Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

https://github.com/p2000t/software/blob/master/cassettes/games/Bugs From Space.cas

Deze is totaal nieuw voor mij. Categorie Space Harrier: spelen is equivalent aan het hebben van een paddo-trip (vermoed ik, nooit gegeten). Level 1 ging nog, level 2 ontspoort volledig.

 

Een poging tot namaken Scramble is ook nieuw voor mij:

https://github.com/p2000t/software/blob/master/cassettes/games/Canyon Killers.cas

 

@dionoid

Ik heb wel idee dat er nu iets misgaat bij Ghosthunt. De originele lijkt nu overschreven. Ik denk dat het goed is om gewoon Errorsoft.cas in zijn geheel ook een plek te geven, met alle machine-code fratsen, kopieerbeveiliging en Racen.

aangepast door blanka
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 1,3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

2 hours ago, blanka said:

Er bestaat ook gewoon een officiele .BAS voor online distributie. Met klassieke "Philips" REM regels.

@blanka Wat bedoel je met “online distributie”? 

 

En het klinkt alsof je al eerder beschikking had over een andere .BAS-versie van Ghosthunt? Mocht je nog meer games of utilities hebben (in cas formaat) die niet te vinden zijn op github (P2000T software preservation) dan zou ik die graag willen toevoegen!

 

Ik ben het met je eens dat die ErrorSoft.cas in z'n geheel ook beschikbaar moet blijven, dus die heb ik zojuist weer teruggezet.

aangepast door dionoid
Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago, blanka said:

De BASIC regel is vrij curieus. Alsof het een oude gehackte versie is. De titel pagina is hierin ook schuivend gemaakt, wat niet origineel is, maar wel leuk.

Er bestaat ook gewoon een officiele .BAS voor online distributie. Met klassieke "Philips" REM regels.

Waar heb je die opgeduikeld @Bertus ?

 

Deze stond op een tape die ik bij een P2000T had gekocht. De vorige eigenaar had een eigen zaak (een snackbar) en was een computer-enthousiast. Hij vertelde dat hij de P2000T ook gebruikte voor het aansturen van een lichtkrant. Enfin; kan er niet heel veel over vertellen. Alle bestanden hebben ook een 'AVR' extensie waarvan we ook nog niet duidelijk hebben wat die precies zijn en de tapes beginnen allemaal met een '?-index' bestand.

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago, blanka said:

Ik heb wel idee dat er nu iets misgaat bij Ghosthunt. De originele lijkt nu overschreven.

 

Wat zie je dan precies? Ik heb het spelletje zelf zonder problemen kunnen spelen.

 

Ik was zelf positief verrast dat het allemaal net past op een 16kb versie. Het spelletje neemt 14619 bytes in beslag en wordt geplaatst vanaf (ik gebruik even voor het gemak hex-notatie) 0x6547. Je vult dan alles van 0x6547 + 0x391B = 0x9E62. Je zit dus net onder de stack pagina en ik neem aan dat er ook nog variabelen ergens opgeslagen moeten worden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
27 minutes ago, Bertus said:

 

Wat zie je dan precies? Ik heb het spelletje zelf zonder problemen kunnen spelen.

 

Ik was zelf positief verrast dat het allemaal net past op een 16kb versie. Het spelletje neemt 14619 bytes in beslag en wordt geplaatst vanaf (ik gebruik even voor het gemak hex-notatie) 0x6547. Je vult dan alles van 0x6547 + 0x391B = 0x9E62. Je zit dus net onder de stack pagina en ik neem aan dat er ook nog variabelen ergens opgeslagen moeten worden.

Zie reply DIonoid. Dat bedoelde ik, dat de originele versie van Github was verdwenen.

 

Dat het past is inderdaad wel knap, ik denk dat de 8 levels ook slim zijn gecodeerd in bitmap-vorm, tabel voor horizontale en verticale muren tussen de knooppunten die er altijd zijn. Je "ziet" ze in ieder geval niet zo terug in de hex. Ik heb laatst ook Pac-Man gemaakt voor een 64x64 led matrix, en dat was ook maar 5kB met complexere graphics.

 

@dionoid Met online distributie bedoel ik Viditel en Simpeltel. Daar haalde je vroeger je P2000 software vandaan, of van een HCC dag, of gewoon met bandjes op de post.

Ik heb recent 50 tapes lopen dumpen, en daar trof ik een vreemd bestand G.MON op aan en die bleek na hernoemen als .BAS een prima Ghosthunt.

 

@Bertus Zijn die bestanden niet gewoon data van het Lichtkrant programma?

aangepast door blanka
Link naar bericht
Delen op andere sites

@blanka Wat mij verteld werd was dat hij een aansluiting had gebouwd op zo'n LED lichtkrant. Ik weet er het fijne niet van, maar volgens werken die led-bakken met een simpel protocol dus het lijkt me niet onredelijk dat je dat aan kunt sturen met je P2000T. Ik was in de veronderstelling dat dat lichtkrant programma enkel een lichtkrant op het scherm projecteert.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gaaf dat Ghosthunt nu ook gewoon op de emulator werkt. Ik zal binnenkort ook wat tapes gaan converteren.

 

Weet iemand hoe je in M2000 een tape image kunt wisselen, zonder de hele emulator te moeten afsluiten en weer opstarten?

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago, Hawker17 said:

Gaaf dat Ghosthunt nu ook gewoon op de emulator werkt. Ik zal binnenkort ook wat tapes gaan converteren.

