Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
T4600C

Lezen van NASA 10.5" computer banden

Recommended Posts

In de jaren zestig en zeventig waren magnetische banden de enige manier om snel data op te slaan en op te halen. Het ruimteprogramma van Amerika in die tijd was een van de meer computer-intensieve zaken.

Simulaties, volgers, baanberekeningen, opslag en verwerking van telemetrie, experimenten op de grond en in de ruimte werden veelal opgeslagen en gedeeld via spoelen. Aanemers en onderaanemers deelden informatie met elkaar en met de NASA.

liebergot-rtcc.jpg
2-rtcc2.jpg

Dit is slechts een klein deel van de IBM Real Time Computing Complex in Houston. 9-track drives in de achtergrond. Dit zijn de computers die alles verwerkten voor de schermen van Launch Control en Mission Control.

NASA en aanemers kochten dit soort computerbanden met vrachtwagens vol. Meestal werden ze hergebruikt. Als de banden niet meer bruikbaar waren, of ze moesten worden bewaard als ze eventueel later weer nodig waren, werden ze opgeslagen in warenhuizen. Wanneer er geen ruimte meer was werden de spullen verkocht, en komen zo in de handen van derde partijen. Een andere manier is als souvenir, een aandenken aan het project waar je werkten.

Soms komen dit soort banden op een online veiling, zoals Ebay.

Zie hier een van mijn banden:

0261.jpg?dl=1

Het is een 10.5 inch spoel met 1/2 inch brede magnetische tape. Waarschijnelijk 7 of 9 sporen.

Ik weet dat het niet de goede manier is, maar ik heb geprobeerd om de band af te spelen in mij
1/4 inch 4 sporen geluids bandrecorder.

Hier zijn de resultaten: https://drive.google.com/drive/folders/17vss0VXnpmGchf0DuRh3w2wXxNNphkYA

Poging 5 en 6 zijn veruit het besten, hier zat de tape in de capstan en werd dus op een gelijke snelheid en druk langs de kop gehaald. Ik weet niet wat de hoge toon is. Test 6 is het begin van de band en heeft rare pieken.

Hier een foto van de sporen op de band:

9IToU7E.jpg

Closeup van de sporen:

ihPptbk.jpg

Dit is natuurlijk niet de goede manier om zo'n band af te spelen :') hellaas heb ik zelf niet een computer band recorder. Ik moest dus verderzoeken.

Na om hulp te vragen heeft een Amerikaan mij benaderd.

Hij heeft een data recovery bedrijf en heeft ervaring met NASA banden. Ik betaal de banden en verzend kosten en hij gaat ze gratis inlezen.

Via Ebay heb ik hem een paar banden toegestuurd.

Ik hou jullie op de hoogten!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hier een van de banden die is opgestuurd:

SwitchActionTp1820Photo-1.png

Wat zien we aan de labels?

De missie is as-206, de Skylab 2 missie.

De band komt van of is voor General Electric

Nas8-25155 is een NASA aannemer code, ik weet alleen niet welke.

Band is bedoeld voor de MSFC, Marshall Space Flight Center, ontwikkelaars van raketten.

Op het label staat IBM, 200 bpi. Dus wellicht is het geschreven met een IBM mainframe.

Datum: 2-1-73

aangepast door T4600C

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vier andere banden zijn aangekomen, even los van de apollo/Skylab banden:

"De banden kwamen vandaag in een enkele doos. 

Elke band is in krimpfolie gewikkeld; so far so good.

Afgaande op de labels, vermoed ik dat dit fotopararimeter (IPP) data van Pioneer 10 of 11 is. Geen van beide ruimtevaartuigen had een echte camera, zodandig; afbeeldingen werden geconstrueerd uit de IPP-gegevens. 

Het optische science center van de Universiteit van Arizona was de motor achter het ontwerp en de test van de IPP. De IPP werkte, naar mijn mening, een beetje zoals het oude mechanische Baird-televisiesysteem. De IPP had een diafragma en werd gecentrifugeerd om een "scan" -patroon te creëren, dat werd gedigitaliseerd en geretourneerd als een bit gegevensstroom.

Sinds ik papieren uit 2014 heb gezien die de originele IPP-gegevens van Pioneer gebruiken om achtergrondstraling te beoordelen, vermoed ik dat de gegevens nog steed aanwezig zijn.

Wat betreft het interpreteren van de gegevens op de banden, we zullen moeten zien wat we krijgen.

Het beste, "

De banden komen ook van Universiteit of Arizona, misschien zijn dit wel de orginele banden gebruikt door hun om de P10 en p11 foto's te maken?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De eerste band, Switch Action Tape 1820 is gelezen en kan hier gedownload worden:

https://archive.org/download/SpaceData/Switch Action TP 1820.zip

Op de band staat text in het IBM 6-bit BCDIC formaat. Chuck heeft het voor ons omgezet naar ASCII wat je met moderne computers makkelijk kan lezen.
SwitchActionTp1820Photo-1.png

Hier een stuk van de band:

Spoiler

Block 4332:

S     60 04 L DI 2932  PWR 6D200 VOLTS INCREASE      M DO 1970 ON  C E                                                              

Block 4333:

S     60 05 L DI 2933  PWR 6D200 VOLTS NOT INCREASE  M DO 1970 OFF C E                                                              

Block 4335:

S     60 06 L DI 2934  PWR 6D200 VOLTS DECREASE      M DO 1971 ON  C E                                                              

Block 4336:

S     60 07 L DI 2935  PWR 6D200 VOLTS NOT DECREASE  M DO 1971 OFF C E                                                              

Block 4338:

S     60 08 L DI 2936  EDS SPARE                     M DO 1972 ON  C G                                                              

Block 4339:

S     60 09 L DI 2937  EDS SPARE                     M DO 1972 OFF C G                                                              

Block 4341:

S     60 10 L DI 2938  PWR SPARE                     M DO 1973 ON  C E                                                              

Block 4342:

S     60 11 L DI 2939  PWR SPARE                     M DO 1973 OFF C E                                                              

Block 4344:

S     60 12 L DI 2940  PWR 28 VDC MEAS POWER ON      M DO 1974 ON  C E                                                              

Block 4345:

S     60 13 L DI 2941  PWR 28 VDC MEAS POWER OFF     M DO 1974 OFF C E                                                              

Block 4346:

S     60 14 L DI 2942  PWR IU INVERTER ON            M DO 1975 ON  C E                                                              

Block 4348:

S     60 15 L DI 2943  PWR IU INVERTER OFF           M DO 1975 OFF C E                                                              

Block 4349:

S     60 16 L DI 2944  PWR IU DC PWR COMMIT          M DO 1976 ON  C E                                                              

Block 4351:

S     60 17 L DI 2945  PWR IU DC PWR NOT COMMIT      M DO 1976 OFF C E                                                              

Block 4352:

S     60 18 L DI 2946  PWR 400 HZ IU PWR ON          M DO 1977 ON  C E                                                              

Block 4353:

S     60 19 L DI 2947  PWR 400 HZ IU PWR OFF         M DO 1977 OFF C E              

De computers bij Houston hadden natuurlijk een lijst nodig met ingangen en uitgangen van knoppen, lampen, meters en schermen om alle informatie goed te kunnen weergeven.

Misschien werden deze banden in de computers geladen als een lijst met inputs en uitputs?

Misschien is dit wel een van de banden die daarvoor gebruikt is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen