Ga naar inhoud

[BE] Samson en Gert


Aanbevolen berichten

post-116-127464234797.png

Samson en Gert was een Vlaams kinderprogramma dat van 1989 tot 2005 werd uitgezonden op Vlaamse zenders van de BRT/BRTN/VRT TV1 en later TV2/Ketnet. Wat begon als een simpele omroeping met een hond om de kinderen wat plezier te geven bij die statische omroepers, liep uit tot een wekelijks programma in Nederland en Belgiƫ. Met meer dan 750 afleveringen is het ook een van de langstlopende kinderseries van Belgiƫ. In Nederland werd het van 1992 tot 1995 uitgezonden op Veronica (VOO) en van 1996 tot 2008 bij de TROS op Nederland 2 en Zappelin.

Naarmate de serie vorderde werd Samson een ware hype bij de kinderen en via alle merhandise die is uitgebracht is dat ook prima uitgebuit; Bekers, kleding, tassen, koekjes, limonade, poppen, boekjes, CD's, video's, DVD's... Als het woord Samson erop pastte is het wel geproduceerd. ...Op hondenbrokken na. Eind jaren '90 bereikte de serie zijn hoogtepunt, toen Samson en Gert bijna dagelijks verschenen in hun eigen Studioshow en later Caravanshow, waarin ze een vol uur lang uitzonden. Tekeningen, gedichten, videoclips, liefdesbrieven en moppen kwamen daarin aan bod, afsluitend met een van Samson's karikaturen... Eh, avonturen uit de oude doos. En dan waren ook nog de reguliere uitzendingen op de zondag met de nieuwste afleveringen en het beste gedicht van de week!

post-116-127464214885.png

Samson en Gert wonen in hun huis op nummer 101 en bleven doldwaze avonturen met hun infantiele (lol) vrienden Joop Mengelmoes (Tot 1991), De Burgemeester, Alberto Vermicelli/Albert Vermeersch, Octaaf en Jeaninne de Bolle en later ook de secretaris van de Burgemeester, Eugene van Leemhuyzen. Ook waren er enkele bijkarakters zoals Sofie (het nichtje van de burgemeester) en Miranda, Octaaf's dochter. In iedere aflevering was er wel wat aan de hand, van een diefstal in het dorp tot een televisiezender in het huis van Samson en Gert. Verraad, bedrog, jaloezie, verliefdheid, vergissingen, alles kwam aan bod en alles maakten deze karakters mee.

In latere seizoenen kwamen er steeds meer decors bij, meer karakters en uiteindelijk de toevoeging van het personage Frieda Kroket. Mede door deze wijzigingen en het stoppen van Danny Verbiest als stem van Samson werd de serie in 2005 stopgezet. Samson en Gert hielden zich voortaan enkel nog bezig met de shows, met als uitzondering het grootse project "Samson en Gert - Hotel op stelten", de bioscoopfilm.

post-116-127464233367.png

Op internet is inmiddels een grote groep fans bezig alle projecten van Studio100 in detail te beschrijven. Zo ook alle afleveringen van Samson en Gert, door middel van beschrijvingen, trivia en screenshots. Samen met een forum met 4000 leden is het de grootste Samson en ook Studio100-fanportal in de Benelux. Kijk voor meer informatie op www.Studio100fan.eu.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 305
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Mooie OP. _O_

Ik ben blij dat Ketnet de laatste tijd weer veel oude afleveringen uitzendt. Er zitten soms ook mooie verrassingen bij. Maar het blijft jammer dat heel veel prachtige afleveringen gewoon niet meer worden uitgezonden en gewoon ergens weg liggen te rotten.