 

Weet iemand hoe je in M2000 een tape image kunt wisselen, zonder de hele emulator te moeten afsluiten en weer opstarten?

Volgens mij gaat dat niet. Wat je wel kunt doen is een heleboel bestanden in één .CAS stoppen. Ik heb net 3 games van 32K achter elkaar geplakt, en dat werkt gewoon, terwijl dat op een echte tape nooit zou passen. Wel even kijken dat je geen dubbele namen hebt. Space Fight en schaken moet bijvoorbeeld grote en kleine letter hebben. Beetje knutselen met een hex-editor en af en toe een zoek-en-vervang om een naam uniek te maken, en je hebt zo al je favo programma's in één bestand. Dit werkt alleen in M2000. Mame gaat hierbij over zijn nek en/of wordt tergend langzaam omdat de spoeltijd realistisch is. En ik ga er dan van uit dat je ook na 1 minuut de tape-time-out krijgt (Cassettefout E)

aangepast door blanka
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago, Hawker17 said:

Gaaf dat Ghosthunt nu ook gewoon op de emulator werkt. Ik zal binnenkort ook wat tapes gaan converteren.

 

Weet iemand hoe je in M2000 een tape image kunt wisselen, zonder de hele emulator te moeten afsluiten en weer opstarten?

 

F6 drukken en daarna kun je met het 't' commando een tape wisselen. Maar echt gebruikersvriendelijk is het niet :)

 

image.thumb.png.e0c8ae6c83990adf2d9139e6bd82cf90.png

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ok, omdat 't wijzigen van een vorige post weer niet lukt (de keuze "wijzig" staat er dan weer wel, dan weer niet bij) dan maar een nieuwe:

 

Voor 't onwaarschijnlijke geval dat iemand iets heeft liggen waarbij de vraag is "wat is dit voor ding":

 

HiRes-c.thumb.jpg.04850a4fc086908e38d287d8722e9e05.jpg

 

En dan te bedenken dat slechts enkele soldeerboutridders van dat nieuwe clubje genaamd GGPC (een G minder is ook goed) die 35 printplaten hebben bestukt en getest...

 

Voor je 't vraagt: fl. 450,-

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

@cancom Volgens mij is er een tijdslimiet van toepassing. Ik kan op pagina 5 nog een post van 21 uur geleden editen. De limiet lijkt dus 24 uur te zijn.

 

Strakke foto van dat High Res bord. Twee opgevoerde CPU's? Ik zie een Z80 met koelribben, een zonder, en nog ... CPU met extra koeling.

aangepast door blanka
Link naar bericht
Delen op andere sites
30 minuten geleden, blanka zei:

De limiet lijkt dus 24 uur te zijn.

 

Mogelijk, ik wilde er eentje van afgelopen maandag uitbreiden met de SCAN van de HiRes.

En 't zijn 1 CPU en 2 PIO's. Niks opgevoerd, gewoon 2.5MHz. De kleurtabelchips heb ik ook maar beplakt met koelelementjes die ik toch over had, die IC's hebben ook genoeg te doen wat ze niet koud laat. Iemand belangstelling voor het schema? Dan nog even geduld a.u.b.

 

1 uur terug, blanka zei:

tergend langzaam omdat de spoeltijd realistisch is

 

Je schijnt je behoorlijk te ergeren aan de duimendraaiende pauzes die je krijgt met achtereenvolgende csaves. Dat loopt op tot ettelijke minuten, ja. Daarop is het volgende gevonden: een zowat onooglijk knopje -maakcontact/NO- waarmee je een BET-signaal genereert. Als je het moment van aantikken van dat toetsje -niet onmiddelijk na het begin van het terugspoelen- goed genoeg in de vingers hebt dan "kost" het je maar een paar seconden meer dan de BIOS nodig heeft voor 't schrijfwerk. En als je dan toch bezig bent met 't toevoegen van wat hardware kan je net zo goed dat toetsje aansluiten op een terugspoelautomaatje. Een vette aanrader.

Ik weet niet zeker of POKE&H60AC,1 ook werkt bij CSAVE. Denkelijk wel maar zo'n toetsje is sowieso handiger.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

@cancomOp de echte P2000 heb ik 0 problemen met de spoeltijd. Ik had het over de spoeltijd in Mame, met mijn kunstmatige cas file van 250 blokken met 20 games.

 

Oh, en mijn highscore in Bugs from Space is 43890 in wave 17.... Nu zie ik alleen nog maar blokjes.

aangepast door blanka
Link naar bericht
Delen op andere sites
5 minutes ago, Hawker17 said:

Dank voor jullie hulp Blanka en Dionoid. Ik heb inmiddels een kant van de cassette als image opgeslagen. Helaas werkt het programma splitape niet bij mij om de cas files los te maken. Iemand een idee?

Ik weet niet of je PC of Mac hebt, maar ik knip files gewoon op met Hex Fiend, heel makkelijk. Zet de weergave wel even op 32 bytes breedte (8 kolommen), dat werkt soepeler.

Iedere 1280 bytes is één blok, je kunt de bestandsnaam zien tussen byte 48 en 80 van ieder blok. Dus alle blokken met dezelfde naam selecteren, en dan naar nieuw document kopieren.

aangepast door blanka
Link naar bericht
Delen op andere sites
17 minuten geleden, blanka zei:

Ik weet niet of je PC of Mac hebt, maar ik knip files gewoon op met Hex Fiend, heel makkelijk. Zet de weergave wel even op 32 bytes breedte (8 kolommen), dat werkt soepeler.

