Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

post-116-127871556918.gif

Soaps. Overgewaaid uit de USA, kwam Joop van den Ende in 1989 met het idee zoiets voor de Nederlandse televisie te maken. Een "neverending story", iedere werkdag. In 1990 was de primeur voor de, anno 2010 langstlopende Nederlandse soap, "Goede Tijden, Slechte Tijden". Sindsdien zijn er vele, vele soaps te zien geweest. Van A tot Zoop, maar hier even een overzicht van 3 van de meest bekende soaps van Nederland. In ieder geval de allereerste 3 die op het scherm te zien waren.

post-116-127871563927.jpg

Goede Tijden, Slechte Tijden was de allereerste soap op de Nederlandse televisie. Op 1 oktober 1990 was de eerste uitzending, op 1 dag na op het 1-jarig bestaan van RTL Veronique/RTL4. Het verhaal was gebaseerd op de serie "The Restless Years", wat 2 seizoenen in Australiƫ gelopen heeft. Nadat GTST zo'n succes bleek te hebben, werd besloten een schrijversteam in te schakelen die de verhalen verderschreef. Uiteraard zijn klassieke karakters als Arnie, Robert, Laura, Dokter Simon, Peter Kelder, Frits van Houten... En later de vervangende bad-guy van Frits van Houten, Ludo Sanders en zijn familie. Inmiddels draait de serie bijna 20 jaar en zijn er al vele nieuwe gezichten, op 1 na. Sinds 1990 (Weliswaar met enkele pauzes) zit Laura Selmhorst, alias Jette van der Meij nog steeds in de serie.

post-116-127871602177.jpg

Onderweg naar Morgen was in 1994 de tweede Nederlandse soap. Als snaar naar het succes van Goede Tijden, plus vanwege het stoppen van Medisch Centrum West, besloten de Publieke Omroepen TROS en Veronica samen de ziekenhuis-soap Onderweg Naar Morgen op te starten. Toen in 1995 Veronica commercieel werd, nam het ONM (Want zo heette het later) mee naar haar eigen zender. Sindsdien is het overgeschakeld naar Yorin en BNN. Laatstgenoemde zendde de serie tot mei dit jaar uit. Toen werd de stekker definitief uit ONM getrokken. Met een reeks boeken wil men nu de lopende verhaallijn afsluiten.

post-116-127871635231.jpg

Goudkust was de derde soap op de Nederlandstalige televisie. Na Goede Tijden in 1990 en Onderweg naar Morgen in 1994, vond SBS6 dat ook zij een soap moesten hebben. Dit werd uiteindelijk Goudkust. Het leek een leuk idee, maar naarmate de jaren vorderden was het het zwarte schaap van de soapwereld. Vele zender-overstappingen (Via SBS naar Fox, van FOX8 naar NET5 en terug naar FOX), uitzendtijd-wisselingen en karakters die van de ene op de andere aflevering door een ander werden gespeeld... Dit alles heeft bijgedragen aan de stopzetting van Goudkust in 2001.

Bespreek hier alles wat over soaps van vroeger tot nu te maken heeft. Hoe het verderafloopt, dat zien we de volgende keer in het topic "Soaps!". Lol :P

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat leuk, zat er gister nog over te denken om een topic over ONM te starten, de enige soap die ik ooit gevolgd heb. Weet niet meer tot wanneer precies, eigenlijk. Ik weet nog wel dat ik elke dag met mijn oma via de telefoon de aflevering besprak, tot het naar de commercielen ging en die kon mijn oma niet ontvangen.

Al die leuke personages... Ik heb altijd weer een opleving als ik de acteurs ergens anders tegenkom, heheh. Ik heb zelfs Chris Zegers nog eens ontmoet, en Hidde Maas (tegelijk), aardige kerels! Maar goed. Zou de eerste seizoenen nog wel eens willen zien, is het al op DVD?

Oh, trouwens, ik heb Goudkust ook nog geprobeerd te volgen, maar dat had ik na een half seizoen gehad.

aangepast door wonderer
Link naar bericht
Delen op andere sites

Goudkust was de eerste twee seizoenen vrij slecht. Slecht geacteerd en saaie verhaallijnen, maar dat was met GTST niet anders.

ONM seizoen 1 is op dvd uitgebracht, een schoenendoos vol. Daarna niets meer.

Goudkust seizoenen 1 en 2 zijn inmiddels uit en een 3e staat als het goed is voor dit najaar. Gezien Goudkust maar 5 seizoenen had maken ze dat wel af denk ik (hoop ik).