Tot en met 2000 vond ik het een geweldige serie. Vooral nog in de tijd met Mevrouw Jeannine. Mijn favoriete jaren zijn 1998 en 1999. Van Leemhuyzen kwam toen net nieuw erin en was nog niet zo druk als later. De verhalen vond ik gewoon erg goed. Na het vertrek van Jeannine vond ik het iets minder worden, maar nog steeds leuk. Eind 2000 ging het helaas helemaal mis. Zo viel Koen Crucke flink af. Prachtig voor hem natuurlijk, maar het personage Alberto kwam erdoor totaal niet meer geloofwaardig over. De grapjes over het dik zijn lagen er ineens te dik bovenop, terwijl hij niet meer dik was. De Burgemeester veranderde in een boze zeurpiet, Van Leemhuyzen werd steeds drukker, Octaaf leek er soms alleen nog maar wat bij te hangen zonder zijn moeke en nieuwkomer Frieda Kroket vond ik werkelijk een gedrocht.

Een handjevol afleveringen van na 2000 vond ik nog wel leuk, maar ze hadden van mij toen best mogen stoppen. En de nieuwe stem van Samson die vanaf 2005 te horen is, vind ik al helemaal niets. Gelukkig is die nooit in de serie zelf te horen geweest.

Nee, ik hou het lekker bij de oude uitzendingen. _O_

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Nee, nee! Ik laat niet toe dat dit topic wegrot in de eeuwige ruimte der cyberspace!

Samson en Gert zijn mijn jeugdhelden! Nog steeds kijk ik regelmatig een aflevering, gewoon, omdat het leuk is. Ik vind het echt geweldig hoe ze die avonturen op een low-budget maken, en de overacting die ze doen maakt het alleen maar leuker. Het is gewoon jeugdsentiment en ik vind eigenlijk dat je er nooit te oud voor wordt.

Ik ben misschien de enige die Van Leemhuyzen fantastisch vindt. Vooral in de jaren na 2000, toen hij iets drukker en minder net was. Hij maakt het plaatje compleet en de ruzies tussen hem en de Burgemeester zijn altijd meesterlijk. Ik vind het wel jammer dat Octaaf na 2001 wegging en dat Jeannine er niet meer bij was, maar personages als Frieda vullen enigszins het leed voor mij. De afgevaardigde vind ik iets minder, want hij kwam de laatste tijd te veel voor en het was niet meer speciaal dat hij voorbijkwam, zoals dat wel hoorde te zijn.

Nog steeds geniet ik van de nieuwe kerstshows. Echt waar, ze zijn beter dan alle afleveringen bij elkaar! In de laatste kerstshow gingen ze verkleed als Studio100-personages het podium op om het kind van de minister te amuseren. Dat houdt in dat ze verkleed gingen als Plop, Piet Piraat en zelfs K3. Hillarisch als ze hun liedjes nazingen. En wie wil er nou niet Van Leemhuyzen als Klus zien, en Alberto als Josje? Ook zitten er vaak grappen in de shows die alleen grotere kinderen kunnen begrijpen. Dus ik begrijp ze lekker ook. :P

Voorbeeld van het laatste: Alberto, Burgie en van Leemhuyzen treden op als K3. Ze zingen Mamase, en dansen daarbij naar mijn mening best wel goed. Plots komt Gert op als Josje, dus er zijn twee josjes op dat moment. Hij zingt een stukje solo, maar de muziek vervormt en stopt, en de burgemeester zegt: 'Zeg, wie denk jij wel dat je bent? Boer zoekt vrouw?'.

Ook een leuk moment is dat de Burgemeester verkleed is als Schot of zo, en hij voert met Gert een trucje uit. Plotseling gaat hij op het podium dansen met zijn rok en zijn benen, en zelfs de cast moest erom gniffelen. :-p Zulke momenten zijn soms masterlijk, ook al zijn ze heel kort. :)

Samson en Gert: mijn idolen! *P*

Link naar bericht
Delen op andere sites

Personages

Samson en Gert kende veel verschillende personages. Samson en Gert zijn de enigen die in elke aflevering aanwezig waren. Alberto en de Burgemeester waren wel in elk seizoen te zien, maar zijn niet elke aflevering aanwezig.

