ik denk niet dat hij te oud is voor het boevenbestaan, hij is immers nooit opgepakt door de politie, dus hij kan prima nog jaren door blijven gaan.

De Paul-Baron (die in ieder geval in de Kroon en de Stad nog een wandelstok heeft), komt veel overtuigender over. Hij mag dan soms wat plat praten ("Ga je verklejuh!"), maar zijn arrogante blik en kaarsrechte houding zijn veel duidelijker. Ongenaakbaar, is een woord dat nu in me op komt. Natuurlijk degenereert dat naarmate de series vorderen en wordt hij compleet gestoord van die circusfiguren.

Ik prefereer de Paul Baron, maar Aad zet hem ook goed neer, hoor ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

*aadbaron* Aad speelt de baron het beste qua tekst!! de boevenbaas uit de sleutel was zo nep na mijn idee! aad liet zijn eigen baronrol echt spreken. pauil van Gorcum heeft dit stokje prima overgenomen en zoals gezegd een eigen flavour toegevoegd aan deze rol! *aadbaron*

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...

*aadbaron* is ook mijn favoriet. Dat heerlijke bekakte stemmetje vind ik gewoon geniaal en hij kan zo lekker hard schreeuwen. Vooral in de laatste scène van de schatkaart :P

Dat loopje van hem is ook geweldig, hij rent dan echt als een oude man.

Maar het is misschien ook zo geniaal, omdat hij maar in 1 serie te zien is. Dat maakt het een beetje "uniek". Paul van Gorcum nam het prima over en ik zou de Aad-Baron ook niet in de latere series willen zien. Misschien dat al dat bekakte gedoe dan wel was gaan vervelen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Paul zijn stem is streng (van aad ook wel, maar die van paul is overtuigender), hij komt echt over als een 'boevenbaas' die bassie en adriaan wil pakken. Aad die is wat minder streng, komt meer over als een oud mannetje en Paul is vlug, enzovoort. Ik vind hem de Beste!

Link naar bericht
Delen op andere sites
schreef op Wo 27 Jul 2005 13:15":e28qzlhu]Paul zijn stem is streng (van aad ook wel, maar die van paul is overtuigender), hij komt echt over als een 'boevenbaas' die bassie en adriaan wil pakken. Aad die is wat minder streng, komt meer over als een oud mannetje en Paul is vlug, enzovoort. Ik vind hem de Beste!

Ik vind het ook heel erg goed hoe aad de baron speelt. Hij heeft een hele andere stem, en ik denk dat de meeste hem niet zullen herkennen als je het niet zou weten. Ik zou eigenlijk niet kunnen kiezen. Vind ze allebei heel erg goed.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vroeger, toen ik niet wist dat *aadbaron* door Aad gespeeld werd, wilde ik wel heel graag weten wie die Baron nou speeldein de Schatkaart. Daarom intrigeerde de Aad-baron mij altijd een beetje. Ook nog eens omdat de *aadbaron* een papegaai had. Ik was er erg nieuwsgierig naar en ik herkende er inderdaad geen Aad in.

Maar als ik zou moeten kiezen tussen *aadbaron* en *baron* , zou ik echt geen keuze kunnen maken, omdat Paul van Gorcum natuurlijk ook een hele goede, maar ook rare rol neerzet.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind ze allebei wel wat hebben.

Mijn voorkeur gaat naar de Paul-baron. Hij speelt vooral in de Kroon en Verzonken Stad de Baron echt geweldig _O_. Ik kan me de Aad-Baron eigenlijk ook niet echt voorstellen in de Europa en Amerika-serie. In de Schatkaart speelt de Aad-baron ook heel goed, maar doe mij toch maar Paul van Gorcum ;).

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ik vind het ook heel erg goed hoe aad de baron speelt. Hij heeft een hele andere stem, en ik denk dat de meeste hem niet zullen herkennen als je het niet zou weten. Ik zou eigenlijk niet kunnen kiezen. Vind ze allebei heel erg goed.

Dat is zo, ik herken aad helemaal niet!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Paul was ook schitterend, maar door de laatste 2 reeksen vind ik hem wat minder

Dat heb ik ook, maar omdat ik hem in de andere echt geweldig vind krijgt hij toch mijn voorkeur. In de laatste reeksen is hij inderdaad wat minder, maar dat komt ook het verhaal.