Iedere 1280 bytes is één blok, je kunt de bestandsnaam zien tussen byte 48 en 80 van ieder blok. Dus alle blokken met dezelfde naam selecteren, en dan naar nieuw document kopieren.

Dit is nieuw voor me, maar ga het proberen met een freeware versie voor de PC. Ik heb nog ordners vol schema's van de P2000, zal er dit weekend eens doorheen werken. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 12/3/2019 at 7:57 PM, blanka said:

de windowsversie is minder bruikbaar dan de dosversie in dosbox. de dubbele emulator hapert niet, die win versie wel.

 

Een hele late reactie van mijn kant, maar ik ben met @blanka eens dat de Windows versie van M2000 een stuk minder goed werkt dan de originele DOS versie. Problemen met de Windows/Allegro versie:

  • Display van de Teletekst/Viditel karakters bevat foutjes (o.a. 'hold graphics' en 'release graphics' zijn niet goed geïmplementeerd)
  • Geluid is van slechte kwaliteit
  • Snelheid niet accuraat
  • De keyboard mapping werkt frustrerend als je code or korte instructies wil uitproberen in de emulator (dit geldt trouwens ook voor de DOS versie)

Ik ga de sources van M2000 verhuizen naar een aparte github repository, zodat ik kan werken aan verbeteringen van de Windows versie. Leuk nieuw project waar ik voorlopig zoet mee ben 🙂

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 11-10-2023 om 22:52, dionoid zei:

 

Ik kreeg zojuist via @Bertus een standalone versie van Ghosthunt (Pac-Man) die gewoon met een CLOAD (via Basic's transfer adres &H6547) te laden is. Het blijft uiteraard een machinetaal programma, maar het voordeel is dat je deze versie met PC2P2000T weer terug kunt zetten op een echte P2000T:

https://github.com/p2000t/software/raw/master/cassettes/games/Ghosthunt.cas

Dank voor de .cas file ! Ik heb het net overgezet naar een P2000T en op tape gezet, werkt prima !

Link naar bericht
Delen op andere sites
16 uur geleden, blanka zei:

Heeft iemand een schema van de Basiccode adapter die ook voor de frequentiemeter en blokgolfgenerator gebruikt kan worden?

De kabel zelf bedoel je? Ik heb nog wel de aankoopbon liggen uit 1984 en wellicht de kabel zelf ook nog. Wel schakelschema frequentiemeter gevonden en van basicode super interface. Wilde net gaan scannen, toen er een knal uit mijn pc kwam. Hoop dat het alleen de voeding is... Proberen met foto's voor dit moment dan maar?

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uur geleden, dionoid zei:

 

Een hele late reactie van mijn kant, maar ik ben met @blanka eens dat de Windows versie van M2000 een stuk minder goed werkt dan de originele DOS versie. Problemen met de Windows/Allegro versie:

  • Display van de Teletekst/Viditel karakters bevat foutjes (o.a. 'hold graphics' en 'release graphics' zijn niet goed geïmplementeerd)
  • Geluid is van slechte kwaliteit
  • Snelheid niet accuraat
  • De keyboard mapping werkt frustrerend als je code or korte instructies wil uitproberen in de emulator (dit geldt trouwens ook voor de DOS versie)

Ik ga de sources van M2000 verhuizen naar een aparte github repository, zodat ik kan werken aan verbeteringen van de Windows versie. Leuk nieuw project waar ik voorlopig zoet mee ben 🙂

Mooi initiatief! Dat geluid en haperingen merkte ik ook. Zal t.z.t. de dos-versie eens testen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
30 minutes ago, Hawker17 said:

De kabel zelf bedoel je? Ik heb nog wel de aankoopbon liggen uit 1984 en wellicht de kabel zelf ook nog. Wel schakelschema frequentiemeter gevonden en van basicode super interface. Wilde net gaan scannen, toen er een knal uit mijn pc kwam. Hoop dat het alleen de voeding is... Proberen met foto's voor dit moment dan maar?

Foto is prima. Het schema voor de Oscilloscoop zat in de software zelf, in Teletekst graphics. Heel vet, gezien de complexiteit met DAC en nog wat IC's.

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 10/11/2023 at 8:54 PM, Bertus said:

 

Compilatie voor Ubuntu werkt in ieder geval als een zonnetje. Instructies vallen hier te vinden:

https://github.com/ifilot/p2000t-tape-monitor/tree/master/gui

 

Het zit inmiddels ook ingebakken in de Github Actions procedure (CI/CD), dus wordt bij elke nieuwe commit ook telkens getest dat het valt te compileren onder Ubuntu. Zie bijvoorbeeld:

https://github.com/ifilot/p2000t-tape-monitor/actions/runs/6486774883/job/17615657820

Ah, mooi! Inderdaad net even op m'n laptop gecompileerd, en dat gaat prima. Het start zelfs op :) Uiteraard heb ik dan de juiste hardware niet, dus veel doet het niet. Eens kijken wat ik allemaal moet gaan bouwen :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 10/10/2023 at 6:36 PM, gmc said:

Ik ga mijn adem niet inhouden, dus ben maar vast begonnen met tracen. Gaat wel even duren, doe het in de vrije momentjes tussendoor, maar het begint er al wat op te lijken.