De eerste 2 seizoenen speelde een ander Mariƫt, dan de later zeer bekend geworden Froukje de Both. Wel zat Winston Gerschtanowitz er vanaf het begin in. De rollen van Marianne Vloetgraven en Rutger Weemhoff vind ik wel echt tof.

Toch heeft Goudkust een aantal bekende namen opgeleverd, even een opsomming:

Froukje de Both, Lieke van Lexmond (later GTST), Jasmine Sendar (later ONM), EsmĆ©e de la BretoniĆØre (ok, was al bekend), ViviĆ«nne van den Assem (later ONM, nu Deadline), Arnost Kraus (laatste seizoen weer ONM), Robin Rienstra (zoon van Dick, later ONM), Koert-Jan de Bruijn (later GTST), Josefine van Asdonk, Winston Gerschtanowitz, AdriĆ«nne Kleiweg (moeder van Iwana en Sarah Chronis, beiden hebben in ONM gespeeld) en Maureen Eerdmans (heet nu Maureen Du Toit en presenteert op SBS6).

Ik heb beide soaps gevolgd. ONM heb ik bijna alle afleveringen die gemaakt zijn van gezien.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoewel ik het maar sporadisch gevolgd heb (enkele seizoenen) vind ik het wel knap dat GTST al zo lang op de buis is. Het leek enkele jaren geleden wel dat het einde nabij was (dalende kijkcijfers) maar de laatste tijd gaat het wel beter. Het enige dat me nu wat tegenstaat is dat veel karakters op elkaar lijken, vooral de jonge jongens als Noud, Dex en Lucas, het zijn allemaal een beetje dezelfde types, ok ze hebben hun verschillende verhaallijnen, maar als je niet echt in de serie zit, haal je ze snel door elkaar.

Wat ik ook altijd wel leuk vond aan de soaps waren de locaties. Aangezien ik vlakbij Aalsmeer woon, kwamen GTST en ONM nogal eens in de buurt filmen. Van ONM weet ik nog een ontploffing op een boot aan het water (de Amstel) en bij GTST werd een flat met blauwe balkonnetjes in mijn woonplaats gebruikt voor buitenshots van het huis van Helen Helmink. Die herkenbaarheid maakte ook dat ik regelmatig nieuwsgierig naar sommige scĆØnes zat te kijken, zelfs al volgde ik de serie op dat moment helemaal niet.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 years later...

Normaal post ik geen link maar deze ....

GTST videobanden te koop :)

Vol met type fouten etc. Geweldig, ik was net thee aan het drinken nou die viel bijna uit mijn handen hahaha

http://www.marktplaats.nl/a/postzegels-en-munten/postzegels-toebehoren/m664919229-videobanden-goeden-tijden-slechten-tijden-seizoen-een-gtst.html?c=d721e818194200feca4409741512b6e6&previousPage=mympSeller

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vraag na onderstaande te lezen ineens af hoe oud deze persoon is...

"omdat mijn videobandenspeeler kapot is gegaan omdat hij is gesloopt door men kleinzoon GRRRR (als je dit leest oma houd wel van je hoor !!!!"

Overigens wel fijn dat je al gewaarschuwd wordt op internet als je de banden persoonlijk op wilt halen;

"en wel goed voeten vegen als je bij mij thuis komt maar je bent van harte welkom!!"

Ook meesterlijk :P

"we kunnen ook samen een videoband kijken zodat je ZEKER WEET dat er goede tijden op de band staat en niet iets anders ofzo want ja weet ik veel!!!"

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vraag na onderstaande te lezen ineens af hoe oud deze persoon is...

"omdat mijn videobandenspeeler kapot is gegaan omdat hij is gesloopt door men kleinzoon GRRRR (als je dit leest oma houd wel van je hoor !!!!"

Overigens wel fijn dat je al gewaarschuwd wordt op internet als je de banden persoonlijk op wilt halen;

"en wel goed voeten vegen als je bij mij thuis komt maar je bent van harte welkom!!"

Ook meesterlijk :P

"we kunnen ook samen een videoband kijken zodat je ZEKER WEET dat er goede tijden op de band staat en niet iets anders ofzo want ja weet ik veel!!!"

Ik vraag me na het lezen af of er mensen zijn die daadwerkelijk denken dat dit serieus is. :')

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zijn al een hoop reacties binnen gekomen als je de advertentie wel zou geloven.

Vriendelijk verzoek aan ons allen om dat niet meer te doen, want anders gaat de e-mail rekening te veel omhoog :P :P :P

Wel leuk overigens dat je zelf de banden terug mag spoelen hahaha!

Dan mag je ze waarschijnlijk ook zelf in elkaar zetten :P

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...