Link naar bericht
Delen op andere sites

dat ligt meer aan het script dan aan Paul, hij speelt in alle series even geniaal. Denk je eens in dat Aad in de reis... de Baron nog had gespeeld dan was ie ook een stuk minder geniaal.

Bij Aad merk je wel duidelijker dat hij een baron van adel is en dat hij, de baron, zijn handen niet zelf vuil maakt.

er valt over beiden heel veel goeds te zeggen

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Dat heb ik ook, maar omdat ik hem in de andere echt geweldig vind krijgt hij toch mijn voorkeur. In de laatste reeksen is hij inderdaad wat minder, maar dat komt ook het verhaal.

Inderdaad, ik wou net zeggen, naar mijn oordeel zijn de 2 laatste reeksen gewoon wat minder.

Paul van Gorcum heeft zich natuurlijk gewoon aan zijn script te houden ;)

[Edit] Ik had nog niet gelezen dat dhr D. Koelkast al had gepost wat ik wilde posten O}

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

mijn voorkeur gaat eveneens naar paul, hoewel ik de stem van aad ook wel leuk vind als baron, alleen ik keek van de week de schatkaart nog 's, en toen herkende ik ineens duidelijk de stem van adriaan in de aadbaron. Maar ik zou bijv. echt *baron* niet kunnen voorstellen in de schatkaart, omdat ze de zelfde persoon moeten voorstellen, maar toch heel anders zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wel grappig, in een van de eerste afleveringen van de schatkaart legt *aadbaron* dat ze gaan eten. Je ziet hem dan heel erg zo met zn handen praten enzo. In de volgende scene zie je adriaan ook praten en ook met zn handen precies dezelfde stijl :) Wel grappig als je er echt goed op gaat letten hoeveel overeenkomsten je kan opmerken.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Wel grappig, in een van de eerste afleveringen van de schatkaart legt *aadbaron* dat ze gaan eten. Je ziet hem dan heel erg zo met zn handen praten enzo. In de volgende scene zie je adriaan ook praten en ook met zn handen precies dezelfde stijl :) Wel grappig als je er echt goed op gaat letten hoeveel overeenkomsten je kan opmerken.

De shorty in Londen, waar ze het liedje uit de plaaggeest zingen, daar zie je Adriaan een wandelstok vasthouden. Op de manier van de baron ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 months later...

(en zo word een oud topid uit de dood herrezen)

Ik zat laatst mijn video banden uit te zoeken en kwam de aflevering tegen van de "Tien Beste" waar ze het over de tien beste showbizz duo's hadden.

B&A waren daar ook bij en dat was opgenomen ten tijde van de B&A tentoonstelling. Dus eigenlijk na dat Aad op pensioen was gegaan. Tijdens dat interview vertelde Bas over de pruken die hij zowel als Bassie en als Vlugge Japie droeg. Hij zette toen een Vlugge Japie pruikje op en hoppa daar was hij.

Aad wilde toen niet achterblijven en deed de Baronnen stem die Japie even op zijn plaats zette. Dat was wel grappig om Aadbaron weer eens te horen want in de amerika serie toen Adriaan Handige Harry opbelde en deed of hij de Baron was werd zijn dialoog door Paul van Gorcum overgedubt, wat ik wel jammer vindt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
(en zo word een oud topid uit de dood herrezen)

Ik zat laatst mijn video banden uit te zoeken en kwam de aflevering tegen van de "Tien Beste" waar ze het over de tien beste showbizz duo's hadden.

B&A waren daar ook bij en dat was opgenomen ten tijde van de B&A tentoonstelling. Dus eigenlijk na dat Aad op pensioen was gegaan. Tijdens dat interview vertelde Bas over de pruken die hij zowel als Bassie en als Vlugge Japie droeg. Hij zette toen een Vlugge Japie pruikje op en hoppa daar was hij.

Aad wilde toen niet achterblijven en deed de Baronnen stem die Japie even op zijn plaats zette. Dat was wel grappig om Aadbaron weer eens te horen want in de amerika serie toen Adriaan Handige Harry opbelde en deed of hij de Baron was werd zijn dialoog door Paul van Gorcum overgedubt, wat ik wel jammer vindt.

ik moet die fragment volgens mij nog ergens hebben... want het is toen wel een keer online gezet door iemand

Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...