Naam personage Acteur Tijd in serie

Gert Gert Verhulst 1989 tot heden

Samson (1) Danny Verbiest 1989 tot 2005

Samson (2) Peter Thyssen 2005 tot heden

Albert Vermeersch Koen Crucke 1990-2006, 2008 tot heden

Burgemeester Walter De Donder 1990 tot heden

Van Leemhuyzen Walter Baele 1998 tot heden

De afgevaardigde van de minister Hans Royaards 1999 tot heden

Octaaf De Bolle Walter Van de Velde 1992 tot 2002, 2008

Mevrouw Jeaninne Ann Petersen 1993 tot 1999

Miranda Liesbet Verstraeten 1992 tot 1993

Joop Mengelmoes Stef Bos 1989 tot 1991

Sofie Evi Hanssen 1994 tot 1996

Frieda Kroket Barbara De Jonge 2000 tot 2003

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je kan ook zeggen dat mensen even op Wikipedia konden kijken, maar ok... O}

Overigens, nogmaals, alles is op www.studio100fan.eu terug te vinden, dus als je ook maar iets wilt weten kun je altijd daar terecht.

Ik denk dat je in de war bent met Octaaf, Hinse. Alberto zat er echt al vanaf de eerste afleveringen (Niet zeker de allereerste maar weldegelijk nog het eerste seizoen, zelfde geval voor de burgemeester), maar Octaaf kwam pas in 1992, eigenlijk ter vervanging van Joop. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ben ik het niet helemaal mee eens.

Hij had het wat mooier kunnen noteren, dus even netjes maken, maar het mag ook prima hier. Ik heb liever 100x meer informatie (desnoods van wiki's) hier dan 1 linkje.

Waarom? 100x informatie wordt door Google geĆÆndexeerd en dus worden wij meer gevonden. 1 linkje geeft een ander een hogere pagerank dus die wil ik minder zien ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

OkƩ, een Samson topic zonder reactie van moi?

Kan natuurlijk niet, vandaar hier dan ook een bericht :')

Over Samson en Gert kan ik sowieso wel zeggen dat ze, naar mijn mening, minimaal even geniaal als B&A zijn. Een groot verschil is echter dat S&G duidelijk veel meer afleveringen dan B&A hebben gemaakt. B&A rond de 200 dacht ik toch, en S&G rond de 750. Ook een belangrijk verschil is dat van B&A (gelukkig) alles op dvd/vhs verkrijgbaar is/was. Is bij S&G (jammer genoeg) duidelijk niet het geval. Hierdoor komt het dus vooral op televisie-herhalingen en ruilhandel aan.

Ja, dit maakt het ook wel weer spannend maar toch minstens even vervelend.

In alle jaren dat ik nu naar S&G kijk (sinds ca. 1995 als kind, als verzamelaar pas vanaf 2004/2005) heb ik wel veel bij elkaar kunnen krijgen. Als alles goed gaat zoals het gepland is (en ja dat gaat goed :P) heb ik binnenkort alles tussen 1995 en 2005 compleet. Een hele prestatie kun je het wel noemen denk ik. Mijn collectie bestaat uit ca. 450 afleveringen (dus ook nog lang niet compleet). Vooral de beginjaren (1990-1993) zijn ontzettend moeilijk compleet te krijgen. Hiervan heb ik dan ook weinig. Er bestaat gewoonweg geen complete lijst van en herhalingen zijn ook uit den boze.

Maar genoeg over de afleveringen. De shows blijven ook echt geweldig. Ik heb ondertussen alle Kerstshows vanaf 1999 in het theater gezien (sommige meerdere malen zelfs). Ook vele zomershows (1998, 2000, 2007, 2008, 2009) en overige theatershows (vanaf 1996). Mijn favoriete show (die ik live zag) blijft toch wel de kerstshow van 2000 met Alberto en Octaaf als Koning en Koningin. Heb ik nog hele goede herinneringen aan.

Natuurlijk heb ik ook zat andere goede herinneringen. Er zijn veel leuke dingen gebeurd in de afgelopen jaren maar de leukste dingen blijven ontmoetingen met de cast. Vrijwel iedereen heb ik een keertje ontmoet en op de foto. Danny (originele Samson) Peter (nieuwe Samson), Gert, Koen (Alberto) en verschillende Walters (Burgemeester en Octaaf) heb ik ondertussen allemaal een keer de hand kunnen schudden. Gert en Peter ondertussen zo vaak dat ze mij beginnen te herkennen. Dat levert wel eens hele speciale momenten op. Bijvoorbeeld in december 2008 toen ik een keertje backstage mocht bij de Kerstshow en dat ik daar een keertje op de foto mocht met Samson. Iets wat normaal eigenlijk nooit gebeurd.

Tenslotte zal ik deze monster-post eindigen met een groot hoogtepunt van de afgelopen jaren. Ik wed dat ik het kan. Hierdoor heb ik me toch wel kunnen bewijzen. En word ik niet echt meer als een idioot gezien die in zijn kinderjaren is blijven hangen. Mensen zien dat het een diepere betekenis heeft dan enkel die verhaaltjes.

Misschien een beetje heimwee naar tien jaar geleden toen veel mocht en weinig echt moest.

Mocht je "Ik wed dat ik het kan" nog eens willen terugzien heb ik daarvoor nog een link. Klik hier voor de link.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Kleine kinderen...

Nuja, als Belg even mijn ongezouten mening.

Samson was voor mij iets om naar te kijken op zondagochtend, als kind vond ik het nog wel leuk.

Maar de kwaliteit van Samson is imo niet te vergelijken met B&A, het budget was in het begin waarschijnlijk niet veel hoger dan bij de eerste B&A reeksen, maar het ziet er gewoon onafgewerkt uit.

Het acteerwerk is bij vele van de personages gewoon slecht, heb nooit de beide Walters goede acteurs gevonden en dat zal ook zo blijven.

Gert Verhulst komt ook alles behalve spontaan over.

Enkel Simone Peeters en Koen Crucke gaven het wat positiefs maar dat is ook alles.

En al die idiote bijfiguren die later kwamen, dat mens in de frituur of Van Leemhuizen, ... :N

In het begin was het simpel kindervermaak, maar het werd een fenomeen, nooit aan meegedaan al heb ik ooit wel een strandshow gezien anno 1992-1993 en dat was goed om de 8jarige randy te vermaken, maar ik zat toch al weer snel naar B&A en de TMN Turtles te kijken.

(en nu krijg ik de anderen op m'n dak :P)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gert zong "had je 10 miljoen wat zou jij dan doen" en "ik kocht liters limonade, honderd kilo chocolade om aan iedereen uit te delen" en dat heeft hij gedaan ook.

Gert is volgens mij belachelijk rijk en is dus niet te beroerd om zijn belofte na te komen. Ik zou Bassie dat niet zo snel zien doen :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Ah dank je, die bevestiging had ik even nodig.

Whehe :P

...En al die idiote bijfiguren die later kwamen, dat mens in de frituur of Van Leemhuizen, ... :N

In het begin was het simpel kindervermaak, maar het werd een fenomeen, nooit aan meegedaan al heb ik ooit wel een strandshow gezien anno 1992-1993 en dat was goed om de 8jarige randy te vermaken, maar ik zat toch al weer snel naar B&A en de TMN Turtles te kijken.

(en nu krijg ik de anderen op m'n dak :P)

Ik moet zeggen, met datgene wat je zegt over Frieda Kroket en Van Leemhuyzen ben ik het toch wel met je eens, dat zijn toch wel minder gelukte karakters... Zelfde geld ook wel voor de afgevaardigde van de minister die steeds vaker langskwam. Met name Kroket werd zo slecht ontvangen, dat die nog tijdens de opnames van de serie weer uit de serie gehaald werd :P

aangepast door djkoelkast
Verkeerde naam bij 2e quote.
Link naar bericht
Delen op andere sites

OkƩ Randy, kan ik me gedeeltelijk wel in vinden.

Sommige personages zijn inderdaad iets minder.

Frieda Kroket en de Afgevaardigde van de Minister zijn absoluut geen favorieten hier.

Van Leemhuyzen wel in sommige afleveringen, enkel in de shows vind ik hem echt leuk.

De eerste jaren van Samson waren misschien iets minder vergeleken met de rest, maar vinden de meeste "De Verdwenen Kroon" ook niet beter dan "De Plaaggeest"? Het had zijn tijd nodig en in de jaren 1994 tot 1999 waren ze absoluut op hun hoogtepunt. Maar dat hadden B&A toch ook wel tot "De Verzonken Stad" naar mijn mening. Toch zijn ze toen doorgegaan en hebben nog grote successen gehaald, al was het kwalitatief allemaal wat minder vergeleken met eerdere series. En zo zie ik het bij Samson ook. Ik kan het nog altijd erg waarderen (net als bij B&A), al zal het nooit meer als vroeger worden.

Maar daarentegen wil ik absoluut wel de beginjaren zien, daar zullen ook zeker goede afleveringen tussenzitten. Al zal het niveau misschien even hoog zijn als in 2005. Meer beelden zijn altijd welkom :9~

Trouwens Randy, ik denk dat je Simonne Peeters verward met Ann Petersen :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ik vond Frieda vaak wel een aardig gelukt personage hoor, maar ik vond het de laatste tijd zoveel gaan om de politieke omstandigheden van Leem en Burgie. En ze hadden Burgie niet zo chagrijnig moeten maken, dan was alles beter. En Alberto moet geen blond haar hebben.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vond Frieda vaak wel een aardig gelukt personage hoor, maar ik vond het de laatste tijd zoveel gaan om de politieke omstandigheden van Leem en Burgie. En ze hadden Burgie niet zo chagrijnig moeten maken, dan was alles beter. En Alberto moet geen blond haar hebben.

Frieda was geen goed personage, maar dat maakt de anderen nog niet meteen automatisch slecht, of de verhaallijnen slecht. Dat heeft met andere dingen te maken. En Alberto's beste look waren de blonde lokken!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 7 months later...
  • 2 months later...

Wie dan? De serie liep tot 2005. En Van Leemhuyzen zat erbij vanaf 1998, Frieda Kroket sinds 2000.

Ja, Frieda kroket is maar een beetje een raar personage. Wat zich wel heel overdreven gedraagd. Met haren die eruit zien, alsof ze ingesmeerd zijn met Frietvet. Wel leuk dat ze uiteindelijk een dorpsplein aan de serie hebben toegevoegd. Hoewel je heel duidelijk kunt zien dat deze decor is. Terwijl de oudere decor stukken er veel beter en veel echter uit zien.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Op Ketnet/Op12, belgiƫ3 dus, worden nog regelmatig oude uitzendingen herhaald. Leuke en minder leuke. Maar je moet die uitzendingen met de ogen van een kind bekijken, niet met die van volwassenen en dan is het anders, denk ik. Hoe dan ook, het loopt altijd goed af!

