Ga naar inhoud

Welkom op Retroforum
Registreer je vandaag nog en doe mee in deze gezellige community die gaat over alles wat retro is. Heb je al een account? klik dan hier om in te loggen. - Heb je nog geen account? Waar wacht je nog op? Het is geheel gratis! Klik hier en maak een account aan.

Fotowedstrijd

Stem nu mee: welke ingezonden foto is de mooiste? Klik hier

Modelbouw: B&A caravan 1:24 model

• Op dit topic mag je niet antwoorden.
34 replies to this topic

Ben_B&A

• User
  • Pong

Pip
  • 37 posts
  • LocatieHaarlem
Hallo B&A liefhebbers!

Na het maken van een goed gelijkende 1:24 B&A Honda Prelude, kon de komst van een caravan op die schaal natuurlijk niet uitblijven! Zoals in het Honda topic is te lezen, heb ik het perfecte caravan model gevonden in de Barlux Roller Caravan.

Ik heb de caravan helemaal uit elkaar gehaald en de body opgeschuurd en bewerkt: De ramen aan voor en achterzijde waren te groot, die heb ik in grootte aangepast, op deze manier kunnen de stippen er op de stijlen langslopen (op de achterkant is dat het geval). Ik heb dit gedaan door de bestaande raamkaders ervan af te halen en van heel dun triplex nieuwe te maken, precies op de maat zoals ik ze wilde. Daarnaast had de caravan aan de linker zijkant nog een extra raam, terwijl die van B&A aan weerskanten maar 1 raam heeft. Ook deze heb ik dus aangepast door het raamkader te vervangen door een 'custom-made' kader. Het kostte een hoop tijd om het oppervlak zo glad mogelijk te krijgen, ik wil straks natuurlijk niet dat dat je allerlei oneffenheden ziet als de caravan in de kleuren gespoten wordt.

De buitenkant van de caravan staat momenteel in de primer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De binnenkant heb ik op de ramen en gordijnen na, zo goed als af. Tot op het clownsschiulderijte aan toe. Aangezien je de binnenkant niet heel goed kan zien als het model in elkaar zit, heb ik ervoor gekozen details als de bruine omlijsting van de kastjes weg te laten en het te laten bij een wit interieur, rode banken en het schilderijtje. Aangezien je de deur wel kunt openen is het leuk dat je het schilderijtje ziet hangen. Gelijk herkenbaar!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

School is weer begonnen en dat betekent dat mijn vrije tijd beperkt is. Waarschijnlijk ga ik de kleuren en stickers pas in de krokusvakantie aanbrengen. Dan heb ik ook nog even tijd om te verzinnen wat ik ga doen met het onderstel (te zien op de eerste foto). Wat vinden jullie? Disselbak erop laten of niet?

Tot horens!

GuyH

• User
  • Pong

Pip
  • 31 posts
  • LocatieNoordwijk
  • Console:pc
-0- Je kan goed zien dat je echt een perfectionist bent! Geweldig dat clownsschilderijtje in de caravan. Zoals je zelf al zegt heel herkenbaar!
Jammer voor ons dat we pas weer volgende maand een update zullen zien (logisch)

Heel veel succes met de caravan (en met school uiteraard) en ben nu alweer benieuwd naar het volgende stadium!

Giovanni

• User
  • Pong

Pip
  • 29 posts
  • Console:Nintendo 64
Het is echt jammer dat jij toen der tijd niet bent aangewezen om de Bassie en Adriaan caravan met auto te ontwerpen. Dit ziet er zo goed uit, dit is tenminste heel herkenbaar, dat kan ik van het speelgoed wat toen uitkwam niet zeggen :')

samba-boy

• User
  • Frogger

• 2898 posts
  • LocatieDen Bosch
  • Console:SNES

Dat schilderijtje _O_ Echt exact nagemaakt ook! Briljant :D
Doei Afbeelding

Rick

• User
  • Pong

Pip
  • 25 posts
  • LocatieDrenthe
  • Console:xbox
mooi model *)
m'n complimenten 8-)

Joost

• User
  • Frogger

• 2530 posts
Ziet er net als de Prelude echt top uit!

Het schilderijtje maakt het helemaal af. Is het een kopie of nagetekend?
V.A.A.A.

Melki

• User
  • Space War

Pip Pip Pip
  • 193 posts
  • LocatieDordrecht
  • Console:Chocoladekoekje
Ik ben toch wel blij, dat jij dit doet, aangezien er geen anderen zijn die het doen. Misschien hebben anderen het ooit wel geprobeerd, maar tot nu toe heb ik nog niets gemerkt. Ik geef je echt veel respect, dat je een 1:24 model maakt van de unieke Bassie en Adriaan Prelude & Caravan.

