Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Als er iets is wat naast de inhoud van een televisieprogramma zelf de sfeer kan maken of breken, is het wel het deuntje waarmee het programma begint of eindigt. Ik denk dat iedereen wel een stel favoriete TV-themes kan opnoemen, maar wat me vooral is opgevallen tussen programma's van toen en nu, is dat er gewoon niet meer zo naar de themes itself wordt omgekeken door de makers. Goede tijden heeft nu een kampvuurliedje, Paul de Leeuw gebruikt niet eens meer een theme, Spuiten en Slikken gebruikt een deuntje wat me totaal niet bijblijft... Er zijn nog altijd goede themes, zoals Studio Sport, maar dat is dan ook een klassieke TV-theme uit de jaren '70/'80.

In dit topic wil ik het dan ook gewoon even hebben over 'de theme'. Eigenlijk vooral gewoon een vorm van 'Pleur hier je favoriete TV-theme van vroeger neer', maar ook om aan te tonen dat de kwaliteit van themes, leaders en dergelijke redelijk terugloopt. Vooral bij kinderseries heeft het nu een enorm groot Disney Channel-gehalte. Waar is de tijd van het feestelijke eindliedje? Nu knippen ze dat er trouwens ook gewoon af bij Kindernet (Leve PebbleTV):

(Vanaf 8:47)

Drie minder bekende maar als je het mij vraagt geniale liedjes met pakkende tekst en melodie. Nu is het veel te Amerikaans, een snel instrumentaal riedeltje (Als de zender het niet al wegdraait óf het allang heeft weggedraaid voor je de eerste noten hebt gehoord), flitsende credits... De televisie is 'sneller' geworden, maar pakkende deuntjes aan het end én aan het begin die ervoor moeten wijken, nah... Sure, je kan tegenwoordig geen intro van 2 minuten meer voorschotelen, en bij Baantjer werd in de latere jaren na die intro van 2 minuten (inclusief de moordvinder) al een reclameblokje ingestart. Maar waarom? Wat heeft het land zo veranderd dat de televisie zelf zoveel sneller moest? Geef mij maar gewoon een lekkere feestelijke TV-theme, dan ben ik al tevreden.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit heeft denk ik ook te maken met de huidige tijd. Alle TV-themes waren tot in het begin van de jaren '2000 film- en orkestmuziek. Van een programma werd een complete soundtrack gecomponeerd. Het heeft ook meer met geld te maken, vroeger ging de themes nog om de inhoud. Daar werd veel werk voor verricht. Nu weet je niet meer naar wat voor programma je kijkt, het duurt slechts enkele seconden. Dit geldt ook voor de credits, die bestaan niet meer. Alles moet via social media, linkedlin en dergelijk om te netwerken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit heeft denk ik ook te maken met de huidige tijd. Alle TV-themes waren tot in het begin van de jaren '2000 film- en orkestmuziek. Van een programma werd een complete soundtrack gecomponeerd. Het heeft ook meer met geld te maken, vroeger ging de themes nog om de inhoud. Daar werd veel werk voor verricht. Nu weet je niet meer naar wat voor programma je kijkt, het duurt slechts enkele seconden. Dit geldt ook voor de credits, die bestaan niet meer. Alles moet via social media, linkedlin en dergelijk om te netwerken.

Omroepersnl _O_ Mooi om weer eens wat van je te horen man, lang geleden :D Maar inderdaad precies zoals je al zegt, de huidige tijd, geld... Maar zonde is het wel. Sommige programma's van vroeger onthou ik vandaag de dag ook nog juist vanwege het enorm aanstekelijke muziekje. Laatste keer dat ik dat had was met zoiets als... Ja, te lang geleden om dat eigenlijk te bedenken... Studio Sport is wel nog het enige met zo'n vorm, het Journaal had het vroeger ook nog maar dat zijn nu ook enkel nog een reeks losse tonen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je hebt het over TV Tunes, maar wat te denken van aftitelingen van films? Vooral op de commerciële zenders is het meteen na de laatste scène 1 shot met de filmmaatschappij en dan direct een reclameblok. Je hebt nauwelijks het idee dat de film al afgelopen is en zit alweer in de boodschappen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik wilde hier de aftiteling van Alfred J. Kwak plaatsen, want een dergelijk topic kan écht niet zonder "Ik ben vandaag zo vrolijk", maar ik kan online nergens een exemplaar vinden inclusief "Wat leuk dat je keek...", en zonder dat mist het toch wat :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik wilde hier de aftiteling van Alfred J. Kwak plaatsen, want een dergelijk topic kan écht niet zonder "Ik ben vandaag zo vrolijk", maar ik kan online nergens een exemplaar vinden inclusief "Wat leuk dat je keek...", en zonder dat mist het toch wat :P

"Wat leuk dat je keek..." heb ik eerlijk nog nooit in de aftiteling gehoord :')

Dus als jij ondertussen blijft zoeken naar dat zinnetje, post ik die theme wel even. :P

http://www.youtube.com/watch?v=YU16PQ5mXqQ

EDIT: En om Spijkerhoek ook meteen een paar soortgenoten aan te bieden:

http://www.youtube.com/watch?v=IiZ8SDGEATA

http://www.youtube.com/watch?v=uiExWMrbsTg

_O_ Geef toe, van zulke melodietjes krijg je toch meteen een goed gevoel mee :D Precies zoals het een sitcom betaamt. En Spijkerhoek dan weer dat duistere en tegelijk actievolle... Dát is wat een theme moet meebrengen.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Flodder had oorspronkelijk voor elke aflevering een andere eindtheme die aansloot bij de aflevering. Dat hebben ze er later allemaal afgeknipt helaas.

Correct, sir. Helaas zijn ze op de DVD's ook aangepast doordat ze daar de eerste seizoensafleveringen van 'fake 16:9' (nét geen 16:9, letterboxed) hebben gecropt tot anamorph 16:9. De intro's en de aftitelingen zijn allemaal gewijzigd op het laatste seizoen na als ik het goed heb; Van de creditkaarten is geen sprake meer want alle aftitelingen 'scrollen' nu (in een zeer lelijk lettertype at that). Maar in ieder geval zijn de eigen eindthemes (Zoals het Italiaanse stijldeuntje aan het eind van Latin Lover 1) wel behouden. :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...