Klopt: sinds 2008 zendt Ketnet weer, op aandringen van de wat oudere fans, wat oudere afleveringen (de leuke) uit, uit periode 1994-1998. Daarvoor werden enkel de meest recente afleveringen uit 2001-2005 (de niet leuke :P) herhaald, met onder andere een getransformeerde 'boze' burgemeester, een dunne Alberto, altijd weer die afgevaardigde van de Minister, het dorpsplein... En Frieda Kroket :r :r :r

In 2010 is een reeks oudere (1990-1993) afleveringen opnieuw gemonteerd en herhaald onder de naam 20 jaar Samson en Gert, maar dat liep door miscommunicatie met de VRT nogal fout; Vanaf 1 oktober tot eind december 2010 zou iedere zaterdag en zondag een nieuwe 'oldie' herhaald worden, maar het bleek dat er afleveringen die nog steeds werden herhaald voor een tweede keer waren herhaald, dus ja... Er zijn 3 afleveringen uit seizoen 1 herhaald (1990/1991, ontdaan van alle tekenfilms , en dat is vooral die eerste twee seizoenen een onmogelijk werk, gezien pas in seizoen 3 de serie zijn sitcommerige losstaande vorm kreeg), een paar uit seizoen 4 (1993/1994) die eerder niet herhaald werden en verder EEN HOOP die al gewoon werden herhaald op Ketnet... Voor verzamelaars en kijkers dus een gemiste kans, toch. Op 2 september 2012 heb ik samen met een vriend uit Belgiƫ een informatiepost op Studio100fan geplaatst die eigenlijk alle issues met de oudere uitzendingen (Die lang niet allemaal meer worden herhaald, helaas) omvat.

Team Tooo: De allergrootste Infopost ooit

Link naar bericht
Delen op andere sites

Klopt: sinds 2008 zendt Ketnet weer, op aandringen van de wat oudere fans, wat oudere afleveringen (de leuke) uit, uit periode 1994-1998. Daarvoor werden enkel de meest recente afleveringen uit 2001-2005 (de niet leuke :P) herhaald, met onder andere een getransformeerde 'boze' burgemeester, een dunne Alberto, altijd weer die afgevaardigde van de Minister, het dorpsplein... En Frieda Kroket :r :r :r

Team Tooo: De allergrootste Infopost ooit

Mooie uitgebreide opsomming, ja. Ik kan me 'en dan nu een filmpjeeeee' van Samson nog wel herinneren, maar dat zal zeker van de herhalingen zijn.

Op Belgiƫ zie ik nu af en toe afleveringen die ik nog niet gezien heb, of denk nooit gezien te hebben. Gisteren was die met een krant gaan uitgeven. Wel aardig.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mooie uitgebreide opsomming, ja. Ik kan me 'en dan nu een filmpjeeeee' van Samson nog wel herinneren, maar dat zal zeker van de herhalingen zijn.

Op Belgiƫ zie ik nu af en toe afleveringen die ik nog niet gezien heb, of denk nooit gezien te hebben. Gisteren was die met een krant gaan uitgeven. Wel aardig.

Dat is in de jaren 1993-1995 in de afleveringen zelf zo uitgesproken (Ook op Veronica), en in de studioshows en caravanshows.

Die met die krant is dus Ć©Ć©n van die classics, 'Het weekblad' _O_ Beschouw ik wel tot Ć©Ć©n van de betere, net zoals afleveringen als 'Het minipaard', 'Een tweede jeugd' en 'TV Samson'. Dit zijn ook meteen 4 voorbeelden waar dus echt een outcry voor was om weer te laten herhalen. De aflevering 'Circus de Bolle' is daarin een uitzondering geweest, die is enkel in 1999 (en 2000?) een keer uitgezonden als herhalingsmontage van 25 minuten (In 1994 Ć©Ć©n keer op de zondag uitgezonden met allerlei tekenfilmpjes tussendoor), en is tot op heden nooit meer herhaald op TV. Toch wel zonde, vooral als je je bedenkt dat dat Ć©Ć©n van die uniekere afleveringen was waar ze ook met gave dierensoorten werkten. In die aflevering heeft Octaaf bijvoorbeeld een babytijgertje gevonden en wil daarom een circus beginnen _O_

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • RM changed the title to Afleveringen van Interflix, schuif af en Samson

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...