Ben al weer wat verder met tracen, maar tegelijk ook wat aan het meten gegaan. Het stuk rondom BET-N lijkt redelijk compleet nu. Analoge electronica is niet mijn sterkste kant, maar goed.


Op pin 3 van U2 meet ik ~0.55 volt, wat lijkt te kloppen met de verwachting gezien de weerstandswaarden van die spanningsdeler. Op pin 3 meet ik 0.1 a 0.2 Volt als het motortje loopt. Als het motortje blokkeert als het begin of einde van de tape is bereikt, dan schiet pin 3 omhoog richting 0.55 Volt, maar nét niet, en ik denk dat dat is wat er mis is. Pin 3 zou hoger moeten zijn dan pin 2 om de uitgang van de opamp naar GND te trekken (en dus de uitgang BET-N laag te trekken en het einde van de tape aan de cpu door te geven). Heel soms gaat het wel goed.


Dacht eerst dat misschien C2605 de boosdoener zou zijn, maar na die vervangen te hebben is het nog altijd mis. Ik snap ook niet helemaal hoe de terugkoppeling van blokkerende motor (dus hogere motorstroom) naar U2A loopt. Zoals gezegd, analoge electronica, niet mijn sterkste kant :)


RV3675 lijkt de snelheid van de motor te regelen.


Als ik een LM 324 had liggen, had ik die vervangen, want viel me op dat de uitgang van U2A ongeveer 10 a 10.5 volt is bij draaiende motor, ik had 12V verwacht (om en nabij, de voedingsspanning is 11.97V ofzo). Ga in ieder geval wat LM324's bestellen.

image.thumb.png.ed4ab70a9cd5bf6c20dca68308f964c6.png

aangepast door gmc
dubbele afbeelding verwijdert
Link naar bericht
Delen op andere sites
On 10/13/2023 at 3:59 PM, Hawker17 said:

Dank voor jullie hulp Blanka en Dionoid. Ik heb inmiddels een kant van de cassette als image opgeslagen. Helaas werkt het programma splitape niet bij mij om de cas files los te maken. Iemand een idee?

Wat werkt er niet aan splitape? Krijg je een foutmelding of is het resultaat anders dan verwacht?

Als je me het cassette image bestand stuurt, kan ik kijken wat er eventueel mis gaat.

groet, Dion

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 12-10-2023 om 14:13, blanka zei:

@cancom Volgens mij is er een tijdslimiet van toepassing. Ik kan op pagina 5 nog een post van 21 uur geleden editen. De limiet lijkt dus 24 uur te zijn.

 

Strakke foto van dat High Res bord. Twee opgevoerde CPU's? Ik zie een Z80 met koelribben, een zonder, en nog ... CPU met extra koeling.

 

Dat klopt, je kunt tot 24u na je post editen

Link naar bericht
Delen op andere sites

Niet offtopic: Simpeltel (een hila historische vraag van @blanka)

 

Nou vraag je me naar een grijs verleden... Ik heb wel aardig wat zitten Vidi- en Simpel-tellen met dat zgn. Viditel-modem: een niet zo klein wit kastje met groen frontje (al lang geleden gesloopt). En hoe zat 't ook alweer met Girotel? Ook al met de P2000 of haal ik dingen doorelkaar?

 

Ik herinner me eigenlijk niet zo op welk tijdstip je de meeste kans had verbinding te krijgen, 't was soms simpeltelweg een geduldwerkje. Allicht: belangstelling te over voor die ene lijn. En als ik dan artikelen en nieuwtjes of soms software kon binnenhalen dan niet te lang bezig blijven want ehh.. die telefoonrekening ook nog hè.


Er stond nogal wat in die P2000 met, jawel, niet 1 maar 2 megabyte (helemaal handbedrade zelfbouw!): de opslagcapaciteit kon niet op... Hoewel, misschien was 't wel eens tot de nok gevuld. Over nieuwtjes en wetenswaardigheden op die "site": dat truukje van ?usr(1.1) kan ik dáár vandaan hebben.

 

Ik heb de reader eens op "Simpeltel" in m'n trits pdf's laten zoeken en dat leverde >100 hits op, vooral -of uitsluitend- in de TRON; ik noem er maar enkele:

TRON 12 pag 3
           21  "  8
           32  "  8: 't overlijden van Simpeltel
           35  "  10, 15

 

Lees die eens voor wat meer historie.

 

Ik onthou ook niet alles, dat van die "enorme klap" niet en evenmin de naam van Zanten in "Huize Simpeltel". Weet ik dat ook weer.

 

---

 

Btw: in github zag ik "Miniware 1.0.bin" staan bij de "cartridges"... wat 't geen is maar wel in feite de 1e JWSDOS.

 

Nog een zijspoor: @Bekkie laat doorschemeren dat-ie 't schema van de HiRes heeft. Ik ook maar dat is absoluut niet 't origineel dus zeker als die van jou dat wel is dan wil ik graag eens vergelijken: misschien heb ik toch een verbinding gemist. Ik mag wel denken van niet maar dat is geen garantie.

 

@Hawker17 heeft 't doodleuk over "ordners vol schema's": misschien ook die van b.v. de M-boards floppy en video? Ik vraag dat omdat ik dan wel de FSM naar pdf heb gescand maar vooral de sheets van 't videoboard zijn grotendeels onleesbaar. Als pdf. En je kan zeggen "dom genoeg" maar ik heb alleen de 4 A3-sheets van de processorkaart bewaard (en ondertussen die in de FSM vervangen door jpg's). Degenen met een P2000M kunnen wat hebben aan een duidelijke versie van de relevante schema's.

 

En er zijn hier minstens twee gasten die een P2000 "nieuwe stijl" hebben, d.w.z. met een moederbord met de herziene layout. En de MDCR ook, @gmc zit daarmee te hannesen: die nieuwe print zit ook propvol, er kan zowat geen weerstandje meer bij. En dat gaat dan ook nog eens over 'tzelfde probleem als wie-ook-weer ermee had; dan zou je gaan denken dat die herziening geen onverdeeld succes is.


Van die laatste versie P2000 is 't maar de vraag of de documentatie wel ooit naar buiten is gebracht/gekomen, al zou 't alleen maar de layout-tekening zijn. Een wijziging in 't schema is ook nog eens niet ondenkbaar: mogelijk een pin-out (specificaties onder voorbehoud, van dat).

 

Als je uiteindelijk te maken krijgt met malheur dan is 't wel zo handig 't schema beschikbaar te hebben ja. En dat ga je zeker weten krijgen, als is 't "maar" bedrading en/of connectors enzo. Van dergelijke ouderdomskwaaltjes heb ik nu last. In beide T's wel te verstaan.

 

Krijgt nog iemand nou zin om ook wat -iets minder dan wereldwijd- te "publiceren"?

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 14-10-2023 om 09:10, blanka zei:

Foto is prima. Het schema voor de Oscilloscoop zat in de software zelf, in Teletekst graphics. Heel vet, gezien de complexiteit met DAC en nog wat IC's.

Goedemorgen, ik probeerde je een PM te sturen, maar zit niet aan de benodigde 50 posts. Wellicht heb jij die "rechten" wel?

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 14-10-2023 om 22:17, dionoid zei:

Wat werkt er niet aan splitape? Krijg je een foutmelding of is het resultaat anders dan verwacht?

Als je me het cassette image bestand stuurt, kan ik kijken wat er eventueel mis gaat.

groet, Dion

Goedemorgen Dion. Ten eerste gooit mijn virusscanner dit bestand in quarantaine. Maar ook zonder virusscanner gebeurt er niets. Cas file moet gewoon in dezelfde map staan waar splitape staat? Cas bestand heb ik bijgevoegd (2x hetzelfde programma, maar gaat om het idee).

mijntape2.cas

Link naar bericht
Delen op andere sites

 

On 10/15/2023 at 10:21 AM, cancom said:

Niet offtopic: Simpeltel (een hila historische vraag van @blanka)

 

Nou vraag je me naar een grijs verleden... Ik heb wel aardig wat zitten Vidi- en Simpel-tellen met dat zgn. Viditel-modem: een niet zo klein wit kastje met groen frontje (al lang geleden gesloopt). En hoe zat 't ook alweer met Girotel? Ook al met de P2000 of haal ik dingen doorelkaar?

 

Ik herinner me eigenlijk niet zo op welk tijdstip je de meeste kans had verbinding te krijgen, 't was soms simpeltelweg een geduldwerkje. Allicht: belangstelling te over voor die ene lijn. En als ik dan artikelen en nieuwtjes of soms software kon binnenhalen dan niet te lang bezig blijven want ehh.. die telefoonrekening ook nog hè.

 

Die Simpeltel P2000T van Jos was inderdaad een leuk apparaat. <oude doos>in de tijd dat PC's nog 640k hadden stond Jos met de Simpeltel P2000 op computerbeurzen met 2MB aanboord</oude doos> De beste tijd om in te bellen was buiten de piek uren, die aan het begin van de avond waren (18:30-21:30). Gewoon het betere nachtwerk zeg maar, na 0:00 gegarandeerd succes. (Simpeltel was altijd lastig te bereiken met maar 1 telefoonlijn)

 

On 10/15/2023 at 10:21 AM, cancom said:

Nog een zijspoor: @Bekkie laat doorschemeren dat-ie 't schema van de HiRes heeft. Ik ook maar dat is absoluut niet 't origineel dus zeker als die van jou dat wel is dan wil ik graag eens vergelijken: misschien heb ik toch een verbinding gemist. Ik mag wel denken van niet maar dat is geen garantie.

 

Ik heb niet het volledig schema bij mijn HiRes kaart gekregen, wel een boekje zoals hier staat. Dat is dan ook de basis geweest om die HiRes emulator in Mame te schrijven:

https://github.com/p2000t/documentation/blob/master/hardware/HiRes.pdf

 

On 10/15/2023 at 10:21 AM, cancom said:

@Hawker17 heeft 't doodleuk over "ordners vol schema's": misschien ook die van b.v. de M-boards floppy en video? Ik vraag dat omdat ik dan wel de FSM naar pdf heb gescand maar vooral de sheets van 't videoboard zijn grotendeels onleesbaar. Als pdf. En je kan zeggen "dom genoeg" maar ik heb alleen de 4 A3-sheets van de processorkaart bewaard (en ondertussen die in de FSM vervangen door jpg's). Degenen met een P2000M kunnen wat hebben aan een duidelijke versie van de relevante schema's.