Misschien nog een leuk tipje: Andere wagens maken uit de Bassie en Adriaan series is misschien ook een idee!

Ik verplicht je niet om andere wagens uit de Bassie en Adriaan series te maken, maar het zal wel leuk zijn!

RESPECT! 8-)

Ben_B&A

• User
  • Pong

Pip
  • 37 posts
  • LocatieHaarlem

Bekijk PostMelki, op 07-02-2012 - 21:17, zei:

Misschien nog een leuk tipje: Andere wagens maken uit de Bassie en Adriaan series is misschien ook een idee!

Ik verplicht je niet om andere wagens uit de Bassie en Adriaan series te maken, maar het zal wel leuk zijn!

Haha leuk Melki! Lijkt mij inderdaad ook ERG leuk! Misschien een leuk projectje voor in de toekomst...

Melki

• User
  • Space War

Pip Pip Pip
  • 193 posts
  • LocatieDordrecht
  • Console:Chocoladekoekje

Bekijk PostBen_B&A, op 07-02-2012 - 21:44, zei:

Haha leuk Melki! Lijkt mij inderdaad ook ERG leuk! Misschien een leuk projectje voor in de toekomst...

Haha, het kwam zomaar ineens in mij op :)

wonderer

• Moderator
  • Moderator Forumschorum

• 8296 posts
  • LocatieFrankfurt, Duitsland
  • Console:Gamecube
Dude, respect! :D Ben heel benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden, maar ongetwijfeld iets om heel trots op te zijn. Dat schilderijtje, heheh, gaaf dat je zo op de details let.
You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking.

Ben_B&A

• User
  • Pong

Pip
  • 37 posts
  • LocatieHaarlem
Hallo allemaal!

Daar ben ik weer met een kleine update. Ik had helemaal bedacht de afgelopen vakantieweek te besteden aan de caravan. Maar niets is minder waar.

Toch ben ik een stapje verder. Eerst nog een laatste laag primer op de caravan losgelaten en daarna heb ik hem geel gespoten. Over het resultaat ben ik niet helemaal tevreden. De primer heb ik aangebracht met kwast en je ziet de verf streken nu best wel zitten, daarnaast glimt hij niet, terwijl ik een glansgeel heb gekocht. Er zit dus nog wat uitzoekwerk daar! Ik ga nog even bedenken of ik hem weer op ga schuren en op een andere manier ga primen of toch het rood nog even probeer... Maar goed, voordat ik daaraan toekom zijn we weer een paar weken verder.

Voor nu.. geniet van deze foto's! Voor de gelegenheid het interieur maar even in de caravan gedaan. Nog niet helemaal goed gemonteerd, waardoor je naden ziet, die zijn straks weg als ik hem er echt in ga monteren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Let me know what y'all think!

Take care!
Ben

Post bewerkt door: Ben_B&A op: 25-02-2012 - 18:05

TMP

• Moderator
  • Moderator

• 4888 posts
Begint al aardig vorm te krijgen, ziet er goed uit :)!

GuyH

• User
  • Pong

Pip
  • 31 posts
  • LocatieNoordwijk
Ziet er top uit Ben _O_ ! Erg benieuwd naar het eind resultaat! ^O^

Ben_B&A

• User
  • Pong

Pip
  • 37 posts
  • LocatieHaarlem
Thanks!

Hoe gaat het met jouw project Guy?

GuyH

• User
  • Pong

Pip
  • 31 posts
  • LocatieNoordwijk
Ik hoop daar morgenmiddag na mn werk aan verder te gaan. Afgelopen tijd lag het een beetje stil aangezien het weer niet echt goed was om te spuiten.
Dus hoop morgen wat foto's te hebben voor je ;)

MichaelB

• User
  • Breakout

Pip Pip
  • 94 posts
  • Console:Windows XP
Wat een geweldige Prelude en Caravan!!!
Ik heb presies dezelfde Prelude als die jij hebt die ziet er presies hetzelfde uit!
Bedankt voor de tip en de caravan,
Ik heb de gezichten voor de caravan een beetje aangepast zodat ze op de orginele lijken want er misde en paar dingetjes of waren fout:
Afbeelding
Groetjes Michael
Btw ik woon ook vlakbij Haarlem;)

MichaelB

• User
  • Breakout

Pip Pip
  • 94 posts
Btw als je meer autos wilt maken van Bassie en Adriaan:

- Radiografishe rode 1:18 Matra Rancho van Joustra

en meer autos als je die wilt weten reageer dan even,

MVG Michael

MichaelB

• User
  • Breakout

Pip Pip
  • 94 posts
Deze foto heb je vast en zeker nodig van de Sprite caravan uit 1969 in 1983 tijdens de opnamens van de Shorty's;):
Afbeelding

Post bewerkt door: MichaelB op: 17-03-2012 - 00:55

samba-boy

• User
  • Frogger

• 2898 posts
  • LocatieDen Bosch

Bekijk PostMichaelB, op 16-03-2012 - 22:53, zei:

MVG Michael
Het is hier een forum, geen mailcontact. :P
Doei Afbeelding

kuifje

• User
  • Breakout

Pip Pip
  • 54 posts
  • Locatieaalst
  • Console:kuifje
wauw echt.... geweldig knap gedaan!!!
Tommy

Ben_B&A

• User
  • Pong

Pip
  • 37 posts
  • LocatieHaarlem

Bekijk PostMichaelB, op 16-03-2012 - 22:47, zei:

Ik heb de gezichten voor de caravan een beetje aangepast zodat ze op de orginele lijken want er misde en paar dingetjes of waren fout:

Hoi Michael!

Bedankt voor de complimenten. Zag inderdaad dat ze niet helemaal perfect zijn, de gezichten. Maar ze zijn ZO klein en eigenlijk vind ik ze in mijn versie ietsie mooier. Maar goed dat is persoonlijke smaak :)

Ondertussen ben ik nog niet verder en ik ben er ook niet uit of ik hem nu wel of niet ga overschuren.. hmmmmm...

Ben_B&A

• User
  • Pong

Pip
  • 37 posts
  • LocatieHaarlem
Trouwens, Michael? Heb je nog meer scherpe foto's van de Sprite caravan? Want de foto die je hier hebt gepost heb ik nog NOOIT gezien...

Ik hoor graag van je! Groetjes!

samba-boy

• User
  • Frogger

• 2898 posts
  • LocatieDen Bosch

Bekijk PostBen_B&A, op 17-03-2012 - 17:48, zei:

Trouwens, Michael? Heb je nog meer scherpe foto's van de Sprite caravan? Want de foto die je hier hebt gepost heb ik nog NOOIT gezien...

Ik hoor graag van je! Groetjes!
Hij heeft die foto van Hyves als ik zo naar de URL kijk, gezien die van de B&A website gehaald zijn denk ik dat je op de Bassie en Adriaan-website moet kijken voor de rest van de foto's.

En niet beledigend bedoeld maar kan men eens kappen met dat 'Beste...', 'Groetjes!' en dergelijke aan het begin en eind van de berichten? Het is beleefd, uiteraard, maar we zitten op een forum en niet in een mailbox.

Post bewerkt door: samba-boy op: 17-03-2012 - 19:45

Doei Afbeelding

djkoelkast

• Admin
  • Site Admin

• 11625 posts
  • LocatieDen Helder
  • Console:Amiga 4000
Daar sluit ik me bij aan.

Kusje, hai.
[17:05:09] Zipo - www.billboardproject.be -Missing The Times We Never Get To Share says:
gij bent mijn computer superhero :D

Ben_B&A

• User
  • Pong

Pip
  • 37 posts
  • LocatieHaarlem
Ik zal eraan denken ;)

Let's get back to topic ok?!

De foto die Michael heeft gepost heb ik nog nooit zien staan op de Adriaan/Bassie website. Als hij erop had gestaan had er denk ik ook een watermerk op gestaan van Adrina of Bassie Producties. Benieuwd waar die foto vandaan komt.

Logitech

• User
  • Space War

Pip Pip Pip
  • 197 posts
  • LocatieVarsseveld - Oude ijsselstreek - Achterhoek - Gelderland - Nederland
  • Console:Nintendo GameCube & Windows 3.11

Bekijk PostBen_B&A, op 17-03-2012 - 22:29, zei:

Ik zal eraan denken ;)

Let's get back to topic ok?!

De foto die Michael heeft gepost heb ik nog nooit zien staan op de Adriaan/Bassie website. Als hij erop had gestaan had er denk ik ook een watermerk op gestaan van Adrina of Bassie Producties. Benieuwd waar die foto vandaan komt.

Ooh zo zijn er meer foto's die eigenlijk niet op de site van B&A zelf heeft gestaan; zoals ook de volgende foto

Afbeelding

Mensen met de videobanden van de rondreis door europa van CNR moeten deze toch kennen :P
Zelf vind ik dit één van de mooiste foto's van het duo

Post bewerkt door: Logitech op: 18-03-2012 - 17:00

samba-boy

• User
  • Frogger

• 2898 posts
  • LocatieDen Bosch

Hmm, niet van Bassie en Adriaan site inderdaad... ANP, Beeld & Geluid wiki of waar precies? :)
Doei Afbeelding

Logitech

• User
  • Space War

Pip Pip Pip
  • 197 posts

Bekijk Postsamba-boy, op 18-03-2012 - 17:26, zei:

Hmm, niet van Bassie en Adriaan site inderdaad... ANP, Beeld & Geluid wiki of waar precies? :)

Heb deze gekregen van iemand in de mail; weet op het moment niet precies van wie maar ook niet belangerijk, volgens mij komt deze inderdaad van Beeld&Geluid wiki, bij ANP staat deze namelijk niet tussen

Post bewerkt door: Logitech op: 18-03-2012 - 17:28

samba-boy

• User
  • Frogger

• 2898 posts
  • LocatieDen Bosch

Bekijk PostLogitech, op 18-03-2012 - 17:28, zei:

Heb deze gekregen van iemand in de mail; weet op het moment niet precies van wie maar ook niet belangerijk, volgens mij komt deze inderdaad van Beeld&Geluid wiki, bij ANP staat deze namelijk niet tussen
Misschien dat je ze in een ander topic zou kunnen posten? Zie ze namelijk momenteel ook niet zo snel op internet staan :)
Doei Afbeelding

Logitech

• User
  • Space War

Pip Pip Pip
  • 197 posts

Bekijk Postsamba-boy, op 18-03-2012 - 17:42, zei:

Misschien dat je ze in een ander topic zou kunnen posten? Zie ze namelijk momenteel ook niet zo snel op internet staan :)

Haha het zijn er niet heel veel; maar heb bij deze een nieuw topic aangemaakt dus als jij nog foto's hebt... zie ze graag;)

Post bewerkt door: Logitech op: 18-03-2012 - 18:08

MichaelB

• User
  • Breakout

Pip Pip
  • 94 posts
die fotos die ik stuurde en die Logitech stuurde zijn van de site: http://www.gahetna.n...zoekterm/bassie
Ik heb ze zelf op msn aan Logitech gegeven,

Ik zal even kijken of ik meer fotos van de sprite heb,

BTW ik ben net begonnen met het Retroforum dus moet even in komen vandara dat ik de fotos op hyves heb gezet zodat ik aan een URL link kan komen;)

Groetjes Michael

djkoelkast

• Admin
  • Site Admin

• 11625 posts
  • LocatieDen Helder
  • Console:Amiga 4000
Graag allemaal even de regels nog eens doorlezen: http://www.retroforu...tion=boardrules
En vooral ook het stuk over wat wel en niet mag in het B&A-gedeelte: http://www.retroforu...iaan-de-regels/
Eventuele foto's die niet over de caravan gaan horen niet in dit topic, er is een fototopic.

Daarnaast kappen met bashen naar elkaar of flauwe namen gaan roepen en het is ook niet nodig om elke post af te sluiten met groetjes, het is geen mailbox.

Topic kan weer open.
[17:05:09] Zipo - www.billboardproject.be -Missing The Times We Never Get To Share says:
gij bent mijn computer superhero :D

MichaelB

• User
  • Breakout

Pip Pip
  • 94 posts
Ik zal me aan de regels houden uiteraard ik wil juist een goede vriend en hulp zijn voor iedereen;)

Post bewerkt door: MichaelB op: 19-03-2012 - 23:38
ontopic blijven graag

Mr.Boembas

• User
  • Pong

Pip
  • 17 posts
  • LocatieTuindorp Oostzaan
  • Console:euh

Bekijk PostMichaelB, op 16-03-2012 - 22:53, zei:

Btw als je meer autos wilt maken van Bassie en Adriaan:

- Radiografishe rode 1:18 Matra Rancho van Joustra

en meer autos als je die wilt weten reageer dan even,

MVG Michael

De laatste Caravan van BenA was toch geen Sprite ?
Bassie en Adriaan en Studio100 zijn allebei even tof.

MichaelB

• User
  • Breakout

Pip Pip
  • 94 posts
Klopt dat is geen sprite wel merk wel weet ik niet ik weet uit alle caravans dat die uit de schatkaart en shortys een Sprite uit 1969 is, weet iemand wel de namen van andere caravans???

Tweetbox