Op zolder heb ik de volledige FSM gebundeld liggen maar de gescande kwaliteit van deze PDF doet niet veel onder aan dat origineel. Voordeel van de PDF is dat je kunt inzoomen. https://github.com/p2000t/documentation/blob/master/hardware/FieldSupportManual.pdf

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago, Hawker17 said:

Goedemorgen Dion. Ten eerste gooit mijn virusscanner dit bestand in quarantaine. Maar ook zonder virusscanner gebeurt er niets. Cas file moet gewoon in dezelfde map staan waar splitape staat? Cas bestand heb ik bijgevoegd (2x hetzelfde programma, maar gaat om het idee).

mijntape2.cas 5 kB · 1 download

 

Als je splitape.exe aanroept vanuit een command prompt en "mijntape2.cas" als argument meegeeft, dan zou deze twee bestanden moeten maken:

 

image.thumb.png.7359b6126e472cbd118f128345591d9c.png

aangepast door dionoid
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb een paar jaar geleden een P2000T op de kop getikt, en iets te goed opgeborgen... toevallig vond ik hem net in een doos toen ik naar wat anders zocht. Ik heb wat foto's gemaakt van wat ik in de kast aantrof, zoals 80 kol. kaartje en extra geheugen:

IMG20231016155415.thumb.jpg.d3d89a6e009e2cc42f1cdcdf7ba5ae3a.jpg

IMG20231016155448.thumb.jpg.b6bf25102e56fbd33ff9a2cc9a2f9cbb.jpg

Bij de andere foto's heb ik wat vragen.

- is het een bekende uitbreiding, deze 'extra' UART?

IMG20231016155948.thumb.jpg.62dad2a99a0c9b04f0b75b43a3d8191f.jpgIMG20231016160111.thumb.jpg.02c1eb19510a4400b791d437d3ef16ed.jpg
- Op de kast zitten 2 drukknopjes. Een van de knoppen heeft een groen componentje tussen de polen en de draden lopen ergens de MDCR controller kaart in. Iemand een idee wat de functie kan zijn?

IMG20231016160135.thumb.jpg.940ae973ee8cce11f27523eb07ecafd0.jpg
- Er zit een CEKA(?) multi cartridge bij, met 4 roms. Is iemand bekend met 'CHRIT' Basic, die in de cartridge zit? (Ecol is al eerder in dit topic aan de orde geweest en is een educatieve programmeertaal)

IMG20231016155546.thumb.jpg.09d9677c1c3a347b69672d4bdb5b7fbb.jpgIMG20231016161038.thumb.jpg.06238d9f2403222cbab45d689d2b2144.jpg

- het andere knopje op de kast zit tussen aarde en een van de aders van de flat cable naar de 80 kol. kaart. Wellicht om te forceren in 80 kol. te starten? 

IMG20231016160204.thumb.jpg.adb135999f4d4038d0d56424513ccc55.jpg

 

NB:

Mijn P2000->Monitor kabel is stuk (pennetje in din-plug afgebroken) dus ik heb hem nog niet kunnen testen. Ik hoop dat dit weekeinde te kunnen doen en de nieuwe plug heb ik al in huis.

 

aangepast door HAL9000
typo
Link naar bericht
Delen op andere sites
18 minutes ago, HAL9000 said:

 

- is het een bekende uitbreiding, deze 'extra' UART?

IMG20231016155948.thumb.jpg.62dad2a99a0c9b04f0b75b43a3d8191f.jpgIMG20231016160111.thumb.jpg.02c1eb19510a4400b791d437d3ef16ed.jpg

Ja dit lijkt om een extra seriële interface die grote chip is een UART

 

Dat knopje verbonden met de MDCR zou een terugspoel stop kunnen zijn. Die heb ik ook mijn PC, daarmee hou de P2000 een beetje voor de gek zodat ie niet helemaal terugspoelt. 

 

Een knopje waarmee 80/40 schakels heb ik nooit van gehoord, ik denk eerder aan de soft-reset (NMI) waarbij het geheugen niet geleegd wordt maar de Z80 CPU wel op nul begint. Erg waardevol als je assembly aan het debuggen bent.

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 10/1/2012 at 10:08 PM, djkoelkast said:

De P2000T die er bij zat heeft een joystick cartridge (2 joysticks aansluiten op de P2000T en gebruiken i.p.v. de pijltjestoetsen),

Ik wist niet dat er een joystick cartridge bestond voor de P2000T. Werd die commercieel verkocht, of was het zelf geknutseld?

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 10/16/2023 at 5:24 PM, Bekkie said:

Een knopje waarmee 80/40 schakels heb ik nooit van gehoord, ik denk eerder aan de soft-reset (NMI) waarbij het geheugen niet geleegd wordt maar de Z80 CPU wel op nul begint. Erg waardevol als je assembly aan het debuggen bent.

Ik vond dit zojuist in PTC blad 134:

IMG20231017175848.thumb.jpg.ca95c352cb58444325f32309313acc60.jpg

Dus zou die knop daar best voor kunnen zijn, ipv NMI...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben me aan het verdiepen in het bouwen van een RAM expansion board met moderne chips. Op basis van het field-support manual kwam ik op het volgende schema uit (zie afbeelding). Naar ik heb begrepen zitten er op dit forum een paar befaamde componentenbouwers en ik zou graag hun input eens horen of dit schema zou kunnen werken.

 

Samengevat: ik koppel een 32kb static ram chip op data en adrespoorten. Middels ~MRQ (memory request) en RAMS2 wordt deze chip uit de low-impedance modus gehaald via ~OE. ~RD en ~WR lijnen zijn direct op deze chip gekoppeld. De onderste 16kb zitten gekoppeld op 0xA000-0xDFFF. De bovenste 16kb moeten aangeboden worden via bank switching. De bank switch kan bepaald worden door een bit op D0 te schrijven naar poort 0x94. Dit laat ik via een flip-flop gebeuren, die 0x94 op de adresbus uitleest (via o.a. een dual quad-AND gate en 5 inverters) tezamen met ~IORQ. Dit geeft RAMSW als uitvoer. Door middel van een multiplexer (U6) wordt A13 vanuit de adresbus doorgeschakeld naar de ram chip als A14 laag is (wanneer je dus A000-DFFF benadert). Wanneer A14 hoog is (wanneer je dus E000-FFFF benadert), dan bepaalt RAMSW of je het laagste of hoogste 8kb segment van de bovenste 16kb op de RAM chip benadert.

p2000t-ram-expansion-board.png

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Bertus zei:

Ik ben me aan het verdiepen in het bouwen van een RAM expansion board met moderne chips.

 

Tot welke resolutie gaat kicad met 't exporteren van een sheet in png of jpg? Deze is niet helemaal duidelijk.

 

En waarom niet 2 van die 62256's, ik heb even gespiekt naar de prijs: bepaald niet duur.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 16-10-2023 om 16:56, HAL9000 zei:

- Er zit een CEKA(?) multi cartridge bij, met 4 roms. Is iemand bekend met 'CHRIT' Basic, die in de cartridge zit? (Ecol is al eerder in dit topic aan de orde geweest en is een educatieve programmeertaal)

 

Dat CHRIT zou kunnen staan voor Chriet Titulaer. Kan je die 128'er, en dat ECOL, uitlezen en hier de .bin zetten (of meteen 't PPP) ?

 

En hoe wordt die UART aangestuurd: waar zitten de verbindingen met 't systeem?!

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 minutes ago, cancom said:

Tot welke resolutie gaat kicad met 't exporteren van een sheet in png of jpg? Deze is niet helemaal duidelijk.

 

En waarom niet 2 van die 62256's, ik heb even gespiekt naar de prijs: bepaald niet duur.

Ik dacht dat ik hem met voldoende resolutie had geëxporteerd. Je kunt op het plaatje klikken en dan wordt hij vergroot in je browser geopend. Desalniettemin: ik heb hier ook een download link voor de PDF welke je heel ver kunt inzoomen: https://www.dropbox.com/scl/fi/t6dhlmnuyb13zmxagfe9i/p2000t-ram-expansion-board.pdf?rlkey=ab8gcy0ecogt94enopx6it52r&dl=0 Ik hoop dat dat zo fijn voor je werkt.

 

Je hebt helemaal gelijk dat die 62256 supergoedkoop zijn (2,14 euro per stuk). Wat zou je voorstel dan zijn qua schema als ik er twee zou gebruiken?

Link naar bericht
Delen op andere sites
17 uur geleden, dionoid zei:

Ik wist niet dat er een joystick cartridge bestond voor de P2000T. Werd die commercieel verkocht, of was het zelf geknutseld?

 

Post van 11 jaar geleden, ik moet dat uitzoeken. Was het niet achteraf toch een seriële kaart misschien? Ik weet het niet meer.

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 7/20/2023 at 8:50 AM, Bertus said:

De BASICNL cartridge die bij mijn P2000T zat was de BASICNL1.1 versie waarin "RobRob83" in de header staat (ik vermoed refererend naar Rob van der Heij en Rob van Ommering)

 

Ik startte vanavond de M2000 emulator op, en het viel  me op dat enkele milliseconden voordat het "PHILIPS CASSETTE BASIC" scherm verschijnt, er helemaal bovenin kort een stukje tekst te zien. Het gaat te snel om te lezen, dus heb ik het met mijn telefoon gefilmd in "slow motion" mode en er blijkt dus "RobRob83" te staan. Is dit ook zichtbaar op een echte P2000T, of is dit een geintje van de M2000 emulator die even snel de cartridge header toont?

aangepast door dionoid
Link naar bericht
Delen op andere sites

Die tekst krijg je ook al je een ROM module in een echte P2000T plaatst waarvan de checksum niet klopt.

 

On 10/17/2023 at 4:47 PM, dionoid said:

Ik wist niet dat er een joystick cartridge bestond voor de P2000T. Werd die commercieel verkocht, of was het zelf geknutseld?

Ja die bestaan, gemaakt door een bedrijfje uit België. Deze emuleerde de pijltjes toetsen voor de ene joystick en 8, 4, 6, 2 en 0 op het numerieke keyboard voor de andere.

 

Ik kwam vorige week nog een losse 80 karakter kaart tegen. Heeft er iemand interesse in? Graag iemand die hem echt in gaat bouwen. Dat vereist overigens wel wat soldeer ervaring je moet de 5050 los solderen van het P2000 mainboard. 

 

aangepast door Bekkie
Link naar bericht
Delen op andere sites
8 hours ago, Bekkie said:

vereist overigens wel wat soldeer ervaring je moet de 5050 los solderen van het P2000 mainboard. 

 

En je moet een hoop spaghetti op de juiste plekken op de zijkanten van pootjes van IC's over het hele bord solderen. Ik heb er 3 met 80-karakter-mod, en slechts bij 1 ziet het er echt profi uit.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 17-10-2023 om 22:27, Bertus zei:

Ik dacht dat ik hem met voldoende resolutie had geëxporteerd.

---

Wat zou je voorstel dan zijn qua schema als ik er twee zou gebruiken?

 

In een pdf, of een png/jpg van minimaal 150dpi (300+ maakt geen wezenlijk verschil), blijft makkelijker duidelijk of er nou een 0 of 8 staat.

---

Als 't je te doen is om die 39542 (wie maakt 't 1e programma dat niet genoeg heeft aan 32kb) dan is 't jammer dat de BIOS verhindert 't te laten bij 1*16kb + 1*8kb (€?). Toch een bankswitch erbij... stuk eigenwijs.

 

Of je ziet banken 0 t/m x (!) wel zitten. Er zijn maar een paar programma's die met 0-5 werken (al of niet rekening houdend met een DOS). Bankgeheugen met SRAMs, interessant idee. Het puzzelstukje zit tussen de flipflop (3-bit (!) banknr) en 8 delen op 6 bits.

 

Btw: waarom haal je VCC van 't moederbord, is dat niet lastiger? Ok, welke connector dus: die op de voeding heb ik al jaren terug vervangen door een gebruikelijker type.

 

Het schema is toch niet zo klein gebleven: aardig wat IC's... waarvan ik denk dat 't allemaal klopt. Of dit de efficiëntste methode is: er zijn ook verschillende oplossingen voor b.v. 't 80-kolomkaartje en de 64kb-uitbreiding bedacht. Ik vraag me wel af of 't weglaten van een databusbuffer inderdaad kan: heb je de timing nauwgezet bekeken?

 

2120127197_RAM32k.thumb.png.b226eb603fbdef1cbd6da3136501cd2e.png

aangepast door cancom
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago, cancom said:

In een pdf, of een png/jpg van minimaal 150dpi (300+ maakt geen wezenlijk verschil), blijft makkelijker duidelijk of er nou een 0 of 8 staat.

 

Als het goed is zou de PDF een vector-afbeelding moeten bevatten, dus dan kun je zover inzoomen als je wilt. Voor de PNG heb je gelijk, daar moet ik even op de resolutie letten. Ik hoop dat ik het nu beter heb gedaan. (300 DPI, maar je moet wel nog steeds op het plaatje drukken om hem groot te maken)

 

1 hour ago, cancom said:

Btw: waarom haal je VCC van 't moederbord, is dat niet lastiger? Ok, welke connector dus: die op de voeding heb ik al jaren terug vervangen door een gebruikelijker type.

 

Goede vraag. Ik was onder de aanname dat die 40-pin expansion board header geen (stabiele) 5V had. Ik had mijn ontwerp gebaseerd op het ontwerp in de P2000GG nieuwsbrief (1-7; blz 58) en daarin haalde men alles vanaf het moederbord. Wat is die DISA (D in FSM) pin eigenlijk?

 

1 hour ago, cancom said:

Ik vraag me wel af of 't weglaten van een databusbuffer inderdaad kan: heb je de timing nauwgezet bekeken?

 

Op basis van onderstaand diagram van de Z80 ging ik ervan uit dat eerst de adreslijn stabiel wordt gemaakt en dan pas het ~MREQ signaal wordt gegeven. We krijgen dus exclusief toegang tot de databus wanneer ~MREQ laag is. Op alle andere momenten zijn de chips inactief. De ~IOREQ timing ziet er overigens vergelijkbaar uit.

z80_timings.JPG.eb0fe55bc2a9a5ed4461037d71e967aa.JPG

 

1 hour ago, cancom said:

Het schema is toch niet zo klein gebleven: aardig wat IC's... waarvan ik denk dat 't allemaal klopt.

 

Weinig chips gaat het hem sowieso niet worden, maar de chips zijn heel goedkoop tegenwoordig dus dat is niet echt een beperking. Onafhankelijk van jou had ik onderstaand diagram gebouwd, maar ik vind de bank logics via 3x74HC157 een heel stuk eleganter dan mijn oplossing met al die gates.

 

p2000t-ram-expansion-board.thumb.png.0e2a013f651430c2753ac53205ed649c.png

 

 

Ik ga alles nog een keertje doorspitten en dan maar eens een proef-PCB'tje bestellen.

aangepast door Bertus
Link naar bericht
Delen op andere sites

- op de extensionconnector zit geen VCC, alleen GND (niet voor voeding bedoeld)
- DISA staat voor DISableAccess; signaal uitsluitend voor 't M-videoboard
- 't gaat ook om de maniertjes van de geheugens: je wil geen databusconflict bij schrijven...

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vanochtend voor het eerst sinds twee jaar weer eens mijn P2000T van zolder gehaald en aangesloten, maar helaas deed ie het niet meer. Na open schroeven bleken alle zekeringen van het voedingsbord te zijn gesprongen. 

Ik ben echt een beginneling qua elektronica, maar het viel mij op dat bij twee van de drie grote condensatoren (die van 6800uF 16V) ik kortsluiting meet als ze nog in-circuit zijn.

Hoe kan ik het voedingsbord weer werkend krijgen? Moet ik die twee condensatoren van 6800uF vervangen?

Ik vond hier een blogpost van iemand die zo te horen hetzelfde probleem had, maar die heeft ook de "rectifier bridge" vervangen. Is dat echt nodig?

 

IMG_7633.thumb.JPG.37f8755608cdeb6966a7b1033ab30dc1.JPG

aangepast door dionoid
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...